Te, jotka olette olleet ruumiinavauksessa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Katselin tuolla oppisopimustoimiston sivuja ja siellä olisi yksi vaihtoehto obduktiopreparaattorin ammatti, eli ruumiinavausavustaja. Olisko hieman karmiva työ.
En ole ikinä ollut ruumiinavauksessa ja mietin vain, että kuinka ällöttävää hommaa se on, osaatteko kertoa ja eritoten, haju. Onko jotenkin erityisin inhottava. Näyttötutkinnolla jotain täytyisi alkaa tekemään, mutta kun ei keksi, että mitä.

Olen ollut opiskeluaikana ja musta oli karmivaa, hajua ei voi sanoin kuvailla ja vaikka olin paikalla "loppuun" asti tuntui karsealta kun riipivät ihmistä auki ronskin ottein, kai siihen ammattina turtuu, mutta ei minusta olisi.

Mie oon ollu ruumiinavauksessa. Kyllähän se tietynlaista luonnetta vaatii että kuka siihen hommaan kykenee..itsestäni ei olisi siihen. Haju on kyllä aikamoinen silloin kun niitä elimiä sieltä on pois otettu ja silpottu :x

Eihän se ihan niitä helpoimpia töitä henkisesti ole. Riippuu niin paljon luonteesta, kuinka sellaista hommaa pystyy tekemään. Varmaan voit kuvitella, että ruumiitakin on monenkuntoisia, eikä se muutenkaan ole sitä, mitä voisi kutsua siistiksi sisätyöksi...

vieras
Ei hitsi, siis ensiajatukselta vois ajatella, ettei kukaan suostu tuollaiseen hommaan, mutta miksiköhän mulla kiinnostaa tai kenellä muulla tahansa, mielenkiintoista. Kuitenkin avustajahan valmistelee ruumiin ja minun ymmärryksen mukaan tekee melko paljon sitä työtä, minkä luulisi tv-sarjoja katsellessa kuuluvan patologille. Eli avaa ja purkaa osiin, jos nyt näin voisi todeta.

Tuota, itse en ole ollut mut sisko kerto että niillä kuulu koulun johonkin juttuun et piti käydä kattomassa siis ruumiinavaus ja siinä vaiheessa kun päänahka oli vedetty pois, oli porukkaa juossu pois. Ja kyllä siihen hajuun tottuu...

vieras
kohta lentää laatta.... hyi saatana... arvostan kyllä suuresti ruumiiden "kanssa" töitä tekeviä, mutta itse alan voida pahoin jo pelkästään tämän avauksen lukemisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei hitsi, siis ensiajatukselta vois ajatella, ettei kukaan suostu tuollaiseen hommaan, mutta miksiköhän mulla kiinnostaa tai kenellä muulla tahansa, mielenkiintoista. Kuitenkin avustajahan valmistelee ruumiin ja minun ymmärryksen mukaan tekee melko paljon sitä työtä, minkä luulisi tv-sarjoja katsellessa kuuluvan patologille. Eli avaa ja purkaa osiin, jos nyt näin voisi todeta.

On totta, etta se avustajahan siina sen paatyon ( ts. likaisimman tyon ) tekee. Patologi lahinna tutkii.

vieras
Pitäis päästä käymään ruumiinavauksessa, jotta tietäisi pystyisikö hommaan, vai lähteekö sitä heti karkuun. Ei taida ihan helppo homma olla sekään, että ruumiinavaukseen pääsisi vain katselemaan.

harmaa
niinpä. mä olen vuosia halunnut siihen ammattiin, en edes tiedä miksi, mutta ei se tässä vuosien aikana ole mihinkään muuttunut. kaikkien mielestä oksettavaa, puistattavaa tms, mutta mä en vaa näe sitä sellaisena. varmasti on rankkaa hommaa, mutta ei musta oliskaan mihinkään toimistoon papereita pyörittelemään.

maikki
voisko joku kuvailla sitä hajua sitten?
jos ei kuitenkaan oo mikään mädäntyny ruumis kyseessä niin mille ne elimet sit haisee? :/
jotenkin luullu että vaan haisis veri tms...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
niinpä. mä olen vuosia halunnut siihen ammattiin, en edes tiedä miksi, mutta ei se tässä vuosien aikana ole mihinkään muuttunut. kaikkien mielestä oksettavaa, puistattavaa tms, mutta mä en vaa näe sitä sellaisena. varmasti on rankkaa hommaa, mutta ei musta oliskaan mihinkään toimistoon papereita pyörittelemään.
Ehkä se onkin ns. kutsumusammatti, kuten moni muukin... Varsinkin sosiaali-ja terveysalalla. :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Niin on, sais tehdä itsenäisesti töitä ja kuitenkin ihmisen anatomia kiinnostaa, niin löytyy jotain siltäkin osa-alueelta, asiakkaat ei valita ja sais käyttää käsiään. Toivottavasti pääset töihin sinne minne haluat, minulla ei ole ollut tuollaista vuosien halua, mutta ajatus tuosta kyllä kiehtoo.

Kaktus
Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
jos ei kuitenkaan oo mikään mädäntyny ruumis kyseessä niin mille ne elimet sit haisee? :/
En ole ollut ruumiinavauksessa, mutta voisin kuvitella, että 'tuorekin' ruumis haisee aika epämiellyttävälle. Esim. verijäteroskiskin alkaa haista jo päivässä pahalle. Ja kyllä kait yleensä kuluu joitain päiviä (viikkoja?) ennenkuin ruuminavaus tehdään.

hrrr
mä en pysty lähes pyörtämättä katsomaan/olemaan ku otetaan verikoetta...niin hyi kauhea vielä tuollaista katsois.
siskoni oli käynyt koulun puolesta katsomassa r.avauksen, ja oli kuulema ollu loppuun saakka...et vähä eri maata ollaan :)

eteerinen öljy
Kuului opiskelun oheen että sai osallistua ruumiinavauksen seuraamiseen.Meille kaikille jäi tosi hyvä maku käynnistä, jos näin nyt voi sanoa.Koskan odotuksemme olivat arvatenkin jännittyneet ja pelonsekaiset.

Opekaan ei ollu vielä ennen ollu ja valmisteli meitä että siellä ei sitten puhuta eikä kysellä mitää ja seistään asennossa tyyliin.Ja kunnon varusteissa.
Niin me sitten olimme kaavutettu kun lauma avaruusolioita ja eteeriset öljyt pyyhkäisty nenän alle.

Meidät vastaanotti nuori ja miellyttävä patologi T-paidasssa ja puukengissä, pieni muoviessu oli.Varmaan sitä huvitti.
Mut ei mitään tilanne laukesi heti asiallisille linjoille ja tämä selitti meille kaikkea hienosti ja saimme kysellä ja keskustella.Kyllä sujui hyvin ja arvokkaasti kaikkiaan tämä tilaisuus.

Eikä siellä sillon ainakaan haissu ees millekään.Ainut mikä alkoi heikottaa niin ne kaavut meillä oli ihan liikaa päällä ja tuli tukala.

Tosin tämä meidän asiakkaamme oli aivan hiljattain ja kauniisti kuollut vanhus.Kyllä voi sitten kuvitella jokainen mitä voi olla kaikkein kauheimmasta päästä.En haluaisi enää sillon olla mukana..

Mut alkaa nuokin hommat aina joltakin sujumaan.Kokeilemallahan sen sitten tietää.Kyllä minä ihan kannustaisin jos siltä tuntuu, niin sittenpä se selviää onko oma juttu yhtään.Onhan näitä pitkän uran tehneitä vaikka kuinka paljon.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
En ole ollut ruumiinavauksessa, mutta voisin kuvitella, että 'tuorekin' ruumis haisee aika epämiellyttävälle. Esim. verijäteroskiskin alkaa haista jo päivässä pahalle. Ja kyllä kait yleensä kuluu joitain päiviä (viikkoja?) ennenkuin ruuminavaus tehdään.
Olen ollut ruumiinavauksessa, eikä se mitenkään kammottavalle haissut. Ja huom! minulla on herkkä nenä ja varsinkin vatsa. Ihan mielenkiintoista se oli, eikä ruumis minusta kovin kummoiselle haise, ellei ole maannut pari viikkoa tietty jossain ojassa/järvessä. Ei mitenkään tule roskiksen haju mieleen.
Aika äkkiä siihen kyllä tottui, hetken päästä ei enää osannut ajatella sitä ruumista niinkuin ihmisenä, vaan ruumiina. Ja kylmässähän ne ruumiit säilytetään, ei ala mätänemään ennen hautaamista.
Tietty veri tuoksahtaa jonkun verran, mutta kaikkeen tottuu.

Opiskeluaikana oltiin seuraamassa ruumiinavausta, ei tehnyt heikkoa muu kuin ääni. Ei munkaan mielestä haissut mitenkään erityisesti mutta ei siitä mullekaan ammattia tulis. Etukäteen ajattelin että joudun ehkä poistumaan kesken kaiken mutta se olikin sitten luokan "kovispoika" joka rymähti hokkarit oikoseksi takarivissä.

lisko
Enpä muista että olis haissu mitenkään erikoiselle. Suolisto kai saattaa haista aikamoiselle. Mutta onhan maailmassa muuallakin kaikenlaisia hajuja. Eri asia varmaan jotkin pitkälle mädäntyneet ruumiit. Se auki sahaamisosa on varmaan sellainen että ei voi ajatella että toista ihmistä sahailee, vaan miettiä enemmän esineenä.

Yhteistyössä