Te kaikki joiden lapsi aloittaa nyt koulun ja on ollut esikoulussa/päivähoidossa kunnalla tämän vuoden.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lisko harmailee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lisko harmailee

Vieras
Eli siis, poika on ollut esikoulun alkamisesta (n elokuun puoliväli 2009) asti päiväkodissa. Olen täyspäiväisessä työssä ja olen luullut hakevani hänelle hoitopaikkaa koulun alkamiseen saakka. No, jossain vaiheessa tajusin, että hoitosuhde on katkaistu kunnan puolelta jo heinäkuun loppuun, mitä heille ihmettelemään, koska mihin se hoidon tarve yhtäkkiä loppuu, jollen siitä erikseen ilmoita. No, sanoivat päiväkodilta, että moni jättää käyttämättä tuon hoidon lomien jälkeen ja siksi on tullut käytännöksi, että hoitoa pitää hakea silloin uudelleen. Mutta nythän mä tajusin mistä on kyse!!!!!!! Kunta rahastaa!!!!!!!!!! Jos lapsi olisi ollut hoidossa esikoulun alusta siihen saakka kun olin hänelle hoitopaikkaa hakenut, meidän ei olisi tarvinnut maksaa heinäkuusta mitään (maksuton heinäkuu, jos hoito on kestänyt 12 kk). Mutta kuntapa onkin ovelasti katkaissut hoitosuhteen 2 viikkoa aiemmin, ennenkuin tuo 12 kk tulee täyteen, niin nytpä me maksetaankin heinäkuun hoitomaksu, vaikka poika jäänyt hoidosta oikeasti pois (lomalle) jo kesäkuun puolivälissä. Tuntuu ehkä pieneltä rahalta, mutta jos Espoossa tehdään joka perhelle, joka on samassa asemassa näin, niin siitä sitten alkaakin jo kertyä rahaa.

Eli onko jollekin muulle käynyt näin?

Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmailee:
Eli siis, poika on ollut esikoulun alkamisesta (n elokuun puoliväli 2009) asti päiväkodissa. Olen täyspäiväisessä työssä ja olen luullut hakevani hänelle hoitopaikkaa koulun alkamiseen saakka. No, jossain vaiheessa tajusin, että hoitosuhde on katkaistu kunnan puolelta jo heinäkuun loppuun, mitä heille ihmettelemään, koska mihin se hoidon tarve yhtäkkiä loppuu, jollen siitä erikseen ilmoita. No, sanoivat päiväkodilta, että moni jättää käyttämättä tuon hoidon lomien jälkeen ja siksi on tullut käytännöksi, että hoitoa pitää hakea silloin uudelleen. Mutta nythän mä tajusin mistä on kyse!!!!!!! Kunta rahastaa!!!!!!!!!! Jos lapsi olisi ollut hoidossa esikoulun alusta siihen saakka kun olin hänelle hoitopaikkaa hakenut, meidän ei olisi tarvinnut maksaa heinäkuusta mitään (maksuton heinäkuu, jos hoito on kestänyt 12 kk). Mutta kuntapa onkin ovelasti katkaissut hoitosuhteen 2 viikkoa aiemmin, ennenkuin tuo 12 kk tulee täyteen, niin nytpä me maksetaankin heinäkuun hoitomaksu, vaikka poika jäänyt hoidosta oikeasti pois (lomalle) jo kesäkuun puolivälissä. Tuntuu ehkä pieneltä rahalta, mutta jos Espoossa tehdään joka perhelle, joka on samassa asemassa näin, niin siitä sitten alkaakin jo kertyä rahaa.

Sori, tähän tuli asiavirhe, eihän se 12 kk tule tietenkään täyteen ennen, elokuun puoliväliä kuitenkaan. No, joka tapauksessa, kunta on katkaissut hoitosuhteen heinäkuun puliväliin, ei siihen loman alkamiseen, jonka olen aloittanut, eli maksetaan 1,5 kk hoidosta jota ei (ilmoittamamme mukaan) käytetä. Ja jonka jälkeen he eivät sitä tarjoa ilman uutta hakemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmailee:

Sori, tähän tuli asiavirhe, eihän se 12 kk tule tietenkään täyteen ennen, elokuun puoliväliä kuitenkaan. No, joka tapauksessa, kunta on katkaissut hoitosuhteen heinäkuun loppuun, ei siihen loman alkamiseen, jonka olen aloittanut, eli maksetaan 1,5 kk hoidosta jota ei (ilmoittamamme mukaan) käytetä. Ja jonka jälkeen he eivät sitä tarjoa ilman uutta hakemusta.

Meillä täällä Torniossa on tuo "päivähoitovuosi" elokuun alusta-heinäkuun loppuun. Hoidon on siis täytynyt alkaa 1. elokuuta ja sopimus tehtynä 31. heinäkuuta, niin sitten on ollut maksuton heinäkuu. Jos hoito on alkanut vasta esikoulun eka päivänä niin silloin ei tuo ehto täyty. Näin täällä.

Kyllä meillä ainakin tulee maksuton heinäkuu 2010, jos hoito on alkanut viimeistään elokuussa 2009. Edellytyksenä se, että lapsella on ollut lomaa vuoden aikana riitävästi, muistaakseni kokopäivähoidossa 16 päivää. Tämä on myös muuallakin aika yleinen käytäntö. Mutta pelkkä eskari ei ole päivähoitoa, ja jos on aloittanut elokuussa eskarin ja siten tarvii hoitoa vasta esim. syyskuusta alkaen ei ole oikeutettu maksuttomaan heinäkuuhun.

Meillä ei kyllä tarvi mitenkään erikseen hakea elokuuksi eskaria hoitoon. Hoitopaikka päätöksessä kyllä lukee, että hoitopaikka on heinäkuun loppuun, mutta käytännössä kysellään vanhemmilta keväällä hoitotarpeet ja loma-ajat, ja toimitaan sitten sen mukaan. Pelkkä ilmoitus siis riittää.

Yhteistyössä