Te jotka olette opiskelleet lähihoitajaksi kahdessa vuodessa?!?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mulla siis lukio pohjalla ja opiskelun saa suoritettua kahdessa vuodessa. Mutta mietin sitä, että onko alku sitä yhteistä opiskelua ja sitten vikana vuotena vasta se erikoistuminen. Kun näinhän se menee 3-vuotisessa koulutuksessa, kaksi vuotta opiskellaan kaikki samaa ja vikana vuotena erikoistuminen.

Kun mä aloitan opiskelut ens kuun alussa. Mulle sanottiin keväällä soveltuvuuskokeissa, että nyt syksyllä alkaa lapsiin suuntautuva koulutus. Mä en taas sitä haluaisi vaan haluaisin sairaanhoidon ja huolenpidon. Että pitääkö mun nyt heti vaihtaa toiseen yksikköön (samaa koulutuskeskusta kuitenkin ) vai eka vuosi käydä tuolla mihin hain? Yritän kyllä saada jonkun koulun toimistolta kiinni, mutta sitten on eri asia osaako tämä ihminen vastata mun kysymykseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja lh+yo:
mut jouduthan sä joka tapauksessa käymään ne kaikki osat.. mitä niitä hyödyttää vaihdella minkä käy eka? ei lukio poista niitä osioita..

Huoh. Siis jokaistahan opiskellaan, mutta yhteen erikoistutaan. Kun se koulu mihin pääsin, niin siellä alkaa lapsiin erikoistuva. Ei siellä pysty nyt erikoistumaan mihinkään muuhun.
 
Mä käyn just sitä lukiopohjasta (nyt katkolla raskauden takia) ja se ensimmäinen vuosi on niitä yleisiä opiskeluja, kaikilla samat ja sitten toisena vuotena mennään siihen suuntaavaan linjaan. Ja ne kaikki alkaa samaan aikaan.
 
Itseä kiinnostaisi myös tietää miten tuon asian laita on...lähinnä kylläkin aikuikoulutuksen puolella...sitä kautta kun saamieni tietojen mukaan koulutus kestää 2v...onko tätä kautta toteutetussa koulutuksessa enemmän työssäoppimista vai onko samat periaatteet kuin normaalissakin lähihoitajan koulutuksessa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Mä käyn just sitä lukiopohjasta (nyt katkolla raskauden takia) ja se ensimmäinen vuosi on niitä yleisiä opiskeluja, kaikilla samat ja sitten toisena vuotena mennään siihen suuntaavaan linjaan. Ja ne kaikki alkaa samaan aikaan.

Eli mä voin käydä tämän ekan vuoden tuossa naapurikunnassa ja sitten pitää varmaan käydä kauempana toisessa yksikössä. Kun tosiaan tuon lapset ei ole se vaihtoehto mihin mä haluan erikoistua.

Mutta mä soitan kuitenkin koulun toimistolle, kun on toinenkin asia mistä pitää kysyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja lh+yo:
mut jouduthan sä joka tapauksessa käymään ne kaikki osat.. mitä niitä hyödyttää vaihdella minkä käy eka? ei lukio poista niitä osioita..

Huoh. Siis jokaistahan opiskellaan, mutta yhteen erikoistutaan. Kun se koulu mihin pääsin, niin siellä alkaa lapsiin erikoistuva. Ei siellä pysty nyt erikoistumaan mihinkään muuhun.

Meillä oli monta vaihtoehtoa, mistä sai valita. Vaikka talvella alotettiin opiskelu. Aika hassua, jos on vaan yks vaihtoehto? Jos oisin alottanu opiskelun syksyllä, ois ollu kaikki suuntautumisvaihtoehdot.
 
Ootko sä ap nyt ihan varma että haluat opiskella just lähäriksi? Etkö tiennyt, että pph:n koulutus on ERIKOISAMMATTITUTKINTO, kestää vain yhden kolmas osan mitä lähäriopinnot ja olet sitten sentään pätevämpi ja korkeammin koulutettu kuin joku lähäri. Mietis nyt vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Menetkö aikuisopistoon?
Millaiset ne soveltuvuuskokeet oli?

Ei kun mä hain ihan toisen asteen yhteishaussa samaan aikaan kun nuoretkin. On vain niin monta lukio tms. pohjaista, että saadaan meistä aikuisista oman ryhmä ja me käydään kahdessa vuodessa koulu.

Kokeissa oli erilaisia kirjallisia tehtäviä, laskemista. Oli musteläiskätesti, opettajan, terveydenhoitajan ja psykologin haastattelut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Mä käyn just sitä lukiopohjasta (nyt katkolla raskauden takia) ja se ensimmäinen vuosi on niitä yleisiä opiskeluja, kaikilla samat ja sitten toisena vuotena mennään siihen suuntaavaan linjaan. Ja ne kaikki alkaa samaan aikaan.

Eli mä voin käydä tämän ekan vuoden tuossa naapurikunnassa ja sitten pitää varmaan käydä kauempana toisessa yksikössä. Kun tosiaan tuon lapset ei ole se vaihtoehto mihin mä haluan erikoistua.

Mutta mä soitan kuitenkin koulun toimistolle, kun on toinenkin asia mistä pitää kysyä.

Kyllä. Meillä on tuolla koulussa neljä suuntautumisvaihtoehtoa, mutta jos ensihoitoon esim. haluaa erikoistua, niin täytyy hakea toiseen kaupunkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Menetkö aikuisopistoon?
Millaiset ne soveltuvuuskokeet oli?

Ei kun mä hain ihan toisen asteen yhteishaussa samaan aikaan kun nuoretkin. On vain niin monta lukio tms. pohjaista, että saadaan meistä aikuisista oman ryhmä ja me käydään kahdessa vuodessa koulu.

Kokeissa oli erilaisia kirjallisia tehtäviä, laskemista. Oli musteläiskätesti, opettajan, terveydenhoitajan ja psykologin haastattelut.


Ok.
Millaiset ne soveltuvuuskokeet oli?

 
Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Ootko sä ap nyt ihan varma että haluat opiskella just lähäriksi? Etkö tiennyt, että pph:n koulutus on ERIKOISAMMATTITUTKINTO, kestää vain yhden kolmas osan mitä lähäriopinnot ja olet sitten sentään pätevämpi ja korkeammin koulutettu kuin joku lähäri. Mietis nyt vielä.

:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja lh+yo:
mut jouduthan sä joka tapauksessa käymään ne kaikki osat.. mitä niitä hyödyttää vaihdella minkä käy eka? ei lukio poista niitä osioita..

Huoh. Siis jokaistahan opiskellaan, mutta yhteen erikoistutaan. Kun se koulu mihin pääsin, niin siellä alkaa lapsiin erikoistuva. Ei siellä pysty nyt erikoistumaan mihinkään muuhun.

Meillä oli monta vaihtoehtoa, mistä sai valita. Vaikka talvella alotettiin opiskelu. Aika hassua, jos on vaan yks vaihtoehto? Jos oisin alottanu opiskelun syksyllä, ois ollu kaikki suuntautumisvaihtoehdot.

On täälläkin ollut aiemmin kaksikin vaihtoehtoa, mutta taitaa olla niin pienet opiskelijamäärät, että siksi rajattu yhteen. Tai menee niin, että jokatoinen vuosi lapset ja jokatoinen vuosi sairaanhoito. Nyt syksyllä mun käsityksen mukaan alkaa lapset eli voisi viimeisenä vuotena olla se sairaanhoito...pitää nyt varmistaa koululta kuinka asia on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Mä käyn just sitä lukiopohjasta (nyt katkolla raskauden takia) ja se ensimmäinen vuosi on niitä yleisiä opiskeluja, kaikilla samat ja sitten toisena vuotena mennään siihen suuntaavaan linjaan. Ja ne kaikki alkaa samaan aikaan.

Eli mä voin käydä tämän ekan vuoden tuossa naapurikunnassa ja sitten pitää varmaan käydä kauempana toisessa yksikössä. Kun tosiaan tuon lapset ei ole se vaihtoehto mihin mä haluan erikoistua.

Mutta mä soitan kuitenkin koulun toimistolle, kun on toinenkin asia mistä pitää kysyä.

Kyllä. Meillä on tuolla koulussa neljä suuntautumisvaihtoehtoa, mutta jos ensihoitoon esim. haluaa erikoistua, niin täytyy hakea toiseen kaupunkiin.

Kerkesin just muokata tuota ennenkuin lainasit. :D
 
ERIKOISAMMATTITUTKINTO vaatii 5 vuotta työkokemusta kyseiseltä alalta ja alan peruskoulutuksen, eli vähintään lähärin.
 

Yhteistyössä