Teillä joilla lapset taxi kyydillä menevät kouluun mikä syy ( Siis joku muu kuin pitkämatka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pojan äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pojan äitee

Vieras
Pitäisi alkaa miettimään mitä tuon pojan kanssa tekisi. On nyt 1lk ja saa kevääseen asti taxi kyydin. Olen tässä kuitenkin alkanut miettiin että pitäisiko hakea myös tokan lukukaudelle vai mitäköhän tässä tekisi..

Poika on hitusen ressukka ja ainakaan ekalla luokalla ei olisi selvinnyt koulusta kotiin yksin. eikä varmaan vieläkään mutta en tiedä miten jo syksyllä olisiko rohkeutta tullut.

koulumatka ei ole pitkä n. 2km matkan varrella yhdet liikennevalot pieni matka jalkakäytävää (noin puolet) ja puolet omakotitalon/rivitalon ohi menemistä missä ei jalkakäytävää.

Poika on käynyt erityis päiväkodin -> erityiseskarin ja on nyt erityisluokalla.

taxi kyyti annettiin ekaksi vuodeksi vähän armahtaen mutta jos meinaa toista vuotta hakea pitäisi olla hyvät lääkärin todistukset ym.

Millaisilla "syillä" te olette saaneet taxi kyydin?

[QUOTE="vieras";25782901]erityisluokka pitäisi riittää syyksi, onko diagnoosia miksi poika on erityis luokalla?[/QUOTE]

Mun mielestä kun täällä kylällä pitäisi käydä oikein tuolla kaupungin lääkärillä (siis oikein sairaalassa) jossain puhe-toiminta tai foniatrilla ym että se kelpuutettaisiin taxi kyydin tarpeeseen.

Meillä poika käy puheterapiassa mutta omalla kylällä eli e tiä jos varaan ajan omalääkärille niin käykö se.

Pojalla puuttuu siis edelleen puheesta kirjaimia ( t,d,r) sekä toisen korvan kuurous todettiin viime keväänä ( tämä tieto ei siis ehtinyt nyt tämän vuoden taxi päätökseen)
ja oonkin miettinyt että voiko tuo toisen korvan kuurouteen liittyen vedota taxi kyytiin. (toisin hänellä on kyllä yksi kuuleva korva)

Oisko kuitenkin pojalle kasvattavampaa, jos saisitte harjoiteltua, että kulkee matkan itse? Jos siis ei ole mitään ADHD:ta tai muuta taipumusta karkailuun. Kuitenkin hänen on elämässä opittava pärjäämään....

[QUOTE="vieras";25782901]erityisluokka pitäisi riittää syyksi, onko diagnoosia miksi poika on erityis luokalla?[/QUOTE]

käynyt oikeastaan tuon puheen huonouden takia erityis päiväkodit/eskarit.
eskarissa mietittiin että pienempi luokka parempi ja sinne haettiin. eskari loppu ja kesälomalla käytiin tutkimuksissa ja saatiin tietää ettei kuule toisella korvalla yhtään mitään ,joka tuli meille ihan yllätyksenä
(kävi siis koulutarkastuksessa) tätä ei ole huomattu ikinä ei päiväkodissa eikä eskarissa eli poika on osannut sen todella hyvin peittää.

Oisko kuitenkin pojalle kasvattavampaa, jos saisitte harjoiteltua, että kulkee matkan itse? Jos siis ei ole mitään ADHD:ta tai muuta taipumusta karkailuun. Kuitenkin hänen on elämässä opittava pärjäämään....

NO TÄMÄ ON KYLLÄ SITTEN MYÖS NIIN TOTTA!!
tosiaan kun olen niin kahden vaiheille ,viimeksi päätin että saa käydä ekan luokan ajan taxilla ja tokalle luokalle ite (ja sitä pojankin kans puhuttiin) ,mutta nyt taas kun tuo on vähän tuollainen ressukka.. (toisin kotonakin on kyllä välistä ollut yksinään 1-1½h ja hyvin pärjännyt)

Kun kesän nyt pystyn itekkin pojan kanssa matkaa harjoitteleen mutta en välttämättä syksyllä pysty esim saattamaan silloin tällöin (kotona 3 pienempää ja pitää toista viedä eskariin)

Toisin nythän tuo on vähän tuollainen ujo ja pelokas mutta voisiko syksyllä olla ihan eri ihminen. ehtiihän sentään kesällä täyttämään 8v.

tää on nyt niin kakspiippunen juttu...Onneks on aikaa miettiä =)

Ei riitä syyksi. Minun poikani on erityiskoulussa ja melkein kaikki koulun lapset kulkevat jalan tai pyörillä. Kyydityksen piirissä on vain joka 8. oppilas.

Ensimmäinen vuosi meni neurologin lausunnolla ja toinen vuosi myönnettiin koulukuraattorin, joka tietääkseni ei ole koskaan edes tavannut lasta, lausunnolla.

Sinänsä sillä ei ole väliä miten muualla ja millä perusteilla on kyytejä annettu. Asianhan päättää viime pelissä kunnan sivistyslautakunta. Eli kannattaa selvittää millä perusteilla teidän kunnassa on noita kyytejä annettu. Perustelut löytyvät lautakunnan pöytäkirjoista.

Yhteistyössä