Teetkö lapselle eri ruoan, jos ei tykkää samasta, mitä muut syö?

  • Viestiketjun aloittaja Maailmassa monta...
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
sen ruuan sen mukaan mistä itse tykkää,mutta lapsi ei saa valita(paitsi harvoin) Mikä oikeus aikuisella on aina syödä hyvää ruokaa ja lapsi joutuu syömään välillä pahaa? En käsitä laisinkaan tällaista.
Täh? Kuka näin sanoi? Vaan että joskus sen lapsenkin on hyvä syödä jotain ruokia, mitkä ei sitä lempparia ole.
Meillä tosiaan esikoinen nirso, haluaisi syödä vain ranskalaisia ja lihapullia, arvaa annanko? Ja usko ihan huviksesi, että useat kotiruoat jota meillä syödään yleisimmin, ei todellakaa ole mun omia lemppareita, mutta kun monipuolisesti pitää syödä, niin aina ei voi saada sitä lempparia, ei aikuiset, ei lapset!
 
Oho
Mielestäni lapselle ei pitäisi tehdä eri ruokaa vain sen takia, ettei tämä tykkää. Eri asia sitten tietenkin, jos on joku oikea syy sille, esim. allergia tai jokin muu terveydellinen haitta (kuten se, että ruoka on niin tulista että se sattuu) tai eettinen vakaumus (jota kovin pienillä lapsilla ei yleensä ole).

Luulen, että moni pitää minua nirsona aikuiseksi, koska en pysty syömään vähänkään maustettuja ruokia tai juomaan hiilihapollisia juomia. Syynä tähän on se, että koen esim. hiilihapot fyysisenä kipuna. Olen vasta nyt alkanut tajuta, että kaikki eivät ilmeisesti tunne niitä niin...? Ja sama tietty maustetun ruoan kanssa. Tykkäisin siitä hirveästi, mutta se sattuu.
Minäkään en voi juoda hiilihapollisia juomia, oot eka johon oon törmänny kellä sama vaiva! :O wow! Kukaan ei oo tätä oikeen pystyny ymmärtää, vaikka on selittäny et esim. sit tulee kivuliaita röyhtäsyjä tai kuplat sattuu vatsassa.. Mut en koe olevani nirso sen takia.
 
sen ruuan sen mukaan mistä itse tykkää,mutta lapsi ei saa valita(paitsi harvoin) Mikä oikeus aikuisella on aina syödä hyvää ruokaa ja lapsi joutuu syömään välillä pahaa? En käsitä laisinkaan tällaista.
Vastasit itse ensimmäisessä lauseessasi: "Aikuinen tekee sen ruuan."

Lisäksi, luuletko että lapset eivät opi tykkämään uusista mauista? Lapsella on siis oikeus oppia siihen, että saa aikuisena valita useammista hyvistä vaihtoehdoista.
 
"Hmm"
sen ruuan sen mukaan mistä itse tykkää,mutta lapsi ei saa valita(paitsi harvoin) Mikä oikeus aikuisella on aina syödä hyvää ruokaa ja lapsi joutuu syömään välillä pahaa? En käsitä laisinkaan tällaista.
Hmm, no kyllä mäkin syön salaatteja vaan lähinnä siks, että tiedän että ovat terveellisiä.. Ja annan lapselle terveellisen esimerkin.
 
Minäkään en voi juoda hiilihapollisia juomia, oot eka johon oon törmänny kellä sama vaiva! :O wow! Kukaan ei oo tätä oikeen pystyny ymmärtää, vaikka on selittäny et esim. sit tulee kivuliaita röyhtäsyjä tai kuplat sattuu vatsassa.. Mut en koe olevani nirso sen takia.
Itselläni ne sattuvat jo suussa, kuin miljoona pientä neulaa pistettäisiin suuhun. Enpä voi sanoa, että itsekään olisin muihin törmännyt, joilla olisi tällainen vaiva ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Yleensä syödään sitä mitä on tarjolla, jos ei kelpaa niin olkoon nälissään.

KUITENKIN joskus teen sellasta ruokaa , että sitä syö vaan minä, ja sillon teen lasta/miestä varten muutakin.
Peesi tähän.

Mitä tulee ravintolassa syömiseen, toivon omien lasteni valitsevan listalta ihan aikuisten annokset jotakin muuta, kuin ranskalaisia ja nakkeja.
 
ä,i+4
Meillä todellakin tehdään ruuat sen mukaan mitä koko porukka syö,jos tekee mieli vaikka maksakastiketta mitä ei muut tässä perheessä syö niin teen sitä erikseen itselle.En ymmärrä miksi tekisin sellaista ruokaa josta tiedän jo tehdessä ettei sitä lapset syö.Ruuan haaskausta vain tollanen ja sitä paitsi enhän itsekkään syö kaikkia ruokia niin miksi ihmeessä pakottaisin jonkun muun syömään ruokaa joka ei maistu.
 
Meillä lähes aina sama ruoka kaikille. Itse en syö makkaraa/nakkeja mutta teen niistäkin ruokaa miehelle ja lapselle ja esim.mies saattaa syödä iltaisin ruokia joita ei ihan 2v voi syödä tai mistä en itse tykkää.
Mutta esim.maksalaatikkoa meillä ei ole ollut koskaan koska emme miehen kanssa tykkää siitä mutta eiköhän lapset sitäkin tule maistamaan jossain vaiheessa.
Itse olen joutunut pienenä istumaan ruokapöydässä jopa tunteja kylmän ruokalautasen kanssa ja siitä ei saanut poistua ennen kuin ruoka oli syöty. Ja voin sanoa että kotoa muuttamisen jälkeen ei ollut montaa ruokaa mitä olisin pystynyt syömään, kiitos pakottamisen. Nyt parin vuoden sisällä olen opetellut taas syömään monipuolisemmin, ihan jo lasten takia. Jos tarjottu ruoka ei kelpaa niin saa olla syömättä, maistaa täytyy mutta pakottamaan en ikinä ala.
 
"Vieras"
Mä luulen, tai ainakin itse tarkoitin että yleensä en tee eriruokia lapsille, vaikka ei niiden lempparia olisikaan. Mutta toki on tilanteita, jolloin meille aikuisille on jotain ihan erikoista herkkua ja silloin lapsille on omat ruokansa ja toki meilläkin kysytään lapsilta mieleipiteitä ruoansuhteen. Mutta siis pääperiaatteena on se, etttä sitä syödään mitä on tarjolla, jos ei nappaa niin sitten voi olla syömättä. Meillä tosiaan kun lasten toiveet on aika yksipuolisia, niin ei voi aina toteuttaa.
 
sen ruuan sen mukaan mistä itse tykkää,mutta lapsi ei saa valita(paitsi harvoin) Mikä oikeus aikuisella on aina syödä hyvää ruokaa ja lapsi joutuu syömään välillä pahaa? En käsitä laisinkaan tällaista.
En minä ainakaan laita aina omia lempiruokiani. Meillä syödään esim. keittoja, joista en pidä, mutta laitan ja syön kuitenkin...
En laita lapsille eriruokia kuin itselle, paitsi siinätapuksessa että pitää saada nopeasti otain syötävää, niin silloin laitat lapsille pikaruokaa (nakki-muusi mössöä) ja itse syödään sitten illalla jotain jos muistetaan.. Meillä lapset syö sitä ruokaa mitä minä päätän laittaa ja jos ei kelpaa niin saa olla ilman.
 
Meillä poika on nirso ruuan suhteen, mutta me kotona, sekä myös päiväkodissa olemme oppineet että tyrkyttäminen tai edes maistamaan maanittelu ei aina kannata, koska jos poika maistaa jotain mistä ei pidä, oksentaa samantien kaikki. En tiedä oisko kyse jostain aistiyliherkkyydestä tms.? Viimeksi päiväkodissa kävin noin jonkun hedelmäpuuron kanssa jossa oli paloja seassa, ja meillä kotona sienisalaatin kanssa. Tuo sama juttu on ollut vauvasta saakka, tosi pitkään söi ihan sosemaista ruokaa koska karkeampi tuli samantien ylös.

Karkeampiakin, pureskeltavia ruokia poika kyllä syö, mutta ei sekaisin pehmeämpää ja karkeampaa. Eli en esim. laita pojalle koskaan jauhelihakastiketta vaikka tekisin sitä minulle ja miehelle-teen ennen kastikkeen tekoa jauhelihasta pojalle muutaman pihvin tai lihapullan, jotka poika syö ilman kastiketta muusin/pastan kanssa. Keitoista poika syö pelkät sattumat, ei koskaan lientä niin ainakaan että olisi sattumia ja lientä samaan aikaan lusikassa.

Eli vastauksena aloituksen kysymykseen- en tee välttämättä täysin eri ruokia, saatan vain muokata niitä muotoon josta tiedän pojan pitävän. Syö kyllä suurinta osaa ns. tavallisista kotiruuista, kunhan ne eivät ole ns. "mössömäisiä" vaan joko kokonaan sileitä (perunamuusi) tai sitten selkeitä paloja.
 
Viimeksi muokattu:
Teen melkein joka päivä lapselle eri ruuan kuin itselleni. Mutta syy on osittain siinä että olen itse
todella nirso ruuan suhteen enkä halua lapsesta samanlaista joten teen monipuolisempaa ruokaa hänelle ja syön itse sitten muuta, jos syön mitään. Toiseksi meillä kummallakin on niin paljon allergioita että olisi melkein mahdotonta tehdä maistuvaa ruokaa jota kumpikin pystyisi syömään.
 
"neljän äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Meillä todellakin tehdään ruuat sen mukaan mitä koko porukka syö,jos tekee mieli vaikka maksakastiketta mitä ei muut tässä perheessä syö niin teen sitä erikseen itselle.En ymmärrä miksi tekisin sellaista ruokaa josta tiedän jo tehdessä ettei sitä lapset syö.Ruuan haaskausta vain tollanen ja sitä paitsi enhän itsekkään syö kaikkia ruokia niin miksi ihmeessä pakottaisin jonkun muun syömään ruokaa joka ei maistu.
Meillä ainakin KAIKILLA NELJÄLLÄ ihan eri lempiruoat! Jos joku on oikein kuopuksen lempiruokaa, niin aivan varma voi olla, että joku inhoaa.
Esikoinen RAKASTAA tortilloja, mutta toiseksi nuorin ei voi sietää niitä. Muut syövät jotenkin.
Kuopus puolestaan RAKASTAA jauhelihapihvejä ja lihamureketta, jota esikoinen ei voi sietää.
Toiseksi vanhin taas RAKASTAA kanaruokia ja toiseksi nuorin ilmoittaa olevansa kyllästynyt kanaan.
jne
jne
Taitaa kalaruoat olla tällä hetkellä ainoat, jotka maistuu aina ja kaikille.
Mutta ei sitä kalaakaan voi joka päivä syödä.
Joten jos en meinaa neljää - viittä eri ruokaa tehdä, niin pakko olla systeemi, että sitä syödään, mitä ruoaksi on.
Jos ei kelpaa, niin voi olla ilman.
Kylläpä nuo on kaikki toistaiseksi aina pöytään ilmestynty.
Tortillapäivänä toiseksi nuorin saattaa ottaa tortillaletun sijaan ruisleivän ja laittaa täytteitä siihen.
Se on ok, mutta varsinaisesti en rupea montaa ruokaa tekemään.
Jokaisen lempiruokia tehdään silloin tällöin ja monipuolisesti pyritään syömään.
 
"Jenis"
[QUOTE="mona";27638022]No teen eri ruokaa lapsille jos ite syön vaikka tonnikalasalaattia tai muuta mitä lapsi 3vee ei syö. En halua ite syödä vaan mauttomia perusruokia.[/QUOTE]

Ja meillä taas kukaan ei syö mauttomia perusruokia, vaan kaikki syövät samaa, hyvää kotiruokaa ;) En tee kellekään omia sapuskoita, syövät sen verran kuin haluavat.
 
Pääsääntöisesti en, mutta jos olen vartavasten tehnyt omien mielitekojeni pohjalta ruokaa, josta vaan minä tykkään, en ketään pakota sitä syömään ( koska silloin sitä jää minulle enemmän ) joten oikeastaan saatan tehdä itselleni eri ruokaa..:D
Mies tekee itselleen myös toisinaan ruokaa, jota kukaan muu ei halua syödä, enkä katso kenekään meistäolevan kohtuuttoman ronkeli, vaikkeme sitä syökään.

Pääsääntöisesti sitä syödään, mitä tarjolla on. Joskus kun on useampaa ruokaa jäänyt tähteiksi, saa kukin valita niistä mieleistään syötävää.
Joo näin meilläkin. Luulin pitkään että olen tosi jalo vaimo kun laitan kahta eri jauhelihakastiketta, toisen minulle ja lapsille toisen miehelle, noh lapset syövät mielummin sitä miehen kastiketta, niin taidan siis tehdä itselleni eri kastikkeen, enkä miehelle :D Tässäkin oli kyse kyllä siitä että mies voisi syödä sitä minun kastiketta, mutta tykkää enemmän toisesta, minä taas en juurikaan tykkää miehen kastikkeesta. Kaksi jauhelihakastiketta on kuitenkin niin helppo tehdä samaan aikaan niin usein niin teenkin (pakastan sitten osan kun teen kerralla reilummin).
 
aikuinen tekee
mä en ainakaan tee yhtään sellaista ruokaa mistä en itse pidä,tyhmäähän se olisi. Mulla sit sellainen ero teihin,että mä pidän todella monesta ruuasta. Oiekastaaan on vain yksi mistä minä en pidä, se on maksa, tosin jauhemaksaa kuitenkin syön. Vikaa pitää olla toisaankin aikuisessa ihmisessä jos on vain harva ruoka mistä pitää.
lapsela on tuollaisia ruokia mistä ei pidä joten silloin tee ruuan hänelle erikseen. Ei vie voimavarojani paljoakaan ja ei lapsi siitä mitenkään opi vain lempiruokaan
Minun äitini teki aikoinaan samoin ja kuitenkin syön kaikkia ruokia joten ei pidä paikkansa tuo,että tulee nirsoja aikuisia jos lapsena tehdään oma ruoka.
 
Keittiönoita
mä en ainakaan tee yhtään sellaista ruokaa mistä en itse pidä,tyhmäähän se olisi. Mulla sit sellainen ero teihin,että mä pidän todella monesta ruuasta. Oiekastaaan on vain yksi mistä minä en pidä, se on maksa, tosin jauhemaksaa kuitenkin syön. Vikaa pitää olla toisaankin aikuisessa ihmisessä jos on vain harva ruoka mistä pitää.
lapsela on tuollaisia ruokia mistä ei pidä joten silloin tee ruuan hänelle erikseen. Ei vie voimavarojani paljoakaan ja ei lapsi siitä mitenkään opi vain lempiruokaan
Minun äitini teki aikoinaan samoin ja kuitenkin syön kaikkia ruokia joten ei pidä paikkansa tuo,että tulee nirsoja aikuisia jos lapsena tehdään oma ruoka.
Mä olen lähes kaikkiruokainen, mutta sain puurokiintiöni täyteen jo 60-luvulla. Lapseni ovat kuitenkin pitäneet kovastikin puuroista, joten en ole nähnyt mitään syytä olla tarjoamatta heille puurojakin. Pinaattkeitto ja pinaattiletut kuuluvat puurojen kanssa samaan kastiin. Kyllä mä nyt jo viiskymppisenä voin pari kertaa vuodessa syödä puuroakin, mutta en joka kuukausi.
 
yjgjhg
En kokkaa eri ruokia, MUTTA jos tiedän että lapseni ei sen sadankaan tarjoamiskerran jälkeen pidä jostakin ruuasta niin silloin jos sitä on meillä tarjolla niin lapselle on edelliseltä päivältä jotain muuta ruokaa lämmitettäväksi.
Kuitenkin jos ei lapsi vuosienkaan aikana opi jotain syömään niin ei sitä pakottakaan viitsi.
 
"vvieras"
Teen. En pakota syömään kaalilaatikkoa tai muuta sellaista ruokaa, mitä teidän lapsen oikeasti inhoavan. Ei kukaan pakota minuakaan syömään semmoisia ruokia, jotka ihan oikeasti yököttävät. En esim. pysty edes maistamaan mätiä. Mies kuitenkin tykkää sitä syödä. Olisko se sitten oikein, että minun pitäisi istua pöydässä mätivoileivän kanssa kunnes olen saanut sen menemään alas?
 

Yhteistyössä