Te, jotka ette syö puolta kiloa kasviksia päivässä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei mulla ainakaan ole talvella varaa ostaa kuin porkkanaa.. Ja olisin aika oranssi jos vetäisin pelkkää sitä puoli kiloa päivässä... Joskus syödään jotain hernemaissipaprikaa pakkasesta. Ihana köyhän paskan elämä ja terveelliset ruuat!

Perunaa ei lasketa kiloklubissa ainakaan kasviksiin, hyvä niin, koska eihän se korvaa oikeita kasviksia kuitenkaan.

Yksi hirmu hyvä salaattiohje, jolla viimeksi tein:

Raastettua omenaa
Porkkanaa
Rucolaa
Auringonkukansiemeniä
Jalapenorouhetta
Oliiviöljyä
Rypsiöljyä
Seesamiöljyä
Seesaminsiemeniä
Vihreitä paprikatäytteisiä oliiveja
Kapriksia
Valkosipulia (sellaisessa "marinaadissa";)
Ananasta
Vesikrassia
Välimeren yrtit maustetta

Todella maukasta.

Itse teen nykyään pari säilykerasiaa täyteen ( yht 1,2 litraa) tuota salaattia, niin on sitten mukavampi ottaa sieltä valmista, kun aina tehdä uudestaan ruokailun yhteydessä.

Toinen "keksintö" oli, että leivän päälle laitan rypsiöljyä ja seesamiöljyä tai vaihtelevasti oliiviöljyä margariinin sijaan. Tuo seesamiöljy tuo maukkaan säväyksen.

Yhteen aikaan saattoi mennä jopa reilu kilo kasviksia päivässä, mutta enää ei niin paljoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ja tämä on totuus:
No ei mulla ainakaan ole talvella varaa ostaa kuin porkkanaa..
Miksei ole? Kaali on yleensä halvempaakin kuin porkkana (esim eilen Cittarissa 69 senttiä kilo ) . Jopa talvella. Lanttu ja punajuurikin on aika pitkälle samaa hintaluokkaa porkkanan kanssa.

Runsaasti lihaa, pari tomaattia, kurkku, miksei kaaliakin, 1 peruna ja ruisleipää, banaania yms hedelmiä ja marjoja.

Ei sokeria, makeaa, vaaleaa leipää, pastaa eikä enemmälti perunaa.

Meinasin jo tulla kertomaan mitä me syödään, mutta kyllähän meillä syö kaikki sen puol kiloo päivässä jos pari omenaa ja tomaattia on sen verran :D porkkanaa syödään, omenaa, tomaattia, kurkkua, pakastevihanneksia ruuan kans usein. Joskus kaalta ja punajuurta.

Ei me sit vissiin syödäkään niin epäterveellisesti ku luulin. Mielikuva oli just se, et sitä salaattia jne. pitäis syödä kaks muovipussillista päivässä ;)

No mulla ei ihan ton sairauden takia oo viisasta syödä kasviksia, ne nääs laittaa mahan pruikulille ja sit meikäläinen istuu vessassa puolpäivää. Harmittaa oikeesti, kun tykkäis porkkanasta. Kurkkua ja tomaattia kestää pikkasen syödä, samaten paprikaa. Marjoista ja hedelmistäkin vaan osa käy ja nekin harvakseltaan syötynä. Joskus sitten "herkuttelen" ja syön perjantai iltana kaikkea mikä laittaa tuon mahan sekasin, viinirypäleitä, salaattia jne... ja sit istun lauantain ja sunnuntain vessassa... Mutta siis leipää ja rahkaa syön, lihaa ja perunaa jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ja tämä on totuus:
No ei mulla ainakaan ole talvella varaa ostaa kuin porkkanaa..
Miksei ole? Kaali on yleensä halvempaakin kuin porkkana (esim eilen Cittarissa 69 senttiä kilo ) . Jopa talvella. Lanttu ja punajuurikin on aika pitkälle samaa hintaluokkaa porkkanan kanssa.

No joo. Kaali, porkkana, lanttu ja punajuuri... Ymmärsit kuitenkin pointin. Kyllähän mäkin tykkäisin syödä hedelmiä ja kurkkua ja tomaattia ja paprikaa.. Ehkä sit jonain päivänä...

Alkuperäinen kirjoittaja ei oo vaikeeta:
Tuossa on vieressä keittiövaaka, ja tässä tulos: 2 pientä luumutomaattia ja yksi omena ovat yhteensä jo 250 g.
Puoli kiloa kasviksia tulis jo 2 omenalla ja 4 luumutomaatilla!!

No kyllähän mulla tuleekin ja reilusti päälle vielä...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
No joo. Kaali, porkkana, lanttu ja punajuuri... Ymmärsit kuitenkin pointin. Kyllähän mäkin tykkäisin syödä hedelmiä ja kurkkua ja tomaattia ja paprikaa.. Ehkä sit jonain päivänä...
Ymmärsin =) Ja kasvista se on porkkana, kaali, lanttu ja punajuurikin. Meillä muuten syödään nykyään talvisaikaan pääsääntöisesti just noita. Ei hinnan vaan kotimaisuuden takia =) Banaanit näky olevan eilen alle euron kilo, samoin appelsiinit.

MIE syön ja lapset, mies varmaan ei (tietty jos sille MÄTTÄÄ lautaselle/käteen, ni sit :whistle: :snotty: )

Ite veän muutaman tomaatin, tai puolikkaan kurkun päivässä+ leivänpäällykset ja sen sellaiset salaatit :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mulla ei ihan ton sairauden takia oo viisasta syödä kasviksia, ne nääs laittaa mahan pruikulille ja sit meikäläinen istuu vessassa puolpäivää. Harmittaa oikeesti, kun tykkäis porkkanasta. Kurkkua ja tomaattia kestää pikkasen syödä, samaten paprikaa. Marjoista ja hedelmistäkin vaan osa käy ja nekin harvakseltaan syötynä. Joskus sitten "herkuttelen" ja syön perjantai iltana kaikkea mikä laittaa tuon mahan sekasin, viinirypäleitä, salaattia jne... ja sit istun lauantain ja sunnuntain vessassa... Mutta siis leipää ja rahkaa syön, lihaa ja perunaa jne...
Mun siskonlikka syö kans aika vähän kasviksia. Mutta allergiat yms on aika ymmärrettävä syy olla syömättä niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuossa on vieressä keittiövaaka, ja tässä tulos: 2 pientä luumutomaattia ja yksi omena ovat yhteensä jo 250 g.
=) Just tuota ihmettelin, että mitä nämä ihmiset oikein syö, jos ei sitä puolta kiloa kasviksia saa päivässä. Perunaa/riisiä/pastaa sekä lihaa ja juustoja? Toi puoli kiloa kasviksia kun täyttyy varsin huomaamattakin.

Mä epäilen, että ne ei välttämättä tiedä paljonko ne syö kasviksia.

Tai kai sitten jotkut on sellaisia, että eivät syö päivittäin mitään kasviksia tai hedelmiä.

En mäkään pidä kirjaa siitä, että kuinka paljon mulla kuluu kasviksia päivässä, luulisin että tulee puoli kiloa päivässä, mutta en ole tosiaan ikinä laskenut.

Ai se tulee noin vähästä. Noh, kyl mä sit varmaan ainakin lähes joka päivä sen puolikiloa syön =) ja useinmiten reilusti enemmänkin.

Joo näin on. Puolikiloa saa helposti täyteen. Mä syön varmasti sen, ellen nyt jokapäivä niin ainakin kuutena päivänä viikossa. =)

Mutta kertokaa, millä saan sopivan määrän kasviksia kaksivuotiaalle... En sitten millään. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Moi:
Meinasin jo tulla kertomaan mitä me syödään, mutta kyllähän meillä syö kaikki sen puol kiloo päivässä jos pari omenaa ja tomaattia on sen verran :D porkkanaa syödään, omenaa, tomaattia, kurkkua, pakastevihanneksia ruuan kans usein. Joskus kaalta ja punajuurta.

Ei me sit vissiin syödäkään niin epäterveellisesti ku luulin. Mielikuva oli just se, et sitä salaattia jne. pitäis syödä kaks muovipussillista päivässä ;)
Sillä mä tätä oikeastaan kysyinkin, kun se puoli kiloa tulee täyteen yleensä ihan perusruuasta =)

En tiiä mistä johtuu, mutta talvella mun ei tee mieli yhtään kasviksia! Tomaatit, joita rakastan ovat ihan järkyttäviä talvella. Samoin jääsalaatti nahistuu samantein kun tuon sen kaupasta kotiin. Talvella vedän lihaa, pastaa ja suklaata vailla omantunnon tuskia :P
Kohta taas saa ihania vihanneksia, namnam!
Ainiin, mikä se sun kysymyksesi olikaan? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
MIE syön ja lapset, mies varmaan ei (tietty jos sille MÄTTÄÄ lautaselle/käteen, ni sit :whistle: :snotty: )

Ite veän muutaman tomaatin, tai puolikkaan kurkun päivässä+ leivänpäällykset ja sen sellaiset salaatit :D

Mikä siinä on näillä miehillä? Ei varmsti kaikilla, mutta... Meilläkin mies on itse sanonut, ettei hänellä tule syötyä kasviksia, jos kurkkuja ja tomaatteja esim ei ole viipaloituina jääkaapissa rasiassa tai jos en minä itse tee salaattia/kypsennä vihanneksia valmiiksi.. Tykkää kyllä kovasti näistä edellä mainituista, mutta on tässä suhteessa kovin laiskaa miestä :)

Yhteistyössä