Tein ADD -testin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sain 88pistettä.

Mulla ei ole diagnoosia mutta olen ihan varma, että omaan ainakin jonkin tasoisen tarkkavaisuuden vaikeuden. TUskin haen edes diagnoosia, sillä ihan ookoo olen elämässä pärjännyt.

Ilmeisesti sitä voi heikkoja puoliaan kompensoida.

Minä jo yhden toisen ketjun perusteella aloin epäillä, pitäisikö tarkistuttaa itseni. Siinä tais olla väärää tietoa add:n oireista: tästä testistä 28p. :)

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
88 pistettä. Adhd diagnoosin minulle on eräs lääkäri antanut "suullisena" mutta mitään oikeaa diagnoosia ei ole. Mä nyt vaan olen vähän tämmönen. :D

Kyllä se on oikea diagnoosi, jos läkäri niin on sanonut. Ei mullakaan ollu asiasta mitään paperia olemassa, ennen kuin sen erinäisten asioiden hoitamiseksi tarvitsin, mutta hoito tuli silti jo diagnoosin mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:

Eipä mullekkaan ikinä mitään diagnoosia muuten olis tullu, mutta kun sairastuin ahdistuneisuushäiriöön, kun alkoi itteä niin ahdista se, että kaikki mikä yleensä on ihmisten mielestä hankalaa ja vaikeaa ja suunnittelua vaativaa, on mun mielestä ihan iisiä; voi harrastaa ja on aikaa tehdä juttuja vaikka on lapsia, voi lähteä vartin varoituasajalla matkoille ja matkoille vaikka on koululaisia jne...mutta sitten taas kaikki normaalit ja jokapäiväiset asiat, kuten siivoaminen ja tavaroiden paikoillaan pitäminen on ihan täysin mahdotonta. Lopulta sitä ahdistuu väkisin ja lakkaa tekemästä niitä omia juttuja kun ei kerran elämäntilanteen takia voi olla aikaa ja näkyyhän se nyt pällekin, ettei ole aikaa, kun ei edes perusasioista, kuten tiskien laittamisesta koneeseen ehdi huolehtia....
Miheni sanoin; maailmassa on hänen tietääkseen kaksi ihmistä, jotka voi tehdä sorvilla kuution. Toisen hän on nähny tv:ssä, se on Uuno Turhapuro, ja toisen kanssa hän on naimisissa :D

24 kertaa täysi 5 ja kerran 1. :D Enkä viitsi laskea :laugh:

Onneksi heikkouksiaan voi kompensoida vahvuuksillaan... ja sillä, että ymmärtää tilansa, eikä käytä sitä kainalokeppinä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
88 pistettä. Adhd diagnoosin minulle on eräs lääkäri antanut "suullisena" mutta mitään oikeaa diagnoosia ei ole. Mä nyt vaan olen vähän tämmönen. :D

Kyllä se on oikea diagnoosi, jos läkäri niin on sanonut. Ei mullakaan ollu asiasta mitään paperia olemassa, ennen kuin sen erinäisten asioiden hoitamiseksi tarvitsin, mutta hoito tuli silti jo diagnoosin mukaan.

Ei mulla mitään hoitoo siihen oo. Omat jutut ja omat tavat on aika pitkälti ollut mun omahoitoa. Esim. suunnittelen päivittäin päiväohjelmani, niin pysyn suurinpiirtein aikataulussa ja päivän askareet hoituu. Muuten ei mistään tulisi mitään.

Eipä mullekkaan ikinä mitään diagnoosia muuten olis tullu, mutta kun sairastuin ahdistuneisuushäiriöön, kun alkoi itteä niin ahdista se, että kaikki mikä yleensä on ihmisten mielestä hankalaa ja vaikeaa ja suunnittelua vaativaa, on mun mielestä ihan iisiä; voi harrastaa ja on aikaa tehdä juttuja vaikka on lapsia, voi lähteä vartin varoituasajalla matkoille ja matkoille vaikka on koululaisia jne...mutta sitten taas kaikki normaalit ja jokapäiväiset asiat, kuten siivoaminen ja tavaroiden paikoillaan pitäminen on ihan täysin mahdotonta. Lopulta sitä ahdistuu väkisin ja lakkaa tekemästä niitä omia juttuja kun ei kerran elämäntilanteen takia voi olla aikaa ja näkyyhän se nyt pällekin, ettei ole aikaa, kun ei edes perusasioista, kuten tiskien laittamisesta koneeseen ehdi huolehtia....
Miheni sanoin; maailmassa on hänen tietääkseen kaksi ihmistä, jotka voi tehdä sorvilla kuution. Toisen hän on nähny tv:ssä, se on Uuno Turhapuro, ja toisen kanssa hän on naimisissa :D

Toi sun kuvailemas arki kuulostaa ihan multa.... MEillä on talo ihan sekaisin yleensä, samoin kaapit ja pyykkihuolto, koska en yksinkertaisesti saa tehtyä asioita alusta loppuun ja järjestelmällisesti. Mutta extemporee juttuihin, vauhdikkaisiin ja hauskoihin löytyy aina aikaa...

no auttaako joku hoito siihen?
siis että saa elämästä kiinni eikä oo "sottapytty"
kai se hitto on tajuttava et pitäs käydä tohtorilla..
en mä mitään lääkkeitäkään jaksais...

Alkuperäinen kirjoittaja add?:

Kognitiivinen psykoterapia tai coach, tai molemmat. Eli opetellaan ymmärtämään mistä jokin väärä toimintamalli on tullut ja opetellaan uusi tilalle. Ja lääkkeet ovat kivoja! ;) Tosin tehoavat hyperiin paremmin, kuin inattentiiviin. Mutta jos niistä saa avun, ei mielellään lääkitystä jätä.

mitä eroa on adhd tai adhd?
http://adhd-aikuiset.org/
tuolta just luin että mitä aikuinen adhd voi olla pahimmillaan ja ihan mun luonne kuva.
Miehellikin luin ja kysyin mitä on mieltä..
olen kuulemma juuri sellainen.
Mutta myös sitä mitä se parhaimmillaan on.

Kyllä se alkaa nyt jo helpottaan kun ehkä on hyväksyttävä se mitä on epäilly. on adhd.
mutta on se sukukin apäihdeongelmainen, mielenterv. ongelmia. tupakkaa polettu ku oon ollu mahassa.
mitä muuta voi odottaa.
kiva sitte kun se varmaan lapsella (nykyisellä ja tulevalla on)
eipä tuu enempää lapsia. Ei tarvi muiden olla näin seko.

mitä eroa on adhd tai adhd?
.

Neurologini tiivisti asian näin: ei mitään eroa, samalla tavalla kuin syöpä on syöpä on adhd adhd, ja jos haluaa lisää eritellä, voi kertoa, onko syöpä kiveksissä vai ihossa tai onko adhd adhd-i, adhd-c vai ahdh-hi vai näiden sekamuoto...Mutta asia on sama.

Noo...tieto lisää mahdollisuuksia joilla voi etsiä keinoja lähestyä ongelmia jostain muusta näkökulmasta kun "saamattoman pitää vaan ottaa itteään niskasta kiinni".
Lääkityskin auttaa, mutta toleranssi siihen kasvaa alkuhuuman jälkeen, joten niitä uusia tapoja pitäs opetella silloin. Mutta kun ei nuku 20 tuntia vuorokaudessa, niin väkisinhän siinä hiukan saa elämästä kiinni :D Mä siis olin ennen lääkitystä ihminen, joka tartti 10 tunnin yöunet ja lisäksi 2 päiväunet ja pimeällä nyt kuului ehdottomasti nukkua aina. No tuosta viimisestä en kyllä luovu, pimeys on luonnon merkki ihmiselle, että kuuluu mennä lepäämään :saint:

Noo...tieto lisää mahdollisuuksia joilla voi etsiä keinoja lähestyä ongelmia jostain muusta näkökulmasta kun "saamattoman pitää vaan ottaa itteään niskasta kiinni".
Lääkityskin auttaa, mutta toleranssi siihen kasvaa alkuhuuman jälkeen, joten niitä uusia tapoja pitäs opetella silloin. Mutta kun ei nuku 20 tuntia vuorokaudessa, niin väkisinhän siinä hiukan saa elämästä kiinni :D Mä siis olin ennen lääkitystä ihminen, joka tartti 10 tunnin yöunet ja lisäksi 2 päiväunet ja pimeällä nyt kuului ehdottomasti nukkua aina. No tuosta viimisestä en kyllä luovu, pimeys on luonnon merkki ihmiselle, että kuuluu mennä lepäämään :saint:

Toleranssia ei synny, mutta kun tottuu "normaaliin" oloon, alkaa helposti lipsua vanhoihin tapoihin. yritäpä olla ilman lääkkeitä jonkin aikaa ;) Takuulla huomaa eron.

Yhteistyössä