Teille, joiden ruokaostoksiin lakko vaikuttaa suuresti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä teen ruuat ja kahvit 5-10 ihmiselle joka päivä, monenmoista mahtuu ostoskärryyn viikon aikana, jauheliha on ollut välillä loppu, monet leivät, yleensä liha. mutt nythän tää on paljon pahempi kuin edelliset lakot

tää tuntuu olevan tosi "paikallista" mitä kaupasta saa. Täällä meidän omalla kylällä ei ole ollut kaupoissa sitten ensimmäisten lakkojen oikeesti hyllyissä mitään. Tänään kävin niin liha/kala/kana hyllyssä oli tasan broilerin koipia ja sitten makkara/kinkkupala ym. hyllyssä oli vain pötkölauantaita. Leikkelettä ehkä viittä laatua. Leipiä yhtä tummaa ja kahta vaaleaa.

Väitän että vähän jokaisen elämään alkaa vaikuttaa tämmöinen tilanne. Ja vastaus kysymykseen, syödään ihan kaikkee ja muutakin kun sitä broilerin koipee ja pakastekalaa kiitos!

Naapuri kaupungissa kävin maanantaina niin siellä ei juuri hyllyistä lakkoa huomannut... -Että riippuu paljonkin nämä vaikutukset siitä missä asutaan ja asioidaan!

No meillä syödään ainakin aika paljon jauhelihaa... Mitäs pahaa siinä on? Paistijauhelihaa tapaan ostaa. Ja kyllähän nuo leipähyllytkin on aika tyhjänä lakon aikana olleet.

Ei nyt suuresti, mutta kuitenkin olennaisesti.

Mulla on allerginen lapsi, jolla vain harvoja ruoka-aineita käytössä ja tasan yksi liha. Eli juuri possua on saatava, muuten tulee ongelmia proteiinin ja raudan saannissa. Ei ole mitään korvaavaa tällä hetkellä. Mieluiten käytän jauhelihaa, koska ei noilla pelkillä etuhampailla ole kovin helppo kokolihaa syödä ja kohta senkin saatavuus voi olla huono. (Saahan kokolihastakin tietty pienittyä, mutta kun muutenkaan ei saa kuin hedelmäsosetta valmiina kaiken joutuu tekemään itse ja erikseen lapselle, niin mielelläni päästän itseni edes tässä helpommalla.)

Muiden ruoka-aineiden saatavuuteen lakon ei pitäisi vaikuttaa, mutta täytyy vielä tarkistaa. Ei ole nykyisistä ruoista oikein varaa jättää yhtään pois.

ei se liha lopu! pian sitä on taas kaupoissa :) hakekaa varastoon jollette nyt voi olla sit ilman :) syökää ranskalaisia,tehkää lättyjä yms muuta vaihtelevaa "halpaa herkkua" .. viikko jotain ihan muuta kuin lihaa :) vaihtelu virkistää :) riisiä ja joukkoon tuoreita vihanneksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä te oikein syötte? Eineksiä ja jauhelihaa? Mä olen ainakin saanut aivan kaiken kaupasta mitä olen tarvinnut niin kiinnostaa..

No täällä ei kyllä esim. eilen ollut kaupassa yhtään mitään muuta kuin broilerin koipia ja marinoituja broilerin suikaleita. Niitä mä en ainakaan syö. Mitään muuta tuorelihaa ei ollut, ei pihviä, paistia, filettä, kyljystä, karjalanpaistia, ei mitään. Mitä SÄ sitten ap syöt, jos nuo kaikki puuttuu kaupasta? Pelkkää marinoitua broileria ja pakasteita?

Me ei syödä sianlihaa.

Ja kaupoista tuppaa olemaan naudanliha finaalissa, samoin kalkkuna/broilerinakit tai makkarat. Kanaa/broiskuakaan ei ole kovin helppo löytää, vaihtoehtoina oli über-tuliset wingsit tai ällön makuinen brasilialainen hunajamarinoitu broilersuikale...

Onneksi on etnokauppojen lihatiskit.

Meillä syötäisiin jauhelihaa sekä lihasuikaleita+muita lihatuotteita. Myös leipää söisimme mielellämme mutta eihän niitä enää nykyään saa kun aina vaan LAKKOILLAAN

Alkuperäinen kirjoittaja Pinna palaa:
Meillä syötäisiin jauhelihaa sekä lihasuikaleita+muita lihatuotteita. Myös leipää söisimme mielellämme mutta eihän niitä enää nykyään saa kun aina vaan LAKKOILLAAN

lisään että makkarat ja nakkikeitot on jääneet keittämättä kokonaan myös

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Mitä te oikein syötte? Eineksiä ja jauhelihaa? Mä olen ainakin saanut aivan kaiken kaupasta mitä olen tarvinnut niin kiinnostaa..

No täällä ei kyllä esim. eilen ollut kaupassa yhtään mitään muuta kuin broilerin koipia ja marinoituja broilerin suikaleita. Niitä mä en ainakaan syö. Mitään muuta tuorelihaa ei ollut, ei pihviä, paistia, filettä, kyljystä, karjalanpaistia, ei mitään. Mitä SÄ sitten ap syöt, jos nuo kaikki puuttuu kaupasta? Pelkkää marinoitua broileria ja pakasteita?

Paljon broileria. Marinoimattomia pihvejä ja rintaa pääasiassa. Hirveän vähän jauhelihaa, possua sisäfileenä jos syön, grillattiinkin normaalisti vapun aikaan ja leivottiin jne. Jos ei lihaa niin vaikka soijasuikaleita.

Oletko harkinnut leipovasi?

nim. tänään söin tuoretta leipää itseleivottuna ja palvikinkkua sekä keittokinkkua suoraan Hakaniemen hallista, tuoreena ja maukkaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Me ei syödä sianlihaa.

Ja kaupoista tuppaa olemaan naudanliha finaalissa, samoin kalkkuna/broilerinakit tai makkarat. Kanaa/broiskuakaan ei ole kovin helppo löytää, vaihtoehtoina oli über-tuliset wingsit tai ällön makuinen brasilialainen hunajamarinoitu broilersuikale...

Onneksi on etnokauppojen lihatiskit.

No niinpä juuri, sitä tässä meinasinkin ap:lle, että mä en ainakaan ole kunnon lihaakaan kaupassa nähnyt. Itsekään en sianlihaa juuri osta, mutta kun kaikki kunnon naudan lihakin on ollut aika kortilla. Mä kuulin kanssa pienestä lihakaupasta, joista lihaa kuulemma saa. :) Onneksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:

Oletko harkinnut leipovasi?

Mä en ainakaan leivo. Astmani ei tykkää siitä. Eikä tyttäreni astma. Tai poikani astma-allergia-atopia-mikähittoliekään (taas käyty adrenaliinilla, kortisonilla ja haettu Ataraxit).
Haen siis leipäni kaupasta. Jos sitä siellä olisi. Kele.

No niinpä juuri, sitä tässä meinasinkin ap:lle, että mä en ainakaan ole kunnon lihaakaan kaupassa nähnyt. Itsekään en sianlihaa juuri osta, mutta kun kaikki kunnon naudan lihakin on ollut aika kortilla. Mä kuulin kanssa pienestä lihakaupasta, joista lihaa kuulemma saa. :) Onneksi. :)
Kauppahallissa pitäis käydä myös...luulisi että lihaa löytyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Paljon broileria. Marinoimattomia pihvejä ja rintaa pääasiassa. Hirveän vähän jauhelihaa, possua sisäfileenä jos syön, grillattiinkin normaalisti vapun aikaan ja leivottiin jne. Jos ei lihaa niin vaikka soijasuikaleita.

Täältä ei saa mitään marinoimatonta lihaa, ei varsinkaan broileria. :) Tai tänään tuli kauppaan erä, mutta ne meni jo. Että kun otsikossa kysyit, että mitä me syömme, joiden ostoksiin se vaikuttaa, niin vastaus: marinoimatonta broilerin lihaa, nautaa kaikissa muodoissaan marinoimattomana ja kasvisruokia. Ja kyllä se meillä vaikuttaa paljonkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kauppahallissa pitäis käydä myös...luulisi että lihaa löytyy :)

No sitä mä kanssa meinasin, että luulis että kauppahallista saa. :D

Käydään hakemassa pienjalostajilta lihatuotteet, kalaa saa järvestä ja maitoa (jos se sattuis loppumaan) suoraan tilalta. Eiköhän tässä jotenkin pärjätä... Täytyy kyllä varmaan käydä neidille hamstraamassa maitoa kaupasta, että riittää hälle korviketta... Tai sitten on pakko siirtyä velliin, ettei nälkää kärsi.

Onneksi saatiin just eu:n ruokapaketti, joten riittää näkkäriä, hapankorppua ja jauhoja (joista leipoa leipää itse) ja jotain pussiruokiakin siellä oli mukana...

Jauhelihaa ei ollut yhdessä vaiheessa ollenkaan tai sitä oli vain muutama paketti, samoon oli erilaasten lihojen kanssa. Nakkeja ja makkaraa ei ollut ainakaan ennen vappua, en tiedä kuinka on nyt.

Ei ole vielä vaikuttanut kuin kauppamatkaan, esim meijän lähellä olevasta marketista ei tänään löytynyt muuta lihatuotetta kuin Poutun broilerisuikaleita ja ne on ulkolaisia joten normaalisti en osta - nyt oli pakko.
Leikkeleitä oli vielä jotain, mutta ei kokolihaa mitä normisti ostan.
Muuten sain suurinpiirtein sen mitä pitikin

Asun pienellä paikkakunnalla, jossa lakko todellakin näkyy kaupassa. Kaikki vähissä, lihahyllyllä yhtä lajia kanasuikaleita ja hotwingsejä, leipähyllyt vajaita ja maidot yms. kun on ilmeisesti myös vähän hamstrattu!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Täältä ei saa mitään marinoimatonta lihaa, ei varsinkaan broileria. :) Tai tänään tuli kauppaan erä, mutta ne meni jo. Että kun otsikossa kysyit, että mitä me syömme, joiden ostoksiin se vaikuttaa, niin vastaus: marinoimatonta broilerin lihaa, nautaa kaikissa muodoissaan marinoimattomana ja kasvisruokia. Ja kyllä se meillä vaikuttaa paljonkin.

Täällä on kyllä broiskua, jauhelihahyllyt ja eineshyllyt on tyhjillään. Ei mitenkään kauheasti broiskua mutta just hain salesta pari pakettia rintaleikettä kun näytti olevan. Ei siis millään lailla ole vaikuttanut meillä.

Uusimmat

Yhteistyössä