Te joilla raskaus on mennyt reilusti lasketun ajan yli. Kokemuksia!?

  • Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti
"mama"
Tiedän että raskaus on normaali jos lapsi syntyy rv 38-42 välillä..

MUTTA..

Niillä joilla lapsi syntyi LA jälkeen, alkoiko synnytys itsestään vai käynnistivätkö??
Jos alkoi itsestään, tuliko supistukset/lapsivesi aivan yllättäin? vai oliko joitan tuntemuksia kropassa tai fiiliksiä mielentilassa (väsymys, levottomuus jen) ensin?
Jos taas käynnistivät, mistä syystä`??
Miten paljon "yli" raskaus meni, ja minkä kokoinen lapsesi oli?
JA viimeinen, kuinka tsemppasit itseäsi jaksamaan loppuajan odotuksen? oliko epoätoivoa, jännitystä, stressiä, tms...

Itsellä mennyt nyt 10 päivää yli la, jotenki on hirvee stressi ja levottomuus, mutta toisaalta taas kauhea väsymys. Tuntuu että enkö minä nyt yhtä lasta saa maailmaan.
Koko raskausaika mennyt hienosti, ja nytkö se tuskallisin osuus alkaa tällä pitkittyneellä odotuksella. Mies ja sukulaisetkin on jo malttamatomia, mikä ei yhtään auta asiaa. :/
 
J-t harmaana
Mulla meni 10 päiväää yli lasketun ajan. Ensin meinasivat yliaikaiskontrolissa, että annetaan vielä ajan kulua, koska vauva voi hyvin.... Mutta sitten kun uä-laitteen painoarvio antoi painoksi enää "error" niin päättivät käynnistää.... edellisellä kerralla painoarvio oli vaivaiset 4,6kg. Mutta siis siltä istumalta sitten osastolle ja eka cytotec. Toisesta tabusta lähti käyntiin eka suppareilla..lähdin kävelylenkille niin vedet meni. Noin 7h vesien menosta oli tyttö maailmassa, pituutta 51cm ja painoa vain 4,2 kg :). Olihan se rankkaa....henkisesti rankkaai jokainen päivä, kun oltiin yli lasketun ajan....Koko ajan oli varpaillaan että lähtö voi tulla koska tahansa... Tokihan se voi tulla vaikkei oltas yli lasketun ajankaan, mutta jotenkin se la on vaan sellanen rajapyykki....

Mulla ei yksikään viidestä lapseta ole itekseen syntynyt, en oo koskaan kokenut sitä spontaania synnytyksen käynnistystä... Multa ilmeisesti puuttuu kokonaan joku aine, mikä sen käynnistää.... Tässä yli menneessä raskaudessaki lähdettiin käynnistämään täysin epäkypsästä tilanteesta....kanavaa oli jälellä 3cm eikä kohdunsuu ollut auki kuin nimeksi.
 
Tsemppiä
Mun poika syntyi rv 42+2 käynnistyksellä. Ei ollut mitään synnytykseen viittaavia oireita, paikat vain hieman pehmentyneet ja sormelle auki (niinkuin koko loppuraskaudenkin). Rv 42+1 mentiin käynnistykseen, aika pian kalvojen puhkaisujen jälkeen alkoi supistukset, ja 15 tunnin päästä oli vauva ulkona.

Kokemuksesta sanon, että lepää nyt vielä! Itse hermoilin vikat kaksi viikkoa ja nyt kaduttaa etten nauttinut rauhasta, käynyt kampaajalla ym :) näet vauvasi viimeistään viikon päästä. Onnea tulevaan <3
 
Mulla meni 17 päivää yli lasketun esikoisen kanssa. Jäi tunnista kiinni 18 päivää.

Mä olin aivan puhki henkisesti lopulta kun muksu syntyi. Käynnistykseen menin 42+1 ja syntyi siis 42+3, yhdentoista aikaan illalla. Mulla ei vaan käynnistynyt pehmeästi, vasta sitten kun sai suoneen oksitosiinia lähti liikkeelle. Ekasta supistuksesta yksitoista tuntia niin nyytti oli lopulta sylissä. Mulla oli merkattu käynnistyksen syyksi raskausdiabetes, vaikka sitä mulla ei edes ollut aiemmin todettu... :whistle:

Vauva oli vähän harmahtava ja "loi nahkansa" parin päivän ikäisenä. Oli ehtinyt kuivahtaakin koska istukka oli jo alkanut rapistumaan. Sektio olisi ollut edessä hyvin pian jos ei ois syntyny silloin kun lopulta syntyi.

Mä ärähdin ihan jokaiselle että enköhän mä kerro kun on jotain kerrottavaa, että pitäkää päänne kiinni niistä kyselyistä. ¨

Jokainen päivä tuntuu viikolta, muistan kyllä. Mutta faktahan on se, että ei sulla enää ihan oikeasti mene kauaa. Syystä tai toisesta sulla tulee viikon päästä viimeistään olemaan se vauva sylissä. Tsemppiä kovasti!
 
vierass
Oma syntyi 42+0 ja itsekseen alkoi supistuksilla, jos ei ois alkanut syntymään olisi pitänyt mennä samana päivänä käynnistykseen. Vauva painoi 4,4kg, mikä oli tiedossa yliaikaisultrassa. Synnytyksessä oli imukuppi ulosautto, koska mulla ei riittäny supistukset ja en saanu puskettua vauvaa. Mut eei ollu traumaattista, luotin täysin kätölöihin ja lääkäreihin. Sanoivat jo yliaikasultrassa et jos vauva ei mahdu tulee ulos alakautta ni leikataan, joten se huoli siitä. Odottavan aika oli pitkä, mut odotus palkitaan!
 
njkczd
Mulla on kaikki kolme lasta syntynyt viikolla 42+1. Ja käynnistettynä. Kaikki synnytykset sujuneet kuitenkin ihan hyvin. Ensimmäinen n. 13 tuntia ja paino 3770. Toinen 8 tuntia ja paino 3490 ja kolmas 6 tuntia ja paino 3540.

En muista että olisi ollut mitään muuta syytä käynnistämiselle kuin viikot 42 täynnä. Olimme koko ajan kaikki ihan hyvässä kunnossa.

Ei sulla enää montaa päivää mene missään tapauksessa kun saat vauvan syliisi. Ei kai joku oikeasti ole sitä mieltä että asia on jotenkin sun päätettävissä milloin lapsi syntyy?
Minäkin yritin vaikka miten rehkiä ja siivota mutta kun ei vaan synnytys käynnisty niin sille ei itse voi mitään.
 
rv
Hei!
Tiedän todellakin miltä sinusta tuntuu.
Mulla käynnistettiin 42 ja syntyi 42+1. Ärsytti kun kaikki kyseli että joko, teki miel sanoo et olkaa hiljaa jo, kyllä kuulette kun on syntynyt. Ja itsekin ajattelin että onko mun kropas jotain vikaa kun ei synny ja miks en pysty siihen ym.. Pettymys oli suuri kun jouduttiin käynnistää, loppuun asti luulin että ei tarviis.
Mutta myöhemnmin selvisi että vauva sairastaa sairautta jonka takia synnytys ei käynnisty itsestään. Siis synnytyksen jälkeen sairaus selvisi.
Tsemppiä!
 
askdf
Esikoinen syntyi 41+6 ja olisi mennyt seuraavana päivänä käynnistykseen, jos ei olisi synnytys alkanut ns. itsestään. Tai no ei se oikeastaan itsestään käynnistynyt, viimeisessä yliaikaistarkastuksesta lääkäri teki aika ronskin tutkimuksen, ihan tarkoituksella ja siitä se sitten lähti ja seuraavana yönä lähdettiin sairaalaan.

Ennen tota viimeistä tarkastusta ei ollut mitään ennakko-oireita synnytyksestä ja olinhan minä viikkoa ennen lapsen syntymää koiranäyttelyssäkin esittämässä koiria ilman mitään ongelmia :)
 
Esikoinen synty rv 41+4, samana päivänä ois ollu yliaikaiskontrolli ja ehkä käynnistys, mutta supistukset alkokin itestään, joten ei tarvinnu tuonne mennä vaan suoraan synnyttämään.
Ja tosiaan ihan yllättäen alko yöllä supistukset, ei minkäänlaisia ennakko-oireita tms.
Synnytyksen kesto 10h ja poika oli 3400g ja 51,5cm.
 
"mama"
Kiitos vastauksista.. Lisää kokemuksia kaipailen.. :)

Se tietty lohduttaa, että viikon päästä varmaankin jotain alkaa tapahtumaan,.. Mutta tuntuu silti niin hirveän kaukaiselta ajatukselta.. Onneksi kukaan nyt ei oikeasti syyllistä minua yliaikaisuudesta, vaikka malttamattomana odottavatkin. Ehkä se tunne on vaan oman pään sisällä ennemminkin... :/
 
Ken guru
Synnytystä käynnistettiin 4 päivää eikä siltikään syntynyt alateitse, joten sektio oli ainoa vaihtoehto. Synnytys vaan ei lähtenyt käyntiin sytotecista, balongista, kalvojen puhkaisusta ja 2 vrk (6h/päivä) oksitosiinitipassa olosta huolimatta. Vauva syntyi 42+3.

Olihan se vähän ärsyttävää kun ei synnytys lähtenyt käyntiin, mutta sairaalassa sentään tiesi että jollain keinolla se sieltä pihalle tulee. Ja hyvä tyttö sieltä tulikin, syntymäpaino oli 3800, ettei edes mitenkään suuri viikkoihin nähden(kään).
 
Ken guru
Ja istukka alkaa kalkkeutumaan tuossa loppuvaiheessa, eli ei sitä siellä oikein yli tuon 42+3 muutenkaan anneta olla. Siihen siis ainakin voi luottaa, että viim. tuolloin tulee pihalle, jollain keinolla :rolleyes:.
 
5n äiti
kolme mennyt yli LAn ja viimeiset (kaksoset) käynnistettiin kun 38 vkoa oli täynnä.
Nopeat synnytykset ja vauvat hyvän kokoiset. En ole ekan jälkeen (syntyi 41+6) osannut ajatellakaan, että kukaan syntyisi ennen LAta vaan ihan rauhallisin mielin on menty loppuun.
 
"Myy"
Esikoisen kohdalla sanottiin jo rv36 että syntyy ihan minä päivänä tahansa kohdunsuun tilanteen perusteella äitipolilla. Minulla oli ennakoivia supistuksia todella pajon ja jouduin ottamaan aika rauhallisesti viimeset kuukaudet raskaudessa. Sitten vauva menikin viikon yli lasketun ajan. Olin NIIN pahalla tuulella, oli sellanen olo että on kusetettu todella pahasti! Siis nyt jo naurattaa, mutta otti niin aivoon kun ensin pelkäsi puolesta välistä raskautta niitä suppareita ja sitten meni yliajalle. Synnytys käynnistyi vahvoilla supistuksilla.

Toisen kohdalla oli vähän sama tilanne, nyt tosin osasin jo arvata että ei välttämättä tule ennen aikojaan. Tällä kertaa meni yli 2vko. Olin todella väsynyt ja itkuinen loppuajasta. Pelkäsin että ehtiikö mies töistään ajoissa mukaan synnytykseen. Piti käynnistää kun oli 14vrk yli, menin perjantaina aamulla polille ja sanoivat heti että tänään on liian täyttä, ei käynnistetä ollenkaan. Sanoivat että tulla maanantaina uudelleen. Lääkärin kävi mua sääliksi ja sanoi, että hän käsittelee kohdunsuuta vähän reippaasti sisätutkimuksessa, niin josko siitä käynnistyisi itekseen. Synnytys käynnistyi samana iltana sillä että vedet meni kotona, lapsi oli sylissä alle 2h siitä. Jos mies olisi ollut töissä, ei olisi ehtinyt mukaan, onneksi oli kotona.
 
Miuski harmailee
Esikoinen syntyi rv 39+2 spontaanilla lapsiveden menolla. Kalvot poksahti ylhäältä, ei olis varmaan ollut vielä valmis syntymään. Toiset rv41+5 ja 41+6. Molemmat käynnistyvät itsekseen, kuopus tosin miehen kanssa omatekoisin käynnistelykonstein :) Raskaita viimeiset odotuksen päivät olivat, mut yritin muistaa, että hermoilemalla sain vain oman oloni kurjaksi. Vauva tulee eikä niitä odotuksen viime päiviä sit enää muista. Tsemppiä loppuun!! Ja uuden alkuun!!!!
 
Esikoinen syntyi torstaina 41+5 käynnistettynä. Edellisenä lauantaina supisteli paljon koko 24h, mutta supparit loppuivat itekseen. Mulla tuli tuolloin la yöllä keltaista hyytelöä paljon. En tiedä oliko limatulppaa vai mitä. Synnärille soitin yöllä ja käskivät olla kotona, jos pystyy. Ti ja ke yön supisteli taas, mutta loppuivat. Keskiviikkona oli yliaikaiskontrolli ja päättivät käynnistää. Olin valmiiksi sitten jo auki 4,5cm. Puhkaisivat kalvot ja lapsivettä ei tullut. Oksitosiinia suoneen ja supparit alkoi kunnolla. Poika syntyi torstain puolella ja painoi vain 2990g, vaikka mulla oli raskausdiabetes.
 
vierailia2014
Mulla tämä esikoinen syntyi 41+2. 41+1 oli yliaikaiskontrolli ja lääkäri ärsytti paikkoja, jotta lähtisi syntymään. Ennen tuota ei ollut mitään oireita, että synnytys olisi käynnistymässä. Koko lääkärikäynnin jälkeisen ajan supisteli, mutta ei kipeästi. Yöllä sitten tuli ensimmäiset kipeät supistukset ja klo 5.20 olin synnärillä. Klo 15.14 syntyi sitten 53cm ja 3980g poika. :)
 
Mä itse olen viihtyny äiteen mahassa viimeseen asti ja pakotettu ulos. Olin silti alle 3kg ja 50cm. Niin ne vaihtelee kun eka käynnistettiin myrkytyksen takia, toka syöksyi ja minä sitte muuten tykkäsin viipyä kunnes oli tultava. Sekin käynnistely kuulemma kesti ja kesti. Kai siinä alko tulla vastaan jo se istukan kunto kun päättivät että nyt se on tultava.
Oma kakru tuli 39+1 spontaanisti.
 
"milli"
itsellni oli yliaikaiskontrolli varattu 41+2. mut vedet meni ilman yhtakaan supistusta edellisen iltana ja vauva sylis yol. muistan vain jokaisen aamun et jaaha. vielakin tassa. itsekin odottelin vauvaajo 36+ koska limatulppa meni silloin. jalkeenoain ajatellen ainoa synnytysta enakoiva juttu oli koko paivan jatkunut nipistys alapaassa. kuin joku olis pitany kynsilla kiinni jostain tuol sisalta.
 
kaksi lasta..
Esikoisen synnytys alkoi 41+5, syynä ilmeisesti kovakourainen sisätutkimus kontrollikäynnillä. Supistuksilla siis lähti. Vauva syntyi 42+0, painoi 4kg.

Toisen synnytys käynnistyi spontaanisti supistuksilla 41+4, syntyi 1,5 vuorokautta myöhemmin, painoa 4kg.

Mulla ei ollut mitään kestämistä ja kriiseilyä nuo vimpat viikot. Lähinnä harmittelin, että se maha on kohta muisto vain, vaikka toki odotin kovasti vauvan näkemistä (esikoista toivottiin viisi vuotta). Nuoremmasta olin tosi yllättynyt, että "nytkö jo??", kun supistukset alkoivat. En ollut edes sairaalakassia pakannut vielä :D
 
"mama"
Kiitos taas vastauksista..

Itsellä on ollut tänään joku siivouspuuska päällä, en tiedä johtuuko turhautumisesta vai mistä.. Nyt sit on veto pois, ja aika rento mieli. Jotenkin tuo ajatus, että viikon päästä pitäisi oikeesti olla jo synnytys käynnissä tavalla tai toisella helpottaa mieltä.

Lisää kokemuksia ja fiiliksiä ...? :)
 
--
Kolmas meni 12 pv yli. Verta lirahti housuun ja lähdettiin synnärille tarkistukseen. Verentulo loppui siellä. Käynnistettiin parin päivän päästä, kun ei synnytys meinannu itsestään alkaa. Vasta toinen tablettisatsi tepsi yöllä. Vedenmenolla. Synnytys kesti 6h. Painoi 3600 kg. Turhaumaa oli loppuvaiheessa, mutta myös tyytyväisyyttä täysiaikaisesta lapsesta. Edellinen syntyi keskosena.
 

Yhteistyössä