te kenellä 4 tai enemmän lapsia ( "pieniä" ) miten järjestelyt

• Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
MintunKukka
Meillä viisi lasta.
Kolme vanhinta nukkuu tällä hetkellä samassa huoneessa. Myöhemmin saavat omat kun saadaan taloa laajennettua. Mut tykkäävät nukkua vierekkäin ja lähellä toisia.
Auto on 7 paikkanen tila-auto.
Neuvolaan otan monesti kaikki matkaan tai sit vien osan hoitoon tai meille tulee hoitaja. Miten milloinki on paras vaihtoehto.
Kaupassa käyn useimmiten yksin tai yhden lapsen kans. Ajoitan kaupassa käynnit niin et mies on kotona.

apua
mites sä pärjäsit raskausaikana neuvolakäynnit ym??

mulla ei oo sukulaisia 200km säteellä ja pelottaa et miten mä noiden kolmen kanssa uskallan mennä äippäpolille ym..

HelloShitty
neuvolaan pääsee aina helposti kun ukko opiskelee ja se saa usein vapaata tai sit meen dösäl. lapset ovat tosi kilttejä kun mennään jonnekin. :D asutaan niin lähellä keskustaa että kävellenkin pääsee.

MintunKukka
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
mites sä pärjäsit raskausaikana neuvolakäynnit ym??

mulla ei oo sukulaisia 200km säteellä ja pelottaa et miten mä noiden kolmen kanssa uskallan mennä äippäpolille ym..
Mies otti vapaa päivän silloin. En mä äitipolille ketään raahannu matkassa. Mut tavis neuvola käynnit onnistu. Isommat leikki aulassa ja pinimmän otin jakkaralle neuvolahuoneeseen.
Toisinaan onnistu hyvin toisinaan vähemmän hyvin. Paljon pitää varata aikaa...

vieras
meillä ei saa tulla edes äitiyspolille jne mukaan sisarukset.. miehen pakko olla puolittain vain töissä ja lopun aikaa kotona eikä ole taloakaan, yhtään lisälasta emme pystyisi ottamaan kun ei ole millä elääkään kun ei kumpikaan voi olla täysipäiväisessä työssä.

Kaupat minä hoidan yksin ja muut asiat, alle kouluikäistä laumaa ei voisi ottaa mihinkään itse mukaan ilman, että joku särkyy jossain kaupassa. Parilla tässä uhmakin päällä ja vauva huutaa.

Meillä on vielä paljon käyntejä lääkärit jne (lapsilla sairauksia sattunut) ja ei pysty millään raahaamaan kaupunkiin koko laumaa, miehen on vain jäätävä silloin töistä pois. Tämän takia ei saakaan vakkarityötä. Sukulaisia ei ole kuin mummola ja hekin vielä päivät töissä.

meidän lapset on 12,10,6 ja 2 vuotiaat .vanhimmalla oma huone,kaks seuraavaa nukkuu kerrossängyssä ja pienin samassa huoneessa omassa sängyssään. kauppareissut hoitaa jompikumpi vanhempi yksin tai sitten otetaan nuorimmat mukaan ja sama juttu neuvolakäyntien kanssa.autoilu on ainut ongelma toistaiseksi kun ei ole kuin 5 hengen auto niin ei mahduta kaikki yhdellä kertaa yleensä jätetään vanhin sitten kotiin tai sit mä jään nuorimman kans.etitään kyl 7 hengen autoa kokoajan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miksi sä kaikkien kanssa menisit äitipolille tms? Ukkeli kotiin siksi ajaksi.
no aattelin just et jos ukko töissä eikä pääse pois.. tai ku meen synnyttään ni entäs nää kolme muuta..

ehkä se menee omalla painollaan mutta jännittää nyt kovasti

tuumailija
Meillä lapset 8,6,4,1 ja loppukesästä on tulossa viides.

Mun on pitäny neuvolakäynnit varata aina niihin aikoihin kun mies on kotona. Hän on aamuisin kotona ja pystyy katsomaan lapsia sillä aikaa kun itse olen asioilla. Ruokakaupassa käymme koko porukalla tai sitten jompi kumpi meistä ns. pikakaupassa ennen kuin mies lähtee töihin. Kahdella vanhimmalla on omat huoneet, kolmonen nukkuu omassaan (nelosen on tarkotus asettua nukkumaan sinne mielellään ennen kuin viides syntyy, tämä meillä nyt kohta työn alla). Jossain vaiheessa teemme autotalliin vielä yhden makuuhuoneen ja kolmonen muuttaa meidän makkariin ja me sinne autotalliin. Neljäs ja viides ovat sitten samassa. Auto tällä hetkellä Opel Zafira, mutta joudutaan kyllä jossain vaiheessa vaihtamaan kun tuohon ei sitten viitosen jälkeen jää oikein tavaratilaa.

Meillä äippäpolille ei edes saa ottaa sisaruksia mukaan.

hih
Täällä lapset 3,2 ja 1 ja nyt iahn näillä viikoilla neljäs syntyy. Autona ihan tavallinen farmari auto joka pitäis kyllä vaihtaa väh. 7hengen autoon mutta nythän voi jättää isännän kyytistä pois niin mahtuu ainakin lapset vöihin. Kauppa käynnit hoitaa joko ukko tai minä viikolla ja viikonloppuisin käydään koko perheellä isommassa kaupassa. Yksin olen lapset tähän mennessä neuvolassa käyttänyt ja lapset on ollut aina mukana. Kyllä se yksi siinä samalla lisänä menee. Jos olet kolmen kanssa selvinnyt selviät neljänkin kanssa. Nukkumiset olemme hoitaneet miehen kanssa vuoroiltoina. Iltasatu luetaan lastenhuoneessa ja itsekseen nukahtavat sinne..jos mies ei paikalla reisuhommien vuoksi niin silloinhan sekin lysti jää minulle.kun vauva tulee niin vauvanehdoillahan se on mentävä alkuviikot.

äippäx4
Hyvin se sujuu. Mulla on kyllä jo vanhempia, mutta ikäero suunnilleen tuotaluokkaa, vanhin oli 8 kun nuorin syntyi :hug: Eli lapset -90,-91, 94 ja -98. Autona Chrysler Voyager. Neuvolakäynnin ajaksi mies kotiin. Mun mies halus itse aina mukaan neuvolaan. =) Meillä on töissä neljän lapsen isä, ja hän ottaa aina vapaata, kun vaimo menee neuvolaan. Kaupassa käytiin yhdessä miehen ja lasten kanssa tai niin, että mulla oli vaan yksi mukana. No olin mä joskus urhea ja otin kaikki. No ei se urheutta vaatinut, mä liikuin tosi paljon kaikkien lasten kanssa ja ne oli tottuneita kaupassa kävijöitä. Yhtä mä olen tosin joutunut kantamaan kilometrin huutavana olkapäällä :D kun se heittäytyi kaupan lattialle huutamaan, ikää oli vähän päälle vuoden. Hoidin kauppa-asiat olkapäällä huutavan lapsen kanssa, hieman kanssakauppailijat katsoi vinoon, muttei se lapsi sitä toiste tehnyt, kun huomasi, ettei sillä ole vaikutusta.

En kyllä päivääkään vaihtaisi pois, kaksi vanhinta on jo muuttanut kotoa ja eilen oli molemmat kotikotona käymässä. Aika menee todella nopeaan, kun eilenhän se oli kun niitä vaippoja vaihtelin.

Jaa
Auto 7-paikkainen tila-auto. Meitä siis 2 aikuista ja 4 lasta.

Kaks vanhinta alkaa itse nukkumaan ja toiseksi nuorin on pullovieroituksessa, et melkosta huutoa on nyt ollut, mut normaalisti ruvennut samaan aikaan kiltisti nukkumaan kahden vanhimman kans. :) (Eli nukkumaanmenokin mahdollista toteuttaa 4 pienen kans hyvin). Nukkuvat kaikki kolme siis samassa huoneessa ja nuorin (vauva) mun ja miehen kans samassa huoneessa. Asutaan tällä hetkellä todella tiiviisti, mut parhaillaan rakennetaan taloa ja se onkin sit niin iso, et ei tilan pitäis loppua ;) .

Neuvola-ajat ja h-lääkäriajat ym hoidetaan mahd. aamusta, että mies voi hoitaa muita lapsia sillä aikaa, ku minä nvlassa yhden lapsen kans. Toisinaan lapset mummulassa sit tai mieskin voi olla pois töistä. Mikään näistä ei tuota ongelmaa ( ei työnantajakaan onneksi).

Mies käy ruokakaupassa töiden jälkeen, ellen itse ilmoita, et haluan lähtä erikseen kauppaan, kunnes hän tulee. Usein käyn silloin muutenkin vapaalla tai haluan ottaa pari lasta mukaan ja käydä heidän kanssa jossain. :)

Meillä kaikki toimii hyvin, vaikka myönnän, et vähän jännitin ennen ku tää nuorin oli syntynyt mitenkähän 4 pienen kans elämä alkaa sutviutuun.. :D

On ne nuo meidänkin lapset (5) joskus pieniä olleet ja olen aina ollut sitä mieltä ettei varsinkaan alle kouluikäiset tarvitse omaa huonetta. Meillä vielä tälläkin hetkellä lapset jakavat huoneensa > 14v ja 11v tyttö on samassa huoneessa ja 9v ja 6v poika samassa. Vajaa 4v nukkuu meidän vanhempien kanssa :heart:
Kunhan yläkerta valmistuu niin siellä sitten tytöt saavat omat huoneet mutta pojat jakavat huoneen. Siitä tulee sen verran iso huone että hyvin mahtuvat.
Autona meillä on 7 paikkainen chevrolet trans sport. Kaikilla PITÄÄ olla oma turvavyö!
Neuvolassa ja kaupassa käynnit nyt on mennyt (ja menee edelleen) niin että mennään porukalla tai pienemmällä porukalla. En oikein tajunnut tätä kohtaa kysymyksessä :/
Miksei vois mennä kaikkien lasten kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
tässä ehkä neljäs vauva tulossa ja isommat lapset
7v,5v,3v mites teillä on sujunut?

nukkuma järjestys?
autoilu?
neuvolakäynnit?
kauppa? ym
Meillä 7v, 2v10kk ja 1v2kk ja vauva syntyy kuukauden päästä.

Tällä hetkellä kaikki lapset nukkuvat eri huoneissa. Pienen synnyttyä ilmeisesti kaksi pienintä nukkuu samassa, koska keskimmäisen ja pienimmän yhteisnukkuminen ei onnistunut. Toyota corolla verso 08 vuodelta on mulla autona, seitsemän paikkaisena ja on ollut riittävä, kaksosten rattaat mahtuu sinne vielä lasten ja miehen ja uuden tulokkaankin jälkeen kyytiin. Kaupassa käyn yksin aina lasten kanssa, mies vihaa kaupoissa pyörimistä yli kaiken jo ilman lapsiakin. Neuvolaan mukaan vaan kaikki, leikkipaikka on ainakin meijän neuvolassa..

Mie voisin esittää vielä kyssärin:

Mites muut, jos perheessä on n. 3 vuotias, joka ei aina nuku päikkäreitä, 1v2kk joka nukkuu ulkopäikkärit vaunuissa/rattaissa ja sit se vastasyntynyt, et onko päiväunet mahdoton yhtälö? Pelkäänpä, ettei vauvaa ja 1v2kk voi laittaa kaksosten kärreissä nukkumaan kun herättävät toinen toisensa?

Jaa
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:

Mites muut, jos perheessä on n. 3 vuotias, joka ei aina nuku päikkäreitä, 1v2kk joka nukkuu ulkopäikkärit vaunuissa/rattaissa ja sit se vastasyntynyt, et onko päiväunet mahdoton yhtälö? Pelkäänpä, ettei vauvaa ja 1v2kk voi laittaa kaksosten kärreissä nukkumaan kun herättävät toinen toisensa?
Meillä 1v9kk ja 2kk. Eivät herättele toisiaan, kun en nukuta kuin vauvaa ulkona. 1v9kk nukkuu päikkärit aina sisällä, ei malttais edes ulkona nukkua. Ja tosiaan nukkuvat vielä eri huoneissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:

Meillä 1v9kk ja 2kk. Eivät herättele toisiaan, kun en nukuta kuin vauvaa ulkona. 1v9kk nukkuu päikkärit aina sisällä, ei malttais edes ulkona nukkua. Ja tosiaan nukkuvat vielä eri huoneissakin.
Meillä tuo 1v2kk on aina nukkunu rattaissa, sisälle ei saa asettumaan kuin yöunille...

meil
on kuudes tulossa

nukkuma järjestelyt tällä hetkellä:
pojat kohta 15v ja kohta 8v jakavat yhden makkarin
tyttö kohta 11v ja poika 4v jakaa yhden makkarin
nuorin poika 2v nukkuu mein kans samassa huoneessa vielä..kunnes muuttaa tytön ja 4v:n kans samaan huoneeseen.. sitten nukkuu vauva mein kans

autona tällä hetkellä nissan primera; ei koko poppoo kerrallaan käydä missään tai jos pakko niin mie kulen nuorimman kans linkillä välit. Ennen oli pontiac trans sport mutta se "kuoli".
Uuden kasipaikkasen hankintaa harkitaan.

neuvolassa mie käyn kahen nuorimman kans, mikäli kukaan ei jouda katsomaan niiden perään sen ajan, yleensä isi hoitaa sen ajan tai sitten mummo jos sattuu olemaan vapaa toimistaan.

kauppahommelit hoitaa isi tai sitten mie ja mies mukana kaks tai kolme nuorinta..

samoin ruuan laiton ja siivouksen hoitaa isi ja kaks vanhinta jos mie en ehdi tai oikein kykene..

Yhteistyössä