E
entinen vakituinen
Vieras
Mitenpä tarinan aloittaisi? No ehkä sillä traagisimmalla asialla heti. Minä, joka olen elänyt kalenterin ja puhelinmuistutusten kanssa minuuttiaikatauluelämää, vuorotyön ja harrastusten ja perheen välillä pujotellen koin mitä kauheimmalla tavalla viisi viikkoa sitten äkkipysähdyksen elämässäni. Ajoin meinaan pahan autokolarin ja sain pahat murtumat lantion alueelle. Eli olen muuttunut toiminnan ja tekemisen ihmisestä avuttomaksi ja autettavaksi liikuntarajoitteiseksi potilaaksi. Ajatus joulusta hiipi jo sairaalassa ensimmäisen kerran mieleeni kauhulla. Miten ihmeessä saan joulumielen itselleni, koska se on minulle aina tullut tekemällä ja puuhailemalla. Kaiken olen tehnyt itse siihen ärsyttävyyteen saakka, että kertoessani puuhistani saan aina ystäväni hengästymään. Ensin iski kotiin päästyä itku ja epätoivo, eihän tästä tule mitään kun pukemiseen ja peseytymiseenkin tarvitsee apua. Ikinä en ole opettanut lapsilleni enkä miehelleni mistään joulutöistäni mitään kun olen halunnut tehdä kaiken itse. Onneksi lapseni ovat jo isoja ja mieheni sellainen joka tarpeen tullen näyttää voimansa. Tänä jouluna neuvon ja opastan perhettäni ja he toteuttavat, yhdessä puuhaamme asioita eteenpäin. Jostakin asioista ehkä tingitään, en esimerkiksi ehkä koe tarpeellisena asiana uuninpesua tänä vuonna, vaikka toisaalta näyttää se ikkunoidenkin pesu mieheltä sujuvan, vaikka aina olen ollut sitä mieltä, että teen itse kun kukaan ei osaa kuitenkaan tehdä yhtä hyvin kuin minä. Ja sain minä tontutkin perinteiseen tapaan ikkunoiden väliin lasikuistille kun sanoin tyttärelleni, että laita oman esteettisen silmäsi mukaan ne vaan. Eivät ole ihan niin kuin minun laittamani, mutta kauniisti ovat. Muutamat jopa niin, että piti myöntää, itse en ehkä olisi tuota keksinytkään. Luulenpa, että piparitkin saavat koristeensa tänä vuonna, pitää vaan luottaa lastenkin kykyihin. Miksiköhän se joulu on naisten joulu Suomessa, naisten tekemä, naisten stressin aiheuttaja? Eihän mikään muu juhla ole näin järjetön naisen oma voimannäytön paikka? Kukaan ei tuskaile samaan tapaan juhannuksen tulemisesta, vai tuskaileeko? Ehkä joulu pitääkin viettää näin? Minulle se vaan piti tulla näin ison onnettomuuden kautta, että ymmärsin hellittää. Vaikka kyllä minä siltikin toiminnan ihmiseksi varmasti palaan jossakin määrin kunhan ensin parannun. Mutta älkää soimatko puolisoitanne naiset, kyllä mieskin osaa joulun laittaa!