Te jotka ette ulkoile

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edna Birch
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä sitä on jotain keksitty. Piirtämistä, leikkejä, tv-ohjelmia... Kaikkea. Tässä on nyt oltu jo pari viikkoa sisällä. Ensin minä olin kipeä, nyt lapset... Hulluksihan tässä meinaa tulla, mutta eipä ole vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Alkuperäinen kirjoittaja KUULAJUMI:
MENKÄÄ PIHALLE

en mä oikee viitti noita 39 asteen kuumeessa potevia viedä pihalle :snotty:

jos lapset on tuollaisessa kuumeessa,niin sitten ihan vaan lepäilette ja otatte rauhallisesti. ei noin korkeassa kuumeessa kannata riehua. Jos lapset kykenee niin voi pelata lautapelejä tai katsoa jonkin lasten leffan :)

Ulkoillaan kyllä, mutta joskus on päivä, että haluan vain lököttää sisällä, joten ei mennä ulos. Muuten yleensä aika aktiivisia menijöitä ollaan.

"Esittelen" lapsille joitakin leluja, eli esim. näytän ja kokoan palapelin heidän kanssaan, sitten kannustan tekemään itse. Kun kyllästyvät, otan esille kynät ja paperin, ehdotan mitä piirtäisivät, saatan itse piirtää hetken. Esikoinen voi tarjoilla mulle kahvia ja leikkiä ruoanlaittoa, itse saatan istua sohvalla lukemassa/katsomassa tv, ja kommentoin ja vastailen hänen tekemisiin siinä samalla eli "olen mukana". Saatan laittaa lastenlevyn päälle että tanssivat. Hetken aikaa saatan olla piilosta. Näiden kaikkien lisäksi kun ynnää ruokailut ja päiväunet, niin kyllä se päivä siinä kuluu.
Ei ihan koko aikaa tarvitse leikittää lapsia, mutta kun antaa ideoita ja kannustaa niin ne leikkivät mielellään. Leluja pitää katsella vain yhdessä ja esitellä, jotta kiinnostus heräis tekemiseen. Näin meillä ainakin.. :)

askarrellaan, leikitään, rakennetaan dubloilla, muovailuvahaillaan, katsotaan piirrettyja, pestään pyykkiä (ja ripustetaan ne), leivotaan, laitetaan ruokaa, siivotaan, rakennetaan majoja....

Me kyllä ulkoilemme, mutta kovilla pakkasilla en ulkoillut lapsen kanssa läheskään joka päivä. Ja vielä molempien flunssat ja muut, niin sisäpäiviä tuli paljon, kun lapsikaan ei ole hirveästi puistossa olemisesta välittänyt.

Vuoden ikäisen kanssa laitoimme ruokaa. Minä hellalla, lapsi lattialla. Lapsi kuljetteli keittiövälineitä ympäri keittiötä kaapista toiseen. Keittiön kaappeihin kiipeileminen on myös hauskaa. Sitten luuttusimme lattiaa, lapsesta se oli hauskaa. Jumppasimme yhdessä ja erikseen (äidin jumpan katsominen on ilmeisemmin hauskaa) sekä muuten vain riehuimme. Imurointi on aina päivän suosikki.

Sitten rakennettiin sohvasta ja tyynyistä "temppurata". Konttauskilpailut ovat myös kivaa samoin kuin pyykinpesukoneen tyhjennys ja täyttö. Pyykkitelineeltä vaatteiden kiskominen on hauskaa. Kenkäkaapin lapsi myös järjesti välillä monta kertaa päivässä. Piirtämistäkin opeteltiin sekä legoista rakentelua. (Tai siis äiti rakensi ja lapsi rikkoi.) Katseltiin ikkunasta lumiauraa.

Onhan noita puuhia vaikka kuinka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me kyllä ulkoilemme, mutta kovilla pakkasilla en ulkoillut lapsen kanssa läheskään joka päivä. Ja vielä molempien flunssat ja muut, niin sisäpäiviä tuli paljon, kun lapsikaan ei ole hirveästi puistossa olemisesta välittänyt.

Vuoden ikäisen kanssa laitoimme ruokaa. Minä hellalla, lapsi lattialla. Lapsi kuljetteli keittiövälineitä ympäri keittiötä kaapista toiseen. Keittiön kaappeihin kiipeileminen on myös hauskaa. Sitten luuttusimme lattiaa, lapsesta se oli hauskaa. Jumppasimme yhdessä ja erikseen (äidin jumpan katsominen on ilmeisemmin hauskaa) sekä muuten vain riehuimme. Imurointi on aina päivän suosikki.

Sitten rakennettiin sohvasta ja tyynyistä "temppurata". Konttauskilpailut ovat myös kivaa samoin kuin pyykinpesukoneen tyhjennys ja täyttö. Pyykkitelineeltä vaatteiden kiskominen on hauskaa. Kenkäkaapin lapsi myös järjesti välillä monta kertaa päivässä. Piirtämistäkin opeteltiin sekä legoista rakentelua. (Tai siis äiti rakensi ja lapsi rikkoi.) Katseltiin ikkunasta lumiauraa.

Onhan noita puuhia vaikka kuinka.

Niin ja tietenkin tanssittiin ja laulettiin. Välillä kuunneltiin musiikkia ja soitettiin kattiloilla ja muilla keittiövälineillä sekä helistimillä mukana. Lapsi toi jo välillä minulle helistimen tai "kapulan", jotta soittaisin ja laulaisin.

Oi kun vaan pääsisi pihalle. Meillä oli ensin joku kuumetauti, sitten tuli noro, sen jälkeen oli muutama älyttömän kylmä päivä ja sitten iski rs-virus. Mä taidan tulla mökkihöperöksi.

Yhteistyössä