Te, jotka ette syö puolta kiloa kasviksia päivässä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuossa on vieressä keittiövaaka, ja tässä tulos: 2 pientä luumutomaattia ja yksi omena ovat yhteensä jo 250 g.
Puoli kiloa kasviksia tulis jo 2 omenalla ja 4 luumutomaatilla!!

juuri se kaupassa ravaaminen harmittaa,siis meillä syödään alkuviikosta reilusti hedelmiä ja vihanneksia ja loppuviikosta kaurapuuroa,heh,kun nuo suursyömärit syövät kaiken heti...marjapirtelöstä tulee jo mukavasti vitamiineja...

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
alko tulla tuo puoli kiloa päivässä täyteen (ja ylikin) vasta sen jälkeen, kun jätin pois perunan, riisit, makaronit, pastat, sokerin ja valkoiset jauhot. 100% ruisleipää tulee välillä syötyä ja joskus harvemmin täysjyväriisiä/-pastaa.

Käytännössä teen esimerkiksi valkosipuliperunoiden sijasta valkosipulilanttuja; muusin teen erilaisista kasviksista, toisinaan kyllä pelkästä kukkakaalistakin. Erilaisia uunikasviksia ja höyrytettyjä kasviksia meillä syödään tosi paljon, useimmiten teemme lisäkkeeksi vielä yhtä/kahta raakasalaattia.

Mulla sama juttu. Koskaan en ole varmaan syönyt näin monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia!

Alkuperäinen kirjoittaja ei oo vaikeeta:
Tuossa on vieressä keittiövaaka, ja tässä tulos: 2 pientä luumutomaattia ja yksi omena ovat yhteensä jo 250 g.

Juuri näin. Olen Kiloklubissa huomannut että heillä suositeltavan 600 g päivässä saa aivan helposti täyteen kun syö ruuan lisukkeena kurkkua, tomaattia ja jääsalaattia, välipalana esim banaanin ja omenoita ja illalla muutaman porkkanan.

=) Just tuota ihmettelin, että mitä nämä ihmiset oikein syö, jos ei sitä puolta kiloa kasviksia saa päivässä. Perunaa/riisiä/pastaa sekä lihaa ja juustoja? Toi puoli kiloa kasviksia kun täyttyy varsin huomaamattakin.

puoli kiloa päivässä myös lapsia? Mä koko ajan suren että muksut ei syö tarpeeksi vihanneksia/hedelmiä, mutta sain juuri ahaa-elämyksen että kun muuttaa grammoiksi mitä nuo päivän mittaan syövät niin puoli kiloa päivässä ylittyy kepoisesti... jopa tuolla 1 v:llä.

Mutta eihän hedelmiä lueta kasviksiksi? :o

Tai sitten ne nykyään luetaan :D Tämä mun mutu-tieto on peräisin vuodelta kirves ja vasara, kun kävin pari kertaa painonvartijoissa ja siellä sanottiin, että hedelmät ovat hedelmiä ja kasvikset kasviksia (eli tomaattia, kurkkua, salaatinlehtiä, juureksia, kaalet yms.)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
=) Just tuota ihmettelin, että mitä nämä ihmiset oikein syö, jos ei sitä puolta kiloa kasviksia saa päivässä. Perunaa/riisiä/pastaa sekä lihaa ja juustoja? Toi puoli kiloa kasviksia kun täyttyy varsin huomaamattakin.

no nyt täytyy kyllä myöntää etten ole koskaan ajatellut sitä noin.. siis kun ne omat määrät tuntuu pieneltä, mutta empä ole kyllä punninnut.

Ei tuo 500g kasviksia ja hedelmiä kovin suuri määrä ole, laitoin porkkanan vaa´alle painoi 100 grammaa, niitä kun 2-3 popsii päivän aikana , niin siinä on jo yli puolet määrästä.

Syön päivässä pari hedelmää, pari tomaattia, salaattia, keitettyjä vihanneksi tms, vähintään puolikkaan kurkun. Noudatan ns. lautasmallia eli puolet lautasesta täyttyy vihanneksilla ja salaatilla.

Mä aloin joskus vuosi sitten miettimään samaa kun olin hoitovapaalta töihin takasin menossa, kyllä kotioloissa tulee syötyä kasviksia / salaattia ruuan kanssa mutta töissä se eväs on usein ilman salaattia.
Mä syön nykyisin aamulla puuroa + porkkanan tai pätkän kurkkua, lounaaksi joko kasvissosekeittoa tai sitten mulla on muutama salaatinlehti, kurkkua, paprikaa, tomaattia vähintään leivän päälle, välipalaksi sitten hedelmä tai pari, illalla kunnon iso salaatti ruuan kanssa ja iltapalalla leipää päälysteenä kasviksia.

Vinkiksi työpaikka ruokailuun: Knorilla, Cambelillä ja Violalla on ainakin tosi hyviä kasvissosekeittoja 3 dl - litran purkeissa, siinä tulee jo kasvikset hoidettua ja on sopiva lounas + kohtuuhintainen. Esim knorrin 5dl keitto maksaa pikkasen yli 2e ja siitä syö kaksi kertaa hyvin

Meillä tulee syötyä kasviksia todella paljon samoin hedelmiä. Salaatti syntyy melkeen itsestään ja osa siitä menee liskolle ruoaks, jonka takia meillä pitää aina olla tuoreita kasviksia ainakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

no eikö sitä perunaa lueta kasviksiin jos kerran lanttu ja porkkanakin ja muut juurekset lasketaan?

Voiskohan olla niin, että suurin osa meistä kuitenkin syö sen puoli kiloa kasviksia päivässä, mutta jos ei ole koskaan punninnut syömäänsä kasvisten määrää, mieltää määrän pienemmäksi?

Yhteistyössä