Te jotka sairastaneet nokian suunnalla sitä noroa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitollinen neuvoista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitollinen neuvoista

Vieras
Siskoni asuu tampereella ja hänen miehensä nokian puolella töissä, ja sai sen noro viruksen, ja heillä on seitsenkuinen lapsi, nyt se noro virus on lapsella, oksentaa rajusti, kauanko sitä kestää kotona hoidella ennenku sairaalaan pääsee, osaako kukaan kertoo. Ja saman aikaisesti lapsen äidillä on se viirus, kummastakin päästä lentää... ja neuvolasta oli sanottu et pitää imettää, lapsi ei juo pullosta...kauhee tilanne
 
Mistä sen muuten tietää, että on Norovirus? Aattelin vaan, että kun kaveri asuu nokialla ja nyt pitäis nähdä, niin onko mahdollista, että vois tarttua? Kumminkaan ei hällä enään mitään oireita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sisa:
Mistä sen muuten tietää, että on Norovirus? Aattelin vaan, että kun kaveri asuu nokialla ja nyt pitäis nähdä, niin onko mahdollista, että vois tarttua? Kumminkaan ei hällä enään mitään oireita.

viimeisistä oireista olikos se nyt 72 tuntii muistaakseni kun ei enää tartu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja sisa:
Mistä sen muuten tietää, että on Norovirus? Aattelin vaan, että kun kaveri asuu nokialla ja nyt pitäis nähdä, niin onko mahdollista, että vois tarttua? Kumminkaan ei hällä enään mitään oireita.

viimeisistä oireista olikos se nyt 72 tuntii muistaakseni kun ei enää tartu.

Tätä minäki mietin et ihmeen pitkä aika on et se tarttuu, lapsen isä nimittäin sai taudin niin et alko oksentaan ja ripuloimaan viikko sitte, ja nyt sit tuli lapselle ja äidille. tuota 72 tuntijuttua eivät hekään tienneet, kiitos kovasti tiedosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja sisa:
Mistä sen muuten tietää, että on Norovirus? Aattelin vaan, että kun kaveri asuu nokialla ja nyt pitäis nähdä, niin onko mahdollista, että vois tarttua? Kumminkaan ei hällä enään mitään oireita.

viimeisistä oireista olikos se nyt 72 tuntii muistaakseni kun ei enää tartu.

Tätä minäki mietin et ihmeen pitkä aika on et se tarttuu, lapsen isä nimittäin sai taudin niin et alko oksentaan ja ripuloimaan viikko sitte, ja nyt sit tuli lapselle ja äidille. tuota 72 tuntijuttua eivät hekään tienneet, kiitos kovasti tiedosta.

ihan satavarma en tuosta tuntijutusta oo et oliko just 72, mut sinnepäin..
 
Itämisaika on yleensä 12-48 h, oireet kestävät yleensä 12-72 h. Eniten virusta erittyy 24-72 tunnin kuluttua oireiden alusta. Eritys voi jatkua jopa viikon oireiden loppumisen jälkeen. Norovirus voi säilyä infektoimiskykyisenä huoneenlämmössä esimerkiksi oksennuksen tahraamassa matossa jopa 12 vuorokautta.

Täällä lisää
http://www.ktl.fi/attachments/suomi/julkaisut/julkaisusarja_c/2007/2007c05.pdf
 
Minusta Rota-viruksessa on jopa n. viikon itämisaika.

Ja kyllä kannattaa mennä tuon ikäisen kanssa melko nopsaa lääkäriin, jos ei pysy mikään sisällä. Mulla kauhukuvat rupes pyöriin heti mielessä, kun oma lapsi sairasti 4kk iässä Rota- ja Noro-virukset, siis ihan peräkanaa.. oli käydä huonosti :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Minusta Rota-viruksessa on jopa n. viikon itämisaika.

Ja kyllä kannattaa mennä tuon ikäisen kanssa melko nopsaa lääkäriin, jos ei pysy mikään sisällä. Mulla kauhukuvat rupes pyöriin heti mielessä, kun oma lapsi sairasti 4kk iässä Rota- ja Noro-virukset, siis ihan peräkanaa.. oli käydä huonosti :(

rota viruksen itämisaika on 1-3 vrk.
 
Juu niin olikin.. sekoitin tähän.

Mikä on norovirus?
Kalikiviruksiin kuuluvat norovirukset ovat yleisimpiä aikuisten vatsatautien aiheuttajia. Myös lapsilla ne ovat merkittävä vatsataudin aiheuttaja. Norovirukset aiheuttavat usein vatsatautiepidemioita, esimerkiksi sairaaloissa, kouluissa, hotelleissa, risteilylaivoissa ja kylpylöissä.

Norovirukset ovat varsin kestäviä. Noroviruksen tuhoamiseksi elintarvikkeiden käsittelyyn suositellaan 90 asteen lämpötilaa vähintään 2 minuutin ajan, vaikka kokeellinen näyttö tästä puuttuu. Norovirus voi säilyä infektoimiskykyisenä huoneenlämmössä esimerkiksi oksennuksen tahraamassa matossa jopa 12 vuorokautta.
Taudin itämisaika on 12-48 tuntia. Oireet alkavat äkillisesti. Niitä ovat kouristavat vatsakivut ja pahoinvointi, joita seuraa oksentelu. Valtaosalla sairastuneista on myös ripulia, joka on yleensä lyhytkestoinen ja lievä. Osalla on myös lämpöilyä, joka voi erottaa taudin bakteeritoksiinien aiheuttamista ruokamyrkytyksistä. Oireiden kesto on yleensä 12-72 tuntia.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/suolistoinfektiot/norovirus/
 
Noi mun tietoni olivat tosiaan noroviruksesta, jota Nokialla on nyt ollut kaikkein eniten. Mutta on ollut jonkin verran rota-, adeno- ja astroviruksiakin, joten jos on joku yleissairaus, että joutuu varomaan poikkeuksellisen paljon tartuntoja, kannattaa ehkä ottaa tavallistakin varovaisemmin.
 

Yhteistyössä