Te-toimiston työtarjous :(

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pyysit ettei sinua haukuttaisi, mutta siis ihan oikeasti nyt. Millainen tyyppi tekee työtä kolme kertaa työnantajan oletusta hitaammin? Työnantaja ei varmaan olettaisi ja vaatisi kolmea kertaa nopeampaa työskentelyä, ellei hän tietäisi sen olevan realistisesti toteutettavissa. Siis että muutama muukin tekee sillä vauhdilla tai ainakin aikaisemmin on tehnyt.

Työtahtisi ei siis ole ollut huonoa, vaan aivan äärimmäisen huonoa. Niin huonoa, että työnantajallakin on aivan ymmärrettävästi mennyt hermo ja hän on sinua ääneen siellä panetellut. Noin heikko työsuorite antaa selviä viitteitä siitä, että sinä et aidosti ole edes halunnut tehdä työtäsi kunniakkaasti.

Työtekijöiden tehokkuudessa on tottakai eroja. Se että joku 10-20% tehokkuus vaihtelee, on vielä aivan normaalia. Mutta kun työn tehokkuudessa alkaa olla jo esimerkiksi -25% oletettuun ja tavanomaiseen tekemiseen verrattuna tehohävikkiä, niin hälytyskellojen pitää soida. Tuokin tarkoittaisi jo esimerkiksi sitä, että kun normaali siivooja siivoaa 4 hotellihuonetta tunnissa, niin tämä siivooja kykenisi vain 3 huoneeseen per tunti. Eli normaalin siivoojan 30 huonetta päivässä muuttuisi 22 huoneeksi. Aika lailla tulisi työnantajalle tappioita.

Mutta tuo sinun tapauksesi on omassa luokassaan. Jos ajatellaan että työsi olisi ollut vaikkapa siivota noita hotellihuoneita, niin sinä olisit siivonnut niitä päivätasolla sen 10 huonetta normaalin 30 huoneen sijaan. Mietihän itseäsi työnantajana! Ihan varmasti ajattelisit, että ei tuo laiska edes viitsi yrittää.

Sen lisäksi minua kyllä sylettää kommentit, joissa voivotellaan miten työ vie voimat. Ei jaksa enää nauraa päivästä toiseen ja miten reippauteni murenee ja lysähdän työpäivän jälkeen vain sohvalle katsomaan laiskasti telkkaria. Se on työtä! Sen kuuluukin väsyttää ja sen kuuluukin rasittaa. Ihan sama onko rasitus henkilstä vai fyysistä, niin se kuuluu siihen pakettiin. Niitä voimaannuttavia ja rentouttavia asioita ei näet kutsuta töiksi. Ne ovat harrastuksia, tai jotain muuta, muttei kuitenkaan työtä.

Jotenkin mä vahvasti veikkaan, että sun on todella vaikeaa löytää mieluistasi työtä. Se ei ehkä oikeasti ole tämä aikaisempi työpaikkasi, mutta kaiken kaikkiaan sen oikean löytyminen vienee aikaa. Ja kyllä mä nyt rumasti sanon, että syypää voi löytyä sieltä peilistä. Sinun on kyettävä työskentelemään normaalilla ja odotetulla työtahdilla ja sinun on päästävä sinuiksi sen faktan kanssa, että välillä työ vituttaa. Kyllä mä tiedän tunteen, kun mennessäsi töihin on säkkipimeää ja tullessasi töistä on säkkipimeää. Töissä on ollut kiire ja silti asioita on jäänyt rästiin. Tulee tunne että tämä ei ole kivaa. Mutta kun se kuuluu siihen pakettiin jota työn tekemiseksi kutsutaan.

Tietämättä tämän ap:n tapauksesta enempää, kerron kuitenkin oman näkemykseni asiaan. Tiedän monia työnantajia jotka vaativat työntekijöiltään PALJON, jokaikinen minuutti on niin tärkeä että ei ennätä pitää kahvitaukoa, ei ennätä ruokailla (vaikka se pitäisi olla lakisääteistä), mutta kun ei ennätä. Silloin juuri noita burn outeja syntyy, työntekijän ollessa väsymystilassa. Eli kertoo sen, että yritetty on, mutta kun koskaan mikään ei riitä työnantajalle. aina on oltava tehokkaampi, nopeampi, osaava, nopea älyinen ja ajateltava ennenkaikkea työnantajan etua. Valitettavasti olen nähnyt laajassa ystäväpiirissäni useamman loppuunpalamisen noista syistä. Kaikki nämä ystäväni ovat olleet luonteeltaaan erittäin tunnollisia. Tuokolme kertaa nopeammin on todennäköisesti työnantajan tapa esittää asia, että sinun pitäisi olla nopeampi (sanoo sen kärjistetysti, että työntekijä syyllistyisi asiasta ja taas yrittäisi enemmän). Työnantajia on monenlaisia on hyvin ja sitten on myös niitä jotka eivät todellakaan ole hyviä!
 
Tietämättä tämän ap:n tapauksesta enempää, kerron kuitenkin oman näkemykseni asiaan. Tiedän monia työnantajia jotka vaativat työntekijöiltään PALJON, jokaikinen minuutti on niin tärkeä että ei ennätä pitää kahvitaukoa, ei ennätä ruokailla (vaikka se pitäisi olla lakisääteistä), mutta kun ei ennätä. Silloin juuri noita burn outeja syntyy, työntekijän ollessa väsymystilassa. Eli kertoo sen, että yritetty on, mutta kun koskaan mikään ei riitä työnantajalle. aina on oltava tehokkaampi, nopeampi, osaava, nopea älyinen ja ajateltava ennenkaikkea työnantajan etua. Valitettavasti olen nähnyt laajassa ystäväpiirissäni useamman loppuunpalamisen noista syistä. Kaikki nämä ystäväni ovat olleet luonteeltaaan erittäin tunnollisia. Tuokolme kertaa nopeammin on todennäköisesti työnantajan tapa esittää asia, että sinun pitäisi olla nopeampi (sanoo sen kärjistetysti, että työntekijä syyllistyisi asiasta ja taas yrittäisi enemmän). Työnantajia on monenlaisia on hyvin ja sitten on myös niitä jotka eivät todellakaan ole hyviä!
Tuo kommentti, että kun mikään ei koskaan riitä ja aina vaan pitää tehdä enemmän, on aika klassikkoselitys. Mutta nimenomaan selitys. Olen nähnyt omassa työssäni satoja yrityksiä ja vetänyt läpi useita kehityshankkeita, missä on pureuduttu työn mittaristoihin ja tavoitteisiin. Ihmisen resurssit ovat rajalliset. Toki apuvälineiden kehittyessä tehokkuutta on mahdollista hakea lisää, mutta ei määrättömästi.

Otin esimerkin siivoojan työstä, joten jatketaan sillä esimerkillä. Normaalin siivoojan tulee kyetä siivoamaan 4 huonetta tunnissa. Tuota määrää ei oikeastaan pysty nostamaan heikentämättä laatua. Mutta ajatellaan, että niin kuitenkin tehtäisiin. Ensi vuonna tavoite olisi 5 huonetta tunnissa ja kohta 6 huonetta tunnissa. Jossain tulee kuitenkin raja vastaan ja yrityksen on päätettävä, että riittääkö huoneen siivoukseksi pelkkä roskapussin tyhjennys, sillä muuhun ei siivoojan aika riitä.

Tavoitteita ei siis mitenkään voida kasvattaa loputtomasti. Kun optimaalinen piste laadussa ja nopeudessa on löydetty, pitäydytään siinä. Mutta tottakai se taso on kova. Siinä vaaditaan paljon, muttei mahdottomuuksia. Mikäli työntekijät eivät siihen yksinkertaisesti kykene, tavoitteita on laskettava. Mutta jos 1-2 työntekijää ei siihen kykene, ei tavoitteiden asetanta ole pielessä. Kyllä se syy on tuolloin muualla.

Äärimmäinen tunnollisuus korreloituu loppuun palamisen kanssa. Olet aivan oikeassa. Tässä siivousesimerkissänikin hyvä ja tehokas siivooja löytää balanssin laadun ja nopeuden välillä. Lattialle jää pölyhiukkanen jos toinenkin, mutta hän tietää että yksi pölyhiukkanen ei kompensoi 4 huoneen siivoustahtia.

Mutta hidas tekeminen ei kuitenkaan tarkoita läheskään aina tunnollisuutta, korkeaa tarkkuutta ja huolellisuutta. Sitä ei ilmeisesti ole poliittisesti korrektia sanoa ääneen, mutta usein taustalla on ihan puhdas laiskuus ja työmotivaation puute. Työntekijää ei yksinkertaisesti huvita ns. rehkiä, vaan hän peittoaa sen siihen ettei osaa, ehdi tai kykene.

Tämä kykenemättömyys tai pikemminkin sen narratiivi on osoitetettavissa todeksi esimerkiksi järjestämällä kilpailu, "urakkapäivä" tms. Sanotaan tälle normaalisti 22 huonetta siivoavalle siivoojalle, että jos tänään kykenet siivoamaan normaalit 30 huonetta, olet oikeutettu urakkapäivän joulubonukseen á 500€. Yhtäkkiä siivooja sitten kykeneekin tuohon suoritukseen aivan ongelmitta. Tuolloin on helppo vetää johtopäätös, että tavoite on realistinen, mutta työntekijän tahtotilassa on ongelma.
 
vierailija
Anteeksi kysymykseni, mutta miksi täällä kerrot noin tarkkaa sinun laskelmiasi. Miksi et ole töissä nyt? Oletko ylipäätään töissä? Jos olet niin ei tälääiseen kannata käyttää aikaansa, voisit käyttää aikasi tehokkaammin kuin johonkin palstailuun!
 
vierailija
Miksi te tuota ärsyttävää mollaatte, hän sanoo vaan totuuden niinkuin se on. Ap on heikko työntekijä joka ei kykene normaalin ihmisen työtahtiin. Miksi työnjohtaja ja ät eivät saisi sanoa sitä ääneen?
 
Anteeksi kysymykseni, mutta miksi täällä kerrot noin tarkkaa sinun laskelmiasi. Miksi et ole töissä nyt? Oletko ylipäätään töissä? Jos olet niin ei tälääiseen kannata käyttää aikaansa, voisit käyttää aikasi tehokkaammin kuin johonkin palstailuun!
Mun työ on projektiluonteista, teen erilaisia toimeksiantoja yrityksille. Tänään piti olla päivä eräällä yrityksellä johtoryhmän valmennus, mutta heillä tuli ns. tilanne päälle ja odottamattomia juttuja eteen. Case siirtyi ensi viikolle. Eli tähän tuli tahtomattaan tällainen vapaapäivä.
 
vierailija
Mun työ on projektiluonteista, teen erilaisia toimeksiantoja yrityksille. Tänään piti olla päivä eräällä yrityksellä johtoryhmän valmennus, mutta heillä tuli ns. tilanne päälle ja odottamattomia juttuja eteen. Case siirtyi ensi viikolle. Eli tähän tuli tahtomattaan tällainen vapaapäivä.

Voithan vaikka siivoilla kotiasi tai vaikkapa etsiä lisätyötä, jos vapaapäiviä kerta on. Tai vaikka vapaaehtoistyötä.... :) niin ei kannata turhiin laskelmiin kuluttaa aikaansa.... Tää on vain minun mielipide ja neuvo sinulle nimimerkki ärsyttävä tyyppi.

Tehokasta päivää sinulle! :)
 
Voithan vaikka siivoilla kotiasi tai vaikkapa etsiä lisätyötä, jos vapaapäiviä kerta on. Tai vaikka vapaaehtoistyötä.... :) niin ei kannata turhiin laskelmiin kuluttaa aikaansa.... Tää on vain minun mielipide ja neuvo sinulle nimimerkki ärsyttävä tyyppi.

Tehokasta päivää sinulle! :)
Kiitos huolenpidostasi ja näppäristä vinkeistä. Hyvää työnhakua ja siivousta myös sinulle :)
 
vierailija
Mun työ on projektiluonteista, teen erilaisia toimeksiantoja yrityksille. Tänään piti olla päivä eräällä yrityksellä johtoryhmän valmennus, mutta heillä tuli ns. tilanne päälle ja odottamattomia juttuja eteen. Case siirtyi ensi viikolle. Eli tähän tuli tahtomattaan tällainen vapaapäivä.
:whistle::ROFLMAO::ROFLMAO::D:D:D Ja lehmät lentää. Kaikki tietää, että olet sossupummi ja työtön.
 
vierailija
Tuntui, että tämä työantaja sai nautintoa siitä että haukkui silloin minua julkisesti. Sain tosiaan pitkän sairasloman ja olin ihan rikki. Nyt olen taas saanut elämäniloni takaisin, mutta nytkö se henkinen helvetti taas alkaa? :(
Jos joudut tuonne töihin, kannattaa jäädä heti pitkälle sairauslomalle. Masennus ja iskee ahdistushan iskevät välittömästi. Yksityinen psykiatri kirjoittaa jo ensimmäisellä käynnillä 1-3 kk. sairauslomaa.
 
vierailija
Vähälahjaiset vassarit ovat vuosikaudet toitottaneet, että ihminen ei voi olla laiska, saamaton, osaamaton, tai yksinkertaisen paska työssään. Se on totaalinen mahdottomuus. Ei noita ominaisuuksia ole ikinä koskaan kenessäkään. Ei ole, uskokaa nyt!

Jos työt ei hoidu kuten pitäisi, se on aina ja ikuisesti työnantajan vika. Ne vaatii liikaa, maksaa liian huonosti, eivät perehdytä hyvin tai anna tarvittavia työvälineitä. Työantaja riistää aina.

Nyt lue viestini uudestaan. Kun olet sata kertaa tämän lukenut, niin joko alat oppia mantran?
 
Pyysit ettei sinua haukuttaisi, mutta siis ihan oikeasti nyt. Millainen tyyppi tekee työtä kolme kertaa työnantajan oletusta hitaammin? Työnantaja ei varmaan olettaisi ja vaatisi kolmea kertaa nopeampaa työskentelyä, ellei hän tietäisi sen olevan realistisesti toteutettavissa. Siis että muutama muukin tekee sillä vauhdilla tai ainakin aikaisemmin on tehnyt.

Työtahtisi ei siis ole ollut huonoa, vaan aivan äärimmäisen huonoa. Niin huonoa, että työnantajallakin on aivan ymmärrettävästi mennyt hermo ja hän on sinua ääneen siellä panetellut. Noin heikko työsuorite antaa selviä viitteitä siitä, että sinä et aidosti ole edes halunnut tehdä työtäsi kunniakkaasti.

Työtekijöiden tehokkuudessa on tottakai eroja. Se että joku 10-20% tehokkuus vaihtelee, on vielä aivan normaalia. Mutta kun työn tehokkuudessa alkaa olla jo esimerkiksi -25% oletettuun ja tavanomaiseen tekemiseen verrattuna tehohävikkiä, niin hälytyskellojen pitää soida. Tuokin tarkoittaisi jo esimerkiksi sitä, että kun normaali siivooja siivoaa 4 hotellihuonetta tunnissa, niin tämä siivooja kykenisi vain 3 huoneeseen per tunti. Eli normaalin siivoojan 30 huonetta päivässä muuttuisi 22 huoneeksi. Aika lailla tulisi työnantajalle tappioita.

Mutta tuo sinun tapauksesi on omassa luokassaan. Jos ajatellaan että työsi olisi ollut vaikkapa siivota noita hotellihuoneita, niin sinä olisit siivonnut niitä päivätasolla sen 10 huonetta normaalin 30 huoneen sijaan. Mietihän itseäsi työnantajana! Ihan varmasti ajattelisit, että ei tuo laiska edes viitsi yrittää.

Sen lisäksi minua kyllä sylettää kommentit, joissa voivotellaan miten työ vie voimat. Ei jaksa enää nauraa päivästä toiseen ja miten reippauteni murenee ja lysähdän työpäivän jälkeen vain sohvalle katsomaan laiskasti telkkaria. Se on työtä! Sen kuuluukin väsyttää ja sen kuuluukin rasittaa. Ihan sama onko rasitus henkilstä vai fyysistä, niin se kuuluu siihen pakettiin. Niitä voimaannuttavia ja rentouttavia asioita ei näet kutsuta töiksi. Ne ovat harrastuksia, tai jotain muuta, muttei kuitenkaan työtä.

Jotenkin mä vahvasti veikkaan, että sun on todella vaikeaa löytää mieluistasi työtä. Se ei ehkä oikeasti ole tämä aikaisempi työpaikkasi, mutta kaiken kaikkiaan sen oikean löytyminen vienee aikaa. Ja kyllä mä nyt rumasti sanon, että syypää voi löytyä sieltä peilistä. Sinun on kyettävä työskentelemään normaalilla ja odotetulla työtahdilla ja sinun on päästävä sinuiksi sen faktan kanssa, että välillä työ vituttaa. Kyllä mä tiedän tunteen, kun mennessäsi töihin on säkkipimeää ja tullessasi töistä on säkkipimeää. Töissä on ollut kiire ja silti asioita on jäänyt rästiin. Tulee tunne että tämä ei ole kivaa. Mutta kun se kuuluu siihen pakettiin jota työn tekemiseksi kutsutaan.
Tai sitten pomo on ääliö ja keksii vikoja työntekijästä kuten mun yksi pomoni aikanaan. Se oli yks kyykyttäjä eikä kukaan uskaltanu sille sanoa vastaan. Mää karkasin koejalla ja onneksi. Eipä oo minusta ollu muilla esimiehillä valittamista ja työni teen kyllä.
 
Tossa on kummallista se, että miksi käsketään hakemaan paikkaa jossa on jo ollut ja riittämättömäksi havaittu?

Missä on se työkkärin ammattitaito?
Siis joku saa palkkaa siitä, että käskee ihmistä hakemaan työtä paikasta jossa hän ei ole ennenkään pärjännyt? Voiko oikeesti turhempaa olla ja tommoista touhua pyöritetään verorahoilla.

Ärsylle sanoisin, että ymmärrän hemmetin hyvin hotellisiivoajahuonetuntisyndrooman.
Kunhan hommaan varattu aika on semmoinen, että ehtii siivotakin. Siis sillai, että huoneeseen saa koska tahansa tulla Ramsay tai Sukula eikä heidän tartte kysyä, että "koska täällä on viimeksi siivottu?"

Burnoutti muuten harvoin tulee järkevien hommien liiallisesta määrästä. Niihin voi aina saada apua ja lisää resursseja.
Burnoutti oikeesti useimmin tulee siitä, että joutuu tekemään kauheesti asioita jotka ei johda mihinkään.
 
vierailija
Tai sitten pomo on ääliö ja keksii vikoja työntekijästä kuten mun yksi pomoni aikanaan. Se oli yks kyykyttäjä eikä kukaan uskaltanu sille sanoa vastaan. Mää karkasin koejalla ja onneksi. Eipä oo minusta ollu muilla esimiehillä valittamista ja työni teen kyllä.
Tai sitten ap on yksinkertaisen onneton reppana työssään. Olen Ärsyttävän jätkän kanssa samaa mieltä siitä että x 3 heikkoon työn tekemiseen ei riitä ettei ole työssään hyvä. Olet täysin kädetön ja jalaton.. No oikeasti voisin veikata ettei työt vaan satu kiinnostamaan. Laiskuus tässä on 99% varmuudella taustalla.
 
vierailija
Tossa on kummallista se, että miksi käsketään hakemaan paikkaa jossa on jo ollut ja riittämättömäksi havaittu?

Missä on se työkkärin ammattitaito?
Siis joku saa palkkaa siitä, että käskee ihmistä hakemaan työtä paikasta jossa hän ei ole ennenkään pärjännyt? Voiko oikeesti turhempaa olla ja tommoista touhua pyöritetään verorahoilla.
Eihän työkkäri ap:n mukaan tiedä mitään tuosta riittämättömyydestä. Työkkäri tietää vain, että sieltä on päättynyt määräaikainen sopimus määräajan päättyessä.
 
M42
Voihan olla, että ei vain sovellu ko. työhön/alalle. Tällöinkin turha hakea paikkaan. Tai sitten pomo on vain ollut persläpi.
itselläni on kokemusta idiootti-esimiehestä, joka tosi törkeästi tylytti alaisiaan, jos eivät olleet täysin mielinkielin pomolle. Eli syy voi hyvin olla sielläkin.


Tämä kyllä monessa tapauksessa nykyisin totta. Ihmiset väsyvät aivan käsittämättömän pienestä työmäärästä ja olettavat työn olevan aina kivaa ja helppoa.
Ei ole.
Toki ap:n viestissä on vain hänen näkemyksensä asiasta, mutta missään tapauksessa työntekijän haukkuminen muiden työntekijöiden edessä ei ole asiallista käytöstä työnantajalta/esimieheltä.

Nykyisin myös monessa työpaikassa työmäärät ja työtahti on kohtuuton. Ko tapauksessa ei välttämättä näin ole ollut, mutta silti tämäkin on otettava huomioon. Moni työnantajakaan ei itse suoriutuisi vaadituista työtehtävistä lähellekään työajassa. Totta on kuitenkin sitten sekin puoli, ettei työ välttämättä aina tunnu kivalta.
 
vierailija
Minä ottaisin yhteyttä työkkäriin. Jos siellä edelleen ovat sitä mieltä että täytyy hakea niin sit haet. Ei kannata erityisesti ruveta burn outeja selittelemään mutta kertoo että sun sopparia ei jatkettu.
Mieltä alentavaa se on hakea paikkaan, josta periaatteessa on saanut potkut.
Ja vaikka ap olisi hidas ei se tee hänestä laiskaa työntekijää. Silloin saattaa sopia hyvin joku tarkkuutta vaativa työ tai joku aivan muu.
 
vierailija
Hei kaikki,

Huomaa että täällä vastauksia on tulla sydämellisiä sekä minua laiskaksi haukkuvia. Kiitos posittivisista kommenteistanne, ne auttoivat vaikeimman yli. Negatiiviseen sävyyn kirjoittajille kerron sen verran, että en todellakaan ole laiska. Olen saanut kiitettävän paperit jokaikisestä muista työpaikoista joita minulla on ollut, myös samalta alalta. Aika inhottavaa, että laiskaksi alatte haukkumaan. Olen selvittänyt te-toimiston kanssa asian ja tästä enala enää erikseen täällä jauhamaan, mikä oli vastaus. Turha arvuutella, vastausta ei tule. Kiitos edelleen positiivisille ihmisille kommenteistanne ja toivotan kaikille elämäänne kaikkea hyvää.

Minun kommentointini asiasta päättyi tähän.
 
Hei kaikki,

Huomaa että täällä vastauksia on tulla sydämellisiä sekä minua laiskaksi haukkuvia. Kiitos posittivisista kommenteistanne, ne auttoivat vaikeimman yli. Negatiiviseen sävyyn kirjoittajille kerron sen verran, että en todellakaan ole laiska. Olen saanut kiitettävän paperit jokaikisestä muista työpaikoista joita minulla on ollut, myös samalta alalta. Aika inhottavaa, että laiskaksi alatte haukkumaan. Olen selvittänyt te-toimiston kanssa asian ja tästä enala enää erikseen täällä jauhamaan, mikä oli vastaus. Turha arvuutella, vastausta ei tule. Kiitos edelleen positiivisille ihmisille kommenteistanne ja toivotan kaikille elämäänne kaikkea hyvää.

Minun kommentointini asiasta päättyi tähän.
No työelämää jonkin verran nähneenä olisin ollut aivan äärimmäisen yllättynyt, jos olisitkin tunnustautunut laiskaksi. Ei niin tee kukaan koskaan. Vika on aina ja joka ikinen kerta jossain muussa asiassa kuin työntekijässä itsessään. Joten mitäpä tässä näin anonyymeina ja vain sinun näkemyksesi kuulleina kannattaa enempää jauhaa. Olet varmasti siis tosi osaava, ehtivä ja etevä. Toivotan elämääsi kaikkea hyvää ja tsemppiä työnhakuun!
 

Yhteistyössä