tein aika rajun uhkauksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Poika kun ei oikein syö mitään ja pyysin että edes puolet ruoasta niin hyvä on, ja eihän se syöny niin kielsin iltapalan. Nyt mietinkin että miten tän asian käännän kun en nyt ihan voi jättää nälässä olemaan, ja yleensä pidän kyllä sanani jos jotain olen sanonu. Ei tullu itekään ajateltua asiaa loppuun millä tuli uhkailtua kun tää on jatkuvaa että ei oikeen tykkää yhtään mistään.

annat juotavaa, sehän ei ole ruokaa. en tiä minkä ikäinen, mutta varmasti selviää vaikka ei söiskään illalla. ja jos lapsi ei syö, hän on joko sairas tai ei ole nälkä tai pitää ruokapöytää taistelutantereena siitä, kuka määrää.

Anna iltapalaksi vaan iso lasi maitoa ja vaikka juotavaa mustikkakeittoa. Ei mitään oikeeta. Kyllä yhden yön pärjää. Ja jos nälkä nukkumaan mennessä on kova, voitte keskustella että miksi rangaistus asetettiin ja mitä sovitte asian suhteen, esim voileipä nyt ja huomenna ei kiukutella.

Jaa, hyvä ketju. :)

On meinaan aika henkilökohtainen probleemi tämä tällä hetkellä, meidän keskimmäinen on aina ollut kauhean suppea ruokavalioltaan. Käytännössä se mitä neiti suostuu syömään on kalapuikot, nakit ja jauheliha-makaronimössö. Kasvispuolelta kurkku, banaani ja porkkana. Hiilihydraatteja sitten kyllä mätettäisiin urakalla eli hiutalepuurot, murot ja myslit uppoaa. Jos antaisi maitoa niin paljon kuin neiti juo, luultavasti kiinteitä ei menisi ollenkaan.

Kaksi muuta lasta on luojalle kiitos tosi rohkeita maistajia ja syövät monipuolisesti.

Nyt tämä syömishomma tuntuu menneen vielä vaikeammaksi kolmivuotisuhman tultua, olisiko vinkkiä miten tästä dilemmasta päästäisiin yli ja parempiin tuloksiin kuin ennen uhmaa? Vai onko hyväksyttävä että yksi muksuista on ronkeli?

Tiettyyn pisteeseen asti mielestäni on hyväksyttävä se, että kaikille ei vaan maistu kaikki. Toisaalta, ei se maittamattomuus maistamista estä. Eli kaikkea täytyy ainakin maistaa/syödä vähän, aina ei voi olla herkkuja. Mutta tasapuolisuuden nimissä sitten joskus syödään nirsonkin lempparia. Ja jos jollakulla on ihan oikeasti joku absoluuttinen inhokki, niin sitä ei saa pakottaa syömään, se menee sadistiseksi.

Ainahan voi esim. sopia, että jokanen perheenjäsen saa vuoron perään päättää päivän ruuan. Esim. äidin päätöspäivänä syödään sienikastiketta, pikkusiskon päätöspäivänä pinaattilettuja, isin päätöspäivänä makkaraa ja muusia ja lapsen omana päätöspäivänä sitten vaikka kalapuikkoja. Ja kaikkea on maistettava, jos kieltäytyy maistamasta niin menettää oman päätöspäivänsä.

No meillä molemmat lapset on tosi huonoja syömään. Itse teen niin että ruoka-aikana annan eteen sitä ruokaa mitä oon sattunut laittamaan ja lapset syö minkä syö, sit kerään ruuat pois ja seuraavan kerran ruokaa tulee silloin kun on seuraava ruoka-aika. Joskus ne syö 2 palaa perunaa ja jonkun yhden porkkanan palan, toisinaan taas vähän enemmän. Mutta hengissä ovat pysyneet vaikka syövätkin melkein joka toinen päivä tosi huonosti.

Mun mielestä ala-arvoisinta toimintaa on kiristää tai rangaista lasta asialla, joka on luonnollinen tarve. Näihin asioihin kuuluu ulostaminen, nukkuminen ja syöminen.

Meillä poika syö tosi huonosti välillä ja välillä taas ottaa lisääkin.
Ruoka-aikaan syö mitä syö,mutta tietää et seuraavaan ruoka-aikaan saa vasta ruokaa vaikka kuinka nälkä tulis.

Ja meillä jos on joku rangaistus annettu,niin siitä myös kiinni pidetään.Joten joudun aina vähän miettimään etten ihan mahottomia rangaistuksia suustani möläytä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Prkl:
Mun mielestä ala-arvoisinta toimintaa on kiristää tai rangaista lasta asialla, joka on luonnollinen tarve. Näihin asioihin kuuluu ulostaminen, nukkuminen ja syöminen.

Tässä olen kyllä samaa mieltä, ruoalla ei saisi kiristää. Eli jos ei syö nyt niin seuraavalla ruoalla sitten tarjotaan seuraavan kerran.

Olen ikuisesti kiitollinen äidilleni, joka teki minulle ruuat eri kattilassa, ei pakottanut syömään eikä oikein edes maistamaan. Minulla oli vain muutama ruoka, joita suostuin syömään ja niillä minä lapsuuteni elin. Olimme aika iso perhe, eli paljon lapsia, vain minä olin ronkeli, eikä äiti edes mikään kärsivällinen ihminen ollut, mutta.. nyt aikuisena olen edelleen ronkeli, mutta ruokavalio on laajentunut, hengissä olen, ja lapsiani en pakota kerta toisensa jälkeen maistelemaan, joskin meillä on lapsille aina ruoka, jota he syövät. Minä olen edelleen perheen ronkeli.

Huonosyömäsiä ovat neljästä lapsestani kolme vanhinta olleet, tämä nuorin syö aika tavala kivasti lähes kaikkea.

MyPoldesin (menikö oikein?) ehdotus, että jokaisella olisi oma ruoka-päätöspäivä, ja sitä äidin ehdottamaa sienikastiketta tai sinihomejuusto-kasviskeittoa olisi kaikkien pakko maistaa, muuten menettää oman päätöspäivänsä - minusta se on kammottava ja rokottaa juuri sitä, jolle ruokailu ja syöminen on muutenkin aina hankala asia, ja uudet maut ja monet ruuat yksinkertaisesti pahan makuisia.

Siinä ei kyllä huomooida ketään, se on vain pakottamista ja vallan käyttöä muka-hyvällä-tavalla.

Tommosia uhkauksia joita ei voi toteuttaa, ei kannata tehdä. Nälässä pitäminen ei ole mikään fiksu rangaistus lapselle, jolle se ruokailu muutenkin on kynnyskysymys.

Oman ronklaajani kohdalla tilanne menee näin: ei ole pakko todellakaan joka kerta maistaa niitä herneitä, joista ei kertakaikkisesti tykkää. Noukki ne pois. Tänään: jos ruoka ei ole syöty, ei voi katsoa lastenohjelmia.
Tiukkaa teki, mutta söi. Ja ennätti katsomaan.
Suosittelen vastaavaa .

mielestäni ruokailuja/rangaistuksia ei pitäisi ikinä yhdistää. peru uhkaus, ja selitä sanoneesi se äkkipikaistuksissasi.

itse olen toiminut niin, että jos ruoka ei maistu, ei ole pakko syödä (maistaa täytyy), mutta seuraava ruokailu tapahtuu sitten normaaliaikaan, eikä välissä tule mitään leipää, maitoa tms. eri asia, jos on selkeästi lapsella joku inhokkiruoka, niin sitten saisi jotain muuta, mutta kirjoituksestasi käsitin, että näin ei ole.

Niin siis mä en henk.koht. pakottaisi ketään syömään ruokaa josta ei pidä. Mutta kyllä se pitää maistamalla todentaa, että ei pidä. Jos siis lapsi sanoo jo esim. herneen nähdessään että yök en syö, niin en todellakaan olisi vaan että jaahas mitäs sitten sulle laitetaan. Vaan käskisin maistaa sitä hernettä ja palata sitten asiaan. Ja sen maistamisenkin voi tehdä kannustavasti. Kun sä olit niin reipas kun uskalsit maistaa sitä hernettä, niin maistetaanko maissia kanssa. Ja sit vuolaat ja liioitellut kehut.

En minäkään ymmärrä sellaista, että jos on jo sata kertaa todettu, että lapsi vihaa esim. vaikka niitä herneitä, niin silti vielä pakotetaan "maistamaan" vaikka lapsi tietää jo tasan tarkkaan miltä se herne maistuu. Eri asia on tosiaan tuo, jos se lapsi kieltäytyy ehdottomasti maistamasta jotain, mitä ei ole ikinä ennen maistanut ja asenne on jo valmiiksi yök en syö.

Itse olen kanssa pienenä ollut todella ronkeli ja äiti todella ankara syömisten kanssa. Itse neuvokkaana muksuna ratkaisin asian niin, että kätkin ruokia mielikuvituksellisiin paikkoihin. Tänä päivänä syön kuitenkin lähes mitä vaan. Tosin nopeampaan olisin voinut alkaa maistelemaan, jos olisin saanut edetä omaan tahtiini.

Hoisin kerran erästä poikaa, joka 7 vuotiaana oksennusta pidätellen söi ruokaansa, vaikka olin sanonut, että ei tarvitse syödä jos ei tykkää. Poika söi silti. Myöhemmin selvisi, että aika ronskein ottein oli poikaa pakotettu syömään. Sellainen on mielestäni julmaa ja erittäin sadistista.

Mutta julmana en pitäisi sitä, että vaaditaan maistamaan.

Juuri tätä tarkoitin: kun on maistanut ja todennut, ettei tykkää, ei minusta samaa pakkomaistamista tarvitse toistaa päivittäin, viikoittain eikä edes kuukausittain. Emmehän me aikuistekaan syö semmosta, minkä olemme jo todenneet ettemme tykkää.

Mutta oma lukunsa on tuo ennakkoluuloisuus: että sanotaan jo valmiiksi jostain, ettei tykkää, vaikke ole maistanutkaan.

En ole ikinä maistellut etanoita. En myöskään, toivottavasti, sieniä. Ajatuskin näiden syömisestä kuvottaa, oksettaa, ällöttää enkä suostu maistamaan näitä.

Minun lapsistani nuorin on nyt 1 v. Hän on aloittanut kiinteiden soseiden syömisen 4 kk ikäisenä, eikä vieläkään tykkää banaanista. Ei edes jos se on sotkettu johonkin muuhun ruokaan tai hedelmään / marjaan. Aina välillä kokeilen, ei vaan syö.
Kun hän aikanaan menee päiväkotiin, tilanne voi muodostua hankalaksi, jos päiväkodissa on näitä maistamispakkoja. Hänhän on 4 kk ikäisestä lähtien aina tasaisin väliajoin joutunut maistamaan ja joka kerta banaani maistuu suussa ihan yhtä pahalta.

Meillä ei myöskään ole syömäpakkoa, itseeni on moista sovellettu ja jätti aika kammon tiettyjä ruoka-aineita kohtaan.

Haluaisin silti että edes maistettaisiin, edes kerran eikä vaan periaatteesta pistettäisi suuta nepparille. Selkeästi nälkä on toisella välillä kun omin luvin käy ottamassa milloin muropakettia, milloin leipää, enkä ole muuta keksinyt kuin nostaa niitä kaapissa vielä ylemmäksi toiveissa että se pieni nälkä ajaisi edes maistamaan, se jo riittäisi. Mutta eipä meinaa tuottaa tulosta, ei.

No kyllä pitää maistaa, eihän siitä nyt mitään tule, että lapsen annetaan syödä vaan niitä kalapuikkoja, nakkeja ja lihapullia. Ja sitten vielä sitä banskua. Kyllä siinä jää vitamiinit saamatta. Tuohan on todella huonoa ruokaa. Itse en antaisi lasteni elää lapsuuttaan tuollaisella ruokavaliolla. Meillä ruoka on mieluinen asia, jonka monipuolisuudesta nautitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ronkeli:
Olen ikuisesti kiitollinen äidilleni, joka teki minulle ruuat eri kattilassa, ei pakottanut syömään eikä oikein edes maistamaan. Minulla oli vain muutama ruoka, joita suostuin syömään ja niillä minä lapsuuteni elin.
Hyvä että teillä toimi.

Minä olin lapsena todella ronkeli, ja meillä äiti kyllä teki mullekin aina eri ruuat, ostettiin kotiin mulle niitä harvoja ruokia mitä söin, ja mun ei ollu koskaan pakko edes kokeilla mitään. Esimerkiksi laivan seisovasta pöydästä en suostunut syömään mitään muuta kun spagettia ja perunamuusia. Siis ilman kastikkeita, kuiviltaan spagettia ja perunamuusia. Elin muutamalla ruualla koko lapsuuteni, oikeastaan käytännössä maidolla, perunoilla ja pastalla.

Ensimmäisen kerran mua tutkittiin alipainoisuuden vuoksi taaperoikäisenä, anemian vuoksi neljävuotiaasta eteenpäin, painon vuoksi olin tarkkailtavana tarhasta lukioikäiseksi. Mutta kotoa saatu vahva oppi siitä, että mun ei tarvi syödä jos ei huvita autto olemaan sitä mieltä että lääkärit on väärässä, ei oo pakko jos ei haluu, "toiset vaan on pieniruokasempia". Yläasteella vitamiinipuutokset oli vakavia, mulla oli nenäverenvuotoja, kuukautiset jäi pois, iho halkeili....

Ei helkkari kun toivon jälkeenpäin että joku järki-ihminen ois tehny lopun sille mun pelleilylle ajoissa. Nykyisin oon väkipakolla opettanu itteni syömään lähestulkoon kaikkea.

Eli en kyllä hirveästi kiittelis ketään äitiä siitä, että opettaa lapsensa "kahden kattilan talouteen". Kaikilla on inhokkiruokansa, niitä ei ole pakko laittaa, mutta normaali ihminen kykenee syömään normaalia ruokaa, jota muukin perhe syö (huomioiden allergiat, vakaumukset ja inhokit).

Omille lapsilleni en tasan varmasti opeta, että ei tarvitse syödä mitään mitä ei halua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä pitää maistaa, eihän siitä nyt mitään tule, että lapsen annetaan syödä vaan niitä kalapuikkoja, nakkeja ja lihapullia. Ja sitten vielä sitä banskua. Kyllä siinä jää vitamiinit saamatta. Tuohan on todella huonoa ruokaa. Itse en antaisi lasteni elää lapsuuttaan tuollaisella ruokavaliolla. Meillä ruoka on mieluinen asia, jonka monipuolisuudesta nautitaan.

Antaa vain kuulua sellainen niksi millä saa nepparisuun aukeamaan? Minkäännäköistä pakkoa ei saa keinossa olla, minun lapsiani ei nimittäin pakkosyötetä tai itketetä ruualla.

Ylimääräiset naposteltavat on siirretty jo ylähyllylle ja maidon juonti rajoitettu ruokatilanteisiin. Silloinkaan ei tule kuin se reilu puoli mukillista, jos ei maista ruokaa. Samoin leipä on jo otettu pois lämpimiltä ruuilta. Ruokailurytmi säännöllinen ja normaali. Sisarukset antavat (tai ainakin niin luulisi) hyvää mallia syömällä kaikkea.

Sitähän mä kysyin että vinkkejä vastaanotetaan, ei kai voi monta vuotta tulla vitamiinit purkista?

Meillä on kans kikkailtu tämän syömisen kanssa. Yleensä teen niin että kun ruokaa on aika paljon lautasella niin jaan sen kahteen osaan ja pienempi osa pitää syödä ja sit saa leipää, tai jälkkäriä jos on sellainen päivä. Pienempi osa ruokaa menee helposti kun lapsi näkee että ruokaa jää vielä paljon enemmän lautaselle. Mies syö sit sen jäljelle jäävän ettei mene hukkaan.
Myös sitä on pari kertaa kokeiltu onnistuneesti että jos ruoka ei maistu niin sama odottaa seuraavalla aterialla ja maistuuhan se paremmalta tuoreena.

Ja vielä täydennän, että meillä ei siis syödä vain nakkeja tms. vaan sinnikkäästi olen tarjoillut samaa kuin muille kerta kerran jälkeen vaikka pääsääntöisesti kaikki jää lautaselle, tai sitten siitä syödään juurikin esim. vain makaronit, kurkku tai muussi.

mun mielestä ruokaa ei tulisi ikinä käyttää rangaistuksena tai palkintona. etkö olisi voinut käyttää muita keinoja? syömishäiriöisiä lapsia on ihan liikaa.

Yhteistyössä