Teen juonti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tee time
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tee time

Vieras
Yrttiteehän on kiellettyjen listalla, mutta miten esim. Liptonin Earl Grey? Ainakaan pakkauksessa ei missään lue yrteistä mitään. Liptonin ruusunmarja teessä taas lukee että yrttitee... On tää niin vaikeeta kun haluais välttää kaikkea vahingollista, mutta mistä noista tietää?

Siis mä en usko, että jos nyt vaikka tota ruusunmarjateetä vahingossa kupin juo sillon tällön niin siitä mitään haittaa on... Kun taas jossain saksassa(luontais tuotteiden ym. luvattu maa) on ihan eri meininki, ei siellä oo kiellettynä mitkään yrttiteet... Suomessa taas kiellettynä sen takia, että niiden vaikutusta ei ole tutkittu/tiedetä... Eli ihan varmasti moni muu asia on paljon pahempi sikiölle!!! Ja muuten itekkin olen tosi tarkka näiden listeria/toksoplasma juttujen kanssa, sekä salmiakin, lakun jne... Mutta ihan kaikkee vaan ei mun mielestä voi olla syömättä, muutenhan sitä menee elämä niin vaikeeksi...

Ruusunmarja tuskin on vaarallisimpien yrttijuomien kärjessä. Luulen, että tossa haetaan ennen kaikkea luontaistuotekauppojen myymää ""vahvempaa kamaa"", rohdosyrttejä ja sellasta. Niiden vaikutuksia on tutkittu aika vähän, saattavat sisältää raskasmetalleja ja kaikkea muuta jännää...

Siis vihreää teetähän saa kyllä juoda siinä missä mustaakin. Niiden raaka-ainehan on ihan samaa kamaa.

Yrttitee- ja rohdosjuomia sen sijaan ei saa juoda, koska kaikkien yrttien vaikutuksista ei ole riittävästi tutkittua tietoa.

Raaka-aine on sama, mutta valmistustapa eri. Mustasta teestä lähtee fermentoinnissa parkkiaineet ja aromaattiset öljyt. Vihreää teetä ei ""hapeteta"" eli parkkihappo ja alkaloidit säilyvät. Eli käytännössä vihreä tee sisältää mustaa teetä enemmän ns. vaikuttavia ainesosia. Mäkin olen kuullut, ettei vihreää teetä suositella raskauden aikana, mutta enpä sitten tiedä kuinka hyvin pitää paikkansa. Mustaakaan en kittaisi älyttömästi kofeiinin takia, jokusen kupin maksimissaan päivässä.

Mistäkähän nyt sais sitten luotettavinta tietoa.. itse oon kitannu vihreää teetä päivittäin (juovathan sitä aasialaisetkin ja tuskin lopettavat raskauden ajaksi). Yrttiteistä kyllä noita tavallisia hedelmäteitä (ruusunmarja, sitruuna jne voi juoda), kiellettyjen listalla on (käsittääkseni) nimenomaan luontaistuotekauppojen rohdosteet. Esim täällä Englannissa suositellaan inkivääriteetä raskauden alun pahoinvointiin. Luulenpa, että ihan niitä luonnonyrttiteitäkin sais kitata litrakaupalla että jotain vahinkoa aiheutuis:)

minäkin olen täällä Englannissa, ja täällä nimenomaan vihreä tee on sillä listalla mitä pitäisi välttää! Tietty kaikella rajansa, kaikkea saa vähän ottaa, maalaisjärkeä mukaan..

Auts, olen kyllä juonut vihreää teetä päivittäin. :-/ Toivottavasti en ole aiheuttanut hallaa vauvalle. Kuinkahan esim. Japanissa ja Kiinassa, onko sielläkin vihreä tee raskausaikana kielletty? Olisikohan asiasta mitään tietoa? :)

käykää lukemassa netistä/kirjoista tai kysykää lääkäriltä, että miten on. mun käsitys oli, että vihreää saa juoda ja mustaa kohtuudella. mutta en nyt sitten tiedä. kannattaa tarkistaa tieto varmemmalta taholta, kuin tavallisilta pulliaisilta.

Hei!

Minä olen teetä juonut päivittäin useita kupillisia. Kyseessä on yleensä joku maustettu mustaa teetä pohjana sisältävä tee. En tiedä onko siitä liiasta kofeiinista nyt niin kauheaa varaa, kun teessä sitä kofeiinia on kuitenkin niin paljon vähemmän kuin kahvissa. Kahvia en ole sitten saattanutkaan juoda yhtään, vaikka yleensäkkään sitä ei juuri tule juotua.

Teessä saattaa kyllä olla enemmän kofeiinia kuin kahvissa... Riippuu kai teestä ja valmistustavasta, mutta ei kannata ajatella niinkään, että teetä voisi juoda enemmän kuin kahvia.

Yhteistyössä