Te, joilla vastasyntyneet vauvat olleet teholla, kun tulehdusarvot korkealla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :´/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
´

:´/

Vieras
mistä voi johtua, että CRP on yli 100? Niellyt lapsivettä?
Mistä muusta voi johtua?
Kuinka äkkiä arvot laskee/vauva pääsee kotiin? Jotain kokemuksia, kiitos! :`(

18 vuotta sitten siihen meni kaksi viikkoa. Serppi oli niin korkealle pitkittyneen synnytyksen aikana tiensä vauvan luo löytäneen bakteerin takia, että lääkekuuri, sis ab, kesti 14 vrk.

Meillä ei ihan noin korkeella ollut, mutta vauva oli lastenosastolla to illasta ma päivään. Se riippuu ihan vauvasta miten nopee tippuu arvot.
Mitään syytä ei löydetty, lääkäri sanoi että tulehdusarvojen nousu vastasyntyneillä on tosi yleistä, vauva on vaan saanut jonku pöpön synnytyskanavasta.

Paljon tsemppiä teille!! :hug:

Mulla ja vauvalla oli molemmilla tulehdusarvot huimat, en muista enaa lukuja, mutta tipassa molemmat. Nopeasti ne lahti laskuun. Mulla oli kohtutulehdus joka ilmeisesti tullut siita kun tihkutteli lapsivetta eli kalvoissa reika. Kohtutulehdus sitten kaynnisti enneaikaisen synnytyksen.

Esikoinen oli. Syytä ei varmaksi osattu sanoa mutta eiköhän sillä ollut osuutta asiaan että vesien menosta syntymään meni 3 päivää ja mulla oli streptokkibagteeri. 5 päivää sai antibioottia.

sitä kanssa epäilin, kun lapsivettä tuli jo pari päivää ja synmytys kesti ja kesti! Kiitos näistä kommenteista, vähän rauhoitti mieltä..
Ja saa kommentoida vieläkin kokemuksia!!!

Meillä tytöllä ei noin korkeat, mutta 5 pv sai antibioottia ja sitten kotiin. Meilläkään ei syytä löydetty, lapsivettä todennäköisesti niellyt. Nopeasti alkoi sitten laskemaan kun antibiootti alkoi vaikuttamaan.

Meidän poika oli niellyt kakkaista lapsivettä ja arvot oli koholla, lukuja en muista. Teholle ei joutunut mutta lastenosastolla oli pari päivää, olihan se tuoreille vanhemmille tosi raastavaa, etenkin kun tuntui ettei kukaan oikein osannut kertoa mitään. Ja arvot kun siinä vielä sahasivat ylös ja alas.
Pojalta ultrattiin myös pää ja muistaakseni jotakin muutakin, kaikkiaan 9 pvää oltiin, viimeiset päivät ihan perhehuoneessa koko porukalla. :)
Pelästyttihän se kovasti mutta ei sitten ollut onneksi mistään vakavasta kyse.

Meillä poika oli lastenosastolla sen viisi päivää, mitä antibioottikuuri kesti. Synnytys oli nopea ja hiukan oli jumissa joten vähän avitettiin ihan käsillä, mutta ei ollut siis mitenkään pitkittynyt. Mutta niin ne sanoivat, että lapsivettä olisi "hörpännyt" kun nopeasti tuli kuitenkin. Ja muistaakseni vauvan hengitys oli sellasta hassua, mistä myös tiesivät että lapsivettä niellyt. Keuhkokuvat ymt oli kaikki kunnossa, ainut että crp koholla, taisi olla joku 70-80, mutta sekin laski kun lääkettä sai.

Meillä esikoinen joutui syntymästään seuraavana päivänä teholle just noiden tulehdusarvojen takia. Ilmeisesti lapsivettä hörpännyt ja siitä tuo arvojen nousu.. Olin ihan rikki kun hoitaja tuli sanomaan että nyt pitäis vauva viedä teho-hoitoon ja joutuu jäämään sinne yön yli ainakin. Itkin monta tuntia koska oikein mitään tarkempia ei asian suhteen selitelty. Pelkäsin että olisi jostain vakavammastakin kyse! nyt jälkeen päin hoksasin sitten että on hyvinkin yleistä tuo vastasyntyneiden tulehdusarvojen nousu. Sitä ei vaan välttämättä aina hoitajatkaan muista/kerkeä sen tarkemmin selittelemään vanhemmille.

Meillä vauva oli yhden yön teholla ja seuraavana iltana pääsi sitten takas mun huoneeseen tavalliselle osastolle. 5 vrk antoivat ab:t suoneen ja viimeisen satsin jälkeen päästiin kotiin. Toisen lapsen kohdalla en varmasti olisi ollut läheskään yhtä huolissani sillä tiesin että hyvinkin yleistä tämä tämmöinen.

Toivottavasti sun (ap) vauva voi jo paremmin ja pääsette pian kotiin!

Yhteistyössä