Te, jotka vaan jätätte vauvan (n.10 kk) nukahtamaan yksin sänkyynsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki lähtee ihan sieltä synnytyslaitokselta lähtien. Kun vauvan kutsuun vastataan alusta asti tarpeeksi nopeasti ja oikeaan aikaan, kehittyy perusturvallisuus. Jo pieni vauva on hyvä antaa tottua nukahtamaan itsekseen sänkyyn. Kyllä vauva kiekuu äitiä, jos hänellä ei ole hyvä olla, eikä saa nukutuksi. 10 kk ikäisen pitäisi tietää, että äiti tulee sängyn viereen tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja sunnuntailapsi:
Tutkimusten mukaan "nukahtamishäiriöistä" kärsivät usein vauvat, jotka on nukutettu syliin pieninä. Tähän syy on yleensä koliikki, jolle ei mahda mitään. Lapsi tottuu hyssyttelyyn mutta koliikki/herkkää vauvaa ei nykyopein voi oikein jättää sänkyyn huutamaankaan?
Esikko oli itkuinen vauva, eikä oppinut ikinä nukahtamaan yksikseen. En jaksanut jatkuvaa huudattamista ja sänkyyn kellistelyä tuntitolkulla vaan köllin sängyn vieressä 15-30 min, kunnes lapsi nukahti. Näin tehtiin lähes 3-vuotiaaksi asti.
Kuopus, kohta 9kk, nukahtaa lähes poikkeuksetta yksin omaan sänkyyn, on tehnyt niin aina.
Vaativan vauvan äitinä haluaisin vain kysyä, kuka oikeasti haluaa opettaa lapsensa nukahtamaan syliin tms.??? Eiköhän se aina ole ihan käytännön/vanhempien voimavarojen sanelema juttu :)

Siis onko sun mielessä olemassa VAIN vaihtoehdot: syliin nukutus tai heitteillejättö?

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Tätä ketjua lukiessa en yhtään ihmettele miks sairaalassa lastenosasto on unikoululaisia täynnä.
Ja joo-o, mulla on muutakin tekemistä iltaisin kuin olla lapsen marionetti. Jos joku sellainen haluaa olla, niin onnea valitsemalle tielle. Uhmaiässä se viimeistään kantaa hedelmää :).

Siis mitä marionettimaista on siinä, että tyydyttää lapsensa tarpeet? Ei siellä mitään show'ta tarvii järjestää, kunhan istuu tai makaa vierellä! Eikä siinä mene kuin 5 min.

ja meillä neiti oli kyllä siis alkuun oikeastaan yöt läpeensä vieressä, mutta alko sitten n 7kk iässä itse yöllä kömpiä omaan punkkaan (sivuvaununa meidän sängyssä). Ja siellä siis viihtyy hyvin, miksipä ehdoin tahdoin molempien unia häiritsisin, vaikka itse tykkäsin neidin vieressä nukkuakin.

Meillä nukutetaan vielä 5 ja 4 vuotiaatkin. On paljon mukavampaa kun päivä päättyy yhteiseen hetkeen kaikessa rauhassa ilman huolia, murheita ja yksinäisyyttä. Älä pakota lasta jäämään yksin kun hän ei selvästikkään ole siihen valmis. Ei se niin paljoa vaadi etteikö voisi hetken olla lapsen vierellä että hän saa nukahtaa turvallisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja at:
Tätä ketjua lukiessa en yhtään ihmettele miks sairaalassa lastenosasto on unikoululaisia täynnä.
Ja joo-o, mulla on muutakin tekemistä iltaisin kuin olla lapsen marionetti. Jos joku sellainen haluaa olla, niin onnea valitsemalle tielle. Uhmaiässä se viimeistään kantaa hedelmää :).

Siis mitä marionettimaista on siinä, että tyydyttää lapsensa tarpeet? Ei siellä mitään show'ta tarvii järjestää, kunhan istuu tai makaa vierellä! Eikä siinä mene kuin 5 min.

Oletko muuten huomannut, että sinulla on vain SINUN mielipiteet? No joo...yritäpä itse nukahtaa kun joku tuijottaa sinua hiljaisuudessa :). Kyllä se on kutsu vastavuoroisuuteen, joka ei kaikkia todellakaan rauhoita uneen.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
Mä en yrittänyt edes, tiesin sen olevan ihan normaalia, että lapsi ei itsekseen vielä tuossa vaiheessa nukahda. Miksi edes pitäisi?
Nyt tytön ollessa 1,5v hän on nukahtanut itsekseen (yleensä) noin kuukauden päivät. Siis että vien sänkyyn sanon "hyvää yötä, ja kauniita unia, nyt nukutaan" ja lähden huoneesta. Nukahtaa ilman huutoja.
Ei tietenkään aina, mutta siis sanotaanko että 9/10 kerroista.

Mä en ole koskaan tajunnut miksi sen lapsen pitäisi itsenäistyä aikuisen tahdissa, miksi se ei itse saa päättää milloin on valmis yksin nukahtamaan?

Mä koin, että se on koko perheen kannalta paras ratkaisu oppia helpot ja toimivat nukahtamis-/unirytmit ennen kuin palaan työelämään. Enkä kyllä kadu hetkeäkään, niin hienosti meillä nykyään nukutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mikä pakko sen lapsen on yksinään nukahtaa... Minä nukutan ihan mielelläni tuon vajaa 3-vuotiaan. Menee 10 min, itsellekin on sellainen miellyttävä rentoutumishetki.

Juu, eipä minukaan haittaisi, jos lapsi nukahtaisi vaikka puolessa tunnissa. Meillä esikoista 2,5 v nukutetaan aina 1-2 tuntia.

ehkä häntä ei väsytä? Jos tuolle meidän vajaa 3-veelle ei uni ala noin 10 minuutissa tulla, noustaan ja koetetaan uudestaan jonkin ajan kuluttua.

No meillä ei mene edes sitä kun osaa nukahtaa itsekin. Varmaan olet lukenutkin että tässäkin ketjussa on niitä jotka sanovat että menee pari tuntia, tiedän yhden kaverinikin jolla sama juttu. Että revi siitä. Mä veikkaan että sunkin teoriat joutuisi uuteen tarkasteluun jos nukuttaisit sitä (yhtä? ) lastasi joka ilta pari-kolme tuntia. Milläs sä muuten useemman nukuttaisit? Sanotaan vaikka 5, 3 ja 1-vuotiaat? Niitä kun ei voi kaikkia kanniskellakaan.

Höpön höpö:) Meillä vanhin jo kohta 10v ja ihan normaalit säännöt on ollut vaikka vauvana onkin saanut nukkua meidän kanssa. Älä viitsi olla noin tietäväinen ja yleistävä..

Vaistosi selkeästi kertoo, että on typerää jättää vauva huomioitta kun hän selkeästi pyytää sinua ja kutsuu sinua.

Miksi yrität itsenäistää lastasi jo nyt?

No en koe, että yritän varsinaisesti itsenäistää lapseni jo nyt.

Toimin nyt näin siksi, että toisessa huoneessa mieheni yrittää nukuttaa 2,5 vuotiasta, joka on todella huono nukahtamaan ja nukkumaan. Hänet on aina nukutettu, ja nukuttu pitkään samassa huoneessa ja perhepedissä.

Yöllä esikoinenkin tulee edelleen vanhempien sänkyyn, ja saa tullakin molemmat myöhemminkin. Toivon vaan, että olisi edes illasta vähän omaa aikaa.

Toivon myös, että tämän toinen lapsi oppisi nukahtamaan ilman 1 - 2 tunnin erinäisiä nukutusrituaaleja.

Meillä on nukuttu vauvan kanssa perhepedissä tähän asti, eikä vauva nuku ilman minua puolta tuntia kauempaa, muuten kuin ulkona.

Miksette jatka kaikki perhepedissä? Eikö sitä omaa aikaa voi viettää muualla kun siellä sängyssä lasten mentyä nukkumaan? Ei tuo 2,5 veekään kovin vanha ole, hän varmaan aistii, ettette halua häntä viereenne ja siksi pitää kiinni entistä kovempaa. Tai sitten hän haluaa itse päättää nukkumaanmenostaan; onko se tähän mennessä ollut aikuislähtöistä? 2,5veelle voi laittaa sängyn samaan huoneeseen kanssanne, ei tarvitse edes samassa sängyssä nukkua.

Minulle toimiva "rutiini" on ollut ihan vaa olla vierellä. Ei mitään häslinkiä, ei mitään kikkailuja, ja olen jatkanut kunnes lapsi on itse ollut sitä mieltä, että voi jäädä yksinkin nukahtamaan. En siis ole "uhannut" edes vahingossakaan sillä, että kohta on opittava nukahtamaan yksin.

Sitten kun uni tuntuu helpommalta voi sisarukset laittaa yhdessä toiseen huoneeseen, saavat tukea ja turvaa toisiltaan.

Ei mitään ongelmaa olisikaan, jos lapset nukahtaisivat edes puolessa tunnissa perhepetiin. Siihen on laitettu jatkopala, että hyvin mahdutaan kaikki. Lapset saa tulla yön aikana perhepetiin.

Ongelmani onkin siinä, ettei minulla ole lainkaan omaa aikaa. Vauva ei nukahda itsekseen, eikä nuku puolta tuntia pidempään. Voi johtua siitä, että nukkuu osan 50 min unijaksostaan sylissäni ja kun lasken herää jo puolen tunnin kuluttua. Vauvani nukahtanut tähän saakka pelkästään rinnalleni.

Esikoisella oli aiemmin sänky huoneessamme, nyt hänet siirretty omaan huoneeseen, josta siis tulee yön aikana perhepetiin. Näin sopii meille, olemme herkkäunista porukkaa, joten aiemmin heräsi aina molemmat lapset, kun toinen heräsi.

Nyt yritän opettaa vauvaa nukahtamaan pinnikseen, joka on perhepetimme kanssa samassa huoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja tjk:
mikä laiskuus kaikkin on tullut kun ei enää viitti lapsiaan nukuttaa? vai onko niin kova kiire omalle iltapullolle ettei voi pienelle sitä pientä turvallista hetkeä ennen nukahtamista suoda?

Pientä turvallista hetkeä, kun lapsi riekkuu kaksi tuntia ensin leikkien ja sitten itkien..

Minulla on tunne, että teinpä miten päin vain, olen tehnyt ihan väärin. Esikoinen oli ihan pienenä vauvana melko hankala nukutettava. Sitten kun se alkoi sujumaan, annoin nukahtaa itsekseen, asteittain ensin vierellä istuen, sitten omalla sängyllä maaten ja lopulta nukahtikin ihan itsekseen vaikka lähdin huoneesta.

Kuopus olikin sitten toista maata. Ensin menin itse viereen nukkumaan, mutta siitäpä ei sitten saanutkaan nousta pois. Tätä jatkui pari kuukautta. Yritin keksiä jonkin paremman tavan. Huusi, huusi, huusi, huusi vaikka pidettiin sylissä, tuuditeltiin, vaunuteltiin, siliteltiin, istuttiin vieressä, jätettiin hetkeksi yksin. Aina meni vähintään puolitoista tuntia. Tänä päivänäkin on nukuttaminen hankalaa (2,5 v) ja se ei ole tosiaankaan mikään "pieni turvallinen hetki", vaan ähräämistä, narinaa, kiukuttelua jne vähintään puoli tuntia, yleensä enemmän.

Eli katsoi mistä näkökulmasta vain olen tehnyt kuopuksen kohdalla alun alkaenkin kaikki väärin. Onneksi voin lohduttautua sillä, että esikoisen kanssa on kuitenkin jossakin kohtaa mennyt ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
No meillä ei mene edes sitä kun osaa nukahtaa itsekin. Varmaan olet lukenutkin että tässäkin ketjussa on niitä jotka sanovat että menee pari tuntia, tiedän yhden kaverinikin jolla sama juttu. Että revi siitä. Mä veikkaan että sunkin teoriat joutuisi uuteen tarkasteluun jos nukuttaisit sitä (yhtä? ) lastasi joka ilta pari-kolme tuntia. Milläs sä muuten useemman nukuttaisit? Sanotaan vaikka 5, 3 ja 1-vuotiaat? Niitä kun ei voi kaikkia kanniskellakaan.

Mulla on onneksi aikaa se viisi minuuttia päivästä lasteni parhaaksi.

5, 3 ja 1 veet nukuttaisin niin, että 5&3v yhteiseen sänkyyn ja 1v minun ja mieheni sänkyyn. Molemmat sängyt sijaitsisivat samassa makuuhuoneessa. 5v todennäköisesti menisi jo itsekseen sänkyyn kun väsyttää. 3v tulisi sitten joko samaa aikaa 1-veen kanssa nukkumaan tai pyytäisi minua myöhemmin seuraksi. 1-veen voisin nukuttaa rinnalle. Ei sen tarvitse olla niin hankalaa show'ta :)

Mihin sun teoriat joutuis jos lapsi ei nukahtaiskaan yksin? Vai painaisitko päälle kunnes nukkuisi? Kuinka pitkälle olisit valmis menemään?

Tule nyt hyvänen aika kertomaan se tuolle meidän 2,5 vuotiaallekin, ettei siinä mene kuin 5 min. En yhtään ihmettelekään, että puolustetaan nukuttamista ja vieressä olemista, jos se joillakin on tosiaan vaivaiset VIISI MINUUTTIA! Kokeilepa joka ilta 0,5 - 2,5 tuntia ja tule sitten kertomaan, miten ihana rauhoittumisen hetki tuo on.

Ei mitään ongelmaa olisikaan, jos lapset nukahtaisivat edes puolessa tunnissa perhepetiin. Siihen on laitettu jatkopala, että hyvin mahdutaan kaikki. Lapset saa tulla yön aikana perhepetiin.

Ongelmani onkin siinä, ettei minulla ole lainkaan omaa aikaa. Vauva ei nukahda itsekseen, eikä nuku puolta tuntia pidempään. Voi johtua siitä, että nukkuu osan 50 min unijaksostaan sylissäni ja kun lasken herää jo puolen tunnin kuluttua. Vauvani nukahtanut tähän saakka pelkästään rinnalleni.

Esikoisella oli aiemmin sänky huoneessamme, nyt hänet siirretty omaan huoneeseen, josta siis tulee yön aikana perhepetiin. Näin sopii meille, olemme herkkäunista porukkaa, joten aiemmin heräsi aina molemmat lapset, kun toinen heräsi.

Nyt yritän opettaa vauvaa nukahtamaan pinnikseen, joka on perhepetimme kanssa samassa huoneessa.

Hmm... Jos sinä menisit nukuttamaan 2,5veetä ja miehesi nukuttaisi vauvan? Olet varmaan kuullut näistä uniassosiaatiojutuista. Mielestäni 10 kk on ehkä vielä himpun liian nuori, mutta jo vuoden ikäinen on yleensä helpompi yövieroittaa niin, että miehesi hoitaa nukuttamisen ja mahdolliset yöheräilyt kunnes lapsi tottuu olemaan ilman yömaitoa. Oletteko kokeilleet miten sujuu, jos mies nukuttaa 10kk lapsen?

5, 3 ja 1 veet nukuttaisin niin, että 5&3v yhteiseen sänkyyn ja 1v minun ja mieheni sänkyyn. Molemmat sängyt sijaitsisivat samassa makuuhuoneessa. 5v todennäköisesti menisi jo itsekseen sänkyyn kun väsyttää. 3v tulisi sitten joko samaa aikaa 1-veen kanssa nukkumaan tai pyytäisi minua myöhemmin seuraksi. 1-veen voisin nukuttaa rinnalle. Ei sen tarvitse olla niin hankalaa show'ta :)

Mihin sun teoriat joutuis jos lapsi ei nukahtaiskaan yksin? Vai painaisitko päälle kunnes nukkuisi? Kuinka pitkälle olisit valmis menemään?

Sä oot vähän pimee onko jääny lääkkeet ottamatta?

Alkuperäinen kirjoittaja perusturvallisuus kuntoon:
Kaikki lähtee ihan sieltä synnytyslaitokselta lähtien. Kun vauvan kutsuun vastataan alusta asti tarpeeksi nopeasti ja oikeaan aikaan, kehittyy perusturvallisuus. Jo pieni vauva on hyvä antaa tottua nukahtamaan itsekseen sänkyyn. Kyllä vauva kiekuu äitiä, jos hänellä ei ole hyvä olla, eikä saa nukutuksi. 10 kk ikäisen pitäisi tietää, että äiti tulee sängyn viereen tarvittaessa.

Juu, meillä kyllä on pidetty perusturvallisuudesta hyvää huolta jo laitokselta lähtien. Ei ole lapsia jätetty yksin. Tämä 10 kk varmaan ihmettelee nyt, kun ei ole aiemmin jätetty edes yksin nukahtamaan.

Heeei, et sä nyt oo yhtään kärryillä! Katos kun näiden at:n kaltaisten hyvien äitien mukaan koko uhmaikää ei edes ole olemassa! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Mä en yrittänyt edes, tiesin sen olevan ihan normaalia, että lapsi ei itsekseen vielä tuossa vaiheessa nukahda. Miksi edes pitäisi?
Nyt tytön ollessa 1,5v hän on nukahtanut itsekseen (yleensä) noin kuukauden päivät. Siis että vien sänkyyn sanon "hyvää yötä, ja kauniita unia, nyt nukutaan" ja lähden huoneesta. Nukahtaa ilman huutoja.

Mä en ole koskaan tajunnut miksi sen lapsen pitäisi itsenäistyä aikuisen tahdissa, miksi se ei itse saa päättää milloin on valmis yksin nukahtamaan?

Mä koin, että se on koko perheen kannalta paras ratkaisu oppia helpot ja toimivat nukahtamis-/unirytmit ennen kuin palaan työelämään. Enkä kyllä kadu hetkeäkään, niin hienosti meillä nykyään nukutaan.

Älä h*tissä, menitkö sä töihin vaikka sulla on lapsia? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tule nyt hyvänen aika kertomaan se tuolle meidän 2,5 vuotiaallekin, ettei siinä mene kuin 5 min. En yhtään ihmettelekään, että puolustetaan nukuttamista ja vieressä olemista, jos se joillakin on tosiaan vaivaiset VIISI MINUUTTIA! Kokeilepa joka ilta 0,5 - 2,5 tuntia ja tule sitten kertomaan, miten ihana rauhoittumisen hetki tuo on.

Kyllä meilläkin yleensä kestää puolisen tuntia,joskus enemmänkin. Ja vehkoo välillä paljonkin,mutta kyllä se joskus helpottaa:)
Asennekysymys...tämäkin...

Sanoisin,että tämäkin on oikeastaan asennekysymys...

Mulla nyt ei satu olemaan mitään ihmeempiä teorioita tai intohimoja suuntaan eikä toiseen niin niillä ei ole mitään väliä. =) Meillä on onneksi mennyt nukkumaanmenot kanssa niin että tutut iltarutiinit riittää siihen että annetaan signaali yöunista. Muutamina iltoina ollaan käyty laittamassa peitto päälle ja sanottu uudestaan hyvät yöt kun meno on villiintynyt, silloin on ollut yleensä yliväsymystä.

Jos tilanne olisi toinen niin siihen varmaan olisi keksitty sitä mukaa ratkaisuja. Tuntikausien nukuttaminen se ei kuitenkaan olisi. Sitten varmaan kokeilisin näitä supernanny-kikkoja, lukisin sen kehutun unikoulukirjan tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:

Älä h*tissä, menitkö sä töihin vaikka sulla on lapsia? ;)

Näin menin tekemään :( Olis tietty pitänyt mennä mun vanhempien kotiin ja nukkua niiden kanssa sukusängyssä ja myydä oma koti pois, mutta menin sit tekemään näin :(

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä meilläkin yleensä kestää puolisen tuntia,joskus enemmänkin. Ja vehkoo välillä paljonkin,mutta kyllä se joskus helpottaa:)
Asennekysymys...tämäkin...

Sanoisin,että tämäkin on oikeastaan asennekysymys...

heh sori:D Tuli sitten kahteen kertaan tuo viimeinen..:)

Tolla metodilla olis pari lastakin jäänyt tekemättä ;)

Yhteistyössä