Tehdäänkö käden leikkaukset nukutuksessa vai paikallispuudutuksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Annukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on korjattu huulihalkiota paikallispuudutuksella teininä. Pelkäsin niin paljon, ettei mitään järkeä. Mutta sitten sain esilääkityksen, ja olo oli niin hilpeä ja höntti että mut olis saanut vaikka halkasta keskeltä ja se olis ollut ihan ok! Tippaakaan ei sattunut, puudutukset toimi täydellisesti, ja leikkaussalin henkilökunta osaavat pitää seuraa. Mulle on tehty myös 4 leikkausta nukutuksessa, ja niistä toipuminen on paljon kamalampaa, valitsisin paikallispuudutuksen jos se on mahdollista.

Sain itse valita kun ranne leikattiin. Sanoin et taju kankaalle. Tämä ei kuitenkaan ole varmaankaan normaali käytäntö. Nukutuksessa on suuremmmat komplikaatioiden riskit (esim. kuolema) joten puudutusta suositellaan.

[QUOTE="Annukka";24556829]sellainen on edessä. ja molemmat vaihtoehdot jännittää. rannetta operoidaan.[/QUOTE]

no mulla nujkutuksessa,koska vaadin sitä itse! olisivat tehneet sen puudutuksessa,olikohan nimeltään johtopuudutus? no kuitenkin lääkäri laittaa tuolta aika läheltä kainaloa käsivarteen puudutteen niin että koko käsi on tunnoton, vielä leikkauksen jälkeenkin vaikka kuinka kauan!

älä jännitä paikallen vetäminen paiakllispuuduteuksessa ja sen jälkeinen olo on paljon hirveämpi kuin leikkaus ja sen jälkeinen olo, mä olin tosi kivuton leikkauksen jälkeen,selvisin alkuun 2panadolilla päivä, ja 2päivästä lähtien ilman kipulääkettä.

pelkän paikalleen vetämisen jälkeen vedin 2 tramalia+ 2panadolia.. ja itkin silti kivusta. et mä haluun jatkossa heti leikkauksen mielummin jos luita menee poikki.

Mulla leikattiin n 2 viikkoa sitten paikallispuudutuksessa rannekanava oikeasta kädestä.Valmisteluihin ei mennyt puolta tuntia.Se oli vähän inhottavaa kun oli johtopuudutus ja lääkäri sillä käyrällä neulalla tökki nahan alle kolmeen eri kohtaan...ei se sillai sattunut, mutta tuntu vähän ällöltä.Itse toimenpide leikkaussalissa tuolilla istuen ei kestänyt kuin viitisen minuuttia.Oli nopee lääkäri.Omat vaatteet sai olla, lyhythihanen pusero ja sit sairaalan tossut vaan tarvi laittaa.Kipua ei tuntunut yhtään, mutta se oli jännä juttu, kun kuitenkin tunsi, että jotain tehdään.
Lokakuussa leikataan toisesta kädestä sama juttu.

Viimeksi muokattu:
Teille jotka VAADITTE nukutusta! Eikö teillä oikeasti ole tietoa, että nukutus on iso riski ja rasitus koko kropalle aina vaikka harvoin mitään vakavaa sattuukaan? Vai miksi vaaditte nukutusta? Puudutus on paljon turvallisempi ja helpompi vaihtoehto ja toimii myös leikkauksen jälkeen kivunhoitona. Lähes poikkeuksetta on kuitenkin mahdollisuus saada vahvoja kipulääkkeitä ja rentouttavia kipulääkkeitä niin paljon kun tarvitsee. Usein puudutetut potilaat torkkuvat (jos vain haluavat) noiden lääkkeiden vaikutuksesta eivätkä muista toimenpiteestä mitään. Puudutuksesta toipuminenkin on paljonpaljon nopeampaa kuin nukutuksesta. Monet sanovat jälkeenpäin, että puudutus oli kuitenkin paljon parempivaihtoehto vaikka se aluksi vähän jännittikin.

En pyytänyt nukutusta vaan se annettinn automaattisesti. Sain siis lääkkeen tablettina ja nukuin kaksi tuntia. Heräsin kyllä kun mua siirrettiin leikkaussaliin. En ollut enään hereillä kun sain paikallispuudutuksen. Kun heräsin leikkausken jälkeen olin ihan "selvä".

Mulla leikattiin n 2 viikkoa sitten paikallispuudutuksessa rannekanava oikeasta kädestä.Valmisteluihin ei mennyt puolta tuntia.Se oli vähän inhottavaa kun oli johtopuudutus ja lääkäri sillä käyrällä neulalla tökki nahan alle kolmeen eri kohtaan...ei se sillai sattunut, mutta tuntu vähän ällöltä.Itse toimenpide leikkaussalissa tuolilla istuen ei kestänyt kuin viitisen minuuttia.Oli nopee lääkäri.Omat vaatteet sai olla, lyhythihanen pusero ja sit sairaalan tossut vaan tarvi laittaa.Kipua ei tuntunut yhtään, mutta se oli jännä juttu, kun kuitenkin tunsi, että jotain tehdään.
Lokakuussa leikataan toisesta kädestä sama juttu.

Mulla kans molemmat rannekanavat leikattu paikallispuudutuksessa. Tai jälkimmäinen kerta tais olla sellanen "käsi verettömäksi" -juttu, eli tiukalla kumivanteella puristettin veret pois kädestä ja hauiksen kohdalle sitten se puristus. Ei kyllä tuntoa ollut silläkään systeemillä niin, että yhtään olis sattunut.

[QUOTE="mina";24558367]Gangliot leikattu 5 kertaa paikallispuudutuksessa. Ensin annetaan myös muutama rauhoittava tabletti. (Annettiin kysymättä.)[/QUOTE]

Mä en saanut mitään tabletteja, mutta epäilen että olisivatko jtn rauhoittavaa laittaneet suoneen, kun yht´äkkiä tuntui ihan pieneksi hetkeksi humahtavan jtn päähän ja sh sanoi mulle, että nyt pulssikin laski.En tullut kuitenkaan kysyneeksi että laittoivatko jotain.

[QUOTE="tiiti";24557956]Teille jotka VAADITTE nukutusta! Eikö teillä oikeasti ole tietoa, että nukutus on iso riski ja rasitus koko kropalle aina vaikka harvoin mitään vakavaa sattuukaan? Vai miksi vaaditte nukutusta? Puudutus on paljon turvallisempi ja helpompi vaihtoehto ja toimii myös leikkauksen jälkeen kivunhoitona. Lähes poikkeuksetta on kuitenkin mahdollisuus saada vahvoja kipulääkkeitä ja rentouttavia kipulääkkeitä niin paljon kun tarvitsee. Usein puudutetut potilaat torkkuvat (jos vain haluavat) noiden lääkkeiden vaikutuksesta eivätkä muista toimenpiteestä mitään. Puudutuksesta toipuminenkin on paljonpaljon nopeampaa kuin nukutuksesta. Monet sanovat jälkeenpäin, että puudutus oli kuitenkin paljon parempivaihtoehto vaikka se aluksi vähän jännittikin.[/QUOTE]

Esimerkiksi paniikkihäiriö, sairaala/leikkaus/kipukammo tai pakollisen paikallaanolon aiheuttama ahdistus voi olla syitä tähän.

Yhteistyössä