Juur tänään mietin miten mukava kun kuopus käyttää enää vain öisin vaippaa (pitäis kyllä kohta päästä siitäkin). Eipä ole vaiva eikä mikään jos ja kun se ainoa vaippa on kesto- sellainen

. Eli jätän siis vaipat ostamatta.
Lisäksi meillä käytetään vallan luomumaitoa, luomuhedelmiä, Oivariinia (tai itse tehtyä rasvaa rypsiöljystä ja voista), ekologisia pesuaineita, jogurtin sekoitan turkkilaisesta jogurtista (luomu), hillosta (luomu)/ itse keräämistäni marjoista ja kuohukermasta. Makeutuksena inkkarisokeri/ stevia.
Eilen sain anopilta lainaksi mehumaijan ja mehustin loput pakastimessa olevat mustaviinimarjat. Oli sen verran helppo homma, että ajattelin tehdä enemmänkin mehua syksymmällä uuden sadon tultua.
Hankin myös leipäkoneen, jolla teen todella vaivattomasti leipää, tietenkin luomutäysjyväjauhoista

. Mulla on myös sellainen turhake kuin jäätelökone, mutta viimeksi tänään tein sillä jäätelöä leipomani mustikkapiirakan päälle. Jogurttia, kermaa, inkkarisokeria ja ripaus vaniljasokeria. Kaikki vaan koneeseen ja pyörimään 15 minuutiksi. Jäde on valmis ja on hyvää

.
Kaakaona meillä on raakakaakaota, johon on sekoitettu inkkarisokeria. (Luomu)maitoa maidonvaahdottimeen, valmiiseen vaahtoon kaakaota ja lasten superherkku on valmis

.
Nyt olen hiljalleen, ystäväni innoittamana, lähtenyt selvittelemään mitä kaikkea voikaan luonnosta kerätä ravinnokseen. Ystäni ylistämät kuusenkerkät eivät olleet mun juttu, mutta varmasti moni muu on. Ajattelin ainakin testata auringonkukkaa salaattiin, kuivattaa mustaviinimarjanlehtiä, sekä mustikanlehtiä. Niistä saa kuulemma herkullista teetä. Ja voikukat maistuu kuulemma rucolalle.