Tee itse jos ei kelpaa... Ei se nyt niin mene!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyranni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No onhan tuo nyt naurettavaa. Ihan kuin mies olisi joku vajakki, jonka vähän sinnepäin -työpanosta täytyy ihastella. Kai se on nyt selvä, että ei mies sen takia siivoa huonosti, että siisteyskäsitys on erilainen, näkökyky huono tai muuta paskaa, vaan koska ei välitä siivoamisesta tai ei ymmärrä sen kaikkia hienouksia ja haluaa yksinkertaisesti päästä helpolla. Kyllä tuosta pitää voida keskustella.
 
Mun mielestä se menee juurikin niin, että tee itse jos ei kelpaa.
Näin meilläkin on toimittu, lastenkin kanssa. Se joka siivoaa, päättää siisteystason. Jos jollekin toiselle ei kelpaa, niin voi tehdä ihan itse. Eipä ole mun tarvinnut koskaan valittaa siitäkään, että teinit eivät siivoaisi. Kun olen esim pyytänyt, että viitsisitkö imuroida olohuoneen lattian, niin max 45 sekuntia on tarvinnut odottaa, että imuri alkaa hurista. Mutta imurointi on ollut vain imurointi, ei mattojen tamppaus, tavaroiden järjestely, pölyjen pyyhkiminen, lattioiden pesu, huonekalujen imurointi yms vaan vain se lattioiden imurointi.
 
  • Tykkää
Reactions: Muua
Kunnes huomaat tekeväsi kaikki hommat yksin. Toisen ei tarvitse tehdä mitään, kun ei mukamas osaa eli ei viitsi.

Noinhan siinä käy! Ymmärrät yskän :)
Ja mä en tohon vedätykseen lähde... Kuten sanoin, jos herraa ei huvita siivota kunnolla, palkatkoon siivoojan.

On sellainen sanonta, että jos sinulla ei ole aikaa tehdä asiaa kerralla kunnolla, kuinka ihmeessä sinulla on aikaa tehdä se kahdesti ;)
 
entä jos mies ajattelee samoin. Hänelle ilmeisesti riittää se jälki minkä hän jättää ja hänen mielestään talo on siisti niin. Teillä on eri siisteyskäsitykset. Näin on meilläkin, joten siivoan paljon yksikseni. Toki mies auttelee kun ehtii, mutta en enää ole vuosiin vaatinut mitään kummempaa "tasoa" Pääasia, että saan apua sekä mieheltä, että lapsilta.

Meillä on aikalailla sama periaate, siksi itse mielelläni omian niitä kotihommia missä olen "niuhompi". Toisaalta on niitäkin asioita joissa mies puolestaan on tarkempi kun minulle riittää vähempikin, ne saa mies puolestaan tehdä itse jos jälkeni ei riitä.

Ei mitään maailmoja mullistavaa koska kuitenkin pääsääntöisesti omataan suht samat käsitykset siisteystasosta vaikka toiselle voi toiset jutut ollakin niitä oleellisempia. Varmasti olisi hankalampaa jos toinen tykkää että kaiken pitää aina olla tiptop ja toinen viihtyy vaikka missä sikolätissä (tosin, mahtavatko nämä ihmiset muutenkaan ollka kovin hyvä pari?)...
 
[QUOTE="joo";26823191]Mut miksi juuri sinun mielipiteelläsi järjestyksestä ja siivouksen lopputuloksesta on merkitystä? Eikö miehen näkemyksillä ole mitään arvoa?[/QUOTE]
No ei se mieskään varmaan rasvaisista sormenjäljistä olkkarin pöydällä tai paskarannuista vessanpöntössä välitä. Laiskuuttahan se vaan on.
 
Kotityöt kuuluu kaikille! Ei niiden tekemisistä ketään tarvitse erikseen kiitellä.

Jos ei huvita tehdä, palkatkoon siivoojan.

Näinpä. Siis jösses, pitäisikö tässä alkaa vaimona kiitellä, että "kiitos että osallistut siivoukseen". Siis häh? Totta kai mies osallistuu, kotityöthän jaetaan. Tuollainen kiittely kuulostaa juuri siltä, että mies ei normaalisti vaivaudu laittamaan rikkaa ristiin, vaan vaimo saa tehdä kaiken. Sitten vaimon pitää olla kiitollinen, kun mies kerran pyyhkii pölyt, vaikkei tavaroita järjestelekään..
 
  • Tykkää
Reactions: misStar
Mun äiti oli juuri tuollainen natsi kuin ap. Mikään muiden tekemä ei kelvannut. Vain ja ainoastaan hänen tapa. Jos ei tehty niin niin alkoi vittuilu, huuto tai mykkäkoulu. Tosi kiva ja sillei.

Omassa elämässäni olen tajunnut sen että me nähdään ja koetaan asioita eri tavoin. Se mitä minä teen ei ole ainoa "oikea" tapa. Kannattas ap höllätä niitä nyörejä pään ympärillä. Mietippä jos joku sulle kokoajan niuhottas sun tekemisistä? Jos haluut testata voin lähtää siivoushullun äitini teille. Sitten tiedät miltä se tuntuu kun joku hönkii kokoajan niskaan. Ja tajuat miksi sanotaa: Tee itse jos ei kelpaa
 
Mies siivoo: imuroi, pyyhkii pölyt.
Minä siivoon: raivaan ensin tavarat paikoilleen, imuroin, pyyhin pölyt, pesen vessat ja taas roudaan tavaroita omille paikoilleen. Järjestelen siis samalla. (Eikä tarviis järjestellä, jos täällä jokainen huolehtisi tavarat aina omille paikoilleen...)

Olen sanonut miehelle, että miksei voi siivota kunnolla?! Mitä järkeä on niitä pölyjäkään pyyhkiä, jos ei samalla järjestele paikkoja kuntoon!! Antaa niiden epämääräisten kasojen lojua, mutta ei tee niille mitään. Argh!!

On kuulema parempi sitten tehdä itse, jos ei kelpaa. Miksi?
Miksei voi itsekin tehdä kunnolla kun kerran työhön ryhtyy? Ei se riitä, että pintapuolisesti siivoo, kun jokainen näkökykyinen voi itse näkemästään päätellä että se vaan ei riitä!!

Meillä IHAN SAMA JUTTU. Ja meni muutama vuosi, ennenkuin opin pitämään mölyt mahassani. Joo, jälki ei ole niin siistiä kuin pitäisi. Mutta mies huomaa välillä siivota asioita, mitä minä en, esim. ilmalämpöpumpun ja pesukoneen suodattimet. Saattaa myös viemäreitä yms. putsailla ihan oma-aloitteisesti, mitä mä en tajuaisi ennenkuin ovat tukossa. Ja yksi hyvä puoli - valmista on nopeasti. Parempi pikaisesti siivottu, kuin ei lainkaan siivottu. Etenkin, jos on vieraita tulossa. Mä en ikinä saa siivotessa nopeasti valmista.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mun äiti oli juuri tuollainen natsi kuin ap. Mikään muiden tekemä ei kelvannut. Vain ja ainoastaan hänen tapa. Jos ei tehty niin niin alkoi vittuilu, huuto tai mykkäkoulu. Tosi kiva ja sillei.

Omassa elämässäni olen tajunnut sen että me nähdään ja koetaan asioita eri tavoin. Se mitä minä teen ei ole ainoa "oikea" tapa. Kannattas ap höllätä niitä nyörejä pään ympärillä. Mietippä jos joku sulle kokoajan niuhottas sun tekemisistä? Jos haluut testata voin lähtää siivoushullun äitini teille. Sitten tiedät miltä se tuntuu kun joku hönkii kokoajan niskaan. Ja tajuat miksi sanotaa: Tee itse jos ei kelpaa

Tekeekö se ihmisestä siivoushullun,jos haluaa, että huushollissa pestään vessa ja viedään tavarat omille paikoilleen? :O
 
Kotityöt kuuluu kaikille! Ei niiden tekemisistä ketään tarvitse erikseen kiitellä.

Jos ei huvita tehdä, palkatkoon siivoojan.
Jännä ajatus. Mun kuopukseni, parikymppinen kolli, kiittää joka ainoa kerta, kun laitan ruokaa, vien hänen puolestaan roskapussin, käyn kysymässä olisko hänellä jotain likapyykkiä pesukoneeseen laitettavaksi kun oma pyykkimääräni jättäisi koneen vajaaksi jne. Ja mä kiitän häntä joka kerta, kun hän käy kaupassa, imuroi, laittaa ruokaa, kysyy olisiko mulla jotain pyykkiä pesukoneeseen laitettavaksi jne.
 
[QUOTE="vieras";26823232]Näinpä. Siis jösses, pitäisikö tässä alkaa vaimona kiitellä, että "kiitos että osallistut siivoukseen". Siis häh? Totta kai mies osallistuu, kotityöthän jaetaan. Tuollainen kiittely kuulostaa juuri siltä, että mies ei normaalisti vaivaudu laittamaan rikkaa ristiin, vaan vaimo saa tehdä kaiken. Sitten vaimon pitää olla kiitollinen, kun mies kerran pyyhkii pölyt, vaikkei tavaroita järjestelekään..[/QUOTE]

Meilläpä kiitellään molemmin puolin toisiamme. Varmaan monesta tyhmä tapa. Mutta hemmetti että on ihana kun saa kotona rakkaimmalta kiitosta siitä arjen suorittamisesta=) KANNATTAA KOKEILLA. Niin metsä tuppaa vastaamaan kuin sinne huutaa.
 
[QUOTE="Lissu";26823270]Meillä IHAN SAMA JUTTU. Ja meni muutama vuosi, ennenkuin opin pitämään mölyt mahassani. Joo, jälki ei ole niin siistiä kuin pitäisi. Mutta mies huomaa välillä siivota asioita, mitä minä en, esim. ilmalämpöpumpun ja pesukoneen suodattimet. Saattaa myös viemäreitä yms. putsailla ihan oma-aloitteisesti, mitä mä en tajuaisi ennenkuin ovat tukossa. Ja yksi hyvä puoli - valmista on nopeasti. Parempi pikaisesti siivottu, kuin ei lainkaan siivottu. Etenkin, jos on vieraita tulossa. Mä en ikinä saa siivotessa nopeasti valmista.[/QUOTE]

Lisään vielä. Tässä on vielä se hyvä puoli, että mies siivoaa ihan mielellään ja oma-aloitteisesti, kun teitää että lopputulos ei ole arvostelu vaan kaunis kiitos. Meillä todella toteutuu käytännössä se että kotitytö tehdään aika lailla puoliksi - eikä mun tarvi nalkuttaa asian eteen.
 
[QUOTE="vieras";26823276]Tekeekö se ihmisestä siivoushullun,jos haluaa, että huushollissa pestään vessa ja viedään tavarat omille paikoilleen? :O[/QUOTE]

Joo, jos ei tajua että toista ne asiat ei välttämättä häiritse millään muotoa.
 
[QUOTE="vieras";26823232]Näinpä. Siis jösses, pitäisikö tässä alkaa vaimona kiitellä, että "kiitos että osallistut siivoukseen". Siis häh? Totta kai mies osallistuu, kotityöthän jaetaan. Tuollainen kiittely kuulostaa juuri siltä, että mies ei normaalisti vaivaudu laittamaan rikkaa ristiin, vaan vaimo saa tehdä kaiken. Sitten vaimon pitää olla kiitollinen, kun mies kerran pyyhkii pölyt, vaikkei tavaroita järjestelekään..[/QUOTE]

ei tarvitse kiitellä ei. Normaaleja asioitahan nuo ovat. Olen vaan tässä 14v aikana oppinut sen, että joskus kun lopettaa nalkuttamisen, marisemisen ja valittamisen, niin sillä on paljon parempi vaikutus ainakin omaan mieheeni. Voitte yllättyä. Meillä mies on aina tehnyt esim. keittiöhommia ja pihahommia ahkerasti, mutta ei vaan näe esim. lattioiden likaa tai tarvetta imuroimiselle ennen kuin lattiat on täynnä koirankarvaa. Minä taas ennakoin, en halua että ne lattiat on täynnä koirankarvaa, joten imuroin säännöllisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
[QUOTE="vieras";26823232]Näinpä. Siis jösses, pitäisikö tässä alkaa vaimona kiitellä, että "kiitos että osallistut siivoukseen". Siis häh? Totta kai mies osallistuu, kotityöthän jaetaan. Tuollainen kiittely kuulostaa juuri siltä, että mies ei normaalisti vaivaudu laittamaan rikkaa ristiin, vaan vaimo saa tehdä kaiken. Sitten vaimon pitää olla kiitollinen, kun mies kerran pyyhkii pölyt, vaikkei tavaroita järjestelekään..[/QUOTE]

No en minäkään mitään kiitoskorttia lähetä. :D Ihan normaali huomioiminen ja positiivinen palaute riittää ja kuuluu vähän jo hyvään käytökseenkin. "Olipa kiva kun imuroit, heti paljon siistimpää täällä." Sen sijaan että "etkö sä saatanan sokea osaa ensin viedä mattoja ulos ennenkuin imuroit."
 
Kuinka moni teistä tajuaa vaihtaa oikeaan aikaan öljyt autoon? Tai pahimmat on niitä kun osaa kyllä ajaa - autolla jossa on jostain kummasta tankki aina täynä (ai juu- se pitäs kai joskus tankata, mut kun mä en vaaaaan tykkää). Tai ne talvirenkaat vaan tupsahtaa alle, viemärit avautuu ihan itsestään...

Kuinka moni arvon rouvista on itse avannut hajulukon, oma-aloitteisesti, ja tyhjentänyt? Vallankin omakotitaloissa on liuta hommia joita naispuoleinen ei välttämättä tajua ennen kuin on "rikki". Ihan sama lattian roskien kanssa. Mies ei välttämättä jokaista huomaa, vasta kun alkaa roskat tarttua jalkoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mies siivoo: imuroi, pyyhkii pölyt.
Minä siivoon: raivaan ensin tavarat paikoilleen, imuroin, pyyhin pölyt, pesen vessat ja taas roudaan tavaroita omille paikoilleen. Järjestelen siis samalla. (Eikä tarviis järjestellä, jos täällä jokainen huolehtisi tavarat aina omille paikoilleen...)

Olen sanonut miehelle, että miksei voi siivota kunnolla?! Mitä järkeä on niitä pölyjäkään pyyhkiä, jos ei samalla järjestele paikkoja kuntoon!! Antaa niiden epämääräisten kasojen lojua, mutta ei tee niille mitään. Argh!!

On kuulema parempi sitten tehdä itse, jos ei kelpaa. Miksi?
Miksei voi itsekin tehdä kunnolla kun kerran työhön ryhtyy? Ei se riitä, että pintapuolisesti siivoo, kun jokainen näkökykyinen voi itse näkemästään päätellä että se vaan ei riitä!!

PEESI!!!

Meillä mies saattaa tahallaan joskus käyttäytyä noin, kun ei siivouksesta tykkää. Sitten pääsee sanomaan, että oisko parempi jos hän ei sit tähän hommaan puutu edes :D HAH HAH sanon minä, tuo vätystely ja "osaamattomuus" ei uppoa. Yleensä kyllä sujuu ihan hyvässä yhteishengessä siivouskin, kun kyllähän meillä kummallakin silmät on päässä ja olipa homma mikä tahansa, niin jos siihen tarttuu niin kunnolla se tehdään. En itsekään ole mikään siivouksesta nautiskelija.

Typerää sanoa että juuri näin, jos miehen jälki ei kelpaa niin ei sen tarvii sitten siivota. Huoh, no sillä tyylillä saa tietysti hoitaa koko huushollin yksin lopulta jos ei saa suutaan auki oikeassa paikassa!
 
[QUOTE="Lissu";26823313]No en minäkään mitään kiitoskorttia lähetä. :D Ihan normaali huomioiminen ja positiivinen palaute riittää ja kuuluu vähän jo hyvään käytökseenkin. "Olipa kiva kun imuroit, heti paljon siistimpää täällä." Sen sijaan että "etkö sä saatanan sokea osaa ensin viedä mattoja ulos ennenkuin imuroit."[/QUOTE]

Ei - kun miehille pitää kokoajan vittuilla kun ne on niiiin käsiä kaikessa ;)
 
[QUOTE="vieras";26823276]Tekeekö se ihmisestä siivoushullun,jos haluaa, että huushollissa pestään vessa ja viedään tavarat omille paikoilleen? :O[/QUOTE]


Mä kerran käskin mieheni pestä vessan. Hän luutusi pelkän lattian ja hänen mielestään vessa oli sillä pesty. Vessan kohdalla olen pitänyt parempana siivota sen itse, mutta jos koko muunkin kämpän kohdalla tehdään samoin eli en voi vaatia miestä siivoamaan sen enempää kuin mikä hänen mielestään on riittävää, niin todellakin joudun siivoamaan kaiken yksin eikä se todellakaan tarkoita sitä, että kaikki pitäisi tehdän minun lailla ja että olisin siivoushullu.
 
Kuinka moni teistä tajuaa vaihtaa oikeaan aikaan öljyt autoon? Tai pahimmat on niitä kun osaa kyllä ajaa - autolla jossa on jostain kummasta tankki aina täynä (ai juu- se pitäs kai joskus tankata, mut kun mä en vaaaaan tykkää). Tai ne talvirenkaat vaan tupsahtaa alle, viemärit avautuu ihan itsestään...

Kuinka moni arvon rouvista on itse avannut hajulukon, oma-aloitteisesti, ja tyhjentänyt? Vallankin omakotitaloissa on liuta hommia joita naispuoleinen ei välttämättä tajua ennen kuin on "rikki". Ihan sama lattian roskien kanssa. Mies ei välttämättä jokaista huomaa, vasta kun alkaa roskat tarttua jalkoihin.

tämä on ihan totta ja oli minullekin oppimisen paikka! kerran kun nalkutin imuroimisesta, niin mies luettelikin kaikki jutut mitä oli tehnyt talossa (öljypannut, hajulukot, maalaukset, aitaukset yms. onneksi avasi silmäni!
 

Yhteistyössä