Teenkö väärin tässä asiassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kiia"

Vieras
Minulla on 2000€ (ja summaa kasvatan vähitellen) rahaa, joista mies ei tiedä mitään. Olen nämä nuorempana säästänyt omista vähistä rahoistani. Olen ajatellut nämä pahan päivän varaksi, jos esimerkiksi ero tulisi, tuolla summalla eläisi jo hätätapauksessa pari kuukautta. Tai jos tulee joku muu yllättävä rahanmeno...

Teenkö väärin kun pidän tämän ihan omana tietonani? Ja ajattelin joskus käyttää rahat vain omaan hätääni...

No jos yhteisessä elämässänne tulis sellainen kriisi, että nämä sun säästöt voisivat pelastaa miehesi tai lapsesi, ja silti vain pimittäisit niitä, niin silloin kyllä tekisit väärin mun mielestä.

Ja toisaalta mä en ymmärrä tollasta salailua, itse kertoisin, että mulla on nämä täällä, mutta näitä ei käytetä, ne on todella pahan päivän varalle. Mun mielestä salailu ei kuulu parisuhteeseen.

Tietysti riippuu kyllä myös ihan parisuhteen laadusta ylipäätään, ilmeisesti se mieskään ei oo mikään herra täydellinen, jos kerran koet tarvetta pitää vararahastoa eron varalle...

Jos teillä ei ole avioehtoa niin eron tultua tuo menee puoliksi, joten erossa ei auta. Kuolenmantapauksessa kyllä, joten aina on hyvä olla pesämunaa. Mielestäni et tee väärin, koska jokaisella saa olla myös omat rahat. Me ollaan miehen kanssa oltu jo 13v yhdessä ja niistä 5v naimisissa enkä minä edes tiedä paljonko hänellä on rahaa eikä hän tiedä paljonko minulla on rahaa. Ei meitä edes kiinnosta kunhan kaikki asiat/laskut tulee hoidettua. Joku yksityisyys pitää olla avioliitossakin ja kun kaikki sujuu niin mikäs tässä on ollessa. Palkka tietojammekaan emme toisillemme huutele, suurinpiirtein toistemme tulotasosta ollaan perillä.

jos ootte naimisis ja tulee ero, eikä oo avioehtoa niin sitten menee koko omaisuus puoliks. Myös toi sun säästösi, huolimatta siitä että olet sitä jo kauan säästänyt.

Et tee väärin, mutta voi olla sitten yllätys miehelle, jos vaikka haette lainaa ja samalla pankki selvittää teidän rahavarat eri pankeista. Sitten päätyy tuo tilisi johonkin paperille, jonka miehesi saa lainan hakemisen takia. Toki miehen pitäisi ymmärtää "omien rahojen" säästämisen. Paitsi sitten jos on tullut teille taloudellisesti tiukka tilanne aikaisemmin (esim sairastuminen) ja et ole silloin rahoja ottanut käyttöön.

Mulla on kanssa vanha oma säästötili. Siellä on tällä hetkellä n 15 000e. Mies tietää tilistä, kuten myös sen ettenhalua sinne koskettavan. Olen perustellut mm siten, että haluan pitää itselläni rahaa jemmassa, kaikenvaralta. Äitini eli pitkään huonossa liitossa, koska ei uskalnut taloudellisista syistä pois muutta, minä en halua joutua samaan. Tavallaan tuo raha, rauhoittaa minua, vaikka suhteemm onkin hyvä. Toki jos tulisi paha tilanne olisin sieltä valmis rahaa ottamaan perheen hyväksi, mutta se on viimeinen hätävara.

Yhteistyössä