Teenkö suurenkin rikoksen

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Mä tässä mietin kuinka suureen itsekkyyteeen syyllistyn jos tyrkkään joku kerta lapset mummolaan yökylään ja pidän ilman pätevää syytä lapsivapaan?
Lähtötilannehan ose, että meillä ei lapset ole kertaakaan olleet kerralla missään yökylässä. Nyt kuitenkin olisi tulossa mahdollisuus siihen. Voiko sellaista mahdollisuutta käyttää, ilman että tuntee suurtakin syyllisyyttä?

Ilman muuta pitää käyttää! Anna palaa vaan.

Mä olen tietysti jäävi sanomaan, kun olen itse ihan surkea näissä... Meidänkään lapset ei ole koskaan olleet yökylässä missään enkä ole hoitajaa (a.k.a. mummia) pyytänyt ilman ns. pätevää syytä, ole sä mulle nyt rohkaisevana esimerkkinä niin mä seuraan sua kuin hai laivaa :D

Käytä tilaisuus huoletta hyväksesi. Mulla on tulossa leikkaus ens viikolla ja miehellä sit kaks seuraavaa vkl omia menoja. Lapset on mummolassa molemmat vkl:t, toisella mieskin on mukana. Olen tod.näk. aika kipeä silloin, mutta odotan todella, että saan olla ihan rauhassa kotona.

Mutta jään odottamaan, saatko pajonkin kakkaa niskaasi. :popcorn:

Mä oon aina tehnyt noin. Harvemmin on mitään SYYTÄsyytä sille, että lapset on isovanhemmilla yökylässä.

Tämä 8 viikon ikäinen ei kyllä vielä oo ollut.

Mun mielestä syyllistyisin rikokseen, jos en olisi antanut lapsille ja isovanhemmille tilaisuutta nauttia toistensa seurasta ilman, että mä oon vieressä pällistelemässä :). Jos en olisi antanut lapsille (isommille siis, 8 v ja 6 v) mahdollisuutta olla yökylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26965554:
Mä tässä mietin kuinka suureen itsekkyyteeen syyllistyn jos tyrkkään joku kerta lapset mummolaan yökylään ja pidän ilman pätevää syytä lapsivapaan?
Lähtötilannehan ose, että meillä ei lapset ole kertaakaan olleet kerralla missään yökylässä. Nyt kuitenkin olisi tulossa mahdollisuus siihen. Voiko sellaista mahdollisuutta käyttää, ilman että tuntee suurtakin syyllisyyttä?

Tarve rentoutua ilman lapsia on erittäin pätevä syy. Ja tässä voit luottaa asiantuntemukseeni :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Minkä ikäiset lapset? Jos ei ihan vauvoja enää niin, mä sanoisin että käytä ihmeessä! Meillä on isommat lapset (2 ja 4,5v) olleet keväästä lähtien kerran kuukaudessa viikonlopun jommassa kummassa mummolassa (sitä ennen isompi yhteensä noin 5x poissa kotoa yön). Pienin (nyt 8,5kk) on vielä kotona meidän kanssa silloin.

Oma hyvinvointi ja jaksaminen on kuitenkin niin tärkeä juttu, että siitä kannattaa alkaa pitämään huolta ajoissa. Aika oravanpyörää on olleet viimeiset 5 vuotta (lapset kotihoidossa), eikä arkena ole hoitoapua juurikaan saatavilla (joskus harvoin mummi voi auttaa, asuu tunnin ajomatkan päässä).

Viimeksi muokattu:
Lapset ovat 4,6 ja 8 vuotiaat. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mahdollisuutta saada lapsia kerralla yökylään, mummoloista puhumattakaan. Sitä on kummasti tottunut jo siihen, että apua ei ole tarjolla edes silloin kun sitä kipeästi olisi tarvinnut. Joten vaatii varmasti työtä itsensä kanssa, että voi antaaitselleen luvan käyttää lasten mummon hoitoapua hyväksi vaikka tarvetta ei olisikaan.

Mun mielestä syyllistyisin rikokseen, jos en olisi antanut lapsille ja isovanhemmille tilaisuutta nauttia toistensa seurasta ilman, että mä oon vieressä pällistelemässä :). Jos en olisi antanut lapsille (isommille siis, 8 v ja 6 v) mahdollisuutta olla yökylässä.

Meillä on pitkä välimatka ollut esteenä miksi lapset eivät koskaan ole olleet isovanhemmilla yökylässä. Ja tuosta välimatkasta johtuen välit kaikkiin isovanhempiin ei ole muodostuneet kovinkaan läheisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26965711:
Meillä on pitkä välimatka ollut esteenä miksi lapset eivät koskaan ole olleet isovanhemmilla yökylässä. Ja tuosta välimatkasta johtuen välit kaikkiin isovanhempiin ei ole muodostuneet kovinkaan läheisiksi.
Niin...ihan eri tilanne kuin meillä, mun vanhemmat asuu parin kilsan päässä. Miehen äiti onkin sitten lapsille tuttu vain puheissa, valokuvissa, kasvoina nettikamerassa (ja siitäkin on jo taas aikaa), äänenä puhelimessa (ja puolet isoäidin puheista menee ihan ohi heiltä, kun eivät ymmärrä isoäidin käyttämää kieltä).

Mutta tartu nyt ihmeessä tilaisuuteen, kun tilaisuus kerran tarjoutui :). Ihan hyvällä omatunnolla annat lapsille ja mummolle mahdollisuuden nauttia toistensa seurasta, ja sinä nautit omasta ansaitusta ajastasi!

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26965711:

Mutta tilanne on muuttumassa?

Kyllä mä käyttäisin sun tilanteessa tilaisuuden ja siinä samallahan lapset saavat mahdollisuuden tavat mummoa ja mummo lapsenlapsiaan. :)
Välillä sitä on kai oltava itsekäs jotta jaksaa taas ottaa muita huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;26966008:
Mutta tilanne on muuttumassa?

Kyllä mä käyttäisin sun tilanteessa tilaisuuden ja siinä samallahan lapset saavat mahdollisuuden tavat mummoa ja mummo lapsenlapsiaan. :)
Välillä sitä on kai oltava itsekäs jotta jaksaa taas ottaa muita huomioon.

Tilanne on muuttumassa, koska mummo haluaa muuttaa lähemmäksi lastenlapsian. Mikä on tietenkin lasten kannalta hieno asia =)

• Tykkää
Reactions: röppö
Kyllähän tollasesta rikoksesta nyt vähntään helvettiin joutuu :(

vakavasti sanoe, mä en itse kyllä ole potenut minkäänlaista huonoa omaatuntoa vaikka on tyrkkinyt lapsa mummoloihin, ja välilä ihan ilman mitään kummempia syitä. lapset tykkää olla isovanhempien luona ja isovanhemmat tykkää ottaa muksuja luokseen. musta se on vähän sellanen kaikki voittaa tilanne :)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26966086:
Tilanne on muuttumassa, koska mummo haluaa muuttaa lähemmäksi lastenlapsian. Mikä on tietenkin lasten kannalta hieno asia =)

Niin on. :)
Vaikka omat välini äitini kanssa ovat selaiset,että tullaan toimeen parhaiten,kun ollaan vähemmän tekemisissä,olen silti iloinen että hän asuu lähellä ja on tullut lapsilleni läheiseksi.
(muutoinkin,kuin hoitamis mielessä) :)

Meillä esikoisesta alkoi jo huomata, kuinka isovanhempien kaukaisuus vaikutti. Keksi itselleen "varamummon", eli tykkäsi touhuta kaverin mummon kanssa. Nyt lapsetkin on ihan tohkeissaan kun mummo muuttaa samaan kaupunkiin ja sitä saa nähdä melkein milloin huvittaa. Aikaisemmin tilanne oli todellakin ihan toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26966157:
Mikä olisi se syy, miksi et antaisi lasten olla mummolassa?

On vähän vaikeaa laittaa lapsia toisen hoidettavaksi, kun ei ole aikaisemmin sellaiseen ollut mahdollista. Se on täysin psykologinen juttu, mä olen oppinut että omista on itse pidettävä huolta, eikä lapsia viedä turhan takia hoitoon. Varsinkin kun tiedän miten paljon energiaa lapseni vie. Toki mielelläni annan lasten olla mummolassa, mutta se että niistä voi olla mummolle riesaa, on se ongelma ( pääni sisäinen).

Mulla on kanssa tulossa lapsivapaa viikonloppu, tosin mulla on syy. Mies lähtee mummolaan muksujen kanssa. En muista koska olisin ollut ihan yksin. Ja mun lapset on iältään 15, 11 ja 3, tosin vanhin menee kaverille viikolopuksi.