Te joilla useampi raskaus takana - Erosivatko toisistaan paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuossa se kysymys tulikin jo otsikossa: Miten teidän raskaudet ovat eronneet toisistaan? Onko alkuraskauden oireet olleet samanlaisia? Onko raskaustesti näyttänyt positiivista samoihin aikoihin? Ovatko liikkeet tuntuneet samoilla raskausviikoilla? Entä, ovatko lasten syntymät eronneet toisistaan paljon?

Saattaa kuullostaa tosi tyhmiltä kysymyksiltä, mutta näitä tässä nyt pohdin kun pikku 2. on suunnitelmissa.

Ekassa rinnat tulivat kipeiksi ja kasvoivat heti alussa. Tokassa ei juuri rintamuutoksia ollut. Toisessa raskaudessa oli enemmän liitoskipuja. Molemmissa kärsin pahasta ympärivuorokautisesta pahoinvoinnista oksenteluineen synnytykseen asti. Tokassa oloa pahensi se, kun piti samalla hoitaa esikoista, eikä saanut levätä.

Eka ja Toka olivat samanlaisia= ei oireita ollenkaan,ei pahoinvointia,voin mainiosti ainna loppu metreille jolloin ainoa vaiva oli kaamea närästys.
Kolmas raskaus oli sitten ihan erilainen: etovaa oloa alussa,rv 10 -> lähtien kävely oli tuskaa,kaameat liitoskivut.
Liikkeet alkoivat tuntumaan kaikissa suunnilleen samoihin aikoihin.
Synnytyksistä eka oli pisin 14h,ponnistusvaihe 20min, tokassa synnytys 4h,ponnistusvaihe 5min ja kolmas oli nopein vajaa 2h synnytys ja ponnistusvaiheeksi kirjattiin 1min.Esikoinen oli pienin 3,5kg ja kolmas isoin 4kg,kakkonen jäi sitten tuohon väliin.

Odotan kolmatta ja kyllä nämä ovat kaikki erilaisia. Esikoisesta oli alussa rajua pahoinvointia puolivälin tienoille saakka mutta muuten olin pirteä ja hyvä kuntoinen loppuun asti. Kakkosen raskaus oli alusta loppuun aika rankka. Pahoinvointia koko raskauden ajan, turvotusta ja iskiasvaivoja. Kolmas oli tosi helppo viikolle 30 asti. Pahoinvointia vain pari viikkoa ja muuten voin tosi hyvin eikä raskaus vaikuttanut arkeen mitenkään. Viimeiset viikot ovat olleet helvetilliset. Iskiasta, paha ummetusta, väsymystä, kipeitä supistuksia ynnä muuta. Viimeiset kolme viikkoa jäljellä laskettuun. Kaksi ekaa on leikattu käynnistymittöminä pitkästi lasketun ajan jälkeen, tämä kolmas taas on kovasti jo tulossa ja taatusti käynnistyy lasketun ajan tietämillä (tosin leikataan jo ennen sitä). Liikkeet olen tuntenut samoihin aikoihin, mutta kyllä niille herkistyy ja nyt tunnen paljon pienempiä liikkeitä kuin aiemmin ja erotan mikä ruumiinosa on kyseessä.

Kaksi ekaa keskenään samanlaisia, pahoinvoinnin loppumisen jälkeen helppoja.

Tämä kolmas ei mene saman kaavan mukaan, esim. pahoinvointi ei meinaa millään hellittää... Olen oksentanutkin, mitä ei aiemmissa raskauksissa tehnyt.

Joo, ekassa pahoinvointia pitkään ja kohtalaisen voimakkaana, tokassa ei oksentelua vain lievää kuvotusta, kolmannessa pahoinvointi vei saikulle ja tippaan. Hemoglobiini laskenut aina tasaisesti. Liikkeet tuntuivat suht samoilla viikoilla, mutta poika kaikista vilkkain mahassa (hän tää kolmas). Kolmannessa kaikista toimintakyvyttömin, muissa voinut tehä vaikka mitä, nyt meni raskausaika vuodelevossa suurimmaksi osin. Synnytykset menneet kaikilla lasketun ajan jälkeisiksi, 40+6 - 41+4 -välillä. Eka oli hidas ja vaikea ja aiheutti pahat repeämät, toka synnytys nopea, helppo, kivuton ja pari tikkiä, kolmas oli pitkä ja kivulias muttei aiheuttanut haavoja minulle.

Eka raskaus meni kuin unelma. Ei pahoinvointia, kipuja, väsymystä, ei mitään. Paineet koko ajan erinomaiset. Ihan viimeisinä viikkoina närästi jonkin verran aina ruokailujen jälkeen, mutta se ei haitannut kun osasin varautua ja ottaa Rennietä.

Kakkonen sitten... Se raskausaika oli elämäni hirveimmät 9 kuukautta. Jaloissa pyöri uhmis 2,5v ja oksensin yötä päivää koko raskausajan. Olin useita kertoja sairaalassa tiputuksessakin. Alkuraskaudessa paineet olivat tosi matalat ja pyörryinkin pari kertaa. Issiakseen tuli rv 22 niin kova hermopinne, että vasen jalka ei toiminut välillä lainkaan. Särky oli ihan järkyttävä, se valvotti ja heräsin muutenkin jatkuvasti oksentamaan. Verenpaineet nousivat aika korkeiksi, koko ajan sai rampata äippäpolilla tutkimassa mahdollista myrkytystä. Kipeitä supistuksia alkoi tulla rv 28 ja rv 31 jouduin sairaalaan vuodelepoon, kun synnytys meinasi käynnistyä. Rv 35 pääsin kotiin. rv 36 sain angiinan, rv 37 rintatulehduksen. Vauva syntyi käynnistyksellä rv 41+5.

Ei ikinä enää raskautta, ei koskaan!

Eka ja toka aika samanlaisia... aika on voinut jo mun kohdalla haalistaa muistoja, koska ekasta raskaudesta on nyt 5 päivää yli 18v =) ja tokastakin 15v. Molemmissa siis raskausmyrkytys ja sairaalassa olin pari viikkoa ennen synnytysten käynnistystä. Molemmat käynnistettiin vkolla 38. Ei kummassakaan pahoinvointia tms. ikäviä oireita liitoskipuja ja raskausmyrkytystä lukuunottamatta.
Kolmas oli erilaisempi... vuonna -00-01, koska ei ollut raskausmyrkytystä ja saatoin olla kotona loppuun saakka. Lapsivesien menolla käynnistyi.
Synnytykset kaikki erilaisia eri kivunlievityksillä (tokassa ei juuri mitään käytössä) ja kestoltaan noin 17h, 12h ja 5h.

Kyllä mulla varsin paljon on kaikissa 4:ssä raskaudessa eroja ollut.

Alkuraskaus on ollut melko samanlainen kaikilla kerroilla, eli pahoinvointia on aina ollut. Joskin toisella kertaa vain lievästi, toisella kertaa niin pahana, että olen joutunut tiputukseen.

Positiivisen testin olen saanut aina aikaisin.

Liikkeet tuntui ekasta rv 20, tokasta rv 15, kolmannesta rv 23 ja neljännestä rv 15.

Kolme olen jo synnyttänyt, neljäs syntyy hetkenä minä hyvänsä...eka käynnistettiin yliaikaisena 4 vrk, jonka jälkeen vauva synty 12 tunnissa, kaksi seuraavaa olivat keskenään aika samantyylisiä...toinen syntyu rv 39+3 ja kesti 11h, toinen syntyi rv 39+0 ja kesti 18h, mutta muutoin menivät hyvin saman kaavan mukaan.

Tämä neljäs syntyy kun syntyy...nyt rv 40, eikä vielä näy. Toivottavasti tulee ulos vähän nopeammin, kuin 18 tunnissa, kuten edellinen.

Ovat olleet erilaisia, liikkeet on tuntuneet eri aikoihin (kuopus viimeisenä noista kaikista), synnytyksetkin ovat olleet erilaisia ja raskauden kestokin on heittänyt suurimmillaan 5 viikkoa.

Pääpiirteittäin ovat olleet samanlaisia. Ensimmäinen raskaus erosi seuraavista siinä, että ternimaito lensi puolivälistä loppuun asti siinä määrin, että tarvitsin liivinsuojia. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa ternimaitoa ei erittynyt juuri lainkaan raskauden aikana mutta maito nousi alle vuorokaudessa synnytyksestä. Liitoskivut olivat infernaaliset kolmannessa raskaudessa ja hiiva kiusasi viimeisellä kolmanneksella. Kaikki raskaudet ovat menneet yli la:n ja synnytykset ovat olleet täysin erilaisia.

Kaikki raskaudet on olleet aika samanlaisia. Ei pahoinvointia, ei mitään oireita lukuunottamatta alkuraskauden väsymystä. Muuten olen ollut elämäni kunnossa. Synnytykset on olleet ihan erilaisia, joskus olenkin sanonut että synnytykset on kuvastaneet lasten luonteita aika hyvin. Eka oli sektio perätilan takia kun kääntäminen ei onnistunut, tyttö on ikänsä pyrkinyt "perse edellä puuhun" ja on itsepäinen kuin mikäkin. Toinen oli kivuton ja vauhdikas, poika on aina ollut varsinainen hurjapää joka tekee mitä haluaa tarkemmin miettimättä etukäteen. Kolmatta ei voi laskea, se päättyi sikiön kuolemaan rv 24. Neljäs kesti ja kesti, tippakaan ei kiihdyttänyt supistuksia ja sitten kun viimein olin valmis ottamaan kipulääkitystä, oli jo liian myöhäistä kun piti ponnistaa. Nuorin tyttö on luonteeltaan kovin hidas lähtemään ja valmistumaan, mutta kun vauhtiin pääsee sitä ei pysäytä mikään

Kaksi raskautta ja kummassakin samat vaivat samalla "aikataululla". Eli pahoinvointia rv13 asti, jonka jälkeen kolmisen viikkoa 24/7-hormonipäänsärky. Rv16 lähtien liitoskipuja ja käveleminen vaikeaa. Alusta lähtien myös unettomuutta ja hirveä väsy. Nyt rv20 ja odottelen, että erityisesti öisin vaivaava närästys alkaa.

En jaksa kertoa useammasta raskaudestani jokaisesta yksityiskohtia, vaan vaan sen, että jokainen niistä on eronnut jollain lailla toisista. Toisinaan olen saanut plussan testiin paljon ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa, ja toisinaan vasta jokunen viikko sen jälkeen, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Todennettuja kaksosraskauksia ei ole taustalla, joten tulokseen ei ole oikein sekään voinut vaikuttaa. Myös muut oireet tai oireettomuus on ollut vaihtelevaa. Synnytykset ovat myös tapahtuneet eri viikoilla. Ihan mitä vaan voi siis käydä, eikä sinun tarvitse miettiä, että se viittaisi mihinkään erityiseen. Ota uusi raskaus aina omana kokemuksenaan.

Oikeataan kaikki raskaudet ovat olleet samanlaisia... Synnytykset taas poikenneet toisistaan jonkin verran. :)
Kolmannessa raskaudessa olin kaikkein kiukkuisin ja neljännessä raskaudessa vaivasi lievä ruokahaluttomuus ja liitoskivut alkuraskaudessa. Mutta pääpiirteittäin olen voinut kaikissa raskauksissa hyvin, ellen jopa erinomaisesti. Väsymys on vaivannut.. Töitä olen voinut tehdä synnytykseen asti.. Sairaslomaa en ole tarvinnut lainkaan vikaa raskautta lukuunottamatta.. Siinäkin vain alussa pahan flunssan ja niiden kamalien liitoskipuje takia. :)

Vauva vatsa oli kaikissa täysin samanlainen. :D Ja lapsista 2 tyttöä ja 2 poikaa. :D

Yhteistyössä