te joilla synnytys käynnistyi supistuksilla, milloinka lähditte sairaalaan?

• Viestiketjun aloittaja malttamatonko
  • Ensimmäinen viesti
malttamatonko
Jos siis lapsivesi ei ole mennyt... Kauanko oli supistuksia, millä tiheydellä ja kauanko supistus aina kesti kerrallaan? Kauanko sairaalaan menosta kesti että vauva syntyi?

Oliko kipeitä supistuksia ollut jo aiemmin?

"Jeba"
Koko raskauden aikana ei ollut kipeitä supistuksia. Eräänä iltana nukkumaan mennessä sitten alkoivat ja heti tuli n. 3-5 minsan välein ja tunnin kun olin kellottanut lähdimme sairaalaan (meillä sairaalaankin matkaa 60km).

14h myöhemmin pieni neiti syntyi.

Nyt odotan toista rv 33+0 ja jännittää miten tämän synnytys lähtee käyntiin ja etenee.

noooh
Heräsin supistuksiin klo 1. Viikkoja oli jo 41+2, joten tiesin heti, että se oli menoa. Olin suihkussa pari tuntia, väli oli n 5 min. Sairaalassa oltiin kolmen jälkeen ja lapsi syntyi vähän jälkeen 7. Mulle tahti oli sopiva. Tarvitsin antibiootin synnytyksessä, joten en halunnut jättää viime tinkaan.

"Jaiks"
Aamulla alkoi supistella,kävelyllä kävin ja sielläkin supistella ja jatkoin vaan oleilua, hain esikoisen päiväkerhoista ja silloin alkoi olla jo aika kipeitä supistuksia, sit oli pakko soittaa miehelle ku lattialle läsähdin ja jalkoja siksakkasin lattialla ja etsittiin lapselle hoitopaikka,sairaalassa 15 aikoihin ja puol kuusi syntyi ilman puudutuksia lapsi

Molemmissa heräsin aamuyöstä kipeisiin supistuksiin (ei aiempia samanlaisia kummallakaan kertaa) ja tiesin heti, että nyt se on menoa. Molemmissa supistuksia tuli 2-3min välein kun lähdettiin sairaalaan (4h ja 3h heräämisestä oltiin synnärillä) ja olin 3,5cm ja 4cm auki saapuessa. Vauvat syntyivät n. 7h sairaalaantulosta.

"Henna"
Eka supistus tuli illalla 17.30. Väli oli alkuun 5min, sairaalan lähtiessä klo 20 supistukset tuli 3min välein. Sairaalaan 1km matkaa.
Lapsivesi meni sisätutkimuksen myötä. Vauva oli sylissä klo 2.04. Raskausviikot 40+4.

Supistuksia en ollut aiemmin raskauden aikana tuntenut.

Viierass
Kaikki 4 alkaneet supistuksilla.
Esikoisen kanssa supisteli aamusta lähtien ja vasta seuraavana aamuna lähettiin sairaalaan
2. Aamulla 7 eka kipee supistus sairaalaan 9 aikaan lapsi synty ennen 12
3. Olin laitoksella kattomassa kaveria ja hänen vauvaansa kun hississä tuli eka supistus, kerkesin alas hissillä ja takasin ylös, tämä hätäpökä synty 25 min ekasta supistuksesta
4. Supistukset alko 9 illalla ja tunnin päästä oltiin menossa sairaalaan synty "vasta" vähän ennen 2 yöllä.

HippuTAR
Supistukset alko Klo. 23.00. Supistuksia oli 20 minuutin välein jokusen tunnin, aamuun mennes väli oli kymmenisen minuuttia. Kymmenen mais soitin neuvolaan ja kysyin mitä mä teen. Käskettiin pikkuhiljaa lähteä näytille. Puolen päivän aikaan oltiin sairaalas, mä olin pari senttiä auki. Kätilö kumminki totes ettei synnytys taida itellään oikein edetä, ottivat mut heti saliin ja kalvot puhkastiin, ei mitään edistystä. Oiskohan ollu kolmen mais ku laitettiin sit tippa ja sitte alko tapahtua, vasta tässä vaiheessa supistukset alko olla kivuliaita. Vähän ennen kymmentä illalla vauva syntyi. Niin ja viikkoja oli 41+jotain.

vie ras
Illalla klo 23 meni lapsivedet. Soitin synnärille, josta sanoivat että tule aamulla, koska supistuksiakaan ei vielä ollut. Klo 04 alkoivat supistukset ja 3 tuntia kärvistelin kotona. Aamuseitsemältä lähdettiin sairaalaan, koska musta tuntui etten pysty enää olemaan kotona. No sama se vaikka olisin ollutkin, en saanut mitään apua synnärillä. Lapsi syntyi klo 16.

viers
Esikoisen kohdalla selkeästi harjoitussupistuksia kovempi supistelu alkoi puolen yön aikaan ja supistuksia tuli klo 0-6 välillä n. 20min välein, mutta tuolloin aamukuuden maissa loppuivat kokonaan. Iltapäivästä alkoivat uudelleen ja kärvistelin kotona iltayhteentoista saakka, kunnes väli oli sen 4-5min ja kivut aika kovia ja sillon lähdettiin sairaalaan (kohdunsuu oli 4cm auki sairaalaan saapuessa). Lapsi syntyi kuitenkin vasta 3 aikoihin. Eli ekoista supistuksista meni reilu vuorokausi ponnistusvaiheeseen, tosin välillä taukoa. Ainut huono puoli tuossa oli se, ettei oikein saanut nukutuksi ja varsinaisen synnytyksen aikana olin jo aika väsähtänyt mikä luultavasti pitkitti ponnistusvaihettakin.

Toka synnytys alkoi parilla supistuksella + heti niiden perään vesien menolla ja lapsi syntyi 2h kuluessa siitä (puolisen tuntia ennen ehdittiin sairaalaan), joten oli huomattavasti nopeampi toimitus.

Luulisin, että varsinkin esikoisen kohdalla se ohje mennä sairaalaan kun ei kipujen takai enää kotona pysty olemaan on aika hyvä, mutta seuraavat saattavat tulla nopeammalla aikataululla (eli jos liian pitkään odottelee niin synnyttää kotona tai matkalla). Vaikka taitaa niitä esikoisenkin syöksysynnyttäjiä olla olemassa..

"auts"
Siinä vaiheessa, kun en kärsinyt enää olla mitenkään päin kotona. Matkaa oli sitten vielä 60km sairaallaan että ois voinu lähteä varmasti aikaisemminkin.

Paljon sulla on matkaa sairaalaan?

mementiin
11 heräsin pieniin supistuksiin (7min välein), päivän mittaan voimistuivat. Klo 01.00 en enää pystynyt olla paikoillaan ja pikkuhiljaa lähdettiin sairaalaan. Silloin tulivat 5min välein. Olin 5cm auki ja poika syntyi 07.00.

maa aam
Supistukset alkoivat 04.00 ja pitkiä supistuksia (yksi kesti aina minuutteja) tuli 10-15 minuutin välein koko aamupäivän. Klo 13.00. olivat käyneet niin kipeiksi, että ei pystynyt puhumaan ja makasin kippurassa lattialla. Silloin lähdettiin sairaalaan, vaikka väli oli yhä 10 minuuttia (ja supistuksen kerto 3-4 minuuttia).

En ollut auennut yhtään ja vastassa oli tosi vähättelevä kätilö joka lähetii mut kotiin. Kotimatkalla autossa samat, hurjan kipeät supistukset jatkuivat samalla välillä ja samalla kestolla, mutta päätin etten mene sinne enää vähäteltäväksi ennen kuin on ihan pakko. Illan sinnittelin kotona hurjien kipujen kanssa, 20.00 oli pakko luovuttaa ja lähteä sairaalaan.

Vastaanotto oli edelleen yhtä nuiva ja vähättelevä, eivätkä meinanneet millään suostua edes tutkimaan. No, vaadin kätilöä tekemään tutkimuksen ja olinkin 8 cm auki! Siitä viimeisiin kahteen senttiin meni vielä 6 tuntia, ja ihan loppuun asti ponnistaessakin supistuksissa oli tosi pitkä väli ja yksi supistus kesti monta minuuttia.

Toista odotan, katsotaan miten nyt menee :)

esikoisen synnytys
Muutama päivä yli lasketun ajan supistuksia oli jo parina yönä niin, että heräsin niihin, mutta niin harvoin että nukahdin aina uudelleen. Päiväksi laantuivat tulemaan hyvin harvoin. Sitten illalla n. seitsemän aikaan alkoi hiljalleen tihentymään, yhä niin laimeita että pystyin puhumaan puhelimassa toisen tietämättä supistuksista mitään. Kun supistuksia yhdeksän jälkeen oli n. tunnin tullut alle kymmenen minuutin välein, päätettiin lähteä sairaalaan näytille. Meiltä on matkaa alle 40 km. Lapsi syntyi kolmelta aamuyöstä, joten ei ainakaan liian aikaisin menty sinne. Minusta kannattaa huomioida se, miten jaksaa automatkan istua penkillä (minulla ainakin liikkuminen helpotti kipua), pidemmälle matkalle kannattaa ehdottomasti lähteä ennen kuin kipu kasvaa liian suureksi.

kolmas matkalla
Ekasta supistukset alkoi aamu viideltä säännöllisinä 10 min välein kesto jotain minuutin luokkaa (vko 40+2) ja kasin jälkeen lähdettiin sairaalaan. päivällä supistukset katosi mutta illan tullen alkoi taas ja aamu neljältä syntyi.
Toisesta supistukset alkoi (vko 39+6) 5-10min välein iltaysiltä ja puolilta öin lähdettiin sairaalaan. Yrittivät sieltä vielä laittaa takaisin kotiin 60km ajomatkan päähän keskellä yötä mutten suostunut, onneksi, sillä lapsi syntyi seuraavana päivänä kahden aikoihin.
Nyt kolmas tulossa ja supisteluja ollut jo kuukauden ajan, joten tämän kanssa lähtö onkin vähän hankalampi arvioida, varmaan sitten lähden kun riittävän kipeitä supistuksia säännöllisesti - kuukauden verran olisi vielä matkaa jäljellä.

"aloittaja"
Sairaalaan matkaa on 35 km.

Supistuksia tulee epäsäännöllisesti päivällä, viime yön tuli klo 22-6 kipeitä supistuksia 10min välein mutta hiipuivat aamulla, sama oli edellisenä yönä... Josko ensi yönä pääsisi tositoimiin jo!! viikkoja 40.

ad
Aika tarkkaan 48h epäsäännöllisesti, sanoin että menen päikkäreille ja sitten alkaa. Kun heräsin, tuli heti 7 min välein säännöllisesti, siitä 4h päästä sairaalaan ja sairaalaanmenosta 3h niin poika syntyi :) Sairaalaan mennessä oli vasta 4cm auki, mutta sain silti jäädä vaikka edelliset olleet pitkiä synnytyksiä.

vierass
Aamulla kuuden jälkeen rupesi ensimmäiset tuntemuset synnytyssupistuksista, kymmenen maissa taidettiin mennä ja yhdeltä syntyi.

Kuopuksen kohdalla alkoi aamulla puoli kahdeksan maissa tuntumaan, että tänään tulee lähtö. Kymmenisen minuuttia ehdittiin sairaalassa olemaan, vajaat kolme tuntia noista ensimmäsiistä tuntemuksista.

Tiheyksistä ja kestoista en mitään enää muista.

muhkumpi
Ekasta en tunnistanut supistuksia. Kärvistelin "selkäkivun" kanssa tuntitolkulla ja vielä taksissa laitokselle olin kuin viilipytty ja meinasin aulassa kääntyä takaisin. Salissa olin sitten 7cm auki.

Tokasta tunnistin heti ekan supistuksin, kun esikoinen oli lounaalla. Heti soitto miehelle, joka tuli töistä kotiin puolessa tunnissa. Esikoinen hoitoon ja laitokselle. Taas 8cm auki ja suoraan saliin.

39+5, kello 22 alkoi säännölliset supparit, puolilta öin auki 4cm sairaalaan mentäessä ja 03:05 lapsi syntyi
toisesta supisteli pitkin päivää, synnytys alkoi iltakahdeksan maissa, yhden aikaan yöllä 8cm sairaalaan tultaessa ja 2:41 syntyi
kolmas käynnistettiin, ekasta pilleristä alkoi supistuksetn, synnytyksen kesto 5h28min

Yhteistyössä