Te ketkä syyllistätte äitejä...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
..jotka eivät rokotuta lastaan, että jos lapselle käykin huonosti kun äidit ei rokotuta, niin syyllistäisittekö samalla lailla äitejä, joiden lapselle kävisi huonosti kun ei ole rokotettu, mutta siitä syystä, ettei rokotetta ole keritty saamaan ennenkuin tauti iskee?

Kummassakin tapauksessa lapselle olisi käynyt huonosti rokottamattomuudesta johtuen..

Linkitä yksikin vakuuttava tapaus suomesta 50v sisältä missä lapselle olisi käynyt huonosti rokotteen takia todistetusti?

Entäpä ne tapaukset missä lapselle on käynyt huonosti ilman rokotetta kuten esim. MINULLE kun olin vauva :( Onneksi en kuollut mutta sairaalassa happikaapissa 1 vuotiaana. Lisäksi vauvana sain jälkitaudin vesirokosta ( vyöruusu ) ja kärsin siitä sellaiset kivut ettei kuulemma pahemmasta väliä.

Olen syyttämättä joka tapauksessa. Jokainen tehköön omat päätöksensä tässä asiassa.

Mutta jos joku syyttää jotakuta rokottamattomuudesta jos/kun se johtuu siitä ettei ole kerennyt rokotetta saamaan niin on suorastaan naurettavaa.
Se kun on asia mihin ei vanhemmat ole mitenkään pystyneet vaikuttamaan.

Niin ja mun mielestä nyt kun ihmisiä on rokotejonossa, ei ole syytä syyttää ketään, koska jos itse jättää itsensä tai lapsensa rokottamatta, niin se lääke voi pelastaa jonkun toisen hengen.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Miksi äitiä siitä syyllistää, jos äidillä ei olisi asiaan päätösvaltaa?

Ei pidäkään. Täällä vaan huomannut, että äitejä jotkut syyllistävät jo siitä, etteivät aio rokotuttaa lastaan, että jos lapselle sitten jotain käy, niin se on äidin vika.

Kyllä mä pidän ainakin tyhmänä äitiä jonka lapsi esim. sairastuu a-hepatiittiin.. Uskokaa pois.. Niitä äitejä löytyy joiden lapsi on saanut hepatiitin kun äiti tai isä ei ole halunnut rokottaa lastaan..
Myös lapsia joilla keuhkokuume jälkitautina kun vanhemmat eivät ole rokottaneet. Esim. mulla vieläkin tuhoutuneita alueita näkyi röntgenissä. Ne vammat lyhentävät kuulemma elinikää ja eivät koskaan katoa.

Rokotteista ei ole vaaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Miksi ylipäänsä äidit syyllistävät toisiaan? Eikös enemmän hyvää saataisiin aikaan jos puolustettais toisiamme?

Tätä on hyvä peesailla.

Nykyään kun tuntuu että aina on oltava joku jota osoittaa sormella.... :kieh:

Niin ja siit tämä asia tuli mieleeni siksi, kun täällä olen huomannut syylistämistä niitä äitejä kohtaan, jotka ovat ilmoittaneet, etteivät rokotua. Ja itse kun katselin aikatauluja, niin pojun ois mahdollista saaha rokotus vasta ens kuun alussa ja itselläni ja miehelläni vasta ensi kuun loppupuolella ja nyt pahasti näyttää siltä, että sikatauti iskee ja hyvinkin pian, sillä pari työkaveria on nyt sikainfluenssassa ja heitä näin viimeksi ti:na ja ke:na jo toinen oli kovassa kuumeessa...Niin jos pojulle esim. sattuisi pahemminkin johtuen siitä, etten ole häntä rokotuttanut, niin syyllistettäisiinkö miuta ihan yhtä lailla?

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Kyllä mä pidän ainakin tyhmänä äitiä jonka lapsi esim. sairastuu a-hepatiittiin.. Uskokaa pois.. Niitä äitejä löytyy joiden lapsi on saanut hepatiitin kun äiti tai isä ei ole halunnut rokottaa lastaan..
Myös lapsia joilla keuhkokuume jälkitautina kun vanhemmat eivät ole rokottaneet. Esim. mulla vieläkin tuhoutuneita alueita näkyi röntgenissä. Ne vammat lyhentävät kuulemma elinikää ja eivät koskaan katoa.

Rokotteista ei ole vaaraa.

Niin, samanlailla täytyy sanoa, että pidän tuollaisia tapauksia ehkä vähän tyhminä ja saatan täällä silmiäni pyöritellä, mutta en kyllä ala mitenkään varsinaisesti syyllistämään. Se kun on melko hedelmätöntä puuhaa.

Olen itsekin miettinyt tätä paljon, että miksi syyllistetään äitejä jotka rotuttavat lapsensa? Miksi syyllistetään niitä jotka eivät?

Minulla on jo paha olla kun tuntuu että moni tuttu äiti jotka eivät rokotuta lastaan riehuvat koko ajan ja syyllistävät ja vaahtoavat siitä ettei missään nimessä saisi rokotuttaa. :( Ja tuntuu että yrittävät kaikin keinoin manipuloida niitä ketä epäröi. Nyt ei ole kyse pelkästään sikainfluenssa rokotteesta. Mutta siitä pää osin. Suurin osa heidän syystään kuulluista lauseista alkavat: "En syyllistä, MUTTA...." Ja kaikkea mahdollista tungetaan nenän eteen ja toitotetaan kovaan ääneen... Ihan kuin heillä olisi oikeus päättää muidenkin puolesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt meni hermot ja sen kyllä huomaa.(ei palstalaisin vaan tuttuihin mammoihin):
Olen itsekin miettinyt tätä paljon, että miksi syyllistetään äitejä jotka rotuttavat lapsensa? Miksi syyllistetään niitä jotka eivät?

Kyseessä lienee täysin sama ilmiö kuin missä tahansa muussa asiassa/keskustelussa, jossa ei ole vain yhtä vaihtoehtoa. Jokainen haluaa tukea omalle mielipiteelleen ja päätökselleen ja moni on varma, että hänen ratkaisunsa on juuri se ainoa oikea maailmassa, eikä muita olekaan. Tai jos on, niin sen valinneet ovat tietysti tyhmiä. ;)

Antakaa ihmisten rauhassa rokotuttaa tai olla rokotuttamatta lapsensa ja itsensä, teette itsenne vain täysin naurettavaksi vouhkatessanne. Jokainen kulkekoon omia polkujaan saamamme tiedon valossa. Jos olet varma, että tekemäsi valinta on teille oikea, ole siihen tyytyväinen ja mieti, voisitko vaikka käyttää sen käännytykseen kuluvan aikasi vaikka jollain toisella tavalla. Omiin lapsiisi ehkä?

Se asenne ja tyyli, jolla ihmisiä yritetään saada muuttamaan mieltään suuntaan tai toiseen, on niin uhkaava ja epämiellyttävä, että takuulla lähes poikkeuksetta kuulija sulkee korvansa ja ryhtyy puolustuskannalle.

Tämä on nyt kyllä älyttömimpiä ketjuja hetkeen. Minä en syyllistä ketään, mutta syytän jokaista hölmöläiseksi, joka ei suostu rokotuttamaan lastaan milloin mihinkin hömppäsyyhyn nojaten. Samaan aikaan ymmärrän, että tilanne on heille oikeasti vaikea koska pelko ja järki ei useinkaan mahdu samaan päähän.

Tietenkään en syytä ihmistä siitä, että lasta ei ole rokotettu jos sitä ei kerran ehditty saada ajoissa. Mutta edelleen syyttäisin hölmöläiseksi, jos ei ollut aikomuskaan rokottaa. Mikä tässä on niin ihmeellistä?

Ihmiset esittävät toinen toistaan kummallisempia käsityksiä, että on rumaa ja väärin esittää pontevia mielipiteitä puoleen tai toiseen, koska semmoinen on painostamista. Näin varmasti olisikin, jos ensin köyttäisin toisen tuoliin enkä antaisi juomista ennenkuin toinen taipuisi kantaani. Mutta jos keskustelupalstoilla ei saa olla sen vertaa oman kantansa takana, että vastaa silloin kun toiset väittävät jotain kestämätöntä, niin sitten ollaan siinä pisteessä, että sivilisaatio häviää.

Kulttuuri perustuu siihen, että hölmöimpiä ideoita ammutaan alas avoimessa keskustelussa: silloin seura viisastuttaa. Mutta jos mennään niin häveliäiksi, ettei järki enää ole ohjenuora vaan tärkeintä on jokaisen vapaus ajatella mitä huvittaa, niin silloin joukossa vain tyhmyys tiivistyy, ja olisi parempi että kukin nököttäisi vain omien ajatustensa seurassa. Mutta se on sitten metsäläisyyttä eikä enää sivilisaatio.

Kyllä se niin on, että teet kummin päin vain niin siinä voi käydä hullusti. Niin sairauksista kuin rokotteissakin on aina riski saada vakavia haittavaikutuksia tai jopa kuolla.

En syyllistä, mutta minusta vanhempi ottaa vastuun päätöksenteostaan. Eli jos valitsee sen, ettei anna rokotuttaa lastaan esim.sikainfluenssaa vastaan ottaa samalla riskin, että lapsi sairastuu, ehkä vakavastikin ja pahimmassa tapauksessa rokottamatta jättäminen on kohtalokas päätös.
En usko, että siinä tilanteessa kukaan voi syyllistää äitiä pahemmin, kuin äiti itse. Tietäessään, että teki tietoisen valinnan rokottamatta jättämisestä.
Sama pätee minun mielestäni kaikkiin muihinkin Suomen rokotusohjelmassa oleviin rokotteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Linkitä yksikin vakuuttava tapaus suomesta 50v sisältä missä lapselle olisi käynyt huonosti rokotteen takia todistetusti?

Entäpä ne tapaukset missä lapselle on käynyt huonosti ilman rokotetta kuten esim. MINULLE kun olin vauva :( Onneksi en kuollut mutta sairaalassa happikaapissa 1 vuotiaana. Lisäksi vauvana sain jälkitaudin vesirokosta ( vyöruusu ) ja kärsin siitä sellaiset kivut ettei kuulemma pahemmasta väliä.

Ei tuollaisista raportoida julkisesti netissä.. esim. mun kummitätini tyttö on kuollut 3kk iässä saamansa rokotteen vaikutuksiin 8 vuotiaana.. :/ mutta ei siitä löydy netistä mitään tietoa..

Itse en ole rokotteita vastaan ja meidän lapset on rokotettu rokotusohjelmien mukaan.. tuosta possurokotteesta päätän sitten kun se on ajankohtaista..

Yhteistyössä