Tein just nakkisoppaa ilman perunoita

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni
.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

Itse tykkään siitä, että perusraaka-aine on laadukas ja mausteet (voi tai mikä onkaan) korostavat perusraaka-aineen makua. Ei toisinpäin.

meillä voi ei ole mauste :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni

Tein juuri jauhelihakeiton ja siihen tuli 750g sikanautaa, perunoita pussillinen, kolme pussia apetitin kesäporkkanoita ja kaksi pussia apetitin kasvissuikaleita. En koskaan käytä keittojuureksia (siis niitä kuutioita) kun ne on jotenkin ällöjä, mutta noita kasvissuikaleita sekä suikalejuureksia ja sit noita kesäporkkanoita.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

En käytä voita, mutta kaippa toiset on sitten vaan parempia laittamaan ruokaa. Ihan turha nostaa itseään jalustalle ja kiillottaa sädekehää sillä, että pakasteporkkana ois jotenkin pahempaa mukamas kuin tuoreporkkana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja tupla:
Mä oon aina luullu että peruna on nimenomaan ruokaa. Ihan niinku kasviksetkin. Kaikkea sitä oppii kun palstalla pyörii. :D Nakit on yleensä suurimmaksi osaksi jauhoja rasvaa ja kamaraa yms, mutta kyllä mä nekin ruuaksi lasken.

Peruna on yllättävän ravinneköyhää ruokaa, se vain jostain syystä (edullisuus) on juurtunut suomalaiseen perusruokavalioon ja useat ihmiset eivät osaa ajatella olevansa ilman perunaa.

Mutta se on kuitenkin ruokaa. Kun joku väitti se ole. Ja on hyvän makuista, nami. Paaaaaljon parempaa kuin keitetty kukkakaali.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni
.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

Itse tykkään siitä, että perusraaka-aine on laadukas ja mausteet (voi tai mikä onkaan) korostavat perusraaka-aineen makua. Ei toisinpäin.

meillä voi ei ole mauste :)

Ajattelin että ymmärtäisit mitä ajan takaa. Mutta ei väkisin. Mikä on sitten syynä että lisäät voita (eläinrasvaa) kasviksiin, siis muu kuin maustaminen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tupla:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja tupla:
Mä oon aina luullu että peruna on nimenomaan ruokaa. Ihan niinku kasviksetkin. Kaikkea sitä oppii kun palstalla pyörii. :D Nakit on yleensä suurimmaksi osaksi jauhoja rasvaa ja kamaraa yms, mutta kyllä mä nekin ruuaksi lasken.

Peruna on yllättävän ravinneköyhää ruokaa, se vain jostain syystä (edullisuus) on juurtunut suomalaiseen perusruokavalioon ja useat ihmiset eivät osaa ajatella olevansa ilman perunaa.

Mutta se on kuitenkin ruokaa. Kun joku väitti se ole. Ja on hyvän makuista, nami. Paaaaaljon parempaa kuin keitetty kukkakaali.

perunan syöminen on sama kuin sokeria söisi
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni

Tein juuri jauhelihakeiton ja siihen tuli 750g sikanautaa, perunoita pussillinen, kolme pussia apetitin kesäporkkanoita ja kaksi pussia apetitin kasvissuikaleita. En koskaan käytä keittojuureksia (siis niitä kuutioita) kun ne on jotenkin ällöjä, mutta noita kasvissuikaleita sekä suikalejuureksia ja sit noita kesäporkkanoita.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

En käytä voita, mutta kaippa toiset on sitten vaan parempia laittamaan ruokaa. Ihan turha nostaa itseään jalustalle ja kiillottaa sädekehää sillä, että pakasteporkkana ois jotenkin pahempaa mukamas kuin tuoreporkkana.

Niin ja tämä kommentti ei sitten ollut mun vaikka henkilö käyttikin nimimerkkiä ap.
 
Makuja on monia eikä niistä ole syytä kiistellä. Mun mielestä pakastekasvikset on eri planeetalta kuin tuoreet. Olen kulinaristi. En nosta itseäni jalustalle, vaan kerroin omista makumieltymyksistäni.
 
Eipä niissä A-luokan nakeissakaan ole sitä lihaa kuin 60-70 %.
Ja tiesittekö muuten että suomi makkaramaana on saanut eu:n erikoisluvan myydä makkaroita ja nakkeja lihatuotteina. Muualla maailmassa ne luettaisiin konditoriatuotteiksi sisältämänsä jauhomäärän takia....siis ilmeisesti muut kuin A-luokan nakit. (jotka siis nekään eivät suinkaan täyttä lihaa ole)

Mutta joo, kyllä mullekin voisi maistua pikaruokana ap:m tekemä nakkikeitto, johon käyttäsin Vatajan lisäaineetonta ja nitriititöntä nakkia sekä tuoreita kasviksia. Joskus ihan :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni
.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

Itse tykkään siitä, että perusraaka-aine on laadukas ja mausteet (voi tai mikä onkaan) korostavat perusraaka-aineen makua. Ei toisinpäin.

meillä voi ei ole mauste :)

Ajattelin että ymmärtäisit mitä ajan takaa. Mutta ei väkisin. Mikä on sitten syynä että lisäät voita (eläinrasvaa) kasviksiin, siis muu kuin maustaminen?
Kasvikset ilman rasvaa eivät pidä nälkää poissa


 
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni

Tein juuri jauhelihakeiton ja siihen tuli 750g sikanautaa, perunoita pussillinen, kolme pussia apetitin kesäporkkanoita ja kaksi pussia apetitin kasvissuikaleita. En koskaan käytä keittojuureksia (siis niitä kuutioita) kun ne on jotenkin ällöjä, mutta noita kasvissuikaleita sekä suikalejuureksia ja sit noita kesäporkkanoita.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

En käytä voita, mutta kaippa toiset on sitten vaan parempia laittamaan ruokaa. Ihan turha nostaa itseään jalustalle ja kiillottaa sädekehää sillä, että pakasteporkkana ois jotenkin pahempaa mukamas kuin tuoreporkkana.

Niin ja tämä kommentti ei sitten ollut mun vaikka henkilö käyttikin nimimerkkiä ap.

Joo se oli vahinko. Sori.
 
Vähiin käy kun ei saa syödä perunaa, tomaattia yms siihen sukuun kuuluvia 'pimeitä hiilareita'
Ei saa syödä eläinrasvaa, ei lisäaineita, ei pakkasia, Leipä ja pasta on kielletty, marjat on pahasta ja hedelmissäkin on liikaa ties mitä.
Lihansyönti on epäekologista. Puurot on vanhanaikaisia.

Ja vedessäkin voi olla paskaa, terveisiä vaan Nokialle :wave:

Ja kun oman tiensä valitsee niin väärin menee siinäkin.

Mun linjani on kohtuudella kaikkea- myös kohtuudella kaikenlaista välttelyä ja linjojen vetoa. En mä jaksa itseäni ja perhettäni kohtaan moista ruokastressiä.

Kun mä teen soppaa, mä laitan sinne myös pakastekasviksia ihan silkkaa laiskuuttani, mutta niiden tuoreiden rinnalle.
Käytän paljon kasviksia mutta myös sitä perunaa. Pastaa myös, mutta ei tokikaan joka päivä. Ja kesällä herkutellaan grillikonditoriatuotteella aina silloin tällöin.
Light ei ole ruokaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Eipä niissä A-luokan nakeissakaan ole sitä lihaa kuin 60-70 %.
Ja tiesittekö muuten että suomi makkaramaana on saanut eu:n erikoisluvan myydä makkaroita ja nakkeja lihatuotteina. Muualla maailmassa ne luettaisiin konditoriatuotteiksi sisältämänsä jauhomäärän takia....siis ilmeisesti muut kuin A-luokan nakit. (jotka siis nekään eivät suinkaan täyttä lihaa ole)

vatajan nakeissa 80% lihaa ja hiilareita 0
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni
.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

Itse tykkään siitä, että perusraaka-aine on laadukas ja mausteet (voi tai mikä onkaan) korostavat perusraaka-aineen makua. Ei toisinpäin.

meillä voi ei ole mauste :)

Ajattelin että ymmärtäisit mitä ajan takaa. Mutta ei väkisin. Mikä on sitten syynä että lisäät voita (eläinrasvaa) kasviksiin, siis muu kuin maustaminen?
Kasvikset ilman rasvaa eivät pidä nälkää poissa

Heh. Tuli selväksi. Suosittelen lisäämään ruokavalioon proteiineja, kuituja ja pehmeitä ravoja. Pitävät nälän poissa TERVEELLISESTI. Ei ole sitten lapsilla verisuonet tukossa parikymppisenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Eipä niissä A-luokan nakeissakaan ole sitä lihaa kuin 60-70 %.
Ja tiesittekö muuten että suomi makkaramaana on saanut eu:n erikoisluvan myydä makkaroita ja nakkeja lihatuotteina. Muualla maailmassa ne luettaisiin konditoriatuotteiksi sisältämänsä jauhomäärän takia....siis ilmeisesti muut kuin A-luokan nakit. (jotka siis nekään eivät suinkaan täyttä lihaa ole)

En tiennyt. Sen sijaan tiedän että niitä myydään lihajalostetuotteena. Ja sen tiedän että noissa oli 67%lihaa joka on paljon enemmän kuin esimerkiksi jossain popsin perusjauhonakeissa (5.5g/100g hiilareita ja noissa oli 1.2g)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tupla:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja tupla:
Mä oon aina luullu että peruna on nimenomaan ruokaa. Ihan niinku kasviksetkin. Kaikkea sitä oppii kun palstalla pyörii. :D Nakit on yleensä suurimmaksi osaksi jauhoja rasvaa ja kamaraa yms, mutta kyllä mä nekin ruuaksi lasken.

Peruna on yllättävän ravinneköyhää ruokaa, se vain jostain syystä (edullisuus) on juurtunut suomalaiseen perusruokavalioon ja useat ihmiset eivät osaa ajatella olevansa ilman perunaa.

Mutta se on kuitenkin ruokaa. Kun joku väitti se ole. Ja on hyvän makuista, nami. Paaaaaljon parempaa kuin keitetty kukkakaali.

Peruna ei minusta maistu ihmeelliselle. Kyllä kukkakaali on maukkaampaa. Tosin makuasiahan tämä on, eikä niistä oikein kannata kiistellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kans joskus tehnyt, mutta laittanut kyllä lisänä sekaan muistaakseni makaronia.

Mutta miksi pakastealtaan tuotteita ei saisi käyttää? Onko ne jotain kaupan koristeita vai miksi ne on pannassa? Itse käytän mielelläni
.

Tottahan toki saa käyttää, mutta ei niistä hyvänmakuisia saa mitenkään.
voilla saa :)

Itse tykkään siitä, että perusraaka-aine on laadukas ja mausteet (voi tai mikä onkaan) korostavat perusraaka-aineen makua. Ei toisinpäin.

meillä voi ei ole mauste :)

Ajattelin että ymmärtäisit mitä ajan takaa. Mutta ei väkisin. Mikä on sitten syynä että lisäät voita (eläinrasvaa) kasviksiin, siis muu kuin maustaminen?
Kasvikset ilman rasvaa eivät pidä nälkää poissa

Heh. Tuli selväksi. Suosittelen lisäämään ruokavalioon proteiineja, kuituja ja pehmeitä ravoja. Pitävät nälän poissa TERVEELLISESTI. Ei ole sitten lapsilla verisuonet tukossa parikymppisenä.
paitsi että ennen söin noin ja olin koko ajan sairas, mm. kolesteroli taivaissa. kunnes aloin syömään enemmän rasvaa ja vähemmän hiilareita :) kuituja saa ihan tarpeeksi kasviksista, pähkinöistä, kaakaosta ym. olen terve ja onnellinen ja saman lahjan aion antaa myös lapsilleni :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Vähiin käy kun ei saa syödä perunaa, tomaattia yms siihen sukuun kuuluvia 'pimeitä hiilareita'
Ei saa syödä eläinrasvaa, ei lisäaineita, ei pakkasia, Leipä ja pasta on kielletty, marjat on pahasta ja hedelmissäkin on liikaa ties mitä.
Lihansyönti on epäekologista. Puurot on vanhanaikaisia.

Ja vedessäkin voi olla paskaa, terveisiä vaan Nokialle :wave:

Ja kun oman tiensä valitsee niin väärin menee siinäkin.

Mun linjani on kohtuudella kaikkea- myös kohtuudella kaikenlaista välttelyä ja linjojen vetoa. En mä jaksa itseäni ja perhettäni kohtaan moista ruokastressiä.

Kun mä teen soppaa, mä laitan sinne myös pakastekasviksia ihan silkkaa laiskuuttani, mutta niiden tuoreiden rinnalle.
Käytän paljon kasviksia mutta myös sitä perunaa. Pastaa myös, mutta ei tokikaan joka päivä. Ja kesällä herkutellaan grillikonditoriatuotteella aina silloin tällöin.
Light ei ole ruokaa.

Peesi tähän. Täälläkin 99 % on varmasti syönyt lapsena ihan hyvällä halulla nakkikeittoa ja lihapullia muusin kanssa ja ihan paahtoleipää kasvisrasvalevitteellä. Nyt nyrpistetään nokkaa jokaikiselle ruoka-aineelle, kun ollaan niin karppaajia ja ekologisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täälläkin 99 % on varmasti syönyt lapsena ihan hyvällä halulla nakkikeittoa ja lihapullia muusin kanssa ja ihan paahtoleipää kasvisrasvalevitteellä. Nyt nyrpistetään nokkaa jokaikiselle ruoka-aineelle, kun ollaan niin karppaajia ja ekologisia.

No kyllä!

Mutta mä olen pienenä myös matkustanut 2000 km viikossa Toyota Hiacen pelkääjän jalkatilassa nukkuen tai siskon kanssa samassa turvavyössä keskipenkillä ja nykyään ei todellakaan tulisi mieleeni omia lapsia laittaa autoon ilman turvaistuimia. Ei ennen vanhaan meidän mutsin autossa ollut edes takapenkillä turvavöitä, pyöräilykypärät oli jotain hätävarjelun liioittelua... Ja esim. mun isälle on juotettu kuukauden ikäisestä lehmän ternimaitoa vedellä lantrattuna ja läskisoossia päälle, ei ehkä ihan nykyisten ravintosuositusten mukaista tämäkään... :whistle: Kehitys kehittyy, ystävä hyvä, ja ihmisten tietoisuus asioista lisääntyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Olis kuulostanut eksoottisemmalta, ku olisit tehnyt nakkikeittoo ilman nakkei

Tuossa ei olisi mitään outoa. Kohta tulee kauppoihin "Nakinmakuinen keittovalmiste". Sisältää 1% koneellisesti erotettua nakkia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täälläkin 99 % on varmasti syönyt lapsena ihan hyvällä halulla nakkikeittoa ja lihapullia muusin kanssa ja ihan paahtoleipää kasvisrasvalevitteellä. Nyt nyrpistetään nokkaa jokaikiselle ruoka-aineelle, kun ollaan niin karppaajia ja ekologisia.

No kyllä!

Mutta mä olen pienenä myös matkustanut 2000 km viikossa Toyota Hiacen pelkääjän jalkatilassa nukkuen tai siskon kanssa samassa turvavyössä keskipenkillä ja nykyään ei todellakaan tulisi mieleeni omia lapsia laittaa autoon ilman turvaistuimia. Ei ennen vanhaan meidän mutsin autossa ollut edes takapenkillä turvavöitä, pyöräilykypärät oli jotain hätävarjelun liioittelua... Ja esim. mun isälle on juotettu kuukauden ikäisestä lehmän ternimaitoa vedellä lantrattuna ja läskisoossia päälle, ei ehkä ihan nykyisten ravintosuositusten mukaista tämäkään... :whistle: Kehitys kehittyy, ystävä hyvä, ja ihmisten tietoisuus asioista lisääntyy.

No tietoisuus ja tietoisuus, mutta kun täällä puhutaan, että "hyi, kuka pystyy syömään jotain vaaleaa leipää tai nakkeja? minä en moista moskaa suuhuni pistä" vaikka itse on ihan tasan tarkkaan niitä vetänyt ihan hyvällä ruokahalulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tietoisuus ja tietoisuus, mutta kun täällä puhutaan, että "hyi, kuka pystyy syömään jotain vaaleaa leipää tai nakkeja? minä en moista moskaa suuhuni pistä" vaikka itse on ihan tasan tarkkaan niitä vetänyt ihan hyvällä ruokahalulla.

Kyllähän mautkin muuttuu! Olen mä pienenä syönyt läskiäkin, ja vielä kehunut päälle, mutta en takuulla enää suuhuni laittaisi! Ja kun tietää, miten pahan olon itselleen saa vaikka siitä ranskanleivästä tai pullasta, niin ei semmoista moskaa tee kyllä enää mieli suuhunsa tunkea.

On eri asia sanoa, että "en ole ikinä syönyt tuollaista moskaa" kuin että "en enää suostuisi tuollaista syömään!" ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tietoisuus ja tietoisuus, mutta kun täällä puhutaan, että "hyi, kuka pystyy syömään jotain vaaleaa leipää tai nakkeja? minä en moista moskaa suuhuni pistä" vaikka itse on ihan tasan tarkkaan niitä vetänyt ihan hyvällä ruokahalulla.

Kyllähän mautkin muuttuu! Olen mä pienenä syönyt läskiäkin, ja vielä kehunut päälle, mutta en takuulla enää suuhuni laittaisi! Ja kun tietää, miten pahan olon itselleen saa vaikka siitä ranskanleivästä tai pullasta, niin ei semmoista moskaa tee kyllä enää mieli suuhunsa tunkea.

On eri asia sanoa, että "en ole ikinä syönyt tuollaista moskaa" kuin että "en enää suostuisi tuollaista syömään!" ;)

Mutta kun puhutaan siis ihan kaikesta normaalista ruoasta. Tottakai joistakin asioista voi maku muuttua, mutta jos sanotaan, että kaikki vaalea leipä on pahaa, peruna kaikissa muodoissaan on pahaa, riisi on pahaa, pasta on pahaa, pakastevihannekset (ihan kaikki) on pahaa, marinoitu liha (kaikki) on pahaa.

On mielestäni eri asia tiedostaa asioita ja yrittää tehdä terveellistä ruokaa, kuin sanoa, että "miten kukaan voi syödä tuollaista, kuka juntti voi tykätä tuollaisesta". Siis se, että samalla pilkataan niitä, jotka syövät sitä ihan tavallista nakkia, jota kuitenkin itsekin on joskus popsinut.

Täälläkin oli kerran eräs ketju jossa joku naureskeli kaverilleen, jonka mielestä perunat ja pihvi on tavallista kotiruokaa, kun hänen mielestään linssikeitto on paljon tavallisempaa.
 

Yhteistyössä