Te jotka ette kehtaa laittaa lapsia samoissa vaatteissa päiväkotiin kahtena perättäisenä päivänä

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minä ymmärrän ja tietysti itsekin vaihdan vaatteet lapselle, jos ne on likaiset. Mutta mitä hiton järkeä on vaihtaa joka päivä vaatteet, jos niissä ei mitään ole.

Pesetkö omat farkkusikin jokaisen käyttökerran jälkeen? Melkoista kulutusta. Sekä luonnonvarojen että vaatteiden että pesukoneen ja tiäs minkä. Järjetöntä.

Meidän 5,5v voi ainakin pitää montakin päivää farkkuja eikä ne likaannu. Miksi ne pitäisi joka päivän jälkeen pesuun laittaa?
 
kolmen äiti
No kyllä meiän typy ainakin on pari päivää samois vaatteis...kyllä ton ikäsillä tulee ihan tarpeeks pyykkiä muutenkin... Tietysti jos on likaantuneet vaatteet, niin ne vaihdetaan...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis miten joku miettii noin ankarasti tosten ihisten pukeutumista ja vaatteidenvaihtoväliä???
Ankarasti? En minä nyt mielestäni ihan kauheasti vaivaa tässä näe, kun kirjoitin muutaman rivin asiasta. Halusin vain kysyä, että mikä järki tuossa on.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis miten joku miettii noin ankarasti tosten ihisten pukeutumista ja vaatteidenvaihtoväliä???
Ankarasti? En minä nyt mielestäni ihan kauheasti vaivaa tässä näe, kun kirjoitin muutaman rivin asiasta. Halusin vain kysyä, että mikä järki tuossa on.
Sitä minä ihmettelen vain että miten jollekin tulee edes mieleen pohtia miten usein toiset vaihtavat lapsilleen vaatteita..? Oikeasti?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis miten joku miettii noin ankarasti tosten ihisten pukeutumista ja vaatteidenvaihtoväliä???
Ankarasti? En minä nyt mielestäni ihan kauheasti vaivaa tässä näe, kun kirjoitin muutaman rivin asiasta. Halusin vain kysyä, että mikä järki tuossa on.
Sitä minä ihmettelen vain että miten jollekin tulee edes mieleen pohtia miten usein toiset vaihtavat lapsilleen vaatteita..? Oikeasti?
No mulle tuli mieleen, kun tuossa oli toi toinen ketju aiheesta ja siellä osa sanoi, että ei edes kehtaisi laittaa samoja päälle seuraavana päivänä. Kehno itsetunto tälläisellä ihmisellä ehkä, jos ei kehtaa puhtaita vaatteita pitää kahta päivää perätysten.

Niin että siitä ihan tuli mieleen.
 
siksi
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Sitä minä ihmettelen vain että miten jollekin tulee edes mieleen pohtia miten usein toiset vaihtavat lapsilleen vaatteita..? Oikeasti?
valitettavasti tältä miettimiseltä ei voi aina välttyä.. esimerkiksi kun haen lapseni päiväkodista, näen aina sen saman lapsen, joka päivästä toiseen niissä samoissa likaisissa vaatteissa. :(
 
vieras
Minäkin olen ihmetellyt tätä. Joskus vähän nolottaa kun tyttö menee yleensä keskiviikkoisin ja perjantaisin kerhoon samoilla vaatteilla. Olen vain ajatellut, että onkohan kukaan pistänyt tuota huomioon, että samoja vaatteita pidetään monena päivänä peräkkäin ja voihan joku jopa ajatella, ettei vaatteita vaihdeta kuin kerran viikossa (mikä ei siis pidä paikkaansa).
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis miten joku miettii noin ankarasti tosten ihisten pukeutumista ja vaatteidenvaihtoväliä???
Ankarasti? En minä nyt mielestäni ihan kauheasti vaivaa tässä näe, kun kirjoitin muutaman rivin asiasta. Halusin vain kysyä, että mikä järki tuossa on.
Sitä minä ihmettelen vain että miten jollekin tulee edes mieleen pohtia miten usein toiset vaihtavat lapsilleen vaatteita..? Oikeasti?
No mulle tuli mieleen, kun tuossa oli toi toinen ketju aiheesta ja siellä osa sanoi, että ei edes kehtaisi laittaa samoja päälle seuraavana päivänä. Kehno itsetunto tälläisellä ihmisellä ehkä, jos ei kehtaa puhtaita vaatteita pitää kahta päivää perätysten.

Niin että siitä ihan tuli mieleen.
Ai että ihan itsetuntokysymys se onkin jos vaihtaa lapselle vaatteet päivittäin..? :)

 
kaveri meinas vaihtaa lapselle paidan kun siihen oli tippunut saippuavettä, puhallettiin saippuakuplia. olin ihan ööö kun oltiin seuraavaksi menossa leikkipuistoon. no ei se sit vaihtanut kun sanoin et onko tuossa nyt järkeä.
 
siksi
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
kaveri meinas vaihtaa lapselle paidan kun siihen oli tippunut saippuavettä, puhallettiin saippuakuplia. olin ihan ööö kun oltiin seuraavaksi menossa leikkipuistoon. no ei se sit vaihtanut kun sanoin et onko tuossa nyt järkeä.
jospa se oli MÄRKÄ se paita, jokainen järkevä ihminen vaihtaa märän paidan tilalle puhtaan ennen kuin menee ulos.
 
siksi
Alkuperäinen kirjoittaja siksi :
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
kaveri meinas vaihtaa lapselle paidan kun siihen oli tippunut saippuavettä, puhallettiin saippuakuplia. olin ihan ööö kun oltiin seuraavaksi menossa leikkipuistoon. no ei se sit vaihtanut kun sanoin et onko tuossa nyt järkeä.
jospa se oli MÄRKÄ se paita, jokainen järkevä ihminen vaihtaa märän paidan tilalle puhtaan ennen kuin menee ulos.
KUIVAN siis. :)
 
äiti
Kai olen hieman neuroottinen. Kotona pidetään samoja vaatteita pitkään, mutta tarhaan laitan joka päivä puhtaat ja silitetyt vaatteet. Eipähän pääse kukaan sanomaan ja haukkumaan selän takana, että "tuonkin lapsi se vaan kulkee kesät talvet samoissa vaatteissa".. Minulle on tärkeää, että lapsi on siistin näköinen tarhassa:)
 
Nalkuttava Talonmies
Minusta on mukavaa vaihdella vaatteita. Teen niin itsekin. Toki aina ei mene vaate pesukoppaan (esim itselläni). Kysymys ei ole itsetunnosta vaan enemmän estetiikasta. Pidän kauniista vaatteista ja minusta niitä on myös mukava käyttää. Joku käyttää lapsella hoidossa paria samaa vaatekertaa. Mulle se ei tulisi mieleenkään, koska se on tylsää. Ja mitä ihmettä niillä kaapissa olevilla vaatteilla sitten tehdään =)

Kun muksu nuhjaa lattialla kaiket päivät, niin kyllä ne vaatteet minusta ovat likaiset hoitopäivän jälkeen. Jos lapsi on käyttänyt tunnin housuja kotona, ne eivät mene pesuun käytön jälkeen.
 
meillä ne siirtyy vaatteiksi joita pidetään kotona.Tosin meillä lapsi 4,5vuotta likaa vaatteensa hetkessä että kovin puhtaat ne ei ole enään päivän jälkeen.Mutta kotona pidetään samoja vaatteita 3päivääkin helposti.Alusvaatteet tottakai vaihdetaan.
 
Joskus on joskus ei.
Välillä olen niin laiska, että käsken lasten riisua vaatteet suoraan pyykkikoriin ettei niitä tartte pitkin lattioita keräillä, katsella ja haistella onko ne likaisia vai ei.
kotona voit olla mitä vain, mutta kun johonkin lähdet siisti pitää olla- yksi lempilauseeni jota hoen tarpeen mukaan B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Siis miten joku miettii noin ankarasti tosten ihisten pukeutumista ja vaatteidenvaihtoväliä???
Ankarasti? En minä nyt mielestäni ihan kauheasti vaivaa tässä näe, kun kirjoitin muutaman rivin asiasta. Halusin vain kysyä, että mikä järki tuossa on.
Sitä minä ihmettelen vain että miten jollekin tulee edes mieleen pohtia miten usein toiset vaihtavat lapsilleen vaatteita..? Oikeasti?


Pohdintaa kaikkien muiden pohdintojen joukossa.

Alusvaatteet vaihdetaan päivittäin.Puseroita ja housuja ei jos ovat puhtaat.
Harvemmin vain tuollaisen 5v vaatteet juurikaan puhtaana pysyy.
 
no siksipä tietysti
a) yleensä vaatteet ovat päivän aikana likaantuneet, ja aina päiväkodin tädeille painotankin, että meidän lasten vaatteita ei tarvitse likaantumiselta säästellä
b) kahdelta lapselta tulee joka tapauksessa koneellinen pyykkiä viikossa vaikka joku vaatekerta olisikin jäänyt pesemättä, joka tapauksessa joutuu pesemään kerran viikossa
c) en jaksa joka ilta ruveta analysoimaan, mahtaisiko vaatekarrassa olla joku osa vielä puhdasta, vaan laittamalla seuraavaksi päiväksi aina uuden vaatekerran pääsen helpommalla
 
mä olin opiskeluaikaan harjottelussa päiväkodissa niin siellä kauhisteltiin ja moitittiin siis työntekijät moitti ja oikein laskeskeli montako päivää ollu missäkin vaatteissa ja kateltiin tarkkaan oliko tahroja.. ei kovin vanhempaa arvostavaa.
 
vieras
Oon tehnyt keikkaa paljon eri päiväkodeissa ja todellakin voin sanoa että hoitajat puhuvat selän takana pahaa lasten vaatetuksesta ja arvostelevat vanhempia tästä. Siispä minä vaihdan lapselleni jokapäivä puhtaat silitetyt vaatteet, eipähän tarvii kuiskutella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
meillä ne siirtyy vaatteiksi joita pidetään kotona.Tosin meillä lapsi 4,5vuotta likaa vaatteensa hetkessä että kovin puhtaat ne ei ole enään päivän jälkeen.Mutta kotona pidetään samoja vaatteita 3päivääkin helposti.Alusvaatteet tottakai vaihdetaan.
Eli onko tässäkin kyse vain siitä kehtaamisesta, eli kotona voi pitää pidempään, mutta hoidossa pitää olla puhtaat joka päivä, ettei kukaan vain tule sanomaan lapsia likaisiksi.
 

Yhteistyössä