Ihmettelen aina, mistä tuo kruunun kiillotus tähän vedetään. Itse en halunnut mitään lääketieteellisten toimenpiteitten tuomia riskejä, joita epiduraali useille aiheuttaa. Lisääntynyt riski imukuppisynnytykseen, jonka myötä varmaan saa hyvin alapäänkin repeämään. Halusin synnyttää luonnollisesti ihan itseni ja vauvani hyvinvoinnin takia. Ja omaa tahtiaan synnytykset sujuivat. Kun edellisen kerran kommentoin tähän ketjuun, en vielä ollut synnyttänyt kuopusta. Kuopuksen synnytys menikin simppelisti omaa tahtiaan. Sairaalaan lähdin siinä kohtaa, kun supistukset alkoi kivuiltaan itkettää ja ne todella kivuliaat supistukset alkoivat yhtäkkiä, viikkoja oli ollut jo tuntuvia menkkakipumaisia suppareita. Sairaalassa oltiin klo 2 ja tyttö syntyi kahden tuskaisen kiputunnin päätteeksi ja hommahan oli paljon helpompi, kun tiesi kivusta jo ensimmäiseen synnytykseen verraten, ettei kipu enää kauaa kestä. Jos kipua ei olisi ollut, turrutettu lääkkeillä - miten olisin tiennyt edes, missä kohtaa synnytykseni on etenemässä? Synnytyskipu ei tapa, se on kovanakin hyvää kipua joka kertoo synnytyksen tilanteesta.
Itseäni kauhistuttaa enemmän ajatus siitä, miten joku kykenee ottamaan epiduraalin, mielikuva on minulle jo paljon pahempi kuin synnytys ilman epiduraalia. Liikkumattomana sängyllä.. huh. Itse liikuin viimeiseen asti ja supistusten välissähän tosiaan on edes se pienen pieni tauko, jolloin ehtii levätä. Molemmista synnytyksistä olen myös toipunut nopeasti ja erinomaisesti. Kuopuksesta lähdettiin kotiin polikliinisesti, suoraan synnytyssalista. Ja kyllä siinä riitti ihmisillä ihmeteltävää, kun en "näyttänyt synnyttäneeltä" eikä olo edes tuntunut siltä. Siinäpä suuria syitä, miksi halusin lääkeaineet pitää pois kehostani.
Itseäni kauhistuttaa enemmän ajatus siitä, miten joku kykenee ottamaan epiduraalin, mielikuva on minulle jo paljon pahempi kuin synnytys ilman epiduraalia. Liikkumattomana sängyllä.. huh. Itse liikuin viimeiseen asti ja supistusten välissähän tosiaan on edes se pienen pieni tauko, jolloin ehtii levätä. Molemmista synnytyksistä olen myös toipunut nopeasti ja erinomaisesti. Kuopuksesta lähdettiin kotiin polikliinisesti, suoraan synnytyssalista. Ja kyllä siinä riitti ihmisillä ihmeteltävää, kun en "näyttänyt synnyttäneeltä" eikä olo edes tuntunut siltä. Siinäpä suuria syitä, miksi halusin lääkeaineet pitää pois kehostani.