Te, jotka syötte papuja ja linssejä, neuvoisitteko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä oon ihan ulkona noista pavuista ja linsseistä. Tiedän, että ne ovat terveellisiä, ja haluaisin itsekin niitä käyttää, mutta kun tosiaan oon ulalla... Myydäänkö niitä pusseissa ja/vai tölkeissä, ja minkä hintaisia ne ovat? Miten ne pitää "valmistaa" (vai voiko niitä syödä sellaisenaankin?)? Ovatko ne voimakkaan makuisia? Voihan niitä antaa myös 1-vuotiaalle?

Kiitos neuvoista!

mut siis aloitan alusta... tölkeissä saa erilaisia papuja valmiiksi kypsennettynä, ne on lämmittämällä valmiita ja voit lisätä esim. kastikkeeseen loppuvaiheessa. Valkoisia papuja tomaattikastikkeessa syödään esim. munien ja paahtoleivän kanssa aamupalalla :) Hinta vaihtelee merkistä riippuen 30 sentistä euroon per tölkki (400 g) ja siin on suolaliemi tai tomaattikastike mukana. Kuivattuna saa linssejä ja papuja eri lajeja, ne pitää eka liottaa ja sitten keittää. Paketeissa on ohjeet. Osaa linsseistä voi käyttää liottamattakin mutta keittoaika lyhenee liottamalla. Mä keitän usein kerralla isomman satsin papuja ja pakastan niin niitä on sit näppärä sieltä lisätä ruokiin. Maku on aika mieto ja eri pavut eri makuisia. Linssikeitto on tosi herkkua, suosittelen kokeilemaan! Rohkeasti vaan ostamaan! Ne on edullista ja ravitsevaa!

Äh, ei oo kaapissa.. Kaupassa on jonkun paketin kyljessä hyvä ohje, oisko Go green -vihreissä linsseissä. Punasia ei muuten tartte liottaa. Siihen tulee sipulia, valkosipulia, kasvislientä, vähän perunaa ja oiskohan ollut currya.... Myös dal on herkullinen linssiruoka! Go greenin sivuilla näkyy olevan paljon hyviä reseptejä, www.gogreen.fi

Niin, ja papuja ja linssejä tehdessä on tärkeetä että kypsentää kunnolla, hauduttelee hiljalleen pehmeäksi. Muuten tulee ilmavaivoja eikä makukaan ole niin hyvä jos hätäilee :)

Yhteistyössä