TEHY JA MUUT!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
..jos nuo palkankorotus vaateet menee läpi niin en halua enään IKINÄ kuulla sanaakaan hoitaja vajeesta enkä työn raskaudesta!! Jos palkat pysyisivät ennenllaan olisi kunnilla ehkä mahdollista palkata lisää väkeä mutta noiden korotusten jälkeen ei ole enään millään mahdollista. Joten jos hoitajat haluatte palkan korotusta niin älkää enään ikinä puhuko mitään työn raskaudesta tai hoitajien vähäisestä määrästä/vuoro.

ja ei ole sairaanhoitajien virka että päättäjät ovat päästäneet tilanteen tällaiseksi. Olemme teollistuneiden maiden jälkijunassa hoitajien palkkauksessa. Suomella on varaa, mutta sitä ei tajuta kohdistaa hyvin. Maamme hukkuu pian vanhuksiin, joille ei pian ole hoitajia, siinä sitten ovat oman onnensa nojassa, sitähän te monet haluatte, jotka ette ole kokeilleet tätä työtä.

(ps: oletkos itse tyhjentänyt ripulista alusastiaa kesken lounastauon ??)

Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
ja ei ole sairaanhoitajien virka että päättäjät ovat päästäneet tilanteen tällaiseksi. Olemme teollistuneiden maiden jälkijunassa hoitajien palkkauksessa. Suomella on varaa, mutta sitä ei tajuta kohdistaa hyvin. Maamme hukkuu pian vanhuksiin, joille ei pian ole hoitajia, siinä sitten ovat oman onnensa nojassa, sitähän te monet haluatte, jotka ette ole kokeilleet tätä työtä.

Mä ymmärrän paremmin kuin hyvin näkemyksesi, mutta nyt käytävissä palkankorotuksissa EI KESKUSTELLA SUOMEN KANSSA vaan kuntien kanssa. Valtion rahat on ihan eri asia kuin kuntien rahat. Olisi hyvä, jos myös nuoret hoitajat ottaisivat vähän selvää asioista ja ymmärtäisivät, mistä oikeasti kiikastaa. Ja se kiikastaa, ystävä hyvä, siitä, että vaikka Helsinki voisikin noihin hoitajien korotuksiin suostua, niin Savukoskelle korotukset ovat täydellisen mahdottomia. Joten joku kompromissi on pakko löytää. Mä olen ihan varma, että jokainen kunta maksaisi hoitajille vaikka mitä, jos kunnalla vaan olisi sellainen rahasampo hallussaan, jossa pohjaa ei olisi. Mutta ikävä kyllä Tehyllä on vastassaan liuta kuntia, joista toisilla on rahaa ja toiset pyyhkivät jo nyt persustaan sammalella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi PrincessOfAcco lähdit opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Tiesit varmaan mitä työ on ja mitä palkka on...

siks et mun mies ei ole suomesta ja jos täällä ei saa palkkaa niin me ollaan äkkiä jossain missä saa ja missä on lämpimämpää, mutta jos palkat nousee, niin jäädään kyllä tänne, ettei mee yks kouluttautunut taas hukkaan, miten uhkaa käydä. Tämä on työtä jota haluan tehdä, mutta onko niin väärin saada siitä koulutusta ja vaativuustasoa vastaavaa palkkaa ja työoloja? Miksi hoitohenkilökunnan pitäisi ikuisesti joustaa, se on huonoksi, heille, heidän perheilleen, potilaille tai yhteiskunnalle. loppuunpalaneista hoitajista ei ole hyötyä kenellekään!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Mä ymmärrän paremmin kuin hyvin näkemyksesi, mutta nyt käytävissä palkankorotuksissa EI KESKUSTELLA SUOMEN KANSSA vaan kuntien kanssa. Valtion rahat on ihan eri asia kuin kuntien rahat. Olisi hyvä, jos myös nuoret hoitajat ottaisivat vähän selvää asioista ja ymmärtäisivät, mistä oikeasti kiikastaa. Ja se kiikastaa, ystävä hyvä, siitä, että vaikka Helsinki voisikin noihin hoitajien korotuksiin suostua, niin Savukoskelle korotukset ovat täydellisen mahdottomia. Joten joku kompromissi on pakko löytää. Mä olen ihan varma, että jokainen kunta maksaisi hoitajille vaikka mitä, jos kunnalla vaan olisi sellainen rahasampo hallussaan, jossa pohjaa ei olisi. Mutta ikävä kyllä Tehyllä on vastassaan liuta kuntia, joista toisilla on rahaa ja toiset pyyhkivät jo nyt persustaan sammalella.

joo tiedän, sori huono ilmaisu, tarkoitin kyllä lähinnä kuntia :snotty:

Miksi PrincessOfAcco lähdit opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Tiesit varmaan mitä työ on ja mitä palkka on...

Kyllähän sitä tietää, mutta eihän se sitä tarkoita, ettei näihin asioihin vois hakea muutosta? Oikeasti, kuinka paljon se sinun kukkaroas keventää jos hoitajien palkkoja nostetaan ja ihan aiheesta.

Mutta ymmärrät varmaan, että jos nyt alettaisiin vaikka palstalaisten kanssa neuvotella siitä, nostetaanko maitolitran hinta 10 euroon vai ei, niin osan palstalaisista talous ei siihen kaatuisi, mutta osa olisi konkurssissa? Mä puollan teidän hoitajien palkankorotusvaatimuksia, mutta olen myös sen verran realisti, että ymmärrän, että kaikilla kunnilla niihin ei ole varaa. Ja mitä se tarkoittaa, jos kunnalla ei ole rahaa? Se tarkoittaa, että siinä kunnassa ei sitten enää sijaisia palkata, uusia ei palkata eläkkeelle lähteneiden tilalle jne. Eli ei ole niin yksiselitteistä että juu, kyllä pitää voida hoitajille maksaa ne korotukset. Jotkut kunnat voivat, toiset eivät. Ja koska niiden kuntien on pakko nyt päästä jollain tavalla yhteisymmärrykseen, niin se ei takuulla ole helppoa. Niin...jälleen kerran kaivaten muistelen valtion kunnille osoittamia korvamerkittyjä rahoja.

Mutta ymmärrät varmaan, että jos nyt alettaisiin vaikka palstalaisten kanssa neuvotella siitä, nostetaanko maitolitran hinta 10 euroon vai ei, niin osan palstalaisista talous ei siihen kaatuisi, mutta osa olisi konkurssissa? Mä puollan teidän hoitajien palkankorotusvaatimuksia, mutta olen myös sen verran realisti, että ymmärrän, että kaikilla kunnilla niihin ei ole varaa. Ja mitä se tarkoittaa, jos kunnalla ei ole rahaa? Se tarkoittaa, että siinä kunnassa ei sitten enää sijaisia palkata, uusia ei palkata eläkkeelle lähteneiden tilalle jne. Eli ei ole niin yksiselitteistä että juu, kyllä pitää voida hoitajille maksaa ne korotukset. Jotkut kunnat voivat, toiset eivät. Ja koska niiden kuntien on pakko nyt päästä jollain tavalla yhteisymmärrykseen, niin se ei takuulla ole helppoa. Niin...jälleen kerran kaivaten muistelen valtion kunnille osoittamia korvamerkittyjä rahoja.

niimpä, mut sen takia just mun mielestä valtio saisi auttaa pikkukuntia joilla ei oo varaa, mutta tiedän että tää on todella hankala juttu tää palkkakeskustelu, kymmenien vuosien huono kehitys korjata kertaheitolla, aika hankalaa, jos sitä sais toimivasti porrastettua jne ois hyvä, toikin on aika hurjaa että kerralla kaikki, saa nähä toimiiko, mutta pian huomataan kuinka tärkeitä hoitajat on kun tulee joukkoirtisanomiset ja huomataan ettei ne lääkärit ja laitoshuoltajat potilaita hoida... :whistle:

toikin on aika hurjaa että kerralla kaikki, saa nähä toimiiko, mutta pian huomataan kuinka tärkeitä hoitajat on kun tulee joukkoirtisanomiset ja huomataan ettei ne lääkärit ja laitoshuoltajat potilaita hoida... :whistle:

Hmm... :/ Ymmärtääköhän yksikään sh, kuinka vaikea esim. minun on tukea moista työtaistelua...? laskettu aika joulukuussa... Ei heru sympatiaa, valitettavasti.

toikin on aika hurjaa että kerralla kaikki, saa nähä toimiiko, mutta pian huomataan kuinka tärkeitä hoitajat on kun tulee joukkoirtisanomiset ja huomataan ettei ne lääkärit ja laitoshuoltajat potilaita hoida... :whistle:

Hmm... :/ Ymmärtääköhän yksikään sh, kuinka vaikea esim. minun on tukea moista työtaistelua...? laskettu aika joulukuussa... Ei heru sympatiaa, valitettavasti.

niin minullakin tammikuun 3. ja olen tehyn jäsen

Ja sitä paitsi mun opiskelijaharjoittelu saattaa mennä pilalle, koska en saa mennä harjoitteluun lakon aikana ja jää suoritukset saamatta, että paha munkaan on riemusta hyppiä, mutta lakon on parasta tuoda tulosta. Myös hoitajia kammottaa lakko, irtisanoutumiset, laskut, saamatta jääneet/jäävät lomat, tuleva jatkotyöpaikka, korotukset jäsenmaksuissa jne

ja toi krvamerkitty raha kuulostaa hyvältä, jos siihen palattaisiin =)
Mä olen tuon korvamerkityn rahan kannalla muutoinkin kuin vain terveydenhuollossa. Silloin kun se raha oli käytössä, Suomessa ei kansalaiset olleet näin eriarvoisessa asemassa kuin nyt asuinpaikkansa vuoksi. MUtta keväällä tosiaan hallituksen esittäessä, että se ylimääräinen raha tulisi nimenomaan koulutetuille, matalapalkkaisille, kunnathan meinasivat alkuun kieltäytyä koko rahasta. Kunnta haluavat kyllä sen rahan, mutta haluavat itse päättää, käytetäänkö se hoitajien palkkoihin vai siihen hiihtoputkeen. Ja mulla on pieni aavistus, että juuri siksi sitä rahaa ei valtiolta tämän enempää herukaan, koska kunnat käyttävät sen saamansa rahan justiinsa niinkuin itse tykkäävät eli ei välttämättä euroakaan hoitajien palkkoihin.

ja toi krvamerkitty raha kuulostaa hyvältä, jos siihen palattaisiin =)
Mä olen tuon korvamerkityn rahan kannalla muutoinkin kuin vain terveydenhuollossa. Silloin kun se raha oli käytössä, Suomessa ei kansalaiset olleet näin eriarvoisessa asemassa kuin nyt asuinpaikkansa vuoksi. MUtta keväällä tosiaan hallituksen esittäessä, että se ylimääräinen raha tulisi nimenomaan koulutetuille, matalapalkkaisille, kunnathan meinasivat alkuun kieltäytyä koko rahasta. Kunnta haluavat kyllä sen rahan, mutta haluavat itse päättää, käytetäänkö se hoitajien palkkoihin vai siihen hiihtoputkeen. Ja mulla on pieni aavistus, että juuri siksi sitä rahaa ei valtiolta tämän enempää herukaan, koska kunnat käyttävät sen saamansa rahan justiinsa niinkuin itse tykkäävät eli ei välttämättä euroakaan hoitajien palkkoihin.

niimpä, turulle valtio antoi kolme miljoonaa meidän turun amk:n käyttöön. rahat menivät johonkin aivan muuhun, en tiedä mihin. Ja sitten suunnitellaan jotain maanalaista parkkiluolaa torin alle, kun torin kulmalla on yksi uusi luola, jota monta vuotta kaivettiin ja on aina tyhjillään ku on kallis. Tai uutta siltaa joen yli kohtaan johon ei tarvita siltaa |O

Kutsumus ei elätä. Niimpä. Kun jotkut puhuu ettemme ole oikeutettuja enemmän työtämme vastaavaan palkkaan.. ja kun olemme niin nirppanenäisiä marisijoita ja meiltä saa huonoa palvelua. Niin mitenkäs jos ne hoitajat joku aamu heräisivätkin iloisina töihinsä kun tietäisivät, että saavat sen mikä heille kuuluu? Voisi olla työkin mielekkäämpää.. ei se kutsumus pitkälle kanna. Sitä en kyllä ymmärrä, että ensin hakeudutaan hoitoalalle, ja sit maristaan ku on niin v*tun rankkaa! NO ONHAN SE!! Ja sen jokainen tietää jo opiskelemaan lähtiessään!! Eikä sitä voi tulla arvostelemaan KUKAAN, joka sitä työtä ei ole tehnyt vuodesta toiseen! Minäkään en ole mikään sitä sanomaan. TEHY:n vaatimus ehkä liian mahdoton, mutta jospa korjaisi asenteita ja avaisi taas uusia silmiä..

ja eihän monet tiedä sen alan rankkuutta reaalissa ennen tyyliin ekaa harjoittelua tai jotain. mä tiesin että on rankka ala, mutta en niin paljon kuin nyt kun on harjoitteluja takana. Harjoittelijana ei sentään oo vielä sitä vastuuta yhtä paljon päällä. kotiin voi lähteä vaikka rapsa venyisi työvuoron yli jne... Mutta itselleni työn oikea fyysinen ja psyykkinen rankkuus todellisuudessa aukesi vasta ekassa harjoittelussa, ennen sitä olisin itsekin voinut luulla ettei tää oo niin rankkaa... Tällä hetkellä olen sellaisella osastolla missä on tosi rankkaa, sekä psyykkisesti että henkisesti. siksipä sellaisen on turha sanoa ettei tä työ ole rankkaa joka ei ole sitä kokeillut

ALUKSI: OLEN ITSE "HOITSU" JOKA EI KUULU LIITTOON NYT EIKÄ EHKÄ MYÖHEMMINKÄÄN!!! kommaan useaan kommenttiin listalla kerralla! on totta naisilla huonommat palkat mut on akkoja poliiseina, palomiehinä ja muissakin ammateissa eikä vaan hoitsuina tai taidealalla!!! eli sinnekki siis pitäs löytyy rahaa! on ukkojaki jotka tekee huonommalla palkalla ku joissai ammateissa naiset! puhutte tasa-arvosta ni jos ny karkeesti sanon ni eiköhä halonen (nainen) tienaa enemmä ku rekkakuski (mies)! sit sille joka sano että eikö jos poliisitki saa ni rekkakuskienkin, niin KYLLÄ! he kuskaavat meille kauppoihin ruuat ja muutakin tavaraa ja jos heillä huono palkka niin mites se leipä ym tulee sit meille kauppoihin??? psyykkisesti raskasta tai fyysisesti raskaasta työstä princess puhu.. hei kyl on muitaki ku meidän työ!!! mä olen toiminut parillakin alalla ni kyllä työ on erilaista mut ei tarkoita et vähemmän rankkaa!!! nii ja se et se on totta, joku tuol sano et joo annetaa korotukset ni köyhät KUNNAT (ei suome valtio ku joku jaksaa muistuttaa) joutuu ongelmiin, eli pitäskö ne kunnat lakkauttaa ja ihmiset siirtää rikkaisiin kuntiin jotka sit köyhtys, koska sit köyhemmät kunnat joutuu ahdinkoon??? tuu sinä viemää vanhukset kunnista ku niille ei pystytä rahapulan takia hoitoa tarjoamaan enää ku me hoitsut maksetaan liikaa!!!!! ja eikö noi korotukset palkkoihin pitäs alkaa sieltä missä se on pienin??? eli ei hoitsuista ja kansanedustajista???? ja joku viel kehtas sanoo et me opiskellaa pitkään ja koko ajan, luuletteko esim poliisit ei joudu kouluttaa itseään? AARGH!

Yhteistyössä