"Teillä ei kyllä ole kovin paljoa leluja"

• Viestiketjun aloittaja ehkä ei
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
no ei ole meilläkään paljon leluja ja tuolla 5v pojalla sellainen ihana tapa, riittää kun vähän lelusta jotain rikki menee niin se laittaa sen roskikseen, vaikka olisi itku tullut mutta silti laittaa vaikka sanosin että yritetään korjata niin ei, se on jossain välissä sen roskiin jo kiikuttanut.
Tänään esim. huomasi ostoskärryistään (muoviset) että kahva on irti, sanoin vie isoveljelleen se saa sen paikoilleen joo no isoveli laittoi paikoilleen, mutta vähän ajan päästä tuli poika sanomaan ei se pysy ja vei roskiin se siitä sitten. Ei tuo onneksi uutta ole koskaan tilalle ruvennut kinuamaan, että näin.

[QUOTE="eee";29195708]Mä en oikein ymmärrä, miten sä chef tunnut olevan niin ylpeä teidän valtavasta lelumäärästä (samoin kuin esim. vaatemäärästä)? :O Onko se susta hieno asia?[/QUOTE]

Onko se sinusta sitten huono asia? :O

• Tykkää
Reactions: chef
"Jaahas"
Meillä on 2 leikki-ikäistä lasta, mutta vaikka lelut jaettaisiin kahteen, niitä mitä suuimmalla todennäköisyydellä on silti aika paljon enemmän, kuin mitä teillä. Tai monella muulla. Vaikka varmasti löytyy myös perheitä, joissa on leluja vieläkin enemmän.

En oikeastaan ole minkään muun lelun kohdalla "mitoittanut" lelumäärää kahdelle lapselle, kuin nukkejen kohdalla. Nukkeja meillä oli viime laskujen mukaan 8 kpl...ihan näin montaa ei olisi, jos lapsia olisi vain yksi. Mutta olisin aivan varmasti ostanut kaikki uudet, "tytöille suunnatut" duplopaketit joka joulu, vaikka meillä olisi vain yksi leikki-ikäinen tyttö. Meillä olisi myös kaikki nuo My Little Ponyt (en tiedä tarkkaa määrää, mutta yli 50 kpl), vaikka tyttöjä tosiaan olisi vain yksi.

Uusin tulokkaamme on poika. Lelumäärä lähtee melkoiseen kasvuun, kun poika tästä hieman vattuu. Meiltä puuttuu lähes kaikki "pojille suunnatut" duplot ja tottahan toki ne pitää pojalle saada. Lisäksi kaikenmaailman autot, pakkitalot, työkalut, dinosaurukset jne. jne. jotka eivät liiemmilti ole tyttöjä kiinnostaneet, mutta joilla poika sen sijaan vamaan mielellään leikkii. Paljon kyllä jo sellaisiakin leluja löytyy, joilla pojatkin leikkivät (Brion junarataa, little peopleja jne.) mutta eiköhän me jokunen uusi lelulaatikko jouduta hankkimaan :)

Lapset pärjäisivät aivan varmasti vähemmälläkin lelumäärällä, mutta ei tuolta huoneesta sellaista lelua löydy, jolla ei olisi koskaan leikitty. Joten käy tämä näinkin.
Onko sulla ollut itsellä jotenkin köyhä lapsuus ???

affe
lähdenpä aikani kuluksi tätä tilannettamme pohtimaan.
(käytännössä siis tuota sinun listaasi karsimaan rajulla kädellä :D
ihan kohta 3-vuotiaalla pojallamme on:

- junarata, 2 siltaa+ tavallisia junia + paristoilla kulkeva veturi

- magnettinen juttu johon voi laittaa magneettieläimiä
- värityskirja (lentsikasta saatu), puuvärejä
- 3 lottoa ja 2 palapeliä + palapelikirja
- useampia lautapelejä
- puiset rakennuspalikat x2
- erilaisia sisäkkäin ja päällekkäin torniksi pinottavia palikoita 1 settiä
- pari pikkuautoa ja puuautoja, yhteensä ehkä reilu kymmenen
- ainakin yhden pienehkön jätesäkillisen verran erilaisia pehmoleluja
- semmonen missä laitetaan värikkäitä nuppeja reikälautaan -> voi tehdä kuvia näin
- muita omia kirjoja 20-30 kpl (osa odottaa vielä lapsen kasvamista)

- Cd- ja dvd-levyjä nyt, kun noita äänisatuja on alettu käyttäään jotta nukkumaanmeno olisi tuskattomampaa

- em lisäksi sekalaista pikkusälää mitä nyt varmaan useimmissa lapsiperheissä löytyy, esim. vasarointi-setti, Brion vedettäviä puueläimiä

- kylpyankkoja kaksi
- pomppupallo
-keppihevonen
-pari soitinta

- normaalit ulkoleikkilelut: hiekkalaatikkolelut, potkumopo, 2 pyörää, pallot, pulkka, liukuri, stiga
- luistimet

varmaan pari juttua vielä, kun en ny jaksa pärsettäni nostaa sohvasta. muttei herrantähden niin paljon kuin teillä!

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29195663]On tuo sitten muka negatiivinen lausahdus? Usein pikkulapsiperheessä eletään lelukaaoksessa, joten jos joku on onnistunut pitämään lelumäärän kohtuullisena ja hallittavissa olevana, niin sehän on vain hieno asia. En todellakaan usko, että tuttavasi tarkoituksena siis oli arvostella lelujen vähyyttä.[/QUOTE]

Tämä kyllä minullekin tuli ensimmäisenä mieleen, mutta tottakai tuollainen kannattaa varmuuden vuoksi ottaa loukkauksena.

Mitähän meillä sitten on, kaksi lasta (tyttö 2v ja poika 4v)

- junarataa korillinen
- Duploja korillinen
- pikku-legoja pieni laatikollinen
- monta palapeliä, yksi palikkajuttu ja rubikin kuutio
- monen monta pikkuautoa ja kaksi vähän isompaa autoa
- ruokatarvikkeita, leikkiastioita, Brion hella
- taaperokärry, nukenrattaat ja nukenvaunut
- nukkeja viisi-kuusi, vai onko niitä peräti kahdeksan erilaista?
- nukenvaatteita, hoitolaukku, muutama pikkulaukku
- Angry birds-lintuja (niitä pieniä)
- kolme leikkikameraa
- oikean kokoinen työkalupakki täynnä työkaluja + porakone ja ruuvinväännin :D
- pehmoleluja yksi korillinen

+ askartelutarvikkeet ja muutama sekalainen lelu kuten yksi zhuzhupetsi vai mikä se nyt on.

[QUOTE="eee";29195708]Mä en oikein ymmärrä, miten sä chef tunnut olevan niin ylpeä teidän valtavasta lelumäärästä (samoin kuin esim. vaatemäärästä)? :O Onko se susta hieno asia?[/QUOTE]

Ylpeä?

Miksi se on heti ylpeilyä, jos kertoo, että omaa jotakin paljon. On se sitten lelut, vaatteet, kengät, laukut tai vaikka raha. Miksi niistä asioista puhuminen katsotaan heti jonkinnäköiseksi leventelyksi?

Ei, ei se ole mun mielestäni mitenkään erityisen hieno asia, että meillä on paljon leluja. Se vaan on. Se on ihan tavallinen asia. Meillä nyt vaan sattuu olemaan paljon leluja, koska olen niitä ostellut.

En mä siitä lelumäärästä mitään erityistä kicksiä saa, mutta onhan se toki kivaa, että likat saavat rakentaa suuria legoleikkejä, sillä legot eivät ihan heti lopu kesken. Lapset saattavat rakentaa legokaupunkia jopa viikon...se ei onnistuisi, jos legoja olisi huomattavasti vähemmän. Joten siinä mielessä se on ihan hieno asia, että niitä on. Mutta en mä kyllä osaa sitä asiaa ylpeänä nähdä.

Ne on vaan leluja. Ja vaatteita. Ihan tavalliseen elämään kuuluvia käyttötavaroita, joista meidän perheessä tykätään. Lapset leikkii meillä todella paljon (huom, meidän perheessä leikkii myös 11v...taitaa olla jokseenkin jo nykymaailmassa harvinaista) ja heitä siinä tuetaan mm. ostamalla kivoja leluja. Ja vaatteistakin meidän likat tykkää.

En näe mitään syytä olla niitä siis hankkimatta. Me tykätään leluista ja vaatteista, joku muu tykkää sitten taas jostain muusta ja hankkii niitä paljon. Eikä se pidä mitään ihmeen ylpeilyä sisällään.

[QUOTE="Jaahas";29195723]Onko sulla ollut itsellä jotenkin köyhä lapsuus ???[/QUOTE]

Et kysynyt minulta, mutta minusta on kiva kun lapsilla on leluja :) Toki kohtuus kaikessa, mutta silti.

Minulla ei ollut köyhä lapsuus, mutta Duploja en saanut jostain syystä. Niinpä olenkin riemusta kiljuen ostanut tytölle prinsessa-Duploja, ja aivan varmasti pukinkonttiin sujahtaa yksi paketti.

[QUOTE="Jaahas";29195723]Onko sulla ollut itsellä jotenkin köyhä lapsuus ???[/QUOTE]

Ei ole. Olen itsekin saanut lapsena nauttia suuresta lelumäärästä.

Mites sun lapsuutesi? Oliko se jotenkin köyhä?

"vieras"
No en nyt sanoisi, että tuo on vähän. Tai riippuu, mihin sitä vertaa. Meidän lelumäärään verrattuna tuo on vähän. Mutta en missään nimessä väittäisi, että liian vähän.

Meillä on leluja niin paljon, että mulla menisi niiden listaukseen ikä ja terveys. Leluja säilytetään Ikean expedit hyllyissä (16-lokeroinen ja 4-lokeroinen), jotka ovat ääriään myöden täynnä. Lisäksi on 4 lattialla säilytettävää lelulaatikkoa ja vaatekaappiinkin on tehty leluhylly. Lattialla säilyy sitten kaikki isot rotjakkeet, kuten nukenvaunut, leikkihella jne.

Ja kohta on taas joulu.

Mitä olen kaverien lastenhuoneita nähnyt, niin aika paljon meillä niitä leluja on. Mutta lähipiiristä löytyy kyllä perheitä, joilla on leluja aivan yhtä paljon. Toisaalta löytyy myös niitä perheitä, joilla on paljon vähemmän. Jos niitä leluja on senvertaa, että lapsi saa niillä leikkejä aikaan ja toisaalta jaksaa myös lelut pois siivota, niitä on mielestäni sopivasti. On niitä sitten vähän, tai paljon.

Hyi että mua ahdistaisi asua tuollaisessa paikassa!

2 lasta, molemmilla 8 osaiset expedit-laatikostot. Tytöllä 4 laatikkoa niissä, jotka täynnä (junaradan osia, legoja, nuken tavaroita+muuta rojua. Lisäksi hemmetisti kirjoja, nuken vaunut, useampi nukke, muumitalo, little pet shop taloja 2 pientä ja niille tavaraa ja minusta leluja on todellakin riittävästi! Niin ja lautapelejä ja barbie-nukkeja.
Pojalla 4 laatikkoa myös noissa expedit-hyllyissä, 2 täynnä pikkulegoja, yhdessä piirrustuksia jne. paperitavaraa ja yhdessä muuta sälää. Lisäksi pikkuautoja, kirjoja ja lautapelejä, pleikkari ja pelejä ja todellakin riittävästi! Mä en tosin arvosta muutenkaan materiaa juurikaan.

maaine
Meillä on 3-vuotiaalla
-laatikollinen duploja
-laatikollinen pehmoleluja
-kassillinen pikkuautoja
-korillinen muita leluja
-taperokärry ja pyörä
-kassakone, pieni rumpu ja triangeli

Eli vissiin aika vähän, mutta kukaan ei oo kommentoinut!

"Milli"
Mun mielest tossa on jo paljon leluja. Meillä on esim pehmoleluja kymmenen maks. Samoin pikkuautoja. muutama traktori, kirjoja ja palapelejä. Pieni laatikko dubloja ja pikkulegoja. Keittiötavaraa ja nukke. Muovieläimiä ja dinosauruksia. Kaks isompaa autoa. Ja ikää 3v.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";29195663]On tuo sitten muka negatiivinen lausahdus? Usein pikkulapsiperheessä eletään lelukaaoksessa, joten jos joku on onnistunut pitämään lelumäärän kohtuullisena ja hallittavissa olevana, niin sehän on vain hieno asia. En todellakaan usko, että tuttavasi tarkoituksena siis oli arvostella lelujen vähyyttä.[/QUOTE]

Samaa meinasin sanoa,mettä ottaisin tuon ihan vain kohteliaisuutena, jos joku sanoisi meillä olevan vähän leluja. Sehän on ehdottomasti hyvä asia että on saanut pidettyä tavaramäärien aisoissa. Toivoisin että meilläkin käydessä joku voisi sanoa noin. Kolmen lapsen kanssa leluja on joka tapauksessa paljon, saati sitten kun isovanhemmat joilla on maaninen tarve ostaa lapsille tavaroita. Lapset ovat vielä sopivasti 0-6- vuotiaita, joten mitään ei oikein voi laittaa kiertoonkaan.

maaine
Meillä on 3-vuotiaalla
-laatikollinen duploja
-laatikollinen pehmoleluja
-kassillinen pikkuautoja
-korillinen muita leluja
-taperokärry ja pyörä
-kassakone, pieni rumpu ja triangeli

Eli vissiin aika vähän, mutta kukaan ei oo kommentoinut!
+ kirjoja, palapelejä, muovailuvahaa ja muita askartelu- ja taiteilutarvikkeita, musiikkia, dvd:itä jne. En laskenut näitä leluiksi..

maa aam
Meillä 3-vuotiaalla on ainakin nämä:

- Sylvanian families: 2 taloa, leikkipuisto, bussi, moottorikelkka, lastenvaunut, synttärisetti, n. 15 hahmoa ym. ym. sälää
- Playmobilen prinsessalinna hahmoineen
- Paljon pehmoleluja
. joitain naamiaisasuja
- My little pony -puhuva vauvaponi
- Puhuva kissa
- Furby
- muovailuvahaa, vesivärit, kasvomaalit, palapelejä, hamahelmiä, leikkimegneetteja, 3-4 lautapeliä, kyniä, paperia, tarrakirjoja, värityskirjoja yms.
- Kauppaleikki kassakoneineen ja ostettavineen, erilaisia kasseja ym.
- Kotileikkitarvikkeita: 3 nukkea ja niille kaikenlaista tavaraa ja vaatetta, ruuan laittoon astioita ja leikkiruokaa, leivänpaahdin ym.
- Nuken vaunut ja rattaat
- Siivoustavaroita siivousleikkiin
- muovieläimiä
- Erilaisia soittimia
- Iso sälälaatikko, missä sekaisin "ei mihinkään" -kuuluvia leluja
- Little pet shopeja yksi pieni setti
- Palloja, erilaisia hiekkaleluja
- Iso laatikollinen duploja
- koruja leikkeihin
- 2 keppihevosta
- paljon kirjoja
- lasten tietokone

Lisäksi leikkimökissä leikkikeittiö ja astioita, sekä leluja joita on asutettu pysyvästi mummilassa (jossa ollaan usein). Ja sitten varastoon viety joitain leluja mm. leikkiauto ja pomppupallo. Nämä nyt muistin, en jaksanut mennä katsomaan mitä muuta.

Minua ahdistaa vähän, että opetan lapselleni, että tavaraa on yllin kyllin ja aina ostetaan uutta (koska kyllä, minä ostan aina uutta, tykkään ostaa lapselle kaikkea kivaa). Olenkin ajatellut, että alamme käydä leluja läpi, ja keräämme lahjoituksen johonkin sopivaan paikkaan ennen kuin ostetaan uusia.

[QUOTE="vieras";29196819]Sulla tuntuu olevan tarvetta leveillä. Jatkuvasti rinta rottingilla luettelet miten teillä on aina muita enemmän. Joululahjojakin tulee 100 pakettia/pää..

Vaikutat leuhkalta.[/QUOTE]

Sä nyt vaan haluat lukea mun tekstini sillä asenteella, että leveilen.

Mieti hei nyt vähän itsekin, että mitä puhut. Sä väität, että mulla on tarve leveillä VAATTEILLA JA LELUILLA :O:LOL:

Aika heikosti ihmisellä menisi, jos tuossa olisi ne asiat, joiden vuoksi sitä sitten leveilisi. Nuo kun on aivan kaikkien saavutettavissa. Siis vaatteet ja lelut. Kai sitä ennemmin kannattaisi vähän toisenlaisilla asioilla leveillä, eikö? Sellaisilla, millä ihan jokainen ei voi saada (on se sitten taito, materia tai mikä tahansa). Nuo kun voi kuka vaan halutessaan hankkia.

Niin, joululahjoja tulee todella paljon. Olen tästä joulun aikaan joskus kertonut...mutta kyllä se tämän(kin) asian suhteen ennemmin niin menee, että mä olen asiasta joskus maininnut (joka heti sitten taas mielletään leveilyksi) jonka jälkeen siitä on tullut isompi haloo (kuten näemmä tästäkin) ja lopulta asia paisuu sellaisiin mittakaavoihin, että mä jatkuvasti huutelen meidän lahjoista. Jopa kesäkuussa. Ihan näin se ei kuitenkaan mene.

Mä en ole meidän joululahjojen määrästä tänä vuonna puhunut. Mutta muutama päivä sitten joku koki siitä tarpeelliseksi jonkun ketjun tehdä. Siis siitä, että montako lahjaa meinaan lapsilleni tänä vuonna hankkia. Jotta sillälailla.

No sille en sitten yhtikäs mitään voi, jos leuhkalta vaikutan. Ja totta puhuakseni, ei se nyt kyllä ihan hirmuisesti mua edes haittaa. En oikein osaa ottaa tätä palstaa niin vakavasti, kuin moni muu.
Mutta muistuttaisin nyt taas siitä, että mä vaikutan sun mielestäsi lauhkalta KOLMEN asian vuoksi. Siksi, että olen kertonut meillä olevan keskimääräistä enemmän leluja, vaatteita ja joululahjoja. Aika heikoilla kannattimilla on taas tuo leuhkaksi nimittely, sillä johan mä ihan jatkuvasti kerron täällä myös siitä, miten huono, paska ja kykenemätön tiettyjen asioiden suhteen olen. En kai mä itsestäni sellaista puolta esittelisi lainkaan, jos mulla olisi kovakin tarve olla leuhka ja ylepeillä?

"vieras"
Sä nyt vaan haluat lukea mun tekstini sillä asenteella, että leveilen.

Mieti hei nyt vähän itsekin, että mitä puhut. Sä väität, että mulla on tarve leveillä VAATTEILLA JA LELUILLA :O:LOL:

Aika heikosti ihmisellä menisi, jos tuossa olisi ne asiat, joiden vuoksi sitä sitten leveilisi. Nuo kun on aivan kaikkien saavutettavissa. Siis vaatteet ja lelut. Kai sitä ennemmin kannattaisi vähän toisenlaisilla asioilla leveillä, eikö? Sellaisilla, millä ihan jokainen ei voi saada (on se sitten taito, materia tai mikä tahansa). Nuo kun voi kuka vaan halutessaan hankkia.

Niin, joululahjoja tulee todella paljon. Olen tästä joulun aikaan joskus kertonut...mutta kyllä se tämän(kin) asian suhteen ennemmin niin menee, että mä olen asiasta joskus maininnut (joka heti sitten taas mielletään leveilyksi) jonka jälkeen siitä on tullut isompi haloo (kuten näemmä tästäkin) ja lopulta asia paisuu sellaisiin mittakaavoihin, että mä jatkuvasti huutelen meidän lahjoista. Jopa kesäkuussa. Ihan näin se ei kuitenkaan mene.

Mä en ole meidän joululahjojen määrästä tänä vuonna puhunut. Mutta muutama päivä sitten joku koki siitä tarpeelliseksi jonkun ketjun tehdä. Siis siitä, että montako lahjaa meinaan lapsilleni tänä vuonna hankkia. Jotta sillälailla.

No sille en sitten yhtikäs mitään voi, jos leuhkalta vaikutan. Ja totta puhuakseni, ei se nyt kyllä ihan hirmuisesti mua edes haittaa. En oikein osaa ottaa tätä palstaa niin vakavasti, kuin moni muu.
Mutta muistuttaisin nyt taas siitä, että mä vaikutan sun mielestäsi lauhkalta KOLMEN asian vuoksi. Siksi, että olen kertonut meillä olevan keskimääräistä enemmän leluja, vaatteita ja joululahjoja. Aika heikoilla kannattimilla on taas tuo leuhkaksi nimittely, sillä johan mä ihan jatkuvasti kerron täällä myös siitä, miten huono, paska ja kykenemätön tiettyjen asioiden suhteen olen. En kai mä itsestäni sellaista puolta esittelisi lainkaan, jos mulla olisi kovakin tarve olla leuhka ja ylepeillä?
MIKSI niitä lahjoja ja leluja pitää olla valtavasti? Miksi haluat opettaa lapsesi tuhlaamaan, vaatimaan ja pilaamaan luontoa jo pieninä? Miksi vähempi ei riitä?

"äiti88"
No tossahan oli jo vaikka mitä! Minusta meidän lapsella on jo liikaakin kun on

laatikollinen dubloja
kaksi laatikollista autoja
about 10 pehmoa
taaperokärry
2 isoa plaston rekkaa
potkuauto, mikä lie...
leikkikännykkä
kymmeniä kirjoja
rattilelu
palikoita
jtn soivia vauvaleluja ja vähän jotain sekalaista roinaa.

just mietin että laitan puolet niistäkin kaappiin piiloon, kun käy repimässä kaikki aina alas yhteen kaaokseen, eikä juuri muuten ole niistä kiinnostunut. Ja toivon hartaasti ettei saada mitään hervotonta lelukasaa jouluna, ja tarvittaessa karsin vanhoista leluista osan pois. En ymmärrä yhtään miksi sitä krääsää pitää joillain olla niin paljon, ettei edes mahdu sinne huoneeseen. Niin paljon, ettei edes muisteta mitä jo omistetaan.... näitäkin on lähipiirissä..

Jos se ei ollutkaan negatiivista vaan oli kateellinen kun teillä ei ollut sitä lelukaaosta lattialla joka useissa lapsiperheissä tuntuu olevan. Meillä ainakin on ihan liikaa leluja kahdella alakoululaisella. Suurinosa vintissä eikä kukaan tiedä mitä siellä on.

• Tykkää
Reactions: millionnea
[QUOTE="vieras";29197022]MIKSI niitä lahjoja ja leluja pitää olla valtavasti? Miksi haluat opettaa lapsesi tuhlaamaan, vaatimaan ja pilaamaan luontoa jo pieninä? Miksi vähempi ei riitä?[/QUOTE]

Ei ole mitään syytä sille, että niitä olisi pakko olla. Ei mulla ole siis mitään sellaista ajatusta mielessä, että lapseni turmeltuvat, ellei heillä ole niin ja niin monta nukkea ja niin ja niin monta pikkuautoa.

Niitä leluja on vaan tullut osteltua aina silloin-tällöin ja ajan saatossa niitä on sitten kertynyt. Meillä kun on kuitenkin jo 11 vuotta näitä leluja osteltu. Poiskin olen toki turhia pistänyt, eli ei meillä turhia leluja kaapeissa pyöri.

Mä tykkään ihan hirmuisesti antaa lahjoja. Mä lahjon paljon muitakin íhmisiä, kuin vain oman perheeni ja muistan jouluna myös niitä lapsia, jotka eivät välttämättä lahjoja ilman hyväntekeväisyyttä saa. Mulle tulee hyvä mieli, kun saan antaa lahjoja, joten siksi niitä sitten kertyy aina niin valtavasti.

En mä ole opettanut lapsiani tuhlaamaan, enkä toisaalta näe, että miten tämä automaattisesti on edes tuhlaamista. Meille kuitenkin hankitaan pääsääntöisesti laadukkaita ja kestäviä leluja, joista suurin osa ensinnäkin ostetaan kirppikseltä. Niillä on siis jo joku joskus leikkinyt ja nyt niillä leikkii meidän lapsemme. Kun niille ei enää meillä ole käyttöä, ne siirtyy sukulaisten lapsille tai kirppikselle. Mä näen sen kierrättämisenä, en tuhlaamisena. Jos ne menisivät roskiin, olisi se tuhlaamista. Mutta kun eivät mene.

Vaatimaan? Ei nämä lapsen mitään koskaan vaadi. Eivät he heittäydy leluhyllyn edessä itku-potku-raivareiden saattelemana lattialle, jos (ja kun) en osta heille kaupasta lelua. Viimeisin pyyntö, jonka esikoinen on esittänyt, oli yksiväriset sukat. Edellistä pyyntöä en edes muista, koska siitä on niin pitkä aika.

Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän sitä, että vaikka lapsi saisi paljon, ei se tee hänestä itsekästä/vaativaa/tuhlaavaa/omahyväistä/kieroon kasvanutta tms. Kyllä siihen vaaditaan vähän muutakin, kuin iso kasa leluja ja vaatteita. Meillä kyllä arvostetaan luontoa ja kierrätämmekin siis vaatteet, lelut, huonekalut (joita tuunaan aika paljon), urheiluvälineet, sekä tietenkin lajittelemme roskat ja viemme kierrätyskeskukseen kaiken sinne kuuluvan.

Kyllä vähempikin riittäisi. Mutta en näkisi sitäkään ongelmana, vaikka olisi vieläkin enempi. Kukaan ei vielä koskaan ole antanut mulle järkevää selitystä sille, miksi tämä minun tapani olisi huono. Sitä odotellessa.

Yhteistyössä