Tehtiinkö sulle episiotomia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli mieleen, kun Sipuli tuolla kirjoittaa, että hänelle ei ehditty sitä tehdä. Meidän sairaalassa pyritään nykyään välttämään sitä eli tehdään vaan, jos tosiaan on pakko. Itselleni ei ole tehty missään synnytyksessä (eikä kuitenkaan ole tullut repeämiä, onneksi). Onko sen tekeminen vielä jossakin ihan vakiokäytäntö?

Ei tehty PHKS:ssä kummassakaan synnytyksessä ja toiveena olikin että ei mulle sitä tehtäis jos muuten onnistuu vauva syntymään =) pieni repeämä tuli molemmissa ja 4 tikkiä vain. Jos olis tehty episotomia niin olis ollu 10-20 tikkiä ja en olis istunu piiiitkään aikaan. Kun ei kyseistä toimenpidettä tehty niin istuin jo seuraavana päivänä. Tosin sanoivat että älä istu kun se lisää turvotusta joten istuskelin sitten vasta sitäseuraavana päivänä :D

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Tehtiin, imukupin käytön vuoksi..

mulla kans ja kesti toooossiiiiii pitkään parantua, korjattiinkin puolen vuoden päästä

Samoin, tulehtui ..

mullakin tulehtui, vuoto oli ihan jotain älytöntä, 3 lääkekuuria, ei tehonnu, säryt oli tosi kovat ihan seisominen paikallaankin sattu. loppujen lopux avasivat sen uudestaan ( 6kk synnytyksestä ) ja poistivat arpikudosta ja sit takas kiinni.

Mä mä kysyin kanssa lääkäriltä mahdollisuutta tuohon, että ois ommeltu uudestaan, mut ei suostunut, sanoi vaan et kyllä se ajan kanssa paranee. Joopa joo..

niin ne mullekin koitti väittää.... mut mä en kestäny sitä kipuilua, kun koko jalkaan asti säteili.

Alkuperäinen kirjoittaja hassu:
ei tehty, pieni repeämä tuli. Hassua että niitä tehdään vielä niin paljon. Kestää paljon kauemmin sen paraneminen kuin luonnollinen repeämä. En ymmärää

todennäköisesti mulle olis tehty, jollei synnytyslääkäri olisi "hieronut" synnytyskanavaa tai mikä nyt sitten onkaan. Kuulostaa epämääräiseltä, mutta jos kanavaa hierotaan, se venyy luonnollisesti eikä epparia tarrvitse tehdä. Tämä on monesti kätilön/lääkärin viitseliäisyyskysymys, jaksaako hän siihen panostaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Alkuperäinen kirjoittaja ei kiitos kyseistä toimenpidettä:
Ei tehty PHKS:ssä kummassakaan synnytyksessä ja toiveena olikin että ei mulle sitä tehtäis jos muuten onnistuu vauva syntymään =) pieni repeämä tuli molemmissa ja 4 tikkiä vain. Jos olis tehty episotomia niin olis ollu 10-20 tikkiä ja en olis istunu piiiitkään aikaan. Kun ei kyseistä toimenpidettä tehty niin istuin jo seuraavana päivänä. Tosin sanoivat että älä istu kun se lisää turvotusta joten istuskelin sitten vasta sitäseuraavana päivänä :D

Minua ommeltiin synnytyksen jälkeen noin puolitoista tuntia. Istuin toki jo samana päivänä.

Normaalisti ja ilman rengasta?

Ei ole tehty.Anoppi välillä muistelee kun lapsi syntyi 12.35 ja tuli sairaalaan meitä katsomaan 16.00 kuinka istuin sängyn laidalla ja heiluttelin jalkojani.Anopilla kun nuo 2 raskautta on ollut kivuliaampia.

Mulle tehtiin, koska tuli tosi kiire saada vauva ulos, koska sillä oli napanuora kaulan ympärillä. Imukuppia käytettiin siis myös apuna. Epparin ompelemiseen meni kauan, mutta se parani tosi hyvin :) nyt on enää ruma arpi jäljellä :|

Yhteistyössä