Jos sulla lähtee mies mukaan synnytykseen niin kannattaa antaa hänelle tehtäväksi muistutella sinua ja kätilöitä niistä ei-lääkkeellisistä kivunlievitysmenetelmistä esim. just ne aquarakkulat, mitä mietit, tai lämmin kaurapussi, kuuma suihku, lantion heiluttelu, HENGITYS, liikkuminen, eri asennot, mahdollisesti amme, miehen suorittama hieronta yms. Siinä homman aikana kun ei itse niitä asioita välttämättä sitten muistakaan.
Enkä usko, että epiduraalia tuputetaan, voihan ne kätilöt siitä kysyä, että haluatko, mutta ei ne väkisin anestesialääkäriä paikalle raahaa. Väärä ihminen olen tietysti neuvomaan, kun itse en synnyttänyt ilman puudutuksia, mutta jos kerta haluat synnyttää ilman puudutteita, kannattaa esittää kätilöille myös toive, ettei synnytyksen kulkuun puututa lääkkeellisesti tai muilla toimenpiteillä (oksitosiini, kalvojen puhkaisu), jos ei ole pakko. Nimittäin esimerkiksi oksitosiinitippa supistusten vauhdittamiseksi sai mulla ainakin kivut muuttumaan aivan kamaliksi ja supistuksia tuli tauotta siis ilman mitään kivutonta väliä. Siinä ei ollut puhettakaan että olis voinut rentoutua välillä ja kerätä voimia, kun koko kroppa oli kivun vallassa koko ajan. Ja sehän sai aikaan sen, että elimistö meni ihan kramppiin eikä synnytyskään sitten edennyt. Ja oli pakko turvautua puudutukseen ja lihaksia rentouttaviin aineisiin. En halua pelotella, mutta tuon vain tämän näkökulman asiaan. Tsemppiä kovasti sinulle!