Tehdäänkö imeväisikäiselle pistotestejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilja-allergiako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vilja-allergiako

Vieras
Vauvallani (joka on vielä pelkällä rintamaidolla) epäillään monenlaisia allergioita. Maidoton ja munaton kuuri ei ole tuottanut tulosta, joten nyt pitäisi alkaa testata muuta. Tehdäänkö pienille vauvoille niitä prick-testejä vai miten allergiat testataan?

Hei!

Maidoton ja munaton imetysdieetti ei poistanut allergiaoireita minunkaan lapsiltani. Hänellä ei ole kuitenkaan todettu muuta allergiaa kuin tuo maito- ja muna-allergia.

Kyllä tehdään näille imeväisikäisille sekä prick- (ihoon pistetään neulalla erilaisia allergeeneja) että rast- (verikoe) kokeita. Lapselleni tehtiin ne molemmat.

Maitoallergia todetaan maitoaltistuksella sairaalaolosuhteissa. Tämä siksi, että Kela vaatii erityiskorvikkeiden korvattavuutta varten altistuksen sairaalaolosuhteissa. Omalla lapsellani maitoallergia näkyi vahvasti altistuksessa, prick-testissä ja rast-testissä.

Itse kävin otattamassa ko. kokeet yksityisellä, koska julkisella puolella jonot ovat pitkät ja aikaa kuluu.

Minulle sanottiin pitkään että alle kaksi vuotiaalle ei tehdä prick-testejä, mutta niinpä vaan teki ihotautilääkäri prikit pojan ollessa 10kk ikäinen. Niissä reagoi vehnä, ohra, ruis, kaura, maito, riisi, porkkana ja hevonen, veren rasteissa näkyi myös koira ja soija. Sairaalassa on nyt tehty maito- ja vehnä altistukset, molempiin reagoi selvästi. Niinhän viisaat sanoo, että tämän ikäisen allergiatutkimus on kuin palapeliä kasaisi. Tällä hetkellä poikaa hoitava lastenlääkäri on ihana ja ottaa hyvin huomioon myös minun näkemykseni ja kokemukseni äitinä. Tuntuu, että kun yhteistyö ja kommunikaatio hoitavan lääkärin kanssa pelaa hyvin, on allergioiden kanssa pelaaminen helpompaa. Suuret kiitokset siitä pätevälle ja asiaanpaneutuvalle lasten lääkärille! =)

Yhteistyössä