Te jotka teette itse soseet vauvalle!

Niin, ollaan tässä piakkoin ottamassa kiinteät ruoat mukaan ruokavalioon. Mieluusti tekisin mahdollisuuksien mukaan kasvissoseet itse tuoreuden vuoksi, mutta miten olette säilyttäneet ne? Kuinka paljon teette kerralla, pitkäänkö säilyy jääkaapissa ja pakastus?
 
Meillä ei ainakaan alkuun mennyt kuin niin älyttömän vähän sosetta, että ei kyllä kannata kovin paljon kerralla tehdä. Itse tein esim. parista porkkanasta, pienimmästä bataatista mitä löytyi, yhdestä kesäkurpitsasta jne. Kannattaa pakastaa heti jäähdyttyään jääpalalokerikkoon ja kun ovat jäätyneet, siirtää sitten pakasterasiaan. Jääkaapissa sose säilyy varmaan ainakin vuorokauden, ehkä kaksikin.
 
mama-74
Mä teen kaikki (kotona syötävät) soseet itse... hoitolaukussa kulkee mukana valmispurkkeja. Mä teen niin, että keitän kerralla kattilallisen vihanneksia (esim. kymmenen perunaa, pussillinen porkkanoita ja pussillinen pakastemaissia). Sit jätän osan keitinvedestä, ja soseutan sauvasekoittimella. Mulla on kotona kuusi muovista jääpalamuottiastiaa, eli lusikoin niihin sitten sosetta ja laitan muottilevyt pakkaseen. Seuraavana päivänä irrotan sosekuutiot muoteista ja kaadan kuutiot minigrippussiin ja laitan sit takas pakkaseen. Minigrippussien päälle kirjoitan aina, että mitä sosekuutioita siellä on (esim. parsa-peruna, maissi-porkkana, kesäkurpitsa-kukkakaali). Yhdellä ruualla annan 3-5 kuutiollista sosetta, ja eri makuisia saa mukavasti sekoittamalla näitä tyyliin yksi "vihreä kuutio" ja kaksi "oranssia". Nyt kun meillä jo syödään lihojakin, olen keittänyt kanaa ja nautaa (erikseen) kattilassa ja soseuttanut ne, ja lisään sitten kasvisten joukkoon yhden tuollaisen lihakuution.

Pakastettuna vihannekset säilyvät hyvinkin muutaman kuukauden...jääkaapissa kun ei oikein vuorokautta pitempään (etenkään jos soseuttaa korvikkeeseen, itse siis soseutan keitinliemeen).
 
Ma olen toistaiseksi antanut kaupan soseita, kun vasta aloiteltiin ja meni pienia annoksia, mutta mama-74 sai tuon valmistamisen kuulostamaan niin houkuttelevalta, etta taidan ryhtya minakin tuohon pakastamishommaan.. Kiitos vaan inspiraatiosta! :flower:
 
Aku
Alkuperäinen kirjoittaja mama-74:
Mä teen kaikki (kotona syötävät) soseet itse... hoitolaukussa kulkee mukana valmispurkkeja. Mä teen niin, että keitän kerralla kattilallisen vihanneksia (esim. kymmenen perunaa, pussillinen porkkanoita ja pussillinen pakastemaissia). Sit jätän osan keitinvedestä, ja soseutan sauvasekoittimella. Mulla on kotona kuusi muovista jääpalamuottiastiaa, eli lusikoin niihin sitten sosetta ja laitan muottilevyt pakkaseen. Seuraavana päivänä irrotan sosekuutiot muoteista ja kaadan kuutiot minigrippussiin ja laitan sit takas pakkaseen. Minigrippussien päälle kirjoitan aina, että mitä sosekuutioita siellä on (esim. parsa-peruna, maissi-porkkana, kesäkurpitsa-kukkakaali). Yhdellä ruualla annan 3-5 kuutiollista sosetta, ja eri makuisia saa mukavasti sekoittamalla näitä tyyliin yksi "vihreä kuutio" ja kaksi "oranssia". Nyt kun meillä jo syödään lihojakin, olen keittänyt kanaa ja nautaa (erikseen) kattilassa ja soseuttanut ne, ja lisään sitten kasvisten joukkoon yhden tuollaisen lihakuution.

Pakastettuna vihannekset säilyvät hyvinkin muutaman kuukauden...jääkaapissa kun ei oikein vuorokautta pitempään (etenkään jos soseuttaa korvikkeeseen, itse siis soseutan keitinliemeen).
Täsmälleen näin teen minäkin.Paitsi että olen tehny valmiiks liha-perunasoseen ja lisään siihen sit noita muita kasviksia

=)
 
Itse tehdään täälläkin kaikki soseet ja pakkasesta löytyy erivärisiä kuutioita pusseissa. tosin allergiat vaikuttaa siihen ettei kaupan soseet käy, mut onpahan hempompi seurata mistä tulee oireita kun ei oo kymmeniä aineita ruuassa.
 
peruna voi muuttua pakastettaessa vetiseksi tai tikkuiseksi.

Kyllä minä olen antanut samaa sosetta 2-3 päivää, jääkaapissa säilyttäen. Laitan soseen pestyihin pilttipurkkeihin, yleensä yhteen purkkiin suunnilleen sen verran kun poika syö kerralla.
 
Ja minä keittelen perunaa, porkkanaa ja pakastevihanneksia +kalaa/kanaa/lihaa isoimman kattilan mitä talosta löytyy. Sit jätän keitinvettä ja pamiksella soseutan ne ja pilttipurkeissa pakastan. JA LASKEN JOKA PURKILLE KORKKEJA KIINNI LAITTAESSA HINTAA EURON KAPPALE JA OLEN NIIN ONNELLINEN KUN SÄÄSTIN VAIKKA 20 EUROA PER KERTA kun viitsin keitellä. Yhtään kaupan lihasosetta en ole vielä tarvinnut, mutta toivottavasti ne maistuu kesällä kun reissataan, niin omia ei voi kuskata mukana.

Niin ja tiedoksi, että perunankin voi pakastaa jos sitä ei yksistään pakasta, vaan seassa on muitakin vihanneksia. Sit se pitää kuumentaa kunnolla, ennen tarjoamista.

 

Yhteistyössä