Te jotka ootte käyneet kokopäivätyössä lapsen ollessa vasta 1-2v: Miten sujui arki?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Anne"
Oli rankkaa ja jäin hyvin nopeasti takas hoitovapaalle. Työ oli rankkaa ja siitä sai huonoa palkkaa ja lapsi sopeutui kyllä hoitoon mutta koska nukkui edelleen paljon niin enpä paljoa enää lasta nähnyt. Päätin ettei ole sen arvoista ja lopetin töissä.

"Hmm"
Hyvin! Lapsi meni pk:iin 1v 3kk, on sopeutunut ja viihtyy. Koitetaan silti pitää päivät mahd lyhyenä (toinen vie toinen hakee). Kavereista ja kaikesta touhusta päivähoidossa lapsi tykkää. Vapaa-ajat vietän ainakin eka vuotena/vuosina aika tiiviisti lapsen kanssa. Välillä arki väsyttää mutta viikonloput auttaa. :)

"vieras"
Ikävöin kyllä kotiaikoja kovasti ja olihan se tavallaan rankkaa, omat lepohetket oli nollassa ja ekat vuodet meni tietysti niin, että elin vain muille: joko työnantajalle tai lapselle. Sitten kun lapsi nukkui, olis pitänyt vielä jaksaa huomioida miestäkin...
Mutta lyhyt aikahan se ja siihen sisältyi myös paljon hyvää: Lapsen ilo kun tulin töistä hakemaan, oli ihana kuulla mitä kivoja juttuja lapsi oli hoidossa tehnyt ja oppinut, töissä itsensä kehittäminen ja aikuiskontaktit, työ ja lapsiperhe-elämä sopi mun kohdalla melko hyvin yhteen, koska mun työ ei ole mitään lapsiin liittyvää. Tasapainottivat toisiaan.

Se oli inhottavaa, että lapsi sairasti paljon ja minä myös: noh, toisaalta sai lepäillä silloin kotona, mutta tuntui inhottavalta olla töistä pois niin usein.
Väsynyt olin varmaan aina. Isommat kotityöjutut kerääntyi rästiin (pyykit ja viikkosiivous, ruoan tekeminen pakastimeen väsyneitä iltoja varten ym. viikonlopuiksi, ikkunan/mattojen pesut, lastenhuoneen suursiivous, kirjahyllyn järjestäminen, komeroiden järjestämiset ym. kesälomiin jne) joten viikonloput ja lomatkin oli työntäyteisiä.

Uimahallikäynnit, metsäretket, ystäväperheiden kanssa kyläilyt niin ikään pakkaantui viikonloppuihin ja lomiin joten oma aika oli kyllä aika 0.

"Mariska"
hyvin sujuu, eikä ole rankkaa. Kotona oleminen oli minulle rankempaa...

Meillä tyttö pph:lla, aloitti 1v 2kk iässä ja sopeutui nopeasti. Menee yleensä mielellään hoitoon ja viihtyy leikkikavereiden kanssa.

Vien klo 8 ja haen klo16, sen verran voin nipistää työpäivästä ja hoitopaikka ja työpaikka on lähellä kotia. Lapsi menee nukkumaan 20-20.30 välillä, joten hyvin ehtii touhuilla yhdessä useamman tunnin vielä illalla. Ja viikonloput tietysti

"Anne"
[QUOTE="Anne";28645974]Oli rankkaa ja jäin hyvin nopeasti takas hoitovapaalle. Työ oli rankkaa ja siitä sai huonoa palkkaa ja lapsi sopeutui kyllä hoitoon mutta koska nukkui edelleen paljon niin enpä paljoa enää lasta nähnyt. Päätin ettei ole sen arvoista ja lopetin töissä.[/QUOTE]

Meillä lapsi nukkui vielä 1,5vuotiaana 14h yöunia joten siksi oli vaikeampaa. yleensä lapsi sai nukkua alle 12h yössä ja oli aika väsynyt koko aika. Kun piti herättää 6:30 ja laittaa viimeistään 18:30 nukkumaan. siinä välissä piti tehdä vielä ruoka ja lapsen nukkumaan menon jälkeen kotityöt yms. Pahinta oli juuri se, että lapsen kanssa ei ehtinyt olemaan yhtään ja senkin ajan lapsi oli väsynyt ja kiukkuinen ja työnantaja vaati viikonlopputöitäkin että vapaata olisi ollut vain sunnuntaina.

"vieras"
Kyllä rankinta on se, että itse en ainakaan ole malttanut tehdä työn lisäksi mitään muuta "omaa". Eli kun on koko päivän töissä ja ilta lapsen kanssa on lyhyt, niin kaiken sen ajan haluaa viettää lapsen kanssa. Joskus on kavereiden vaikea ymmärtää, miksi ei halua lähteä lenkille tai ravintolaan käymään.

"vieras"
Ei se mitenkään erityisen rankkaa ollut. Kiireettä riitti ja monesti asioita piti priorisoida, että aika riitti edes tärkeimpään. Monesta jutusta piti ehkä vähän tinkiä, mutta hyvin arki on rullannut.

Harmia tietysti aiheutti sairastelut, joita oli paljon. On aina tosi kurjaa, kun lapsi sairastaa, mutta nyt siihen kurjuuteen lisättiin vielä omista poissaoloista aiheutunut stressi.

Kyllähän sitä aika väsyneenä sänkyyn kaatui, kun herätys työaamuna mulla oli 4.40. Mulla loppuu työt onneksi sen verran ajoissa että yhteistä aikaa jää, mutta aamulla en lapsia hereillä näe. Palaan töihin taas vuoden päästä, mulla on sitten 2v, 4v, 8v ja 10v, luultavasti päivät on aika täysiä tovin.:D

Yhteistyössä