Joulu lähestyy :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiipii....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiipii....

Vieras
Näin kotona ollessa on aikaa miettiä jo jouluhömpötyksiä, niin naurettavina vaikka olenkin niitä tyyppejä pitäneet, ketkä jo kesällä ostelee lahjoja pukinkonttiin :)
Jokavuotinen joulun pakkotahtisuus on meiltä tänä vuonna peruttu. Sukuloimaan ei mennä vaan vietetään ensimmäinen meidän perheen oma joulu. Närkästyneitä kommenttejahan siitä sai mutta ne kestää, kun jännittää miten eka tällanen joulu onnistuu.

Kyselisin nyt muilta ÄitiElleiltä, millasia joulutraditioita teidän perheisiin kuuluu?
Haluaisin jonkun perinteen meillekin kehittää, ehkä hyväntekeväisyyteen jotenkin liittyvän, mutta sopivaa ei ole vielä tullut mieleen. Joulun kaupallisuus ärsyttää minua ja pyrimmekin irtautumaan myös siitä. Lahjaideoita olen kehitellyt, että teen itse ja myös lahjoitan jotain "elämyksiä" ennemmin kuin niitä iänikuisia krääsätavaroita.
Miten muut suhtaudutte nykyiseen joululahjarumbaan? Vai onko muilla niin, että pukki kantaa selkä vääränä kymmeniä lahjoja sisälle, joista lapset saattavat seuraavana päivänä muistaa kaksi, jos sitäkään....?

Lapset 1,5v ja 3v. Pieniä joulutraditioita alkaa olemaan, esim. mummi tulee leipomaan lasten kanssa pipareita, oikea kuusi tuodaan sisälle ja koristellaan. Lauletaan joululauluja ja rauhoitutaan sen minkä kahden pienen pojan kanssa vaan voi. Perinteisiä jouluruokia katetaan kauniisti pöytään, osa tehään ite ja osa ostetaan valmiina.
Pukki kyllä käy, mutta lahjojen määrä ei ole mitenkään älytön, alle 10 per lapsi ja osa niistäkin on vaatteita tai muuta hyötytavaraa.
Ja tosiaan, kyläilemässä ei kauheesti käydä vaan ollaan oman perheen kesken.

Meillä ollaan vietetty joulua ilman lasta ja nyt lapsen kanssa Lapissa. Lähdetään siis vuokramökille hakemaan joulutunnelmaa lumen ja pakkasen keskeltä ja mikä parasta jää kokonaan jouluhössötys pois, kun ei tarvitse ajella sukulaisilla ja tuttavilla. Yleensä aloitetaan jouluaamu saunalla ja riisipuurolla, sitten mäkeen laskettelemaan tai pulkkamäkeen tai muuten vain ulkoilemaan. Iltapäivästä on monessa paikassa joulurauhan julistus rinteessä mitä käydään seuraamassa ja sitten sen jälkeen jouluruoka. Ilta menee sitten rennosti oleillessa ja ulkoillessa. Lahjoja ei aikuisten kesken osteta ollenkaan ja lapselle vain muutama. Niin ja ulkona koristellaan valoilla joku lähi puu :) vielä aattoaamuna.

Meillä kolme lasta ja traditioita on vaikka millä mitalla. Esim. noin viikkoa ennen aattoa isä ja kaksi vanhinta lasta tekevät metsään retken,hakevat kuusen ja grillaavat makkaraa nuotiolla. Aattoaamuna koristellaan kuusi yhdessä,käydään hautausmailla viemässä kynttilät läheisten haudoille,ihanteellista sinne olisi päästä pimeään aikaan,mutta vähän vaikea järjestää vielä,kun lapset ovat pieniä.
Joulusaunassa käydään ja sitten mennään joko omien tai miehen vanhempien luokse syömään ja viettämään aattoiltaa,joka toinen joulu ollaan siis mun vanhempien luona ja joka toinen miehen vanhempien luona. Joulupukki käy tottakai ja lahjoja tulee paljon,aikuisille ei osteta lahjoja,mutta jokaiselle lapselle ostamme noin kymmenen lahjaa,lisäksi lahjoja tulee mummuilta,kummeilta ja mun ja miehen sisaruksilta.

Siis kymmenen lahjaa per lapsi??? + sukulaisten lahjat päälle. Aika älytöntä minusta.
Itse ostamme lapselle yhden, max kaks lahjaa ja vielä kun tulee sukulaisilta muutama lahja lisäksi, niin siinäkin tuntuu olevan jo liikaa...

Turha arvostella muiden tapoja =/. Se on nykyään ihan normaalia että lapset saavat todella paljon lahjoja. Esim siskoni lapsi (silloin 4,5v) ei ollut viime vuonna edes jaksanut avata kaikkia =) He miettivätkin kyllä nyt muutosta siihen asiaan, ettei niin valtavaa määrää tulisi. Itse ostivat kolme tai neljä lahjaa, mutta kun sukulaisia ja ystäviä on paljon ja ainoa pieni lapsi siinä suvussa niin..

Meillä esikoislapsen pari ekaa joulua meni mahdottomien lahjavuorien keskellä, vaikkei itse edes pahemmin mitään ostettu. Parin viime vuoden aikana ollaan luotu niitä omia perinteitä jouluun ja keskitytty siis niihin enemmän kuin lahjoihin. Sukulaisille on sanottu ettei kannata mitään mahdottomasti ostaa kun kaikkea tavaraa on ihan riittämiin. Mieluummin sitten ostavat vaikka kimppaan jotain hyödyllistä kuten sukset tms.

Meillä yleensä aattoaamuna koristellaan kuusi, syödään riisipuuroa, kuunnellaan joululauluja, katsotaan joulurauhan julistus, ulkoillaan yms. Iltapäivällä syödään, saunotaan ja sitten pukki tulee (tai jättää lahjat oven taakse =D). Ollaan kyllä suunniteltu että muutettaisiin tuota järjestystä sillä tavalla, että vikaksi vasta saunaan niin saisi saunoa ihan rauhassa =) yleensä pitää sitä ruokaa säätää siinä samalla ja omat saunomiset jää vähiin. Tavoitteena kuitenkin olisi ihanan rauhallinen ja kiireetön joulu!

Sukulaiset piipahtaa yleensä meillä, tai jos meidän pitää mennä niin ne käynnit ajoitetaan aikaisemmaksi, aattona ei enää kyläillä.

Niin, jokainen tavallaan! Eiköhän se näin mene, että ennen kuin lähtee toisten lahjavuoria miettimään, kannattaa miettiä sitä omaa vuosittaista kulutusta. On aika sama, ostetaanko se pyjama joulukuussa vai kesäkuussa, saman verran se luontoa kuluttaa, ja maksaakin todennäköisesti saman verran...lapsia kasvatetaan järkeviksi kuluttajiksi kaikkina muina vuoden päivinä niillä jokapäiväisillä kauppareissuilla, aaton lahjamäärällä ei ole lapsen kasvattamisen kannalta juurikaan merkitystä.

Sen verran vielä kommentoin,että en kyllä osta lapsille leluja koskaan jos ei ole jokin merkkipäivä(eli synttäri,nimppari tai joulu),ja tosiaan mulla on ollut jo kuukauden odottamassa kaapin perällä pyjamat kaikille kolmelle lapselle,pukin pussiin siis aion ne laittaa,muutama kirjakin tuolla jo odottelee joulua.
Olen huomannut,että tosi monet ostaa lapsille lähes joka kauppareissu jonkun lelun tms.,itse en taas ymmärrä moista käytäntöä ollenkaan,mutta tosiaan kukin tyylillään ja tyylinsä kullakin.

Meillä on virallisesti vasta ensimmäinen perhejoulu tulossa, esikoinen syntyi 12.12.2007 joten viimejoulu meni vähän ihmetellessä...

Mä aion pitää joitain hyväksi havaittuja traditioista omasta lapsuudestani mukana. Meillä kotiin laitettiin joulu vasta jouluaattona. Kaikki pienimmätkin koristeet kaivettiin vasta silloin esiin ja viimeisenä tuotiin kuusi sisään. Koristeita laittessa lapsilla meni mukavasti aika pukkia odotellessa.

Meille ruoka on huomattavasti tärkeämpi osa kuin oli mun lapsuuden kodissa. Ja ollaankinjo otettu miehen kanssa tavaksi avata osa lahjoista tai käydä joulusaunassa alku- ja pääruoan välissä. Sitten jaksaa ahtaa paremmin vielä laatikoita...
Illemmalla ollaan vielä käyty viemässä haudoille kynttilät kävellen, mutta nyt hautuumaa on niin pitkällä että taitaa jäädä väliin.
Joulurauhanjulistus katsotaan myös.

Joulupäivänä heräillään pikkuhiljaa ja syödään brunssi. Joulupäivänä olaan kyllä joskus käyty kirkossa tai sitten illemmalla kirkkokonsertissa.

Pukki alkaa varmaankin käydä meillä nyt lasten tulon myötä ja varmaan ajan kanssa muutkin tavat alkavat vakiintua.

Lahjojen määrä on jokaisen oma asia. Tärkeämpää minusta on tehdä joulusta mukava ja lämmin juhla jota lapset muistelevat vielä aikuisena. Olen valmis luopumaan mistä tahansa joulutraditiosta kunhan aikaa riittää lapsille ja joulu on enemmän yhdessäoloa kuin paikasta toiseen juoksemista.

Ihanaa ja stressitöntä joulun odotusta kaikille!

Ps. Olen muuten ostanut esikoiselle aika usein jonkun lelun, jotta lelut ovat edes jossain suhteessa lapsen kehitykseen...

Ihaninta on melkein se joulun odottaminen - ja se jännittäminen.
Lasten kanssa kurkitaan ikkunoista, josko tonttuja näkyisi, laitetaan ulos kynttilät lyhtyihin, leivotaan pipareita ja opetellaan joululauluja.
Esikoinen jätti tuttinsakin aikoinaan tontulle ulos, ennen joulua. Ja löysi tontulta kiitokseksi ulkoa pienen yllätyksen;). Se tonttulakki päässä nukkuessa sitten muisti,kenelle tutti oli vaihdossa mennyt:D
IHANA KIRJA, jota luin lapsille jo edellis ja viime joulun odotuksessa on Neposen joulu, käy joulukalenterista! Siinä on yksi luku jokaiselle joulukuun päivälle aattoon asti. Itse asiassa ed. jouluna lainasin sattumoisin kirjastosta ja viime vuonna ostin sitten ihan omaksi, kun oli niin kiva, että haluan lukea sen tänäkin vuonna. Se oli yksi "etukäteis-joululahja" lapsille, kun tuntuu, että aattona niitä lahjoja tosiaan riittää, vaikkei itse ostaisi mitään. Lapset muistavat varmasti kirjan isoinakin, kun sitä aina ennen joulua luetaan.

Meillä on 4-v kummipoika joka sai viime joulunakin 30 lahjaa. Hän on perheen iltatähti ja kaksi isoaveljeä ja isosisko ovat jo aikuisia. Sinne ei osteta muille lahjoja kun tälle nuorimmalle.

Mulla itelläni on jo lapset isoja, eikä tämä joulu vielä niin poikkeuksellinen ole mutta vuoden päästä on neljä lastenlasta. Sitten voipi olla vipinää täällä mummilassakin. Jos kaikki jouluna tulevat yhtäaikaa.
Me ei käydä sukuloimassa, ainut on anoppi jonka luona muutenkin käydään kerran viikossa.
Katotaan tv:tä, syödään jouluruoka jo iltapäivästä, hautuumaalla käydään miehen kans kahden.
Jouluaattoiltana olisi tarkoitus mennä tyttären luo riisipuurolle ja saunaan jollei hän sitten joudu sairaalaan sitä ennen koska laskettuaika on vuodenvaihteessa, hänelle tulossa toinen lapsi. Kolme vuotta nuorempi pikkusisko saa vauvan ehkä huomenna, että hän on vielä niin pieni jouluna.
Meillä on oikeastaan tällainen samanlainen joulu ollut aina, silloinkin kun kaikki neljä lasta olivat pieniä.
Kotona asuu vain yksi, nuorin 13- v poika. Mutta nää lastenlapset tuovat sitä elämää ja iloa jouluunkin.
Ja kyllä poika vielä kuusen koristaa vaikka jo iso onkin.
Vanhin tytär kun asuu tukholmassa niin hän ei jouluna kotiin tule, heidän tytär on 7:kk. Ehkä käydään mihen kans siellä vielä ennen joulua. Joululahjaksi tyttö saa puppekirjoja.
Että mukavaa joulunodotusta kaikille lapsiperheille.

Yhteistyössä