Te vanhemmat, joiden nuoret kirjoittavat nyt syksyllä, miten paljon he lukevat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WXYZ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

WXYZ

Vieras
Oma poika kirjoittaa nyt syksyllä 4 ainetta. Se vaan on lukenut niihin niin huonosti, että hirvittää. Vielähän tässä on vähäsen aikaa, mutta tuolla n.2x/vko lukemisella ei taideta hirveän pitkälle pötkiä. Tuntuu niin pahalta, kun kolmen vuoden työn lapsi heittää hukkaan olemalla kunnolla lukematta ylioppilaskirjoituksiin. :( Lukiossa noin yleisesti pojan numerot ovat olleet 4-7. Hylättyjä on ollut 5 kolmessa vuodessa. Mitään L:ää ei todellakaan odoteta. Ollaan suvun kanssa tyytyväisiä jos lakin ylipäänsä saa.

Miten paljon teidän kirjoittavat nuorenne lukevat ja tekevätkö sen mielellään vai patisteletteko heitä? Jos, niin miten siinä onnistutte?

Mun tyttö kirjoittaa kaksi ainetta, en kyllä muista, mitä. En tiedä, onko se lukenut ollenkaan.

Mun kaksi vanhinta on kirjoittanut jo, molemmat todella hyvin arvosanoin, L:ää ja E:tä. En mä heidänkään lukemisistaan tiennyt mitään enkä siis puuttunut niihin. No tyttö taisi jonkin verran psykologian kokeeseen lukea ja kirjoittikin siitä koulunsa parhaat pisteet.

Periaatteessa ne asiathan pitäisi osata jo, nyt vain kerrataan. Aiempien vuosien opiskelut ratkaisevat suurelta osin arvosanan, viime hetkien pänttäilyjen sijaan. Avopuolisoni luki kokeisiin yhden illan ja sai saman arvosanan kuin minä, vaikka itse luin monta iltaa.

Mä kirjoitin itse viime syksynä ja en kyllä paljo lukenu. Itse asiassa en tunne ketään kuka ois paljo lukenu syksyllä, keväällä jaksaa enemmän panostaa. Jos poika on koko kouluajan saanut noin "huonoja" numeroita, niin turha sitä todellakin on odottaa, että kirjotukset mitenkään paljon paremmin menisi.

Tytär kirjoitti jo keväällä kaksi ainetta ja nyt syksyllä neljä. On käynyt lukiota "vain" kaksi vuotta, joten kevään kirjoituksiin hän luki varmaankin vähemmän kuin nyt syksyllä, kun oli ne lukion kurssit koko ajan menossa. Nyt syksyllä ensimmäisissä kursseissa muutama vapaa elementti, joten lukuaikaa jää enemmän. Aloitti lukemisen jo heinäkuussa ja nyt elokuussa lukee viikonloppuisin 4-6 tuntia päivässä ja viikolla ehkä noin tunnin illassa. On ihan itse halunnut tehdä lukion noin nopeasti ja suunnitellut lukemisen aikataulutkin itse.

Mä kirjoitin 4 vuotta sitten, osan syksyllä ja osan keväällä, enkä lukenut juuri ollenkaan. Luin jonkin verran ulkomaalaisia lehtiä ja kuuntelin esim. espanjankielistä radioa. Vanhemmat eivät millään tavalla puuttuneet lukemisiin ja hyvä niin, eihän se niille kuulunut. Lukulomallakin keväällä käytin ajan töiden tekemiseen :)

Kateeksi käy, kun noinkin monella on noin viisaita nuoria, jotka lukevat omasta tahdostaan mukisematta. Kokon lukio on ollut pojan kanssa yhtä tuskaa, mutta minkäs teet kun ei tiennyt yhtään mitä olisi peruskoulun jälkeen tehnyt. Välivuoden olisi halunnut pitää mikä ei todellakaan käynyt meille vanhemmille päinsä.

Meidän poika kirjoittaa nyt syksyllä psykologian ja ruotsin. Lukemisen aloitti joskus heinäkuun puolivälin jälkeen, en tosin tiedä, miten on lukenut. Jossain vaiheessa valitteli, että on aikataulusta jäljessä, mutta olisiko suunnitellut liian kireän tahdin. Ruotsin kirjoittamist jopa katuu, se kun ei oikein suju. Olen yrittänyt tsempata, että ylimääräisen aineen reputtamisesta ei ole haittaa, mutta läpipääsystä on hyötyä.

Isoveli kirjoitti pari vuotta sitten ja saikin hyvät paperit ja ihan uskomattoman hyvän lukion päättötodistuksen. Pääsi ekalla yrittämällä yliopistoon. Minua huolettaa, että pikkuveli ottaa tuosta liikaa paineita itselleen. Ihan hyvin tämä nuorempikin pärjää.

Meillä on ollut siksi helppoa lukiolaisten kanssa, että he ovat ymmärtäneet opiskelevansa omaa elämäänsä varten. Kaverin pojalla meni muuten kirjoitukset ihan penkin alle tasoon nähden, arvosanoiksi tuli b:tä ja c:tä. Yliopiston pääskykokeet menivät hyvin ja hän pääsikin opiskelemaan mieleistään alaa.

Jaksamista ap:n perheelle ja kaikille muillekin syksyn kirjoittajille. Hyvällä tuurilla kirjoituksissa kysytään juuri niitä juttuja, mistä tietää.

Yhteistyössä