Teillä kaikilla lienee sama ongelma..

...kuin meidän perheessä. Laskuja vaan tulee joka tuutista vaikkei ole mitään ylimääräistä. Tälläkin hetkellä ei rahat riitä edes ruokaan kun pitää yrittää välttää laskuja menemästä perintään. Yksi on jo menossa perintään jos sitä ei heti maksa! Piru vaan kun ei ole senttiäkään rahaa! :eek:

Miten tästä kierteestä pääsee nollatilanteeseen?? :| :headwall: Voisi aloittaa puhtaalta pöydältä laskujen maksamisen. Lainaa ei kehtaa pyytää joka kuukausi. Siinkäkin jo yksi oravanpyörä..

Tämä on ihan hirveetä! :'( Se joka väittää että raha ei tuo onnea on niiin väärässä. Kamalaa sanoa lapsillekkin välillä että "olen pahoillani mutta meillä ei ole maitoa.." tms..

Onko teillä jotain neuvoja? Miten itse olette selvinneet rahaongelmista (jos nyt yleensä olette tekään selvinneet)? APUA!! AHDISTAA!!
 
Gluteus maximus
me ollaan oltu kumpikin miehen kanssa aina hirveän säästeliäitä. Jo opiskeluaikana säästettiin, että ei tarvitse ottaa opintolainaa. Nyt ei enää kauheasti säästellä kun melkein kaikki menee mitä tuleekin, mutta ihan on oma vika. Voitaisiin säästää paljonkin jos vaan tehtäisiin toisenlaisia valintoja.

Oletteko töissä ja onko paljon velkaa?
 
Jos
teillä ei ole omaisuutta, esim taloa, jonka voisitte menettää, antakaa velkojen mennä perintään. Eihän teillä ole mitään menetettävää. Luottotiedot menee, mutta menköön. Asia tietysti eri, jos esim omistusasunto.
 
Ollaan selvitty niin että yhdenkään laskun maksupäivää ei ole siirretty, ollaan sitten kituutettu pienemmällä rahalla ja epäterveellisemmällä, mutta halvemmalla ruoalla, meillä ei ole maksavia harrastuksia, vaatteita ostetaan ehkä kaksi kertaa vuodessa (paitsi vauvan, otetaan vastaan kaikki vaatteet mitä meille tarjotaan kierrosta..)..
 
Kyllä olen paljon onnellisempi palkkatyössä kuin ilman työtä vaikka opiskelijana.
Ilman rahaa= huono asunto, ei matkustelua, ei kivoja vaatteita, ei oman lapsen kanssa matkustelua lempimaahan sikakalliseen norjaan ( hitsi kun sen pitääkin olla niin kallis!!! ), ei eksoottisia ruokia, ei kahvittelua kahviloissa

Ilmaiseksi: vaellus, kahvittelu ulkona piknikillä, lähimaatilareissaaminen lapsen kanssa, hampurilaiset ja kausivihannekset :D, matkustelua ruotsiin ja viroon ( plaaahahahahahah!! ), tylsiä vaatteita esteetikko äidille ja ei kasvohoitoja ikinä

Noi ilmaisjutut kuuluu tavalliseen arkeen ja niitä voi tehdä kyllästymiseen asti. Kyllä mä kans näen että aikuiseen arkeen kuuluu hemmotteluhoidot, matkustelu ja iso asunto :) ja HYVÄ ruoka.. Ne kaikki on rahasta kiinni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
teillä ei ole omaisuutta, esim taloa, jonka voisitte menettää, antakaa velkojen mennä perintään. Eihän teillä ole mitään menetettävää. Luottotiedot menee, mutta menköön. Asia tietysti eri, jos esim omistusasunto.
Onpa tosi hyvä asenne.

Muistakaa kuitenkin, että jos lasku menee perintään, siitä ei tule vielä seurauksia. Perintätoimisto lisää laskuun hintansa, joka on ehkä kympin luokkaa. Perintätoimisto siis lähettää ensin laskun tai pari, ennen kuin on vaaraa luottotietojen menettämisestä.

Ei tietenkään ole suositeltavaa päästää laskuja perintään, mutta halusin vain sanoa tämän, koska monilla tuntuu menevän perintätoimistot ja ulosotto sekaisin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
teillä ei ole omaisuutta, esim taloa, jonka voisitte menettää, antakaa velkojen mennä perintään. Eihän teillä ole mitään menetettävää. Luottotiedot menee, mutta menköön. Asia tietysti eri, jos esim omistusasunto.
Joo ja ne maksut on hoidettava ennemmin tai myöhemmin. Mun veli pääsi juuri velkavankeudestaan, johon joutui vuonna 1995. Aina joku velkoja uusi velan ja perintä jatkui.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Kyllä olen paljon onnellisempi palkkatyössä kuin ilman työtä vaikka opiskelijana.
Ilman rahaa= huono asunto, ei matkustelua, ei kivoja vaatteita, ei oman lapsen kanssa matkustelua lempimaahan sikakalliseen norjaan ( hitsi kun sen pitääkin olla niin kallis!!! ), ei eksoottisia ruokia, ei kahvittelua kahviloissa

Ilmaiseksi: vaellus, kahvittelu ulkona piknikillä, lähimaatilareissaaminen lapsen kanssa, hampurilaiset ja kausivihannekset :D, matkustelua ruotsiin ja viroon ( plaaahahahahahah!! ), tylsiä vaatteita esteetikko äidille ja ei kasvohoitoja ikinä

Noi ilmaisjutut kuuluu tavalliseen arkeen ja niitä voi tehdä kyllästymiseen asti. Kyllä mä kans näen että aikuiseen arkeen kuuluu hemmotteluhoidot, matkustelu ja iso asunto :) ja HYVÄ ruoka.. Ne kaikki on rahasta kiinni.
No tosi on, et moniin asioihin tarvii rahaa ja vaikka kasvohoidot saa opiskelijabudjetilla kitkutteleva jättää väliin. Mutta ihan niin hirmu ankeeta ei ainakaan mun elämä ole, vaikka varsin vähillä töillä ja pitkillä lomilla luovin. Oon reissannut maapallon toisella puolella asti: siinäkin kun suunnittelee ajoissa voi säästää useita satasia. Samoin kaikki ei suinkaan matkustele hotelleissa ja syö matkalla ravintoloissa joka päivä. Pienellä kekseliäisyydellä pääsee pitkälle! Ja jos vielä kotimaassa onnistuu vuokraamaan kotinsa, niin matkustus ei maksa enää paljon mitään. :D

Hyvää ruokaa meilläkin syödään, tosin meidän kriteerit hyvälle saattaa olla eri kuin sun. Tilataan paljon ruokapiireistä, tulee halvemmaksi. Vaatteista kyl sit tingitään, mut ei kumpikaan kärsitä siitä. Ja hiustenleikkuusakset pysyy omissakin käsissä, välillä voi pyytää kavereilta stailausapua.

;)
 
mies käy töissä. saa suht hyvää palkkaa, mutta siitäkin vähennetään jo kaiken laista mm. autolainaa (nän tarvitsee välttämättä autoa työssään), elatusta.. ulosotto ei onneksi enään ota kun mies on käräjillä saanut nollatilanteen velkoihinsa. Minullakin on jo luottotiedot mennyt, velka on kyllä maksettu ja vielä olisi pari vuotta merkintä tiedoissa. Se ei todellakaan ole "mitä sitten"-juttu. Siinä menettää paljon! Ei esim saa sitä lainaa jolla saisi oman asunnon tai laskukasan maksettua.
Minä itse olen kotona opiskelujen odottaessa paluutani. Siinäkin vaiheessa minulla vain pienenee tulot jos lähden ennen kuin nuorimmainen täyttää 3v ja kotihoidontuki+kuntalisä loppuu. :|
Kotona meillä on neljä lasta joista kaksi on sossu huostaanottanut ja sijoittanut meille. Ovat mieheni lapsia. Sitä kautta ollaan saatu lapsille harrastukset. Onpa niille edes jotain kivaa..
Puhelinta on pakko käyttää asioiden hoitamiseen ja autolla ajetaan vain välttämättömät matkat. Sähköä taytyy saada ja pesullakin on käytävä. Me nyt jo ostetaan vain halvinta ja epäterveellisintä ruokaa mitä kaupasta vaan saa.
Äh! Taitaa olla toivotonta..
 
äiti neljälle
Alkuperäinen kirjoittaja laila:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Laskut, mitä ne on? Muuta kuin pakolliset lämmitys, vesi ja sähkö sekä asunnon lyhennys ja puhelin?
No esimerkiksi: vakuutukset, päivähoito, jätehuolto
Ai, niin ne mutta meillä vakuutukset lyhennetään yhdessä lainan kanssa ja jätemaksut niin pieniä, et ei paljon ajattele asiaa ja päivähoitoa ei ole.

 
jos
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
teillä ei ole omaisuutta, esim taloa, jonka voisitte menettää, antakaa velkojen mennä perintään. Eihän teillä ole mitään menetettävää. Luottotiedot menee, mutta menköön. Asia tietysti eri, jos esim omistusasunto.
Onpa tosi hyvä asenne.

Muistakaa kuitenkin, että jos lasku menee perintään, siitä ei tule vielä seurauksia. Perintätoimisto lisää laskuun hintansa, joka on ehkä kympin luokkaa. Perintätoimisto siis lähettää ensin laskun tai pari, ennen kuin on vaaraa luottotietojen menettämisestä.

Ei tietenkään ole suositeltavaa päästää laskuja perintään, mutta halusin vain sanoa tämän, koska monilla tuntuu menevän perintätoimistot ja ulosotto sekaisin.
Ei tässä ole kysymys mistään asenteesta. Itse en toimisi näin. Tiedän vain lähipiiristä näin toimineen pariskunnan.

Eikö se kuitenkin mene niin, että tuloksettoman perinnän jälkeen nuo velat menee ulosottoon. Jos mitään ulosmitattavaa ei ole, niin ceissi on loppuunkäsitelty. Luottotiedot menee, mutta rahat jää elämiseen, ei velkoihin.

Aika epätoivoistahan tämä varmasti on ja yhteiskunnalle kallista, mutta tätä tehdään.
 
sun
Alkuperäinen kirjoittaja PiipaMami:
mies käy töissä. saa suht hyvää palkkaa, mutta siitäkin vähennetään jo kaiken laista mm. autolainaa (nän tarvitsee välttämättä autoa työssään), elatusta.. ulosotto ei onneksi enään ota kun mies on käräjillä saanut nollatilanteen velkoihinsa. Minullakin on jo luottotiedot mennyt, velka on kyllä maksettu ja vielä olisi pari vuotta merkintä tiedoissa. Se ei todellakaan ole "mitä sitten"-juttu. Siinä menettää paljon! Ei esim saa sitä lainaa jolla saisi oman asunnon tai laskukasan maksettua.
Minä itse olen kotona opiskelujen odottaessa paluutani. Siinäkin vaiheessa minulla vain pienenee tulot jos lähden ennen kuin nuorimmainen täyttää 3v ja kotihoidontuki+kuntalisä loppuu. :|
Kotona meillä on neljä lasta joista kaksi on sossu huostaanottanut ja sijoittanut meille. Ovat mieheni lapsia. Sitä kautta ollaan saatu lapsille harrastukset. Onpa niille edes jotain kivaa..
Puhelinta on pakko käyttää asioiden hoitamiseen ja autolla ajetaan vain välttämättömät matkat. Sähköä taytyy saada ja pesullakin on käytävä. Me nyt jo ostetaan vain halvinta ja epäterveellisintä ruokaa mitä kaupasta vaan saa.
Äh! Taitaa olla toivotonta..
pitää lähteä töihin.
 
Olen yöt läpeensä miettinyt että kuka mut ottais töihin?! Kouluttamaton nuori perheellinen nainen! Ilman minkäänlaista työkokemusta.

No joo. Ois voinu jättää lapset hankkimatta aikoinaan, mutta sitä on ehkä turha surkutella nyt kun ollaan jo siinä tilanteessa :x
 

Yhteistyössä