TEHY:stä taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mariaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen aikanaan -97 lähtenyt sh-koulutukseen, joka tuolloin vielä oli opistoasteen koulutus. Meitäkin kyllä muuten vielä löytyy pitemmän aikaa työelämästä, itsekin olen nippa nappa kolmekymppinen. Huvittavaa meillä oli se, että me olimme niin sanottu kokeiluryhmä: me teimme teoriajutut amk-tasoisesti, mutta harjoittelua meillä silti oli yhtä paljon kuin opistoasteella (myöhemmin aloittaneilla amk-ryhmillä oli ainakin muutama vuosi sitten vähemmän käytännön harjoittelua kuin opistoasteisilla oli eli opiskelusta tuli enemmän teoriapainotteista). Kaikesta tästä huolimatta emme luonnollisestikaan saaneet vielä amk-pätevyyttä, koska koulustamme tuli amk vasta seuraavan ryhmän aloittaessa. Ja kun itse hain töitä, mulle oli etua siitä, että tutkinto oli vielä opistoasteen tutkinto; työnantajat vetosivat juuri siihen, että meillä oli käytäntöä niin paljon enemmän kuin amk:sta valmistuvilla. Mä en tiedä, mikä nykytilanne tuon käytännön harjoittelun suhteen on eli jos joku tietää oikeasti, paljonko sitä harjoittelua on opistoasteeseen verrattuna, niin infotkaapa minuakin. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikkei asia minua enää koskekaan.

Noista hienoista titteleistä tuli muuten mieleen, että meidän ryhmä oli silloin niitä entisiä sisätauti-kirurgisia sairaanhoitajia vastaava ryhmä, mutta suuntautumisnimikkeemme oli muutettu tällaiseksi: " hoitotyö terveyden pitkäaikaisissa muutoksissa" ..siis oikeesti, olisi ollut nimikkeen tunku nimineulaan "pikkusen" hankalaa. Ja hankalaa oli selittää myös työnantajille, mikä musta tulee :D...sanoinkin sitten vaan aina, että vastataan noita entisiä siskir-hoitajia.

Mä olen oikeastaan muutoin jo täysin turtunut tähän Tehy-keskusteluun, joten siihen en enää ota edes kantaa. Eikä se alaa vaihtaneena minua enää nyt "sillä lailla" kosketakaan, että pitäisi fanaattisesti tapella asiasta palstoilla päivästä toiseen. Toivottavasti nyt vaan joku kohtuus saataisiin säilymään tässä molemmin puolin...

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:
Jos siis yleinen korotus on noin 8-9%, niin onhan 17% jo kaksinkertainen siihen nähden! Että kyllä tässä mun mielestä on jo tultu tehyläisiä vastaan.
Kyllä ottais raskaasti päähän olla nyt riski-raskaana ja joutua lentämään Ruotsiin joidenkin ahneiden tehyläisten takia!

Peesi!

Eta maissa sairaanhoitajilla on parempi palkkaus kuin Suomessa.Millä sieltä tänne houkuteltaisiin hoitajia??? Kuka haluaa oikeasti, että hoitaja on kielitaidoton blokkimaan hoitaja?
[/quote]

Liputan kyllä aidon Suomalaisen hoitajan puolesta!

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
pienen lapseni takia pelottaa jos jotain tulee. Mut hoitajien puolella oon.
Kyllä jokaisella ihmisellä täytyy olla sama oikeus ja kyllä se eduskunta nyt on vastuussa.

Potilaiden elämä on tärkeämpi kun hoitajien palkan korotus. Niin sanotaan mutta jos noin ajatellaan niin silloin voi sanoa että eduskunnan palkan korotukset ja kalliit matkat on tärkeämpiä kun potilaan henki.

välillä mietin etteikö ihmiset oikeesti tajua missä vika kun kovaan ääneen syytetään hoitajia. Mutta jos asiaa ajattelee tarkemmin ja katsoo mihin eduskunta rahat laittaa niin ei tarvi enään ihmetellä, mix ei riitä kunnon palkka niille jotka peastaa ihmisiä päivittäin ja auttaa uusia ihmisiä elämään. Saattaa ihmiset viimeseen lepoon.

On se ihmeellistä et eduskunta joutuu muutamassa päivässä säätään lain kun NIIN TÄRKEÄT AMMATTILAISET irtisanoutuu, mutta kun tuosta tärkeästä työstä tulisi maksaa niin ei se enään olekkaan tärkeä.. eikä tämä ihmetytä?

mites kun laki tulee voimaan ootteko aatellu et kuinkka moni saattaa keskeyttää opinnot ja kuinka moni ei alalle lähdekkään koska silloin ei olisi samoja itsemääräämisoikeutta mikä muille laissa on määrätty.

mistä sitten saadaan hoitajia kun niitä nytkin on liian vähän.

vielä kysymys tähän et jotka sanoo et leikitään ihmishengillä niin ootteko miettiny et HOITAJAT ON IHMISIÄ JOILLA ON SAMAT OIKEUDET KUIN MUILLA?
sitä tuskin kukaan voi kieltää.

kertokaa mikä on taistelukeino kun ei esim lakko.

ja eikö se niin ole että tehy uhkaa lakolla ja yrittää sovitella, mut jos ei tulla vastaan niin voikatsoa missä vika.

ne taas jotka sanoo että tehy on itsekäs kun muillakin on huonopalkka niin siinä puhuu KATEUS! kyllä jokainen saa taistella se on lakiin kirjoitettu oikeus.. ai niin eihän se oikeus hoitajilla olkaan. Mutta teillä muilla on.
mitä te kateellisina valitatte voitte myös taistella.
ja niihn moni tekee, jos viitsitte esim uutisia katsoa. Ei ketään hauku alkontyöntekijöitä lakosta. Miksi näin? ei tarv kauan miettiä mistä johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:
Jos mä kuuluisin nyt Tehyyn,kyllä häpeäisin :ashamed: Ja toki olisin eronnut,koska itsekään eivätvoi tulla yhtään palkkavaatimuksissaan vastaan. Enkä arvostele sairaanhoitajia ja heidän työmääräänsä,mutta musta tämmönen ihmisillä leikkiminen on jo liikaa ja vieläpä kun vastuuta ei ota kukaan kantaakseen jos ihmisiä menehtyy. :(

Niin häpeäisin minäkin. On menty liian järeisiin keinoihin. Peruisin irtisanoutumiseni ja jäisin töihin vaikka taistelu alkaisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jos mä kuuluisin nyt Tehyyn,kyllä häpeäisin :ashamed: Ja toki olisin eronnut,koska itsekään eivätvoi tulla yhtään palkkavaatimuksissaan vastaan. Enkä arvostele sairaanhoitajia ja heidän työmääräänsä,mutta musta tämmönen ihmisillä leikkiminen on jo liikaa ja vieläpä kun vastuuta ei ota kukaan kantaakseen jos ihmisiä menehtyy. :(

Niin häpeäisin minäkin. On menty liian järeisiin keinoihin. Peruisin irtisanoutumiseni ja jäisin töihin vaikka taistelu alkaisikin.

Niin ja se vastuunkantokaan ei tuo niitä mahdollisia kuolleita takaisin. Joka tapauksessa kuolevat turhaan ja rahan takia. Surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en voi sille mitään, että mua NIIN paljon huvittaa se, että TEHYläiset kuvittelevat "taistelevansa vain itsensä vuoksi".. kuten muiden järjestöjen edustajat ovat jo tuoneetkin hienosti esiin, ON MAHDOTONTA, että vain TEHYläiset saisivat pyytämänsä korotukset. jos korotuksia tulee, niitä tulee myös muille.

tekevät itsestään pellen tyhjän takia siis! :)

Tai sitten ne toiset vain siipeilee.
Naisvaltaisten alojen touhua. Miesvaltaisella alalla oli eri ammattiryhmät kimpassa ja joukolla taistelisivat korotukset. Näin luulen mä.

Niin. Ainakin OAJ ehdotti Tehylle yhteistyötä neuvottelukierroksen alussa, mutta Tehy kieltäytyi siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja tinzu:
Alkuperäinen kirjoittaja homelitoosa:
onhan täällä monikin ilmoittanut olevansa sh. oletko itse? minä en ole, enkä ole väittänytkään tietäväni.

miksi tällä palstalla ei saisi taistella tästä asiasta joka helvetin päivä, jos siltä tuntuu? eikä täällä kukaan kuvittele että tämä asia täällä 2+:lla ratkeaisikaan. on täällä paljon pöljempiäkin ketjuja, joka helvetin päivä.

*REPS*
:laugh:
Tää on ihan sairaan hyvä paikka kuluttaa aikaa esim. lapsen päiväunten aikaan ja lukea ja nauraa itsekseen noille pöljääkin pöljemmille avauksille. Mutta tää on nyt tätä tää kotiäidin elämä tällä hetkellä...

Pikku vinkkinä: koneen voi tarvittaessa vaikkapa sulkea ja astua ovesta ulos tuonne TODELLISEN elämän pariin. Jos uskaltaa... sillä eihän sitä tiedä mitä siellä on tänään vaanimassa ja odottamassa... KOP-KOP *koputtaa puuta* :o

Nii että hyvää päivän jatkoa vaan kaikille, nähdään myöhemmin :wave:

tinzuuuuu.. (menikö oikein) kumpi meistä ei ymmärtäny. tuota sun kommentia.. eikös teillä kummallakin ole "puoltava" mieleipide "pöljille" alotuksille. Vai oliko tuo sun teksti suoraan vastus, tuolle jota lainasit.

oot muuten peesaannu sekä tyhyläisten puolesta että vastaan.. kumpaa kannatat? =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
KOULUTUKSESTA:
Jos olet SH ja KORKEASTI koulutettu sitten käsität, ettei yliopistotason ammateilla, joilla on vähintään 5 vuotta opiskeluja, voi saada samaa palkkaa kuin 3,5 vuoden koulutuksen käynyt sairaanhoitaja. Tai 4 vuotta opiskelleen insinöörin.

Peesii

Minun insinöörimies saa kyllä ihan samaa palkkaa kuin sairaanhoitajatkin. Samoin työkaverinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilli:

Niin ja se vastuunkantokaan ei tuo niitä mahdollisia kuolleita takaisin. Joka tapauksessa kuolevat turhaan ja rahan takia. Surullista.

Niinpä. :(

KOULUTUKSESTA:
Jos olet SH ja KORKEASTI koulutettu sitten käsität, ettei yliopistotason ammateilla, joilla on vähintään 5 vuotta opiskeluja, voi saada samaa palkkaa kuin 3,5 vuoden koulutuksen käynyt sairaanhoitaja. Tai 4 vuotta opiskelleen insinöörin.

Peesii

Minun insinöörimies saa kyllä ihan samaa palkkaa kuin sairaanhoitajatkin. Samoin työkaverinsa.

sori mut ei se palkka koulutusta kato..

pienen lapseni takia pelottaa jos jotain tulee. Mut hoitajien puolella oon.
Kyllä jokaisella ihmisellä täytyy olla sama oikeus ja kyllä se eduskunta nyt on vastuussa.

Potilaiden elämä on tärkeämpi kun hoitajien palkan korotus. Niin sanotaan mutta jos noin ajatellaan niin silloin voi sanoa että eduskunnan palkan korotukset ja kalliit matkat on tärkeämpiä kun potilaan henki.

välillä mietin etteikö ihmiset oikeesti tajua missä vika kun kovaan ääneen syytetään hoitajia. Mutta jos asiaa ajattelee tarkemmin ja katsoo mihin eduskunta rahat laittaa niin ei tarvi enään ihmetellä, mix ei riitä kunnon palkka niille jotka peastaa ihmisiä päivittäin ja auttaa uusia ihmisiä elämään. Saattaa ihmiset viimeseen lepoon.

On se ihmeellistä et eduskunta joutuu muutamassa päivässä säätään lain kun NIIN TÄRKEÄT AMMATTILAISET irtisanoutuu, mutta kun tuosta tärkeästä työstä tulisi maksaa niin ei se enään olekkaan tärkeä.. eikä tämä ihmetytä?

mites kun laki tulee voimaan ootteko aatellu et kuinkka moni saattaa keskeyttää opinnot ja kuinka moni ei alalle lähdekkään koska silloin ei olisi samoja itsemääräämisoikeutta mikä muille laissa on määrätty.

mistä sitten saadaan hoitajia kun niitä nytkin on liian vähän.

vielä kysymys tähän et jotka sanoo et leikitään ihmishengillä niin ootteko miettiny et HOITAJAT ON IHMISIÄ JOILLA ON SAMAT OIKEUDET KUIN MUILLA?
sitä tuskin kukaan voi kieltää.

kertokaa mikä on taistelukeino kun ei esim lakko.

ja eikö se niin ole että tehy uhkaa lakolla ja yrittää sovitella, mut jos ei tulla vastaan niin voikatsoa missä vika.

ne taas jotka sanoo että tehy on itsekäs kun muillakin on huonopalkka niin siinä puhuu KATEUS! kyllä jokainen saa taistella se on lakiin kirjoitettu oikeus.. ai niin eihän se oikeus hoitajilla olkaan. Mutta teillä muilla on.
mitä te kateellisina valitatte voitte myös taistella.
ja niihn moni tekee, jos viitsitte esim uutisia katsoa. Ei ketään hauku alkontyöntekijöitä lakosta. Miksi näin? ei tarv kauan miettiä mistä johtuu.

hmm.... mielenkiintosta.... kukaan vastapuolen keskustelija ei voi RAKENTAVASTI ja PERUSTELTUSTI komentoida...

mitä siitä voi päätellä...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten te jaksatte taistella täällä näistä asioista joka helvetin päivä ??? Sillä, mitä mieltä te olette, ei ole paskankaan väliä tämän asian lopputulokseen. Kyllä ne asiat sovitaan ihan muualla, ku 2+ palstalla. Täällä lauotaan mitä ihmellisempiä kommentteja koulutuksesta ja työnkuvasta, vaikka suurin osa teistäkin on niin nuoria ettei teillä edes ole kovin pitkää kokemusta työelämästä itsellänne, saatikka näkemystä sairaalamaailmasta. Se kun ei ihan riitä, että siellä on käynyt synnyttämässä kerran tai kahdesti =)

JA AVASIT KETJUN SILTI? :headwall:

vinkki: älä avaa tehyketjuja jos ei kiinnosta :whistle:

tähän juttuun minä vastailin, en vain lainannut. sorge.

KOULUTUKSESTA:

Peesii

No en valittanut. Lähinnä ihmettelen että mikä huono palkka. Minusta tuo on ihan hyvä palkka. Monet (eri firmoissakin) tuntemani insinöörit saavat ihan samaa palkkaa kuin sairaanhoitajat. Minusta se vaan ei ole huono se palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja sivustahuutelija:

Koulutushan on yksi argumentti, jota tehyläiset käyttävät saadakseen lähes neljänneksen palkan korotuksen.

niin mut pelkästään et on tällänen kouluts joten tällanen palkka. Ei sitä pelkästään voi verrata. Sitä tarkotin kun tuossa oli suora vertaus. Kun sairaanhoitaja tekee pikkasen eri työtä kun insinööri.

kyllä mä pärjään elämässä ilman insinööriä mutta en varmaankaan sairaanhoitajaa. Toki en väitä etteikö insinööreistä paljon hyötyä olisi =)

mutta noin raakasti kun vertaa mikä on oikeesti se "tärkein" työ.

puolustan oikeutta keskustella täällä palstalla mistä asiasta milloinkin. aloituksia on joka lähtöön ja hyvä niin. sitä en ymmärrä että jos otsikossa jo lukee, että mitä asiaa ketju koskee, niin sinne kuitenkin tulee joku jossain vaiheessa sanomaan, ettei joka päivä jaksa lukea samasta aiheesta. eikä tämä tehy-asia ole pöljä mistään kohtaa. kaikilla on oikeus mielipiteeseen.

mielestäni tämä mitäs nyt-osio on muutenkin tarkoitettu aiheille laidasta laitaan.

puolustan oikeutta keskustella täällä palstalla mistä asiasta milloinkin. aloituksia on joka lähtöön ja hyvä niin. sitä en ymmärrä että jos otsikossa jo lukee, että mitä asiaa ketju koskee, niin sinne kuitenkin tulee joku jossain vaiheessa sanomaan, ettei joka päivä jaksa lukea samasta aiheesta. eikä tämä tehy-asia ole pöljä mistään kohtaa. kaikilla on oikeus mielipiteeseen.

mielestäni tämä mitäs nyt-osio on muutenkin tarkoitettu aiheille laidasta laitaan.

totta, ja kun täällä kaikki ei joka päivä ei edes joka viikko käy.. muuuut.
nää taitaa kuulua tähän palstailuun kans. Jos ei muuta sanottavaa oo niin jotain täytyy laittaa..

No nyt sitten vapautuu hoitoalalta niitä työpaikkoja niin täältäkin voi "kyllä niillon hyvät palkat", "viddu kun ei saa missään kunnon palvelua", "kyllä mä olisin tohon ollu tyytyväinen" -puheenvuoroja laukovat mammat painua hakeutumaan hoitoalojen koulutukseen ja tekevät sit työnsä tyytyväisinä, eivät valita työn raskaudesta, koulutuksen pituudesta eivätkä varsinkaan palkoista. Muutaman vuoden päästä saa porukka täällä plussalla vaan kiitellä ku on niin hyvät, kohteliaat ja pieneen palkkaan tyytyväiset hoitajat joka paikassa..

niin mut pelkästään et on tällänen kouluts joten tällanen palkka. Ei sitä pelkästään voi verrata. Sitä tarkotin kun tuossa oli suora vertaus. Kun sairaanhoitaja tekee pikkasen eri työtä kun insinööri.

kyllä mä pärjään elämässä ilman insinööriä mutta en varmaankaan sairaanhoitajaa. Toki en väitä etteikö insinööreistä paljon hyötyä olisi =)

No se sairaanhoitaja, lääkäristä puhumattakaan, käyttää aikas monta insinöörin suunnittelemaa työkalua. Nykyinen lääketiede ja hoitomenetelmät eivät olisi siellä missä ovat ilman insinöörejä. Siellä leikkaussalissa insinöörin työ on yhtä raakaa vertausta käyttääkseni ihan yhtä tärkeä kuin leikkaavan lääkärinkin.

Elkää nyt taas teko näistä jotain idioottimaisia vastakkainasetteluja. Insinööri tekee laitteet mitä se sairaanhoitajakin käyttää. Hoito ei toimi ilman insinöörejä. Molemmat on tärkeitä. Kaikki ammattiryhmät on tärkeitä. Toinen ei toimi ilman toista!

Alkuperäinen kirjoittaja sivustahuutelija:

Koulutushan on yksi argumentti, jota tehyläiset käyttävät saadakseen lähes neljänneksen palkan korotuksen.

Jokaisen työ on tärkeä. Nykyisin vaan eri alojen palkkaerot ovat huomattavia.ei insinöörin työtä voi verrata sairaanhoitajan työhön. samoin kuin kansaedustajan työtä ei voi verrata tutkijan työhön.Kansanedustajissa on monta sairaanhoitajan koulutuksen saanutta, lähtevätköhä he kentälle apuun?

[/quote]

hmm.... mielenkiintosta.... kukaan vastapuolen keskustelija ei voi RAKENTAVASTI ja PERUSTELTUSTI komentoida...

mitä siitä voi päätellä...[/quote]

No ehkä esim sitä että ALKOn lakko ei liity ihmishenkiin :headwall: Tuskin kukaan kateellinen on, ja miksi olisi? Mahdollisen palkankorotuksen takiako?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
En mäkään vittuile.

Mutta vihaksi mulla pistää sairaanhoitajien omaan napaan tuijottaminen. Se on mun mielipide ja siihen mulla on oikeus (varmaan ei sua haittais, jos mun mielipide ois teidän puolella. ...mutta valitan. Ei ole).

Sitä mä ihmettelen, mistä hitosta uutisiin vedetään nämä: suurin osa kansasta kannattaa sairaanhoitajia? En ole tavannut vielä ketään, joka ei joko itse olisi tai jonka vaimo/mies ei olisi sairaanhoitaja, joka niitä kannattais.. Tunnen aika paljon hoitoalan henkilökuntaa (lääkäreitä ja terveydenhoitajia) ja mielenkiintoista on, että nekään ei kannata tota Tehyä tässä. Joten missä ne on ne lehtien ja uutisten mainostamat kannattajat (muualla kuin Tehyn riveissä?)?

Tätä samaa olen itsekin miettinyt. Lehdissä ja tv:ssä toitotetaan, että tehyllä on kansantuki, ja itse en ole tavannut yhtään ihmistä (paitsi tehyläiset ja heidän miehensä) joka tukisi näitä tehyn uhkailuja/kiristyksiä. Tiedän monia terveydenhoitajia, sairaanhoitajia, lähi-/perushoitajia ja lääkäreitä jotka eivät todellakaan tuo näitä tehyn toimia.

Ei tätä maailmaa uhkailulla ja kiristyksellä rakenneta :/

Yhteistyössä