teillä lapsi leikkii vauvaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emma"

Vieras
Onko kellään muulla samanlaista "ongelmaa"?
Meillä 4-vuotias leikkii vauvaa koko ajan kotona ollessaan, mutta ei esim. päivähoidossa. Poika on ainut lapsi, sukuun on tullut paljon uusia vauvoja aikaa sitten mutta viimeisemmästäkin synytmästä on jo kohta vuosi.

Joskus ärsyttää kun poika leikkii niin vauvaa, lässyttää, ei osaa muka pukea, riisua tai vaikka edes syödä. Varmaan hakee niin huomiota mutta joskus meinaa päreet palaa kun ei vaan jaksa kuunnella teko itkua ja lässytystä ja sitä saamattomuutta.

Jos tulee muita lapsia ympärille niin ei leiki vauvaa, jos isompia, esim. yli 10-vuotiaita sukulaislapsia tulee kylään niin silloin saattaa kans esittää vauvaa mutta sitä nuoremmille ei yleensä.

Tätä on jatkunut jo reilu puolenvuoden verran, nyt alkaa jo ottaa välillä aivoon, kun mitään ei osaa muka itse tehdä, poika itse sanoo: en osaa, olen vauva.

Mikä ihme on, meneeköhän tuo ajan kanssa pois vai pitäisikö asialle tehdä jotain?
 
Meillä 3 v leikkii vauvaa, tosin vain hetkittäin. Ei ole tarvinnut puuttua.

Minusta jos leikit menee "liian pitkälle", niin että joudut normaaliin arkirytmiin tekemään asioita hänen puolestaan, niin jättäisin osallistumatta leikkiin. Ihan erikseen leikittynä vauva-leikki ok, mutta leikin varjolla pukemisen, syömisen jne. tekemättä jättäminen ei kuulosta noin pitkälle ajalle (puoli vuotta!) hyvälle.
 
Meillä (vuotta vanhemman kanssa) meni ohi kun lakkasin vain yksinkertaisesti passaamasta ja lässytystä en ottanut kuuleviin korviini. Meillä tosin tuo alkoi kun poika sai pikkusiskon, aikansa yritin sitten kahta "vauvaa" hoitaa kunnes totesin ettei se vain toimi, 5-vuotias kun ei ole enää mikään vauva. Olihan sekin hetkittäin sydäntä raastavaa kun toinen itki nälkäänsä ruokapöydässä "vauva ei osaa syödä", mutta kyllä se kannatti kestää ja kun poika sitten vihdoin ihan itse teki jotain "isojen poikien" juttuja kehuin vuolaasti kuinka taitava poika onkaan.
 
[QUOTE="emma";25651829]Onko kellään muulla samanlaista "ongelmaa"?
Meillä 4-vuotias leikkii vauvaa koko ajan kotona ollessaan, mutta ei esim. päivähoidossa. Poika on ainut lapsi, sukuun on tullut paljon uusia vauvoja aikaa sitten mutta viimeisemmästäkin synytmästä on jo kohta vuosi.

Joskus ärsyttää kun poika leikkii niin vauvaa, lässyttää, ei osaa muka pukea, riisua tai vaikka edes syödä. Varmaan hakee niin huomiota mutta joskus meinaa päreet palaa kun ei vaan jaksa kuunnella teko itkua ja lässytystä ja sitä saamattomuutta.

Jos tulee muita lapsia ympärille niin ei leiki vauvaa, jos isompia, esim. yli 10-vuotiaita sukulaislapsia tulee kylään niin silloin saattaa kans esittää vauvaa mutta sitä nuoremmille ei yleensä.

Tätä on jatkunut jo reilu puolenvuoden verran, nyt alkaa jo ottaa välillä aivoon, kun mitään ei osaa muka itse tehdä, poika itse sanoo: en osaa, olen vauva.

Mikä ihme on, meneeköhän tuo ajan kanssa pois vai pitäisikö asialle tehdä jotain?[/QUOTE]

Tavallisesti lapsen tapa viestittää että tarvitsee enemmän huolenpitoa, tuntee itsensä jotenkin turvattomaksi, tarvitsee tankkausta vanhemmilta. Kehitys on tätä että välillä otetaan askelia taaksepäin ja sitten otetaan näin vauhtia eteenpäin. Kun lapsi haluaa olla vauva, ota syliin ja sano vaikka etta" välillä tuntuu hankalalta olla iso poika kohta taas tuntuu paremmalta jne". Usein vanhemmat ahdistuvat kun lapsi ei halua olla ikäisensä ja kun lapsi viestittää näin huolenpidon tarvetta, eivät oikein kuuntele ja tuputtavat olemaan iso jne.silloin lapsi tietenkin jatkaa viestittämistä jota toivoo vanhemman ymmärtävän Paras tapa siis jättää vauvamainen käyttäytyminen taakse on antaa lapselle enemmän huomiota ja sanottaa lapsen tunne siitä että aina ei ole helppoa olla iso poika.
 

Yhteistyössä