Te ketä ootte kodinhoidontuella?

• Viestiketjun aloittaja ...ap...
  • Ensimmäinen viesti
...ap...
ja teillä on asuntolainaa yms. niin miten te maksatte lainat ym. elämisen? Jos mieskään ei todella paljoa tienaa, max. 2000e jää kuussa käteen parhaimmillaam.
Vai myöntääkö pankki aina esim. puoleks vuodeks niin, että voi maksaa pelkkiä korkoja?

"eräs"
Myöntää pankki maksuvapaita kuukausiakin. Mutta me ollaan pyritty maksamaan laina silti, vaikka yksi on kotona lasten kanssa. Saman verran meil jää käteen + lapsilisät, silti ollaan maksettu ja muu eläminen myös. Tarkkaan saa laskeskella mitä ostaa ja mitä ei. Pitää vaan ajatella, että tää on väliaikaista ja helpottaa sit, kun kaksi on töissä.

Ihan samalla tavalla maksetaan kuin vuokraakin maksettaisiin. Laskettiin lainaa ottaessa, että maksetaan 20e enemmän kuukaudessa jos maksetaan lainaa ja vastiketta kuin jos maksettaisiin vuokraa. Kumpikohan on kannattavampaa?

"Saru"
ja teillä on asuntolainaa yms. niin miten te maksatte lainat ym. elämisen? Jos mieskään ei todella paljoa tienaa, max. 2000e jää kuussa käteen parhaimmillaam.
Vai myöntääkö pankki aina esim. puoleks vuodeks niin, että voi maksaa pelkkiä korkoja?
Meillä miehellä jää reilusti alle 2000 € käteen kuukaudessa. Asumme vuokralla, vuokra vesimaksuineen 750 € /kk. Muut menot on sitten mitoitettu sen mukaan, mitä jäljelle jää. Autoa ei ole, eikä velkaa.

...ap...
Nii ku, me maksetaan lainaa yms.kuluja noin 1000e kuussa. Juu, täällä ei ole halpoja asuntoja :(
Niin millään ei pystytä miehen palkasta sitä maksamaan, koska on autolaina, laskut ja ruoka yms...
Mutta se olis helpotus jos sais maksaa pelkkiä korkoja ni voisin jäädä lapsen kanssa kotiin. Mitään säästöjä meillä ei ole.

Ollaan nyt vielä vuokralla kaksiossa, mutta haaveillaan isommasta asunnosta. Vuokraa maksetaan nyt noin 600e.

Kyllähän sitä on joutunut opettelemaan uuden elämäntavan. Siis jo siinäkin mielessä, että ennen ostin kaupasta sitä miten sattui, enkä verrannut kilohintoja ja sen mukaan ostanut. Nyt olen senkin opetellut. Ja kaikki ylimääräset huvit ja riennot on kyllä pitänyt jättää ja ruveta vähän muutenkin nuukailemaan. Eikä kai siinä muuten mitään, mutta tehdään samanaikaisesti isoa remonttia talossa joten siihen on löydyttävä lompakosta rahaa...
Mutta kyllä mä kovasti kaipaan niitä heräteostoksia :ashamed:

Ei meillä ole hätäpäivää tässä. Miehen palkka n. 2100e kuussa ja mä kotihoidontuella. Lainaa maksetaan 650e kuussa. Myös mä olen osallistunut lainanmaksuun ja maksan laskuja ym. Ei oo hätää, kun osaa käyttää sitä rahaa!

Mä kotona, kolme lasta. Yksi koululainen. Mies saa käteen 1600€/kk. Lainaa maksellaan 980€/kk ja hyvin pärjätään. Myyn pikkuhiljaa kaikkea ylimääräistä huutiksessa ja kirpparilla. Ei tarvitse "köyhäillä" silti eli kaikki tarvittava saadaan ostettua ja vähän enempikin. Itseeni ja mieheeni emme käytä juurikaan rahaa, mutta lapsiin senkin edestä... Rahaa on säästössä, mutta säästöt tulleet ihan mun kotiäitiyden aikana. Esim. tarkoituksella maksellaan hiukan isompaa veroa ja palautuksia saadaan nyttenkin yhteensä n. 4000€... Siitä saa taas hyvin säästöön!

Eletään sniidusti kuten tähänkin saakka, ei ole mitään ylimääräisiä lainoja eikä luottoja, ei tehdä heräteostoksia eikä päivitetä telkkaria ja puhelimia vuoden välein uusiin kalliisiin, ei harrasteta mitään aurinkorannoille matkustelua, kauppareissut 1-2x viikossa kauppalistan kanssa eikä turhia (ja yleensä epäterveellisiä) heräteostoksia, tykkään shoppailla kirppareilla ja huuto.netissä jne.

Samalla lailla on lyhennetty lainaa kuin aina ennenkin, on varaa pitää kahta autoa ja kaikille riittää ruokaa, elukatkaan ei kuole nälkään. Mies jos tuossa vielä heittäytyy ensi vuonna opiskelijaksi niin tulot tippuu entisestään mutta se on sitten sen ajan murhe. Säästöjä toki on mutta niitä ei ole tarvinnut käyttää kuin auton vaihtoon ja remonttitarvikkeisiin.

=)
Ihan sillä tavalla, että on huomioitu asia jo taloa ostaessa ja lainaa ottaessa, että tulen olemaan vuosia kotihoidontuella. Ei siis liian isoa lainaa. Aivan hyvin pystymme maksamaan, vaikka tulot ap luokkaa ja lapsia enemmän. :)

kotona mutta rahaa
Minä kotona lapsen kanssa, toista lasta odotan. Haluamme molemmat mieheni kanssa, että olen kotona kunnes kuopus 3v. Hyvä asunto ostettiin silti, 160 000 e eli keskitasoa meidän kaupungissa.

Laina-aikaa otettiin hurjat 30 vuotta siitä syystä, ettei tarvitse näitä ruuhkavuosia kitkutella. Me ei katsota yleensä hintaa jos jotain tarvitaan, rehellisesti en muista mitä maitolitra maksaa. Ollaan matkusteltu pari kertaa vuodessa ulkomailla, ja ostetaan kun jotain tarvitaan. Kyllä lainasumman saa aika alas, jos haluaa. Ei tarvitse sitä tonnia maksaa. Näin me tehtiin ja tyytyväisiä ollaan.

"Yks vaan"
Ei meillä ole hätäpäivää tässä. Miehen palkka n. 2100e kuussa ja mä kotihoidontuella. Lainaa maksetaan 650e kuussa. Myös mä olen osallistunut lainanmaksuun ja maksan laskuja ym. Ei oo hätää, kun osaa käyttää sitä rahaa!
Eipä sit taida sulle jäädä kotihoidontuesta muuhun mitään. Meillä onneksi mies maksaa asunnon ja kaikki muutkin laskut. Itse maksan oman puhelinlaskun ja netin. Muut sijoitan lapseeni ja itseeni. Joskus saatan ruokakaupassa käydä. Ja itsellä vielä perintöäkin....

kotona mutta rahaa
[QUOTE="Yks vaan";21886242]Eipä sit taida sulle jäädä kotihoidontuesta muuhun mitään. Meillä onneksi mies maksaa asunnon ja kaikki muutkin laskut. Itse maksan oman puhelinlaskun ja netin. Muut sijoitan lapseeni ja itseeni. Joskus saatan ruokakaupassa käydä. Ja itsellä vielä perintöäkin....[/QUOTE]

Oudolta kuulostaa tuollainen erittely että miehen rahat ja omat rahat... Siis jos äiti kotona tämän miehen lapsia hoitamassa. Onhan se selvä, että meillä mies tienaa kun minä olen kotona, mutta ihan yhtä lailla, tietenkin, ne rahat minunkin on. Minä sentään teen työtä, jota ei pysty rahalla korvaamaan; kasvatan hänen lapsiaan. Hän on täysin samaa mieltä.

Yhteinen tili, yhteinen luottotili, yhteinen säästötili. Surutta käytän mitä tiliä haluan, kyselemättä lupia, kuten miehenikin tietysti myös. Me olemme me, yksikkö, olis outoa jos olis erikseen rahat. Lainat tietenkin myös yhteisiä.

Yhteistyössä