Te, jotka olette olleet ruumiinavauksessa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Näin netistä ruumiinavausvideon ja eipä olekaan niin siisti toimitus ku olin kuvitellu. Kaikki raastettiin auki ja möyhennettiin koko ruumis. Suolet pullahti ulos ja nahat revittiin päästä. En pystyny loppuun kattomaan, ja eka kerral pystyi kattoo vaan eka viiltoon.
Se kummittelee mun mielessä. Ei ois pitäny kattoo. Nyt pelkään kuolemaa ihan sen takia että joudun siihen pöydälle. :x :x :x

jakks
mä olen kuullut jutun nuoresta lähetistä joka eksyi paikalla vahingossa. ovessa paloi punainen valo, muttei tää kesäopiskelija ollut huomannut. oli avaamassa ovea ja antamassa papereita sille lääkärille ja kuulemma meinas pyörtyä, eli oltiin just suorittamassa jotain poistoa.

En oo ollu muuta kuin tutustumassa niihin tiloihin.Meinasin jo pyörtyä kun näin ne välineet :x Ja kyllä siellä mun mielestä haisi pahalle vaikka ei ruumista siis ollutkaan.Kysyttiin ruumiinavaajalta mikä on ollut rankin kokemus,ja sen mielestä lapset on aina -sen voin kyllä uskoa! :'(

vieras
Siis miten kamalasti ne "nahat revitään päästä" ruumiinavauksessa? Anopille tehtiin ruumiinavaus vuosia sitten. Ja kun sairaalan kappelissa kun haettiin ja saatiin katsoa siis ei tietty muuta kuin pää ja kasvot esillä. Niin ei ainakaan kasvot näyttänyt siltä kuin olisi pahasti käsitelty. Vasemmalta puolelta huomasi että korva oli pois ja hieman näkyi verta.

näinolenkuullut
Siskon mies on ollut seuraamassa ruumiinavausta opiskelijensa takia ja kertoi, että päänahkaan tehdään niskaan viilto. Sitten päänahka vedetään pään yli silmille. Näin voidaan porailla kalloa yms. Toimenpiteiden jälkeen päänahka vedetään takaisin paikoilleen. Näin saadaan vainajasta siistin näköinen omaisia varten.

eve
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Alkuperäinen kirjoittaja maikki:
voisko joku kuvailla sitä hajua sitten?
jos ei kuitenkaan oo mikään mädäntyny ruumis kyseessä niin mille ne elimet sit haisee? :/
jotenkin luullu että vaan haisis veri tms...
En ole ollut ruumiinavauksessa, mutta voisin kuvitella, että 'tuorekin' ruumis haisee aika epämiellyttävälle. Esim. verijäteroskiskin alkaa haista jo päivässä pahalle. Ja kyllä kait yleensä kuluu joitain päiviä (viikkoja?) ennenkuin ruuminavaus tehdään.
Olen ollut ruumiinavauksessa, eikä se mitenkään kammottavalle haissut. Ja huom! minulla on herkkä nenä ja varsinkin vatsa. Ihan mielenkiintoista se oli, eikä ruumis minusta kovin kummoiselle haise, ellei ole maannut pari viikkoa tietty jossain ojassa/järvessä. Ei mitenkään tule roskiksen haju mieleen.
Aika äkkiä siihen kyllä tottui, hetken päästä ei enää osannut ajatella sitä ruumista niinkuin ihmisenä, vaan ruumiina. Ja kylmässähän ne ruumiit säilytetään, ei ala mätänemään ennen hautaamista.
Tietty veri tuoksahtaa jonkun verran, mutta kaikkeen tottuu.

Mä oon myös ollut ruumiinavauksessa ja on sanottava että mielenkiintoinen kokemus! Haju ei ollut yhtään niin paha kun etukäteen pelkäsin. Suolet tais haista kaikista pahimmalle siinä vaiheessa kun ne sieltä vatsaontelosta nostettiin pöydälle. Ja nopeesti siihenkin turtui.

miia
Alkuperäinen kirjoittaja satikuti:
Näin netistä ruumiinavausvideon ja eipä olekaan niin siisti toimitus ku olin kuvitellu. Kaikki raastettiin auki ja möyhennettiin koko ruumis. Suolet pullahti ulos ja nahat revittiin päästä. En pystyny loppuun kattomaan, ja eka kerral pystyi kattoo vaan eka viiltoon.
Se kummittelee mun mielessä. Ei ois pitäny kattoo. Nyt pelkään kuolemaa ihan sen takia että joudun siihen pöydälle. :x :x :x
Mullakin olis tuolla suosikeilla linkki ruumiinavaukseen, mutta kun nuo lapsoset pyörii koko ajan tässä lähettyvillä. Mulla ei kertakaikkiaan oo ollut sellasta omaa aikaa, jotta oisin ehtinyt kattoa pätkän.

mimomamo
juu tuo työ oli jokunen vuosi mulle sellainen mitä halusin alkaa tekemään, mutta tyssäsi into siihen kun aloitin iltalukion. joten kun en lukioo saanut, niin ei auennu portit sille alalle.
en ole muuta ku netistä nähnyt videoo, eikä kammota minuu, herättää vaan mielenkiintoa. Voisin kuvitella että painii aikalailla teurastajan hommien kanssa samassa sarjassa (tosin eläimiä en alkais teurastaa vaikka maksettais!)

Mimosan äippä
Tää nyt ei ap:tä mitenkään valaise mut miehen äiti oli ruumiinavauksessa viimeisillään raskaana ja ruumiinavauksen potilas oli vastasyntynyt...oli aika järkyttynyt sen jälkeen

muakin kiinnostaa
Alkuperäinen kirjoittaja satikuti:

Eihän kai kaikille ihmisille tartte avausta tehdä, jos siis on selvä syy siihen miks kuoli (esim. syöpä).
Mun isälle tehtiin oikeuslääketieteellinen avaus (on käsittääkseni tarkempi ku lääketieteellinen) kun oli perusterve mies eikä mitään sairauksia.

Olen ollut varmaan 20-30 avausta katsomassa ja tekemässä. Kyllä siellä haisee jos menee oikeesti sinne tekemään eikä vaan ovelta katsomaan. Haju on minusta sellainen aika tomera kananmunapierun haju kun suoliblokki käsitellään. Muuten ruumis haisee sellaiselle kuin lihatiskissä seisseet lihat. Lääkintävaksi tekee avauksen patologille valmiiksi ja patologi viipaloi elimet, leikkaa suolen auki ja tutkii ym ym. Kyllä siinä roiskuu kun rapataan. Itse en jaksaisi sellaista työtä päivästä toiseen. Henkisesti raskasta.

Mä olin ruumiinavauksessa kerran. Haju oli musta aika kammottava (mutta tosin olin tietämättäni jo raskaana silloin). Ruumiinavaajana toimi nainen ja hienosti hoitikin hommat. Oli aika luontevaa olla siinä tilanteessa kun kuitenkin oli aika kammottavaa mut rento nainen oli kyseessä. Sit lääkäri tutki ne elimet siinä pöydällä.

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja N11NU:
Olen ollut varmaan 20-30 avausta katsomassa ja tekemässä. Kyllä siellä haisee jos menee oikeesti sinne tekemään eikä vaan ovelta katsomaan. Haju on minusta sellainen aika tomera kananmunapierun haju kun suoliblokki käsitellään. Muuten ruumis haisee sellaiselle kuin lihatiskissä seisseet lihat. Lääkintävaksi tekee avauksen patologille valmiiksi ja patologi viipaloi elimet, leikkaa suolen auki ja tutkii ym ym. Kyllä siinä roiskuu kun rapataan. Itse en jaksaisi sellaista työtä päivästä toiseen. Henkisesti raskasta.
lääkintävaksi? entäs obduktiopreparaattori/avustaja..?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No just se avustaja tekee sen suurimman avaustyön. Varmaan tuo sinun käyttämä nimitys on se virallinen, mutta monet ovat koulutukseltaan lääkintävahtimestareita.

harmaa
No just se avustaja tekee sen suurimman avaustyön. Varmaan tuo sinun käyttämä nimitys on se virallinen, mutta monet ovat koulutukseltaan lääkintävahtimestareita.
just tuo mua kiinnostaiskin, että onko jotain koulutusta joka pitäis ensin käydä, vai onko ainoa mahdollisuus oppisopimus. se kyllä sopis mulle hyvin, siis oppisopimus.

just tuo mua kiinnostaiskin, että onko jotain koulutusta joka pitäis ensin käydä, vai onko ainoa mahdollisuus oppisopimus. se kyllä sopis mulle hyvin, siis oppisopimus.
En tiedä. Varmaan kouluttavat paikanpäällä hommaan. Oppisopimus olis hyvä ratkaisu, saisit palkkaa. Kysele ihmeessä sieltä, jotka ilmoittelivat. Mun pitää mennä, tyttö huutaa tissiä :)

:x :x :x

Kunnioitan ihan mahottomasti niitä kylmähermoja, jotka tuohon hommaan pystyy! :attn:
Tällä mielikuvituksella varustettu, kun minä olen, ei hommista tulisi kertakaikkiaan mitään.
Mä kuvittelisin kokoaja, että se lakana nousee tai että pöydällä oleva liikuttaa kättään tai avaa silmät juuri ennen toimenpidettä! |O

En menisi lähellekään ruumiinavausta, vaikka maksettaisiin!

liinuleenu
Siis ruumiinavauksessa on ensin preparaattori, joka alkuavaa vainajan. Tähän hommaan pääsee ihan lähihoitajan koulutuksella esim. Omaa koulutusta ei ole vaan homma on työssäoppimista kunhan on sopiva tutkinto jostain muusta hommasta pohjalla. Varsinaisen avauksen tekee 15 vuotta patologiksi opiskellut lääkäri.

MÄ voisin hyvin tehdä tuota hommaa.
Olen vainajia nähnyt ammatissani ja avauksessakaan ei sen ihmeempi olo ollut.Hajuja joutuu sh:na kestämään muitakin kuin mädäntyneen ruumiin löyhkä,musta vielä pahempaa on mädän haju joka tulee terveestä ihmisestä joka mädäntyy hengiltä.

Mut vois olla ihan mun ala.

Yhteistyössä