Te, jotka vaan jätätte vauvan (n.10 kk) nukahtamaan yksin sänkyynsä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Tai tuossa kohti voi miettiä mikä päivässä on pielessä, kuten päikkäreissä jos lapsen unirytmi on sellainen että aletaan nukkumaan puolen yön maissa.
Ja yliväsynyt lapsi ei nuku ja vielä vähemmän alkaa nukkumaan jos häntä ei auta ja rauhoita unelle, vaan antaa leikkiä yli kieroksilla jolloin sen saman löytää taas edestään seuraavana iltana. Lasta pitää kuiten yrittää lukea,ei lapsi ole kuitenkaan aikuinen ja kykenevä itselleen aina tekemään parhaaksi. Se on vanhemman tehtävä.

Niin. Tätä tarkotin myös minä.

Meillä kokeiltiin ensin perhepetiä, ku kaikki siitä meille höpötti, kuinka traumoja tulee, jos nukkuu eri sängyssä. Tuloksena, että vanhemmat ja vauva hereillä koko yön. Otin järjen käteen ja laitoin vauvan nukkumaan omaan sänkyyn. 3kk:n iästä asti nukkunut koko yön heräämättä :) Samoin laitettiin nukkumaan ja toivotettiin hyvät yöt. 5 min. ja nukkui. Joskus palstan yllyttämällä aloin "nukuttamaan", ettei tulisi traumoja, nukuttaminen kesti 3 h, jolloin tajusin, että joskus on kuunneltava omia vaistojaan. at kyllä puhuu täyttä hölyn pölyä. Nämä, jotka vaativat perhepetejä ja muita, heillä ei ole antaa mitään faktoja asioista, joista puhuvat. Itse olen nukkunut 6-vuotiaaksi siskon ja vanhempien kanssa perhepedissä ja tällä hetkellä kärsin unettomuudesta. En tykkää, että kukaan nukkuu kiinni minussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mölököllimalli:
Meillä nukutetaan vielä 5 ja 4 vuotiaatkin. On paljon mukavampaa kun päivä päättyy yhteiseen hetkeen kaikessa rauhassa ilman huolia, murheita ja yksinäisyyttä. Älä pakota lasta jäämään yksin kun hän ei selvästikkään ole siihen valmis. Ei se niin paljoa vaadi etteikö voisi hetken olla lapsen vierellä että hän saa nukahtaa turvallisesti.

meillä nukutetaan 2veetä tiädä sitten kuinka kauan,epäilen et aika pitkään menee alkaa yksin nukahtaa

Meillä molemmat opetettu nukahtamaan itsekseen, esikoinen n. 5kk iässä ja nuorimmainen jo 3kk iässä.. Molemmat aikansa touhuttuaan nukahtavat itekseen, en tiedä seisooko vai mitä mut en mene sinne ihan heti vaikka vähän itkiskin, sit tietty jos ihan kunnolla alkaa itkeen paniikin omaisesti.. On oppineet et sinne nukutaan ja ei oo kyl ollut ongelmia sen kanssa, esikoinen nyt 2v 4kk ja nuorimmainen 9kk..

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja Mölököllimalli:
Meillä nukutetaan vielä 5 ja 4 vuotiaatkin. On paljon mukavampaa kun päivä päättyy yhteiseen hetkeen kaikessa rauhassa ilman huolia, murheita ja yksinäisyyttä. Älä pakota lasta jäämään yksin kun hän ei selvästikkään ole siihen valmis. Ei se niin paljoa vaadi etteikö voisi hetken olla lapsen vierellä että hän saa nukahtaa turvallisesti.

meillä nukutetaan 2veetä tiädä sitten kuinka kauan,epäilen et aika pitkään menee alkaa yksin nukahtaa

Pakko nyt tähän väliin laittaa, että tämä pistenimimerkki on sit eri kuin minä, joka käytin samaa aiemmin ketjussa. Enää en jaksa tätä hölönpölöä kommentoida. Toivottavasti ap perheineen saa pian nukkumarauhan :).

mulla tulee aina näistä uniketjuista mieleen yks kaveri, joka on kotiäitinä. Lapsi 2v. lapsillahan se unen tarve vaihtelee paljonkin, ja usein kotihoidossa olevien lasten unentarve on vähäisempi kuin päiväkotilasten. No tää mun kaveri ei oikein sisäistä asiaa, vaan ajattelee että lapsen on nukuttava ne päikkärit joka päivä, ja 12h yöunet päälle (nukkui aiemmin niin). Muutaman kerran on tullut väsyneeltä äidiltä viestiä tyyliin joskus 8 aikaan illalla, että "lapsi heräs just päikkäreiltä, oli pakko lähtee autolla ajeleen kun en saanut sitä muuten nukahtamaan. Menee varmaan taas pitkälle yöhön ennen kuin suostuu yöunille..."

NO AIJAA! Oiskohan tuo illalla ollut sitten sama jättää poika nukuttamatta niille päikkäreille, niin ois voinu mennä yöunille jopa silloin 8 aikaan :o

ei liittyny nyt tähän mitenkään, piti vaan kertoa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
mulla tulee aina näistä uniketjuista mieleen yks kaveri, joka on kotiäitinä. Lapsi 2v. lapsillahan se unen tarve vaihtelee paljonkin, ja usein kotihoidossa olevien lasten unentarve on vähäisempi kuin päiväkotilasten. No tää mun kaveri ei oikein sisäistä asiaa, vaan ajattelee että lapsen on nukuttava ne päikkärit joka päivä, ja 12h yöunet päälle (nukkui aiemmin niin). Muutaman kerran on tullut väsyneeltä äidiltä viestiä tyyliin joskus 8 aikaan illalla, että "lapsi heräs just päikkäreiltä, oli pakko lähtee autolla ajeleen kun en saanut sitä muuten nukahtamaan. Menee varmaan taas pitkälle yöhön ennen kuin suostuu yöunille..."

NO AIJAA! Oiskohan tuo illalla ollut sitten sama jättää poika nukuttamatta niille päikkäreille, niin ois voinu mennä yöunille jopa silloin 8 aikaan :o

Liitty muutamaan edelliseen kommenttiin ja näinhän se menee..

Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:

aijaa :D mä en jaksanut lukea ihan koko ketjua.

meillä ainakin päivärytmi on vaikuttanut paljon nukkumiseen, lapsi itse tietää koska nukutaan ei ole tarvinnut koskaan muuta kuin nostaa sänkyyn niin nukkunut heti. Ei meilläkään koskaan itkemään ole jätetty koska vauva aina nukahtanut heti niin ei olla koettu tarpeelliseksi alkaa "nukuttamaan" ja häiritä toisen unia...

En minäkää, mutta kirjoitin ne kommentit ;)

En minäkää, mutta kirjoitin ne kommentit ;)

:laugh: :flower: oikea meininki!

Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Meillä kokeiltiin ensin perhepetiä, ku kaikki siitä meille höpötti, kuinka traumoja tulee, jos nukkuu eri sängyssä. Tuloksena, että vanhemmat ja vauva hereillä koko yön. Otin järjen käteen ja laitoin vauvan nukkumaan omaan sänkyyn. 3kk:n iästä asti nukkunut koko yön heräämättä :) Samoin laitettiin nukkumaan ja toivotettiin hyvät yöt. 5 min. ja nukkui. Joskus palstan yllyttämällä aloin "nukuttamaan", ettei tulisi traumoja, nukuttaminen kesti 3 h, jolloin tajusin, että joskus on kuunneltava omia vaistojaan. at kyllä puhuu täyttä hölyn pölyä. Nämä, jotka vaativat perhepetejä ja muita, heillä ei ole antaa mitään faktoja asioista, joista puhuvat. Itse olen nukkunut 6-vuotiaaksi siskon ja vanhempien kanssa perhepedissä ja tällä hetkellä kärsin unettomuudesta. En tykkää, että kukaan nukkuu kiinni minussa.

Harmi, että sinulla on uniongelmia. Hyvä, että olet löytänyt lapsesi kanssa hyvän tavan nukkua.

Mutta ei se perhepetikään sinänsä mikään kauhistus pitäisi olla, kyllä sitä on suositeltu ihan asiantuntijatasolta. Mä olen lukenut siitä esim täältä:

http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Meilläkin on nukuttu tähän asti perhepedissä, ja yöt sinänsä nukuttu ihan hyvin. Nyt haluamme kuitenkin, että vauva nukahtaisi aiemmin ja vanhemmille jäisi vähän omaa aikaa illasta. Meitä ei haittaa, jos lapset haluavat tulla yön aikana perhepetiin, saavat tulla. Varmasti jossain vaiheessa oppivat nukkumaan omissa sängyissään koko yön.

Hyvin sujuu tällä hetkellä vauvan nukkuminen, Kiitos neuvoista!
Toivottavasti kaikki löydämme lapsillemme ja itsellemme hyvän tavan nukkua virkistävää ja rauhoittavaa unta <3

Pakko nostaa tämä pahoittelut siitä, mites on mielipiteet vuonna 2017?
Keskustelun perusteella lähes kaikilla on täydelliset 7-8v lapset jotka edelleen taitavat nukkua perhepedissä. Ai anteeksi suurin osa on todennäköisesti eronnut koska ei tollaista elämää miehet jaksa, mutta saavathan koululaiset nukkua sitten ylä asteeseen asti äitylin vieressä. Kiitos ja hyvää yötä.

Yhteistyössä