Te keille tehty sektio?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Niin tehdäänkö se nukutuksessa vai miten? Kun joskus leffoissa/sarjoissa näkee että nukutetaan ja joskus taas ilman nukutusta.Onko se sitten puudutus vai mikä?

*Mä oon vähän utelias*

Kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja aave:
Puudutus jos suunniteltu tai kiireellinen sektio. Hätäsektiossa nukutetaan.
Eikös kiireellinen sektio ole se kaikkein kiireellisin tapaus, jolloin nukutetaan? Ja hätäsektiossa toisinaan puudutellaankin? Vai muistanko juuri väärinpäin.

Kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras ap:
Eikö siinä sitten tunne mitään, eli sitä toimenpidettä? Se vaan tuntuu niin hurjalta. :)
Kipua ei tunnu, sellainen epämääräinen tunne vaan että joku tönii mahaa edestakaisin. Ei tunnu epämiellyttävältä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Eikös kiireellinen sektio ole se kaikkein kiireellisin tapaus, jolloin nukutetaan? Ja hätäsektiossa toisinaan puudutellaankin? Vai muistanko juuri väärinpäin.
Juuri toisinpäin, hätäsektiossa on niin kiire ettei ehditä odottaa puudutuksen vaikutusta.

vieraampi
Alkuperäinen kirjoittaja aave:
Puudutus jos suunniteltu tai kiireellinen sektio. Hätäsektiossa nukutetaan.
Muistat väärin. :)
Hätäsektio, niin kuin nimikin jo kertoo, on se kaikista kiireellisin,missä mamma nukutetaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras ap:
Eikö siinä sitten tunne mitään, eli sitä toimenpidettä? Se vaan tuntuu niin hurjalta. :)
En tuntenut mitään kipua,en pienintäkään.Vähän oudolta vaan tuntui tuola jossain alhaalla,mistä oli tunto mennyt..Siis tunsin hämärästi että jotain sielä tehtiin,mutta ei kipua =)

Kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juuri toisinpäin, hätäsektiossa on niin kiire ettei ehditä odottaa puudutuksen vaikutusta.
Ok, no sitten mulle tehtiinkin hätäsektio eikä kiireellinen. Lääkäri sanoi että vauva on oltava ulkona 20 minuutissa sektiopäätöksestä eikä ehditty enää puuduttelemaan.

Mä tunsin kyllä jotain.. sellasta niinkun joku mun sisuskaluja ois siirrellyt, vähän epämukavaa mutta ei kivuliasta. Tolkku oli jo tosin niin pois siinä vaiheessa kun synnytys oli ollut käynnissä 25 tuntia. Anestesialääkäri istui vieressä kysellen mun vointia ja tarkkaillen että oon tolkuissani ja muistan vaan että hän haisi hielle ja hänellä oli pahan hajuinen hengitys, mutta oli tosi ystävällinen ja mukava nainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Tuntuu sellasta epämääräistä heiluntaa. Ei muuta. Tunnelma on ihanan lepponen ja rauhallinen. Suunnitelluissa...
Kuopuksen syntymästä oli leppoisuus ja rauhallisuus kaukana, yks kaks hirmu tohina ja huiske... hyvä ettei lähtenyt henki sekä lapselta että äidiltä (vaikka oli suunniteltu sektio) :|

xylitolsisu
Mulla kaikki neljä sektiota tehty suunnitellusti. Kolme jälkimmäistä tehty puudutuksessa. Ensimmäinen tehtiin nukutuksessa, koska synnytys käynnistyi ennen suunniteltua leikkauspäivää ja lääkityksen takia ei voitu puuduttaa.

mamma
Hätäsektiossa nukutetaan, kun ei ole aikaa odotella puutumista. Silloin on todella kiire.
Kiireellinen sektio voidaan tehdä puudutuksessa, koska silloin ei ole hengenvaaraa ja voidaan rauhassa tehdä valmistelut.
Suunniteltu puudutuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Tuntuu sellasta epämääräistä heiluntaa. Ei muuta. Tunnelma on ihanan lepponen ja rauhallinen. Suunnitelluissa...
Kuopuksen syntymästä oli leppoisuus kaukana... hyvä ettei lähtenyt henki sekä lapselta että äidiltä (vaikka oli suunniteltu sektio) :|
Mulla kävi kolmannessa niin, että lääkäri viilsi vauvan otsaan pitkän, valuvan haavan. Ja samassa sektiossa lääkäri katkaisi vahingossa multa valtimon tai laskimon ja tilanne ei kuulostanu leppoisalta sillon. :eek:

Hätäsektioon päätymisen muistikuvat on mulla aika hurjat ja tunnelma oli mikä oli. :| Mutta suunnitelluissa se tunnelma on jotenki epätodellisen rauhallinen. Poikkeuksia on toki aina. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Kuopuksen syntymästä oli leppoisuus kaukana... hyvä ettei lähtenyt henki sekä lapselta että äidiltä (vaikka oli suunniteltu sektio) :|
Mulla kävi kolmannessa niin, että lääkäri viilsi vauvan otsaan pitkän, valuvan haavan. Ja samassa sektiossa lääkäri katkaisi vahingossa multa valtimon tai laskimon ja tilanne ei kuulostanu leppoisalta sillon. :eek:

Hätäsektioon päätymisen muistikuvat on mulla aika hurjat ja tunnelma oli mikä oli. :| Mutta suunnitelluissa se tunnelma on jotenki epätodellisen rauhallinen. Poikkeuksia on toki aina. :whistle:
Meillä viilsi lääkäri pojan käteen n. kolmen sentin mittaisen haavan :/

Yhteistyössä