Te, jotka piditte nuorempana välivuotta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
miten paljon teitte sen vuoden aikana töitä ja paljonko piditte lomaa? Olitteko koko ajan 5xviikossa töissä ja kuinka pitkiä päiviä teitte? Varmaan ainakin ne viikot usein lomaillaan, mitkä koulua käydessäkin on vapaata..

Pidin "välipuolenvuoden" ,asuin vielä silloin kotona ja töitä tein satunnaisesti mitä työkkäristä sattui saamaan,ei tainnut olla kuin jotain pari kk töitä ja muuten vaan sit kotona.

Noh.. Olin osa-aikana kaupassa; joinain viikkoina tein ihan sikana töitä ja sit joskus oli iisimpää, esim vaan 16 h töitä/vko. Ja ei todellakaan ollut ne viikot mitä koulusta on lomaa niin töistä lomaa..

Pidin ihan tietoisesti välivuoden, että saan rauhassa valmistautua pääsykokeisiin. Ylioppilaskeväänä kävin vain katsomassa, että millaista pääsykokeissa on käytännössä ja millasia ne on. Töihin menin heti juhannuksen jälkeen - olin työmarkkinatuella päiväkodissa ja sitten maaliskuun alusta jäin kotiin lukulomalle. Motivaatio oli 100 tai enemmä ja tulos mahtava: pääsin sisään yliopistoon haluamalleni alalle lähes täysin pistein. No, nyt on maisteriksi valmistumisestakin useampi vuosi, vakituinen työ ja väitöskirja tekeillä...Välivuotena en juuri lomaillut - lähinnä jouluna vaan, en mitään syys- tai talvilomia. Ja kun luku-urakan aloitin, niin sosiaalinen elämä kutistui minimiin, mutta se muutaman kuukauden uhraus kannatti!

Mulla kävi niin, että pidän edelleenkin 'välivuotta'.... lukion jälkeen pääsin hyvään duuniin, jossa paahdan jo kymmenettä vuotta samassa paikassa :) Joten pidähän varasi, ettet totu fyrkan makuun, kuten mulle kävi...

Lukion jälkeen olin lähes vuoden Espanjassa, ensin hoidin lapsia perheessä ja sitten siirryin ko. perheen autonvuokrausfirmaan toimistohommiin. Päivät oli vaihtelevia, välillä vain muutama tunti töitä,välillä kellonympäri. Lomailua tuohon välivuoteen ei mahtunut kuin pari viikkoa Espanjassa ja sitten Suomeen ja kauppakorkeaan. Pääsykokeiden vuoksi vietin välillä Suomessa vajaan kuukauden.

Mitä järkeä tehdä vuosi putkeen töitä niin, että vapaita on vain 1-2/viikko? :o Kyllä lomaakin kannattaisi pitää: ihan levon takia ja myös siksi, että olisi sitä sosiaalista ja muuta elämää työpaikan ulkopuolellakin. Kyllä ihmiset yleensä edes kesä-ja joululomaa pitää. Miksi ette pitäneet edes muutaman viikon lomaa sen vuoden aikana?

Heip

Itse pidin välivuoden rahan kiilto silmissä. Töitä tein paljon ja nautin välivuodestani kovasti. Vapaapäiviä ei siis ollut kuin muutamia. Niillä palkkarahoilla ostin sitten auton ja otin asuntolainan, jota nyt vielä makselen. Normaalin elämisen jälkeen käteen jäi noin 15000euroa "ylimääräistä".

Omasta mielestä välivuosi on VÄLIVUOSI OPISKELUSTA, ei siis vuosi lomailla!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Heip

Itse pidin välivuoden rahan kiilto silmissä. Töitä tein paljon ja nautin välivuodestani kovasti. Vapaapäiviä ei siis ollut kuin muutamia. Niillä palkkarahoilla ostin sitten auton ja otin asuntolainan, jota nyt vielä makselen. Normaalin elämisen jälkeen käteen jäi noin 15000euroa "ylimääräistä".

Omasta mielestä välivuosi on VÄLIVUOSI OPISKELUSTA, ei siis vuosi lomailla!! :)

Kai nyt välimuotojakin on: ei se tarkoita että lomailisi pelkästään, jos pitää myös lomaa...pitäähän kaikki aikuiset työssäkäyvät ihmisetkin monta viikkoa lomaa vuodessa. Tavallisesti ainakin.

Mäkin pidin välivuoden kirjotusten jälkeen. Olin aika paljon töissä leipomossa, tein yötyötä ja välillä hoidin veljeni lapsia. En kauheesti lomaillut ja koska asuin vielä porukoilla rahaa kertyi enemmän kuin ehti käyttää..

Pidin välivuoden ja menin töihin. Olin töissä 5 pv/vko ja joka viikko. Sitten vaihdoin toiseen paikkaan töihin kun kausiluonteinen työ loppui ja siellä tehtiinkin sitten urakalla töitä, olin sairaalassa ja henkilökuntapula. Joka viikko tehtiin yli puolet vuoroista tuplana siis siten, että aamuvuoro ensin ja sitten iltavuoro perään. Yhden kerran tein kolme vuoroa peräkkäin: aamu, ilta, yö.

Eipä sitä rahaa niin hirveästi jäänyt säästöön, kun oli pieni palkka, sitten oli muuttanut pois kotoa eli maksettiin vuokra, ostettiin huonekaluja, vähän vaatetta, keittiötavaraa, kaikkea, mitä uusi koti tarvitsee. Osa jäi onneksi säästöön, olen hyvin säästeliäs luonne, koska kun menin opiskelemaan, ei sillä opintorahalla ja lainalla niin paljon hurrata. Että säästöjä oli vähän, jotka auttoivat asiaa. Opintolaina oli noin 1000 markkaa kuussa ja opintoraha muistaakseni 360 markkaa. Niistä maksettiin KAIKKI. Omat vanhempani avustivat antamalla vähän ruokaa mukaan, jos vkonloppuna kävi kotona. Tyyliin perunoita, kurkkua, tomaattia (ei siis mitään makkaroita, lihaa tms.).

Mä menin ihan normaaliin duuniin. Siis 8 h päivässä, 5 päivää viikossa. Lomia ei ollut kertynyt, joten niitä ei ollut. Lomailin kyllä vähän ennen duunin aloittamista.

Yhteistyössä