Teen keittämisestä apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton

Vieras
Eli tulossa vieraita jotka ei juo kahvia, meillä kaapista kyllä löytyy liptonin teetä, lehtiteetä siis ei pusseissa, mutta en osaa keittää sitä.

Tai siis en tiedä paljonko niitä kuuluu laittaa että tulisi hyvää?

Ihan kahvinkeittimessä keitän, mutta jos laitan esim 9 vettä niin paljonko noita murusia? Mittana joko rkl tai tl.

Kiitos jos joku osaisi auttaa uusavutonta :(

pakkauksessa lukee ohjeet, esim. meidän irtoteessä lukee 1tl per kuppi (kuppi on kai suomalainen peruskuppi eli 1.5dl). Yleensä on tapana laittaa yksi tl per kuppi ja "yksi kannulle"

Kahvinkeittimessä ei kannata tehdä, jos siis ajattelit laittaa purujen tilalle teetä. Jos keität vain veden, niin mittaa desilitroissa vesi ennen keittimeen laittoa.

äläkä tee kahvinkeittimessä, jos eivät juo kahvia, maku tarttuu.

mittaa vesi kattilaan/kiehauta vedenkeittimessä ja hauduta kattilassa kannen alla muutama minuutti. siivilöi kuppeihin ja se on siinä. älä seisota ilman siivilöintiä =)

En keittäisi teeihmiselle teetä kahvinkeittimellä... Hommaisin tuollaisia vieraita varten teepussiteetä ja antaisin jokaisen itse tehdä teensä kuppiin. Jos kannullisen haluaa keittää niin teelehdet esim. pallosiivilässä kannuun, kaadetaan kiehuva vesi päälle ja haudutetaan asianmukainen aika. Vihreään teehen ei käytetä kiehuvaa vettä vaan sen annetaan hetki kiehumisen jälkeen jäähtyä. Itse en tykkää liian vahvasta teestä joten laitan teekannulliseen n. 2-3 tl teelehtiä.

Ja pallosiivilää ei tarvita teen tekemiseen kannussa, kun kaadettavan teen voi siivilöidä ihan tavallisella tiheäverkkoisella pikkusiivilällä, jollainen useasti talosta löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ed. vieras:
Ja pallosiivilää ei tarvita teen tekemiseen kannussa, kun kaadettavan teen voi siivilöidä ihan tavallisella tiheäverkkoisella pikkusiivilällä, jollainen useasti talosta löytyy.

mä taas en tykkää jos ne teepurut leijailee siellä kannussa, lopputeestä tulee helposti kitkerää. Toki tuokin on näppärä keino.
Minä tykkään pallosiivilästä tai vastaavasta, jonka saa nostettua pois oikean hautumisajan jälkeen.

Siis eivät ole täysin kahvivastaisia, mutta lähinnä teeihmisiä. Varsinkaan näin illasta eivät juo kahvia. Keittävät myös omassa kodissaan kahvinkeittimessä teensä, siksi näin ajattelin myös tehdä.

Löytyy myös pussiteetä eri makuina, joita itse satunnaisesti käytän. Tällöin käytänkin vedenkeitintä, mutta nyt puhelussa taustalta kuului että lehtiteetä sitten ;)

Ja tosiaan muutenkin hyviä vinkkejä tullut, kun tosiaan kaikki ei sitä kahvia tykkää juoda niin opinpa laittamaan teetä kunnolla =)

Joten kiitos.

Ja tosiaan, ennen kysyn vierailta neuvoa miten haluavat teensä keitettävän kun sanon että siinä tarvikkeet keittäkää itse.
Vaikka ovatkin läheisiä ja suoraan voi sanoa, niin kuitenkin jotain kohteliaisuutta minäkin arvostan =)

No onneksi kaikki ei ole tiukkoja gourmetihmisiä, vaan osaa arvostaa myös vähän makuuvirheellistä teetä. Ja kuka muutenkaan haluaisi Pirkko Arstilaa vieraakseen. Kyllä se seura on mikä tekee vierailusta hyvän, ei täydellinen tee :).

Keittävät kahvia myös omalla keittimellään. Tosin eivät läheskään päivittäin.
Ja mikä hirveintä, sitä samaa keittämäänsä teetä saattavat juoda useamma tunninkin kuluttua. Eli se seisoo siinä pannussa. Että näin gourmetihmisiä :D

Yhteistyössä