Teille, joiden ruokaostoksiin lakko vaikuttaa suuresti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen sellanen hamsteri syksyisin,et meillä ei nälkään kuolla ihan muutamassa viikossa.Ja ku asutaan maalla ja kaukana kauppoista niin on pakko olla aina jotain hätävaraa.
Pakkasessa on aina lihaa jonka ostamme isoina annoksina suoraan tuottajalta. Marjoja. Kalaa. muunmuassa.
Maitoa saadaan naapurin tankista.

Eineksiä ei käytetä juuri lainkaan, mutta esim. jauhelihaa käytän 1-2 x viikossa. Turussa onneksi kauppahalli mistä luulisi saavan lihaa sun muuta. Kalaa ymmärtääkseni kauppoihin tulee kalastajilta suoraan joten siitä ei varmaan puutetta tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Suosittelen ottamaan koko perheen mukaan kauppaan, niin näkevät, ettet hamstraa vaan ostat vain parin päivän ruuat :D

Niin se on kai tehtävä... siis kun se on oikeesti aika noloa näin "pula-aikana" ostaa jo se normi parin päivän maito-annos, eli 10-12 purkkia :ashamed:

Pitää minunkin sitten tehdä niin,et otan koko sakin kauppaan ;) Tosin meitä ei ole kuin vain se kahdeksan henkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä te oikein syötte? Eineksiä ja jauhelihaa? Mä olen ainakin saanut aivan kaiken kaupasta mitä olen tarvinnut niin kiinnostaa..

Mun omaan ruokavalioon se ei oikein vaikuta, mutta vaikuttaa kyllä tosi pahasti kahden allergisen lapsen ruokavalioon. Ruokavalio on todella tiukka, ja ainoat sopivat lihat on lammas ja porsas. Porsaanlihaa löytyy ainakin meidän pienestä pitäjästä todella huonosti jo nyt, oikeastaan nyt alkaa olla jo loppu kaikki marinoimattomat. Joten me kyllä joudutaan lähtemään kaupunkiin etsimään jotain lihaa.

Ja lihan korvaaminen muilla proteiinilähteillä ei onnistu, tällä dieetillä.

Onko siitä nyt niin hirveä haitta,jos nyt joutuiskin sitten opiskelee vaikka vähän uusia ja erilaisia raaka-aineita ja ruokareseptejä ? Elämä on just niin hankalaa kun siitä haluu tehdä. Mä sain just ison Oon niin nyt on tällainen maailmojasyleilevä fiilis. Love more!

Alkuperäinen kirjoittaja kuiskaus:
Onko siitä nyt niin hirveä haitta,jos nyt joutuiskin sitten opiskelee vaikka vähän uusia ja erilaisia raaka-aineita ja ruokareseptejä ? Elämä on just niin hankalaa kun siitä haluu tehdä. Mä sain just ison Oon niin nyt on tällainen maailmojasyleilevä fiilis. Love more!

No minulla ja varmasti monella muullakin arkielämä on niin täyttä ja kiireistä, että ei jaksa eikä halua lakkoilijoiden takia keksiä ruoanlaittoa uusiksi. Valitettavasti.

Mulla on tänään varmaan vähän hermot pinnassa, mutta voisko joku näistä uusia reseptejä ehdottelevista tulla kokkaamaan meille uusia erilaisia ruokia noista lapsen kymmenestä ruoka-aineesta.

Mä en enää keksi ja mun elämäni on just tänään vähän vaikeeta.

Kyllä täällä toistaseks hyllyissä on lihaa ollu, paha vaan, että kaikki on marinoitua. Mä kun en sellasta moskaa syö, vaan pitää olla marinoimatonta. Että aikalailla nakkilinjalla mennään, muuta tää nirso ei kaupasta löytäny. Jauhelihaa ois kyllä siellä lihatiskillä, mutta mä en tykkää, kun se on jo ostettaessa rusehtavaa. :x Jää siis sekin kauppaan.
Ja tokihan mä hedelmiä, vihanneksia ja marjoja ostan, mutta en mä niillä pelkästään pystyis elään.

Alkuperäinen kirjoittaja moniallergisen äiti:
Mulla on tänään varmaan vähän hermot pinnassa, mutta voisko joku näistä uusia reseptejä ehdottelevista tulla kokkaamaan meille uusia erilaisia ruokia noista lapsen kymmenestä ruoka-aineesta.

auts, meillä oli vuosi sitten moinen tilanne :/

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Suosittelen ottamaan koko perheen mukaan kauppaan, niin näkevät, ettet hamstraa vaan ostat vain parin päivän ruuat :D

Niin se on kai tehtävä... siis kun se on oikeesti aika noloa näin "pula-aikana" ostaa jo se normi parin päivän maito-annos, eli 10-12 purkkia :ashamed:

Me ku ostetaan muutamaksi päiväksi, niin kyllä meilläki helposti se 8 purkkia on vaikka on vain 2+2. Täytys varmaan muuten tarkistella jääkaapin sisällön päiväystä, kun meidän muksut on kuumeessa niin maidon juonti on jääny aika lailla aikusille...

täs sen näkee: s-ketjun myymälävastaavat eivät osaa&välitä niin paljon että näkisivät vaivaa hyllyjen täyttöön vaihtoehtoisilla konsteilla. Tai sitten sok-yhtymä ei sitä salli. Ja pienet ja fiksut kookauppiaat hoitavat homman: meidän kookaupan tiskit ja hyllyt notkuvat tuorelihaa jota on erikseen kauppias hommannut pientuottajilta ja halleista kauempaakin. Arvatkaapa missä liikkeessa asioin vastakin?

täs sen näkee: s-ketjun myymälävastaavat eivät osaa&välitä niin paljon että näkisivät vaivaa hyllyjen täyttöön vaihtoehtoisilla konsteilla. Tai sitten sok-yhtymä ei sitä salli. Ja pienet ja fiksut kookauppiaat hoitavat homman: meidän kookaupan tiskit ja hyllyt notkuvat tuorelihaa jota on erikseen kauppias hommannut pientuottajilta ja halleista kauempaakin. Arvatkaapa missä liikkeessa asioin vastakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Alkuperäinen kirjoittaja moniallergisen äiti:

auts, meillä oli vuosi sitten moinen tilanne :/

Kiitos myötätunnosta, toivottavasti meilläkään ei enää vuoden päästä olla tässä tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja kummallista:

Joo, olisi ihanaa jos voisi valita. Nimenomaan tuoS- ryhmä ei tahdo sallia tilauksia kuin heidän sopimustavarantoimittajilta. Ja siitä kärsii nimenomaan pienet kaupat.

Alkuperäinen kirjoittaja jeidi:
Kyllä täällä toistaseks hyllyissä on lihaa ollu, paha vaan, että kaikki on marinoitua. Mä kun en sellasta moskaa syö, vaan pitää olla marinoimatonta. Että aikalailla nakkilinjalla mennään, muuta tää nirso ei kaupasta löytäny. Jauhelihaa ois kyllä siellä lihatiskillä, mutta mä en tykkää, kun se on jo ostettaessa rusehtavaa. :x Jää siis sekin kauppaan.
Ja tokihan mä hedelmiä, vihanneksia ja marjoja ostan, mutta en mä niillä pelkästään pystyis elään.

Et syö marinoitua lihaa tai jauhelihaa, koska ne ovat moskaa, mutta syöt nakkeja? :o

Anteeks nyt, mutta mikäs logiikka tuossa on...?

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Alkuperäinen kirjoittaja jeidi:

Et syö marinoitua lihaa tai jauhelihaa, koska ne ovat moskaa, mutta syöt nakkeja? :o

Anteeks nyt, mutta mikäs logiikka tuossa on...?

Moskaa siinä mielessä, että marinoitu liha maistuu niin pahalle, ettei sitä voi syödä. Ja syön jauhelihaa, mutta en siitä tuoretiskiltä (vai mikskä sitä pitäis virallisesti kutsua? ) kyllä ota kärryyn. Joo, ei ne nakit oo sen terveellisempää, mutta jotain sitä pitää syödä.. Nirso kun on, niin ei ihan mikä tahansa mee kurkusta alas.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama meillä. Kaupunkilaisten on usein tosi vaikea ymmärtää, että pienellä paikkakunnalla ei ole ruokakauppoja kymmenittäin.
Mun on oikeasti vaikea ymmärtää sitä. Kun ei ne lehmät, possut, kanat täällä kaupungeissa kasva. Eikä täällä pahemmin ole peltojakaan. Jotenkin olin aina ajatellut, että jos ruuan suhteen jotain ongelmaa tulisi, niin vähiten se koskisi maaseutua ja pieniä paikkakuntia. Jossain on siis jotain pahasti vialla, jos siellä, missä ruokaa tuotetaan, sitä ei ole. Olisikohan syytä ruveta niiltä kauppiailtaan vaatimaan, että valikoimaa pitää laajentaa? Ja jos paikkakunnalla sattuu olemaan vielä kyläkauppa kauppiaineen, niin alkaakin suosimaan sitä isompien markettien sijasta? Tämä elintarvikealan lakko kun ei ole ensimmäinen eikä viimeinenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sama meillä. Kaupunkilaisten on usein tosi vaikea ymmärtää, että pienellä paikkakunnalla ei ole ruokakauppoja kymmenittäin.
Mun on oikeasti vaikea ymmärtää sitä. Kun ei ne lehmät, possut, kanat täällä kaupungeissa kasva. Eikä täällä pahemmin ole peltojakaan. Jotenkin olin aina ajatellut, että jos ruuan suhteen jotain ongelmaa tulisi, niin vähiten se koskisi maaseutua ja pieniä paikkakuntia. Jossain on siis jotain pahasti vialla, jos siellä, missä ruokaa tuotetaan, sitä ei ole. Olisikohan syytä ruveta niiltä kauppiailtaan vaatimaan, että valikoimaa pitää laajentaa? Ja jos paikkakunnalla sattuu olemaan vielä kyläkauppa kauppiaineen, niin alkaakin suosimaan sitä isompien markettien sijasta? Tämä elintarvikealan lakko kun ei ole ensimmäinen eikä viimeinenkään.

Näinpä! Hullua että siellä ruuantuottajien vieressä ei ole kaupassa ruokaa. Luulisi että kauppiaiden muutenkin kannattaisi pitää paikallisia tuotteita myynnissä.

Eihän se kana sieltä kaupasta lopu, kyllä sitä riittää, eihän sieltä lopu kuin einekset, porsas, nauta ja olut, kaikkea muuta taitaakin sitten saada.

Itse kävin tänään ostamassa pari pakettia jauhelihaa, kun ajattelin tehdä siitä ruokaa joku päivä. Pari pakettia siksi, koska niitä isoja paketteja ei saa ja yksi 400 gramman paketti ei riitä mihinkään, pitää olla kaksi.

Valio nyt onneksi sai sopimuksen tehtyä, sehän sovelsi tuota viimeisintä ehdotusta ja ei siis onneksi ole lakon piirissä enää.

Minun käy sääliksi esim sikafarmareita, ne on tällä hetkellä ongelmissa, kun ei saa sikoja teurastamoille, kun ei oteta. Että tällä lakolla on aika isot seuraukset monille muillekin, kuin niille ketkä lakossa on.

Meihin ei lakko ole vaikuttanut oikeastaan millään tavalla. Syömme kotona kasvisruokaa, emmekä käytä eineksiä. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia keksiä syötävää, vaikka lähikaupan eines- ja lihahyllyt ovatkin olleet tyhjiä.

Leipäkään ei itselleni ole kynnyskysymys. Tykkään hapankorpusta ja kuivasta varrasleivästä, joita on löytynyt kaupansta ihan normaalisti. Mies kaipaisi enemmän sitä tuoretta leipää, jota olen kyllä luvannut leipoa tarvittaessa vaikka itse.

Jos nyt jätetään laskuista nämä kieltämättä hankalat moniallergiatapaukset, kyllä normaalien ihmisten pitäisi pärjätä ihan hyvin. Vähän mielikuvitusta ja terveellistä, kasvis- ja juuresvoittoista ruokaa kehiin! Proteiinia saa muustakin kuin lihasta, tiesittehän. :)

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Eihän se kana sieltä kaupasta lopu, kyllä sitä riittää, eihän sieltä lopu kuin einekset, porsas, nauta ja olut, kaikkea muuta taitaakin sitten saada.

Miten niin? Just tänään kävin kaupassa ja siellä oli yksi broilerfileepaketti. Eikä ollut muutenkaan broileria kovin paljoa. Jauhelihaa oli tällä kertaa enemmän.

Uusimmat

Yhteistyössä